Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:15:19 GMT

آیین سنتی الوداع رمضان درگناوه برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۷۰۰۴۱

آیین سنتی الوداع رمضان درگناوه برگزار شد

گناوه- ایرنا- آیین سنتی 'الوداع رمضان' پس از یک ماه روزه داری و عبادت در آخرین شب این ماه پرفضیلت در گناوه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، ماه رمضان ماه تقرب به درگاه حضرت حق است که مسلمانان یک ماه از سال را به روزه داری و راز و نیاز با پروردگار سپری می کنند و در بهره گیری از فضیلت این ماه ایرانیان فرهنگ های مختلفی را که برگرفته از آداب و سنت های گذشتگان است به شیوه های مختلفی برگزار می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماه رمضان در شهرستان گناوه نیز رسوم های خاصی داشته که برگرفته از اعتقادات و ریشه در تمدن و فرهنگ آنان دارد تا از این طریق به نسل های بعدی خود منتقل کنند که الوادع یکی از آنهاست.
آیین سنتی الوداع در پیش از اذان سحر با اشعاری توسط موذنان در مساجد ندا داده می شود و روزه داران در فضای آرام به آن گوش می دهند.
موذنان در هنگام سحر از طریق بلندگوی مساجد ندای الوداع، الوداع ای ماه مبارک الوداع، 'دیرآمدی، زود می روی' را سر می دهند و روزه داران از این ماه پرفضیلت با افسوس خداحافظی می کنند.
آیین ختم قرآن یکی از دیگر آیین های روزهای پایانی ماه نزول آیه‌های آسمانی در این منطقه جنوبی کشور است.
شروع این آیین از اولین روز ماه مبارک رمضان با تلاوت چندین جزء قرآن در مساجد و حتی منازل شروع و براساس برنامه زمان بندی شده در یک روز مانده به پایان آن ختم می شود.
یکی دیگر از سنت های مرسوم در این منطقه در آخرین شب ماه رمضان در زمانی که رویت هلال ماه شوال محرز شد، رفتن به سر مزار مردگان است.
در این آیین مردم قبل از اذان صبح گروه گروه به مزار مردگان عزیمت کرده و برای آمرزش مردگان خود نیایش و پس از این سنت خود را آماده حضور در نماز عید سعید فطر می کنند.
بعد از برپایی نماز فطر نیز مردان گروه گروه برای قرایت فاتحه و تسلیت گفتن به بستگان مردگان که در حسینیه ها و مساجد مستقر هستند، مراجعه و با آنان ابراز همدردی می کنند.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.
6164/6043**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي الوداع رمضان آيين سنتي گناوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۷۰۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر؛ به مناسبت هفته مرام پهلوانی و همزمان با گرامیداشت ویژه برنامه‌های تأسیس شهر «سنندج»، هیأت ورزش‌های زورخانه ای و کشتی پهلوانی استان با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان و شهرداری سنندج طی مراسمی آئین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج را برگزار کرد.

در این مراسم که در پارک «روجیار» شهر سنندج ورزشکاران و پیشکسوتان هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان و شهر سنندج به اجرای حرکات ورزش زورخانه‌ای پرداختند.

همچنین تجلیل از پیشکسوتان و پهلوانان نامدار ورزش زورخانه‌ای استان کردستان و به ویژه شهر سنندج از جمله برنامه‌های دیگر این آئین بود.

گفتنی است؛ «فرزاد خاکی» معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای اداره کل ورزش و جوانان کردستان به همراه «فردین ورمقانی» سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع این اداره کل، شهردار سنندج و جمعی از کهن کسوتان و پیشکسوتان رشته زورخانه‌ای در مراسم نکوداشت هفته مرام پهلوانی حضور داشتند.

کد خبر 6089488

دیگر خبرها

  • کشف «گذرگاه مردگان»
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی