Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد منصوری سفیر اسبق ایران در چین در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون نقش سازمان همکاری شانگهای در پیشبرد سیاست خارجی ایران در منطقه و عرصه بین المللی اظهار داشت: سازمان همکاری شانگهای در دو دهه گذشته به تدریج از لحاظ گسترش نفوذ و کیفیت حضور خودش در منطقه به یک سازمان به نسبت موفقی تبدیل و حرکت آرامی را داشته، به گونه ای که امروز در معادلات منطقه ای و بین المللی جای خود را به عنوان یک سازمان معتبر به دست آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس ارشد مسائل شرق آسیا گفت: اعضای این سازمان هم تلاش کرده اند که از ظرفیت این سازمان علیه دیگری استفاده نکنند، بلکه از آن به عنوان تقویت بین خود اعضا و حمایت از یکدیگر بهره ببرند، بنابراین یکی از نقاط قوت این سازمان این است که تاکنون تضاد و تعارضی با دیگر سازمان های منطقه ای و بین المللی نداشته است.

وی تصریح کرد: هدف این سازمان این است که به تدریج توسعه پیدا کند تا نقاط قوت و ضعف آن هم به تدریج خود را نشان دهد و این طور نباشد که ناگهانی و با حضور اعضای جدید، این سازمان از اهداف اولیه خود خارج شود.

منصوری با بیان اینکه در یک دهه اخیر سازمان شانگهای نسبت به عضوگیری اعضای جدید حساسیت بیشتری را به خرج داده است، گفت: با توجه به مسائل و تحولات ایجاد شده در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا که در مجاورت کشورهای عضو سازمان شانگهای هستند، این سازمان حساسیت زیادی را نسبت به کشورهای این مناطق دارد و به همین دلیل هم نسبت به عضویت ایران در آن سازمان اینگونه عمل می شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ایران با اروپا و آمریکا هم می تواند به عنوان یکی از موانع عضویت کامل ایران در سازمان همکاری های شانگهای به حساب آید، تصریح کرد: اعضای آن سازمان منتظرند تا ببینند که در نهایت روابط ایران با غرب چگونه پیش خواهد رفت تا در خصوص عضویت کامل ایران تصمیم گیری کنند.

منصوری افزود: ایران پس از انقلاب سیاست نگاه به شرق را دنبال کرد تا هم توازنی ایجاد کرده باشد و هم از ظرفیت های موجود در آن منطقه در راستای منافع خودش استفاده کند اما متاسفانه در این دولت تلاش های گذشته ادامه پیدا نکرد به گونه ای که حتی موجب گلایه برخی کشورهای شرق آسیا از جمله چین شد.

سفیر اسبق ایران در چین گفت: آنها این طور احساس می کنند که ایران هر گاه از طرف اروپا و آمریکا به نتیجه ای نرسد به سمت آنها می آید که این موضوع برای ما مناسب نیست و باید در راستای اصلاح آن اقدامات جدی انجام دهیم.

وی افزود: این موضوع می تواند بی تاثیر در ادامه روند برجام هم نباشد، ولی به این دلیل که چین و کشورهای شرق آسیا نسبت به ایران به عنوان یک قدرت منطقه غرب آسیا امیدواری هایی دارند و از طرفی بازار ایران برای آنها جذابیت هایی را ایجاد می کند، لذا آنها تلاش می کنند روابط با ایران را به سامان مناسبی برسانند.

منصوری در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع می توانم این طور بگویم که حضور ایران در سازمان شانگهای توانسته کم و بیش تاثیراتی را در پیشبرد سیاست خارجی ایران در منطقه و عرصه بین المللی و با حمایت هایی که اغلب اعضای آن سازمان از ایران انجام داده اند، داشته باشد.

کد خبر 4316847 محمد مهدی ملکی

منبع: مهر

کلیدواژه: برجام جواد منصوری چین سازمان شانگهای محمد جواد ظریف وزارت امور خارجه ایران مجلس شورای اسلامی راهپیمایی روز قدس ایران علی لاریجانی روز جهانی قدس برجام فلسطین وزارت امور خارجه ایران حسن روحانی رژیم صهیونیستی ایالات متحده آمریکا هیات رئیسه مجلس امام خمینی ره رئیس جمهور اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۳۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریق در هتل پارسیان کوثر تهران مهار شد

به گزارش همشهری آنلاین، این حادثه که در عصر روز شنبه و در پی عملیات جوشکاری منبع ذخیره آب هتل رخ داده بود، در کمتر از ۱۵ دقیقه به‌طور کامل مهار و خطر سرایت آتش به دیگر طبقات هتل به‌طور کامل برطرف شد.

در این باره بیشتر بدانید:

اولین تصاویر از آتش سوزی هتل معروف در تهران

این حادثه در پی آتش‌گرفتن تعدادی اقلام جعبه مقوایی ظروف یکبارمصرف در طبقه منفی یک هتل پارسیان کوثر رخ داد که با هماهنگی تیم فنی و مهندسی هتل و آتش‌نشانی منطقه ۶ تهران اقدامات ایمنی انجام و آتش به‌طور کامل خاموش شد.

کد خبر 847613 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم منطقه ۶ آتش‌ نشانی تهران حریق حوادث ایران

دیگر خبرها

  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • معرفی کامل دبی لند و هر آنچه که باید بدانید!
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • دمای کشور در ۵۰ سال اخیر روندی افزایشی داشته است
  • ساز و کار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل چگونه است؟
  • رکورد تیمی ریکرو بانوان ایران شکسته شد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • حریق در هتل پارسیان کوثر تهران مهار شد
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟