Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@21:50:11 GMT

خام فروشی مانع رونق اقتصاد عشایر سمنان است

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۰۶۵۹۶

خام فروشی مانع رونق اقتصاد عشایر سمنان است

به گزارش ایرنا ، عشایرایران سهم بزرگی در تولید محصولات گوشتی و لبنی کشوردارند به طوری که 20 درصد پروتئین مورد نیاز کشور و پنج درصد از محصولات زراعی و باغی به دست آن ها انجام می شود.
عشایر سمنان هم با وجود جمعیت کم ، تاثیر زیادی در اقتصاد این استان دارند اما به دلیل خام فروشی بیشتر محصولات ، از نتیجه زحمات طاقت فرسایشان بهره شایسته ای نمی برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جمعیت 15 هزار نفری عشایر استان سمنان در قالب سه هزار و 181 خانوار، 65 درصد از دام های سبک استان معادل 70 هزار راس را در اختیار دارند و سالانه 9 هزار و 330 تن گوشت قرمز به ارزش سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می کند.
یک چهارم تولید گوشت استان هم توسط این قشر زحمتکش انجام می شود ،میزان تولید شیر و انواع فراورده های لبنی عشایر سمنان حدود چهار هزار و 500 تن اعلام شده است.
بی شک عشایر به معنای واقعی کلمه تولید کننده هستند و ضریب بیکاری در بین آنان نزدیک به صفر است. هر چادر عشایری نمونه ای بارز از یک کارگاه تولیدی است و در عین حال می تواند برای 10 گروه مختلف شغل ایجاد کند. سرپرستی گله، حمل دام به کشتارگاه، حمل گوشت و فروش محصول از جمله شغل ها در زنجیره تولید گوشت هستند و به همین ترتیب در زنجیره تولید مواد لبنی و صنایع دستی نیز برای افراد گوناگون شغل ایجاد می شود.
با وجود بازدهی بالای زحمات عشایر و در عین استقلال و بی نیازی به دیگر بخش ها، هنوز کمبودهایی در زنجیره تولیدشان وجود دارد .
مدیر کل امور عشایری سمنان دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، جمعیت عشایر را 2 و هشت صدم درصد جمعیت استان اعلام کرد و افزود: این قشر با وجود جمعیت کم ، تاثیر بسیار زیادی در حوزه اقتصاد دارند اما خام فروشی یکی از چالش های فراروی آنان است.
سید حمیدرضا حسینی اضافه کرد: برای ورود عشایر به بخش های تولید گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، برندسازی و گردشگری برنامه ریزی هایی انجام شده و در حوزه بوم گردی نیز تاکنون 2 واحد اقامتی عشایری در دهستان طرود و روستای رضاآباد ایجاد شده است.
وی در خصوص تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز نیز گفت: شرکت های تعاونی عشایراستان یک برند به ثبت رسانده و در تهران فروشگاهی برای عرضه مستقیم محصول به راه انداخته اند.
مدیر کل امور عشایری استان سمنان با یادآوری اینکه گوشت تولید شده توسط عشایر به دلیل پاک و زیستی بودن طرفداران بسیاری دارد، تصریح کرد: آموزش به عشایر بر عهده این اداره کل بوده وتاکنون بیش از 2 هزار و 400 ساعت نفر روز کلاس آموزشی برگزار شده است.
حسینی بر استفاده از روش های نوین برای افزایش بازدهی تولیدات عشایر تاکید کرد و گفت : افزایش2 قلوزایی دام ها و استفاده از مواد مغذی به بیشتر شدن تولید کمک کرده و طول دوره پرورش و هزینه ها را هم کاهش می دهد.
وی به پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر از سوی دولت نیز اشاره کرد و افزود: متقاضیان می توانند طرح های خود را در حوزه های گوناگون مانند دامپروری، گیاهان دارویی و یا گردشگری به ثبت رسانده و در صورت تایید، تسهیلات کم بهره دریافت کنند.
عشایر استان سمنان از یک ایل و 74 طایفه تشکیل شده و حدود 15 هزار نفر جمعیت دارند.
بیش از 25 درصد از گوشت قرمز و 35 درصد از فرآورده های لبنی استان سمنان را عشایر تولید می کنند.
خشکسالی های پیاپی مشکلات زیادی برای عشایر استان سمنان پدید آورده و به همین خاطر تعدادی از آن ها پس از فروش دام به شغل های دیگر روی آورده اند.
عشایر کشور با حدود 25 میلیون واحد دامی ، یک چهارم دام کشور را دارا هستند.
ثروت عشایر حدود 100 هزار میلیارد ریال برآورد شده و هر ساله 50 هزار میلیارد ریال محصول تولید می کنند.
7359/6167
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 بیکاری خشکسالی صنایع دستی گردشگری گوشت قرمز روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۶۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است

به گزارش خبرنگار مهر، هادی بهداد در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه قرچک گفت: در این دولت بیش از هر دولت دیگری در حوزه افزایش اشتغال تلاش شد و به نتیجه رسید و نرخ بیکاری به صورت چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته و دولت‌های قبل کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای تنظیم روابط کار است، گفت: بررسی مسائل و مشکلات جامعه کارگری، بهبود روابط کارگر و کار فرمایی با بهره‌گیری از سازوکارهای سه جانبه‌گرایی در راستای هدف حفظ و صیانت از نیروی کار در اولویت است.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کارگران موتور پیشران اقتصاد کشور هستند، قشری از جامعه که تأثیر بسزایی در رونق هرچه بیشتر و حرکت چرخه اقتصاد کشور خواهند داشت جامعه عزیز کارگری هستند.

وی افزود: در این دولت بیش از هر دولت دیگری در حوزه افزایش اشتغال تلاش شد و به نتیجه رسید و نرخ بیکاری به صورت چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته و دولت‌های قبل کاهش داشته است.

بهدادی بیان کرد: بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان در بهبود عملکرد شرکت‌های تابعه برای رونق و توسعه هرچه بیشتر و بهتر بوده که به نوع خود یک اقدامی جدید و مثبت برای اقتصاد کشور است.

کد خبر 6089162

دیگر خبرها

  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز