Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهلی نو - ایرنا - هند برای گسترش نفوذ خود در افغانستان و در تلاش برای گسترش همکاری ها با این همسایه غربی خود به دیپلماسی کریکت رو آورده و به دنبال تقویت تبادلات ورزشی با کابل است.

به گزارش ایرنا در روز پنجشنبه به نقل از نشریه آمریکایی 'دیپلمات' در هند، مسابقه تمرینی که اخیرا بین دو تیم کریکت افغانستان و هند در شهر بنگلور برگزار شد برخلاف عادت گذشته که توجه چندانی جلب نمی کرد این بار با پیام سران هر دو کشور روبرو شد که به طور زنده از طریق تلویزیون تماشاگران حاضر در استادیوم رامورد خطاب قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نارندرا مودی نخست وزیر هند در پیام خود به قصد اصلی حمایت دهلی نو از گسترش کریکت و انجام چنین بازی هایی اشاره کرد. وی گفت این ورزش رشد سریعی را در افغانستان داشته و این توان بالقوه را دارد که به عنوان یک نیروی متحدکننده در این کشور عمل کند بنابراین هند هم به عنوان مهد کریکت آسیا می تواند با تقویت روابط در این حوزه، نقش خود در افغانستان را افزایش دهد.
کریکت زمانی در افغانستان ریشه دواند که کودکان مهاجر افغان هنگام زندگی در اردوگاههای پاکستان که این ورزش در آن بسیار محبوب است به این ورزش علاقه مند شدند. این کودکان هنگامی که به افغانستان بازگشتند این عشق و تجربه و دانش را با خود به کشورشان آوردند و اینگونه شد که کریکت در افغانستان با قدرت و سرعت پیشرفت کرد.
برگزاری مسابقات آزمایشی از سوی هند برای افغانستان زمانی معنای خاصی می یابد که بدانیم هند تاکنون با همسایه شرقی خود یعنی بنگلادش که به همان میزان طرفدار کریکت است هیچ مسابقه مشابهی برگزار نکرده است. از سوی دیگر هند نه تنها هیچگونه بده بستانی با کریکت بنگلادش نداشته است بلکه همواره درگیر رقابتهای شدید با تیم آن کشور نیز بوده است. بنابراین ، سخت نیست نتیجه گیری کنیم که تلاش فدراسیون دولتی هند برای ایجاد ارتباط با همتای خود در افغانستان و تقویت مراوادات با آن، بر اساس محاسبات راهبردی جغرافیایی دولت هند انجام می شود. اگر هند بتواند جاپای محکمی برای خود در این حوزه در افغانستان ایجاد کند براحتی خواهد توانست راه خود را به سوی مقاصد دیگر در این کشور بگشاید.
برای هند، کریکت اکنون یک ابزار قدرت نرم است که می تواند در افغانستان برای موفقیت برنامه های راهبردی هند موثر واقع شود. پس عجیب نیست که دولت دهلی نو، اخیرا دو پروژه ساخت و ساز در افغانستان را شروع کرده است که یکی برای ساخت یک ورزشگاه کریکت و دیگری ایجاد جاده مواصلاتی بین ورزشگاه و یک بزرگراه است.
در اقدامی دیگر ، هند با استفاده از این نکته که تیم ملی کریکت افغانستان فعلا از تسهیلات کافی برای تمرین برخوردار نیست در سال 2015 آنها را دعوت کرد که محل تمرین خود از شارجه به یک ورزشگاه بسیار مجهز و مدرن در شهر نویدا در سی کیلومتری دهلی نو منتقل کنند. هند همچنین به این تیم امکان دسترسی به ورزشگاههای بزرگ کریکت در دو شهر دیگر هند را نیز عطا کرده است.
حمایت دهلی نو از گسترش ورزش کریکت در افغانستان دو هدف عمده را دنبال می کند که اولین آن بسط نفوذ و تعمیق سطح حضور هند در کشوری است که بدلایل مختلف سیاسی و اجتماعی چندان رغبتی به آن نشان داده نمی شود. نگاهی به حملات متعدد شبه نظامیان به هتل های محل اسکان هندی ها، اماکن سیاسی و دیپلماتیک مربوط به هند و حتی گروگان گیری افراد و اتباع هندی مشغول کار در این کشور آشکار می کند که هند راه زیادی برای غلبه بر این فضای غیردوستانه بپیماید که یک راه آن همین همکاری های ورزشی در عرصه ای است که دهلی نو حرف زیادی برای گفتن دارد.
علاوه بر آن، حضور در افغانستان راه هند به سوی آسیای میانه را خواهد گشود که این بی شک به نفع مقاصد اقتصادی دولت دهلی نو خواهد بود.
خلاصه آن که، هند برای بهبود چهره خود در افغانستان تلاش می کند پس چه راهی بهتر و پرنفوذتر از ورزش بسیار محبوب کریکت که نه تنها در سطح دولت ها و سازمان ها بلکه در میان کوچه و بازار هم می تواند نقش بازی کند.
آساق**1424 **1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي هند كريكت افغانستان كريكت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۱۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان عصر شنبه در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با اشاره به اینکه توسعه دیپلماسی منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است، گفت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای در کشور است.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، افزود: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

معتمدیان همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و افزود: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که ۲ هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

کد خبر 6090414

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • ورود وزیر ورزش به تایلند با استقبال سفیر ایران و تاج
  • سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ریاض
  • مهمترین لحظه در تاریخ ورزش کشور همسایه؛ افغانستان یک گام تا انجام ماموریت غیرممکن!
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • کاریکاتور/ کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • کارگران نقش اصلی در تحقق شعار سال را برعهده دارند
  • لازمه ورود به عرصه ورزش، ورزیدگی اخلاقی است