ماه عسل؛ فیلمفارسی تلویزیون ایران/ علیخانی بچه سربراه صداسیما!
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۸۸۰۴۵
رویداد۲۴ - مازیار وکیلی: ماه عسل بدون شک و با هر متر و معیاری یکی از پُرمخاطبترین برنامههای صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران است. از همان سال 1386 که برنامه ماه عسل متولد شد مخاطبان زیادی را جذب کرد و توانست به یکی از برنامههای پُربیننده صدا و سیما بدل شود. برنامهای که فراگیر شدن و پُرمخاطب شدن آن دلایل بسیاری دارد اما لزوما این فراگیری و پُرمخاطب بودن به دلیل کیفیت برنامه نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ماه عسل در کنار نقاط قوتش، نقاط ضعف و اشکالات اساسی دارد که نمیتوان از کنار این اشکالات به راحتی عبور کرد. به همین خاطر باید ماه عسل را با تمام نقاط قوت و ضعفش بررسی کرد. با بررسی این برنامه میتوان به نتایج جالبی رسید. نتایجی که دیدگاه کلان مدیران صدا و سیما را عیان میکند و نشان میدهد که تلقی مدیران این سازمان از برنامه خوب چیست
چرا ماه عسل برنامه موفقی است؟
اولین (و شاید مهمترین دلیلی) که میتوان برای موفقیت برنامه ماه عسل عنوان کرد پخش روتین آن است. تماشای این برنامه با اجرای احسان علیخانی در ماه رمضان برای مردم ایران بدل به یک عادت شده است. همه ساله مردم ایران در ماه مبارک رمضان منتظر این هستند که احسان علیخانی با برنامه ماه عسل بر صفحه تلویزیون ظاهر شود و از رنج و سختیهای مردم ایران صحبت کند.
باید منصفانه عنوان کرد که برخی سوژههای برنامه ماه عسل جذاب هستند و باعث ایجاد شور رسانهای در کشور میشود. برنامه خواهران منصوریان از جمله این برنامهها بود که نه تنها توانست این خواهران را به مردم ایران بشناساند بلکه توانست نشان دهد میتوان فقر را شکست داد و به موفقیت رسید.
اجرای احسان علیخانی هم با اینکه با معیارهای یک اجرای کلاسیک (و شاید درست) فاصله زیادی دارد، در جذب مخاطب بیتاثیر نیست. احسان علیخانی به عنوان یکی از معدود مجریان ثابت سیما (در کنار عادل فردوسیپور) به خوبی بر برنامهای که تولید میکند اشراف دارد و هنگام اجرا هم بلد است بحثها را به گونهای پیش ببرد که مخاطب به اوج احساسی لازم برسد و با مهمان سختیکشیده برنامه احساس همدردی کند.
علیخانی منهای یکی دو سال مجری ثابت ماه عسل بوده است و مخاطب به حضور او عادت کرده و رفتارهایش را دوست دارد. حتی اگر عدهای از مردم رفتارهای علیخانی را نپسندند و فشاری که او بر مهمانان برنامه برای تعریف کامل داستان تلخ زندگیشان میآورد را ظالمانه بدانند، نمیتوان کتمان کرد راحتی علیخانی جلوی دوربین برای طیف وسیعی از مخاطبان تلویزیون جذاب است. اما این دلایل تنها دلایل پرمخاطب شدن ماه عسل نیست. فراگیر شدن برنامه ماه عسل دلایل دیگری دارد که باید جداگانه به آن پرداخت.
چرا مردم برنامه ماه عسل را دوست دارند؟
مردم ایران به برنامه ماه عسل علاقهمند هستند و آن را پیگیری میکنند چون به آنها احساس آرامش میدهد. بیننده با تماشای این برنامه و شنیدن سرگذشت مهمانانی که وضع بدتری نسبت به آنها دارند احساس آرامش میکند و خدا را شکر میکنند که به اندازه مهمانان این برنامه دچار مشکلات زندگی نیست.
این احساس البته احساس درستی نیست و احساسی کاذب است چرا که مخاطبان این برنامه از هر قشری باشند مشکلات خاص خودشان را دارند، اما برنامه ماه عسل باعث میشود مردم برای مدتی این مشکلات را فراموش کنند. به نظر میرسد این یکی از اهداف صدا و سیما باشد که مردم را راضی نگاه دارد و به آنها احساس کاذبی بدهد که اوضاعشان چندان بد هم نیست.
کافیست مضمون برنامه ماه عسل را در کنار مضامین برنامههای صدا و سیما قرار دهیم تا متوجه بشویم ترویج چنین نگاهی یکی از برنامههای صدا و سیما است. در سریالهای ماه رمضان هم ردپای چنین نگاهی را مشاهده میکنیم.
پولدارهای بدبخت و ریاکار و فقرای باصفا و خوشبخت یکی از مضامین تکرارشونده سریالهای مناسبتی تلویزیون هستند که در برنامههایی مثل ماه عسل هم بازتولید میشوند. دادن این احساس کاذب به مخاطب کمک میکند که خیال راحتی داشته باشد و چندان به مشکلات خودش فکر نکند. از طرف دیگر مردم ایران مردمی احساساتی هستند. ریشه این احساساتگرایی را میتوان در علائق مردم ایران هم جست و جو کرد که همیشه گریستن برای آنها راحتتر از خندیدن بوده است. تلویزیون هم با استفاده از همین تجربه تاریخی برنامههایی مثل ماه عسل را تدارک میبیند تا از همین احساسات جاری در میان مردم استفاده کند و آنها را جذب این برنامه نماید.
اگر در تاریخ، مراسم و آئینهای مردم ایران دقت کنیم، متوجه میشویم مردم ایران همیشه مراسم عزاداری را بسیار مفصلتر از مراسم شادی برگزار میکنند. خواه این مراسم، مراسمی مذهبی باشد یا غیر از آن. بنابراین برنامههایی مثل ماه عسل طرفداران بسیاری در میان مردم دارند.
به یاد سنت ملودارم فیلمفارسی!
ماه عسل بیش از هرچیز همان ملودرامهای قدیمی فیلمفارسی را در قالب جدید بازتولید میکند. احسان علیخانی هم بدل به علی بیغم میشود که شعارش این بود: فقر چیز بدی نیست و همیشه یکی بدبختتر از ما در جامعه زندگی میکند، پس نباید زیاد ناراحت باشیم و احساس بدبختی کنیم. فردین در نقش علی بیغم اعتقاد داشت بسیار خوشبختتر از قارون است چون در لحظه زندگی میکند و انسانهای بسیار بدبختتر از آنها نیز در دنیا وجود دارد و همین دلیل اصلی خوشبختی آنهاست!
به سوژههای برنامه ماه عسل دقت کنید: مادری که پس از مدتها به فرزندش میرسد. زنان و دخترانی که بعد از کلی مشقت به موفقیت میرسند. پسری که بعد از انجام کاری اشتباه متنبه میشود و به راه درست و آغوش خانواده بازمیگردد. سوژهها و مهمانهای برنامه ماه عسل در چنین قالبی قرار میگیرند و به ذهن تربیت یافته ایرانی با این مضامین تلنگر میزنند. به خاطر همین این همانی است که مردم از برنامه ماه عسل استقبال میکنند. چون دقیقاً همان کهن الگوهایی را بازتاب میدهد که ذهن ایرانی آماده پذیرش آن است. از طرف دیگر برنامه ماه عسل مسائل پیچیده را برای مردم سادهسازی میکند و نسخههای حاضر و آماده برای مفاهیم پیچیده میپیچد. از مردم میخواهد قانع باشند چرا که کسانی هستند که وضعیتشان از مخاطب ماه عسل (طبقه متوسط شهری) بدتر است. این ساده سازی مفاهیم پیچیده که به مخاطب آرامشی کاذب میبخشد مخاطب را از فکر کردن به مصائب خودش باز میدارد و کمک میکند برنامه ماه عسل دیده شود.
آیا ماه عسل برنامهای نقادانه است؟
ماه عسل هیچگاه برنامه نقادانهای نبوده است. برای ارزیابی صداقت این برنامه کافیست به مقایسه این برنامهای مثل نود بپردازیم. در برنامه فردوسیپور هیچگاه مشکلات فوتبال بر گردن مخاطب برنامه و مردم انداخته نمیشود. اما علیخانی همیشه سعی دارد مهمان برنامه را مقصر جلوه دهد و هیچگاه به زمینههای بروز اتفاق (فقر، جدایی و...) نمیپردازد.
فردوسیپور همیشه ریشههای مشکلات فوتبال را بررسی میکند و از سیاسیون سوال میپرسد. این در حالی است که احسان علیخانی هم مهمان سفارشی میپذیرد و هم از رئیس کمیته امداد دعوت و تقدیر میکند تا مشکلات را به طور کامل متوجه جامعه کند. به همین خاطر است که ماه عسل بچه سربه راه تلویزیون است. ماه عسل برنامهای است که کاملاً مطابق با خواستها و باورهای مدیران صدا و سیما ساخته شده است.
در اکثر مواقع احسان علیخانی از مردم میخواهد برای آزادی زندانیان، کمک به ایتام و ... به این برنامه کمک کنند. صد البته کمک به نیازمندان امری پسندیده است اما این کمکهای مردمی نافی مسئولیت مسئولان مرتبط با حوزه فقر نیست. علیخانی همه تقصیرها را گردن مهمان (نماینده مردم در برنامه) میاندازد و از همان مردم برای حل مشکلات کمک میخواهد. یک راه پوپولیستی و عوامگرایانه که در آن به طرز هوشمندانهای مسئولان حذف میشوند و همه تقصیرها و وظایف متوجه مردم میشود. توضیح خواستن که سهل است در برنامه علیخانی از مسئولان تقدیر هم میشود چرا که کمکاری از سوی مسئولان نیست. کمکاری از سوی مردم است که خودشان زندگیشان را تباه کردند و مسئولیت هم با مردم است که باید این مشکلات را حل کنند.
منبع: رویداد24
کلیدواژه: رویداد24 ماه عسل احسان علیخانی ماه رمضان تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۸۸۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
محمود شالویی، سعدی را مایه افتخار ایرانیان و از جمله نوابغ و نخبگان جهان علم و ادب میخواند.
به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» با حضور پرشمار استادان و پژوهشگران و علاقهمندان به زبان و ادبیات فارسی، پنجشنبه ششم اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای این رویداد محمود شالویی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخن پرداخت و گفت: «سعدی» یکی از بزرگترین و شاخصترین شاعران فارسیزبان به شمار میرود، از آن جهت که شعر او با حکمت و دانش و علم و وسعت اطلاعات او با تجاربش در سیاحی و جهانگردی پیوند خورده است و در نتیجه از او شخصیتی ممتاز ساخته است.
او افزود: «سعدی» چهرهای است که در اکثر مبادی و مبانی علمی سخن گفته و ارائه نظر کرده و در کلام و سخن خویش معارف و معانی فراوانی را مورد توجه و مداقه قرار داده است.
مشاور وزیر فرهنگ تصریح کرد: سعدی مایه افتخار ایرانیان و از جمله نوابغ و نخبگان جهان علم و ادب است و ما ایرانیان سربلندیم، از آن رو که سعدی از جمله مفاخر و مشاهیر برجسته ایرانزمین است.
شالویی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما معتقدیم برای تجلیل از مفاخر فرهنگی ایران باید تمام دستگاههای فرهنگی کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش همکاری ویژهای را مبذول دارند. در کشور تاجیکستان، در شهر «پنجکنت» که زادگاه رودکی است، دانشآموزان به حفظ اشعار این شاعر نامدار اهمیت فراوان میدهند. در ایران نیز ضروری است که با مساعدت وزارت آموزش و پرورش، دانشآموزان ما پیش از ورود به دورههای بالاتر، با شعر و اندیشه بزرگانی چون سعدی خاصه با «گلستان» و «بوستان» او به خوبی آشنا شوند.
مشاور وزیر فرهنگ تأکید کرد: خوشبختانه با تأکید ریاست محترم جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن مکاتبه با وزیر محترم آموزش و پرورش تأکید کردهاند که طی برنامهای منسجم، در کتابهای درسی بیش از گذشته به مفاخر فرهنگی ایران پرداخته شود و خوراک علمی برای آشنایی نونهالان با اندیشه بزرگان ایرانزمین در کتب درسی گنجانده شود.
سعدی؛ زبده سخنوران ایران و جهان
در ادامه این برنامه پس از اجرای برنامه سعدیخوانی از سوی یکی از هنرمندان نونهال، حسن انوری استاد زبان فارسی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ایراد سخن پرداخت و گفت: سعدی شیرازی به همراه حافظ، مولانا و فردوسی در کنار بزرگان عرصه ادبیات جهانی، یعنی هومر، دانته و شکسپیر قرار دارند و به اعتقاد بسیاری از مستشرقین، این هفت تن، یادگار شکوهمند نبوغ بشریاند.
مولف فرهنگ بزرگ سخن در ادامه سخنان خود گفت: به اعتقاد زباندانان عالم، چهار زبان فارسی، انگلیسی، ایتالیایی و یونانی، چهار زبان مهم تاریخ بشرند که سعدی شیرازی نقش مهمی در نضج و گسترش یکی از این زبانها، یعنی زبان شیرین فارسی دارد.
انوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۶۰ چهره نامدار عرصه ادب ایران و جهان به سعدی و شعر و اندیشه او پرداختهاند، اظهار کرد: از میان ۶۰ چهرهای که درباره سعدی سخن گفتهاند به عنوان نمونه سخن ملکالشعرای بهار بسیار قابل توجه است. او میگوید: سعدی نتیجه تعالیم فردوسی و سنایی و زبده سخنوران حکمتآمیز و تعالیم روحپرور و لطیف ادبای ایران، یونان، هند، عرب و عجم است. یا مرحوم استاد جلالالدین همایی در وصف سعدی بیان میکند: سعدی جامع مراتب و مقامات علمی و عملی است.
سعدی؛ مطرحترین شاعر فارسیزبان در هند
در بخش پایانی این آیین نیز «بلرام شکلا»، رییس مرکز فرهنگی سفارت هند در ایران سخنرانی کرد و گفت: «سعدی» مطرحترین شاعر فارسیزبان در «هند» است و مردمان این دیار از مهد تا لحد با خوانش بوستان و گلستان او، زبان شیرین فارسی را میآموزند. همچنین بسیاری از شاعران این دیار از جمله امیرخسرو دهلوی به تأسی از سعدی به سرایش شعر فارسی پرداختهاند.
رییس مرکز فرهنگی سفارت هند در ایران تأکید کرد: بسیاری معتقدند که سعدی به هند سفر نکرده است. با این وصف در گفتار و نوشتار این شاعر و حکیم شیرینسخن فقرات متعددی درباره هند، آداب و رسوم و حتی سبک زندگی هندیان سخن به میان آمده است.
او در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: ایرانیان به شعر و شاعران خود احترام فراوان میگذارند و کلام ادبای ایران، نقل مجالس ایرانیان است. در کمتر کشور و بلادی شاهد هستیم که مردمان آن تا این سطح مفاخر و مشاهیر خود را گرامی بدارند و کلام و حکمت و شعر آنان را در میان خود زمزمه کنند و از آن
بهرهمند شوند.
در پایان این مراسم پس از اجرای برنامه موسیقایی سنتورنوازی و آواز ایرانی بر مبنای اشعار سعدی با اجرای حسین علیشاپور و محمود بامداد، با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، لوح تقدیر و سپاس و نشان زرین انجمن به همراه هدایی نفیس به پاس یک عمر تلاش و کوشش مجدانه در تقویت و گسترش فرهنگ ایران و زبان فارسی به حسن انوری استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و نیکو بازرگان، همسر مرحوم غلامحسین یوسفی استاد برجسته ادبیات فارسی، نویسنده و مترجم اهدا شد.
در حاشیه این رویداد ملی نیز نمایشگاههایی از آثار سعدی و سعدیپژوهان، همچنین تابلوهای خوشنویسی برمبنای اشعار سعدی در معرض دید شرکتکنندگان قرار گرفت.
انتهای پیام