Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ طی روزهای اخیر و پس از آنکه داوری مرحله مقدماتی مسابقات هم‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم با حضور جمعی از داوران ممتاز کشور در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، شاهد حاشیه‌های متعددی از سوی برخی گروه‌های حذف شده از دور این مسابقات بودیم. مسابقاتی که در نهایت و پس از بررسی آثار 37 گروه، 12 گروه از آنها راهی مرحله کشوری شده‌اند و همین باعث شکل‌گیری حواشی بسیار زیادی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حاشیه‌هایی که چندسالی می‌شود، دامن تواشیح و مدیحه‌سرایی را گرفته و در این دوره باز هم حاشیه‌ساز شده و کار را به صدور بیانیه و باطل دانستن نتایج اعلام شده کشانده است تا به این ترتیب شاهد فضاسازی‌هایی در فضای مجازی و در بین گروه‌های تواشیح باشیم. برای پاسخ دادن به این حاشیه‌ها گفت‌وگویی با رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات صورت گرفته که در ادامه آمده است.

ساده‌ترین کار حاشیه‌سازی
غلامرضا شاه‌میوه، رئیس هیئت داوران مسابقات هم‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه قبل از پاسخ به هر نقدی باید به یک نکته اشاره کرد، افزود: با توجه به گسترش شبکه‌های مجازی، ساده‌ترین کار حاشیه‌سازی است. بسیار راحت و بدون اینکه واقعیتی پشت حاشیه‌سازی‌ها باشد، می‌توان افراد و عملکرد آنها را زیر سوال برد.
وی به این اشاره به این‌که در گذشته، خود جزء افرادی که به روند برگزاری مسابقات در این بخش نقد داشته است، اشاره کرد و افزود: خوشبختانه سازمان اوقاف و امور خیریه پس از شنیدن آن نقدها، حقیقت را دریافت و اصلاحاتی را در روند برگزاری مسابقات اعمال کرد. یکی از ایراداتی که قبلاً وارد بود در کیفیت ارسال آثار بود. برخی از گروه‌ها آثار خود را در استودیو و برخی تنها با یک میکروفون معمولی ضبط و به مسابقات ارسال می‌کردند که این در کیفیت کار بسیار تأثیرگذار بود.

چالش اصلی اصلاح شد
شاه‌میوه تصریح کرد: بر همین اساس طی سال‌هایی که در داوری مسابقات حضور نداشتم، اعتراضاتی را به سبک برگزاری و ارائه آثار داشتم. سازمان اوقاف نیز با اینکه هزینه‌های بالایی را متحمل شد در نهایت دست به تغییرات زد و در این دوره از یک گروه فیلمبرداری واحد برای ضبط آثار گروه‌ها استفاده کرد. زمانی که آثار بررسی شد، کیفیت آثار یک دست و یکنواخت بود و این بزرگ‌ترین چالش داوری مسابقات که به شکل ارسال آثار انجام می‌شود، بود که خوشبختانه برطرف شد.

نیروهای جوان به جمع داوران پیوستند
رئیس هیئت داوران مسابقات هم‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم اظهار کرد: بسیاری از گروه‌ها در سال‌های گذشته همیشه اعتراض داشتند که چرا گروه داوری کمترین تغییر را دارد. آنها اعتقاد داشتند، هیئت داوران هر سال به جز یک یا دو تغییر جزئی، تغییرات دیگری ندارد. لذا گروه‌ها معترض بودند که چرا از نیروهای جوان و متخصص استفاده نمی‌شود. در همین راستا سازمان اوقاف امسال چندین نفر از چهره‌هایی که هم تخصص تواشیح و هم تخصص‌های علمی دارند، وارد عرصه داوری کرد تا به انتقادات نیز پاسخ داده شود.
وی با بیان اینکه برطرف شدن این دو چالش که در گذشته وجود داشته به فال نیک می‌گیرد، افزود: موضوعی که باید به آن اشاره کنم این است که اگر توقع داشته باشیم در هر مسابقه‌ای همه راضی باشند یک توقع بی‌جا هست. به هر حال همیشه عده‌ای که نمی‌توانند به مراحل بالاتر بروند معترض هستند. باید دید مسابقات به لحاظ داوری قابل ایراد هست یا نیست؟

وظایف رئیس هیئت داوران در این دوره

شاه‌میوه تأکید کرد: من به عنوان کسی که مسئول هیئت داوران بوده‌ام، با وجود اینکه نمره خاصی نمی‌دادم و تنها در مواقع اختلاف و ایراد بین دو یا سه داور، ورود پیدا می‌کردم تا وضعیت کنترل شود، اعتقاد دارم که داوری مسابقات در سطح مطلوبی بود. در این دوره همه آثار با کد اختصاصی که داشتند، مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند و برای هیئت داوران مشخص نبود که اثر مورد ارزیابی از کدام گروه و کدام استان است. حتی داوران اجازه مشورت نیز نداشتند و هر داور مستقلاً نمره خود را ارائه می‌کرد. نهایتاً اگر اختلاف بیش از حد قانونی بود، رئیس هیئت داوران ورود پیدا می‌کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ کدام از گروه‌های بازمانده از مرحله کشوری جزء گروه‌هایی که در ارزیابی کلی رئیس هیئت داوران نمره عالی یا خوب کسب کرده باشند، حضور ندارند، اظهار کرد: بالاخره یک جایی باید این اعتماد نسبت به داوران ایجاد شود نه اینکه هر سال شاهد اعتراضاتی از این دست باشیم. این مانند بردن یک دعوای حقوقی در محکمه است که بالاخره یک طرف برنده و یک طرف بازنده می شود و همواره طرف بازنده معترض است و همین ممکن است کل سیستم قضایی را زیر سوال ببرد.

حق اعتراض وجود دارد
شاه‌میوه با بیان اینکه امکان رسیدگی به اعتراضات و تجدید نظر برای گروه‌های معترض در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: لذا گروه‌ها تا روز 23 تیرماه برای ثبت اعتراضات خود فرصت داشتند. بعد از دریافت اعتراضات، توسط هیئت داوران به اعتراضات رسیدگی خواهد شد.
رئیس هیئت داوران مسابقات همسرایی و همخوانی قرآن کریم در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که برخی از گروه‌ها اعتقاد دارند، حدنصاب‌ها برای راهیابی به مرحله بالاتر در ارزیابی صورت گرفته توسط داوران جابه‌جا شده است، گفت: من این موضوع را کامل بررسی کردم و حدنصاب ورود به مرحله پایانی 69 امتیاز که در آیین‌نامه نیز تأکید شده، می‌باشد. معدل هم‌خوانی و تواشیح گروه‌های راه‌یافته به مرحله بالاتر را اگر حساب کنیم به عدد 69 می‌رسیم. تواشیح 70 درصد و همخوانی 30 درصد داشته است. برخی گروه‌ها بودند که همخوانی خوبی داشتد اما تواشیح آنها نمره کمتری داشته است، ما معدل این دو امتیاز را حساب کرده‌ایم که براساس آیین‌نامه باید 69 یا بالاتر از آن باشد.
وی در ادامه به یکی از اشکالات گروه‌ها که باعث شده تا آنها بر مبنای غیرمنصفانه قضاوت کنند اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه گروه‌ها باید در مقابل دوربین مرکز اجرا می‌کردند، امکان اصلاح بر روی اثر وجود نداشته و لذا هر چیزی که اجرا شده برای ما پخش شده است. حتی من از برخی از گروه‌ها توقع نداشتم به این میزان در اجرا ناهماهنگ باشند. بیشتر گروه‌هایی که ضربه خوردند در بحث اجرا بد عمل کردند. باید توجه داشت که بی‌خودی حاشیه‌سازی نشود. این نیست که اگر گروهی سال قبل بسیار خوب عمل کرده است سال بعد نیز همان کیفیت را داشته باشد. اگر یکی از اعضا صدای آماده‌ای نداشته باشد یا پرده را اشتباه بگیرد، ممکن است این ناهماهنگی‌ها به وجود بیاید. لذا نباید به سوابق قبلی تکیه و گمان کنند چون دو سال فینالیست بوده‌اند، امسال نیز به مراحل پایانی برسند.

فعلاً این آیین‌نامه برای همه وجود دارد و یکسان است
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که بخشی از انتقادات به آیین‌نامه مسابقات است که به صورت روشن وضعیت نمره‌دهی در برخی آیتم‌ها را مشخص نکرده است، گفت: من نمی‌توانم بگویم آیین‌نامه بدون ایراد است، اما آیین‌نامه‌ای بوده که برای همه یکسان بوده است. اگر بخواهیم وارد ریز ایرادات آیین‌نامه‌ای شویم، ممکن است به برخی ایرادات برسیم، اما فعلاً این آیین‌نامه برای همه وجود دارد و یکسان است.
شاه‌میوه همچنین در مورد اینکه در آیین‌نامه تأکید شده است باید 15 گروه به مرحله پایانی راه یابند، اذعان کرد: در آیین‌نامه تأکید شده است، به شرط اینکه گروه‌ها نمره بالا بیاورند و حدنصاب را کسب کنند 12 گروه از استان‌های ردیف «الف» و سه گروه از استان‌های ردیف «ب» به مرحله بالاتر راه پیدا کنند. در این دوره از گروه‌های شرکت‌کننده در ردیف الف، 10 گروه و از ردیف ب نیز دو گروه موفق به کسب حد نصاب شدند؛ بنابر این 12 گروه که حد نصاب را کسب کرده بودند به مرحله کشوری راه یافته‌اند، یعنی چون گروه‌ها حد نصاب را کسب نکرده‌اند، سهمیه به 12 گروه رسیده است.
رئیس هیئت داوران مسابقات همسرایی و همخوانی قرآن در مورد اعتراضات و سرنوشت آنها نیز گفت: بعد از پایان مهلت اعتراضات روز 24 تیرماه اعتراضات در اختیار رئیس هیئت داوران و تیم داوری قرار می‌گیرد تا بررسی‌ها صورت بگیرد. تا جایی که من اطلاع دارم دو گروه اقدام به ثبت اعتراض کرده‌اند.

6 دقیقه زمان برای اجرای گروه‌ها
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اذعان کرد: در آیین‌نامه مسابقات شش دقیقه زمان برای اجرای گروه‌ها در نظر گرفته شده و تأکید شده که تا 30 ثانیه کمتر یا بیشتر مانعی ندارد. اما در بین معترضان گروه‌هایی وجود دارند که زمان اجرای آنها چهار دقیقه و 46 ثانیه و یا هفت دقیقه و 27 ثانیه بوده است. براساس آیین‌نامه مسابقات برای هر 30 ثانیه زمان اضافه یا کمتر از حد مجاز یک نمره از امتیاز گروه کسر می‌شود. این گروه‌های معترض حدود سه نمره منفی تنها در بخش زمان داشته‌اند، دیگر نباید توقع داشته باشند و داوری را زیر سوال ببرند.
رئیس هیئت داوران مسابقات همسرایی و همخوانی قرآن کریم با تأکید بر اینکه اگه نمره‌ای کم شده براساس ضوابط بوده است، گفت: نتایجی که اعلام شده است، نتایج قطعی و مورد تأیید هیئت داوران تا قبل از رسیدگی به اعتراضات است.
وی با اشاره به اینکه زمانی گروه‌ها به این موضوع که هیئت داوران از چند شهر محدود هستند معترض بودند، افزود: امسال از شهرهای مختلف داور حضور داشته است، اما باز هم اعتراض وجود دارد. جالب اینجاست از استان‌هایی که داور داشته‌اند، گروه‌هایی به مرحله نهایی راه نیافته است. از استان اصفهان دو داور حضور داشت، اما هیچ گروهی از این استان در بین راه‌‌یافتگان به مرحله کشوری وجود ندارد.

خوزستان فعالیت بیشتری در زمینه تواشیح دارد
وی در پاسخ به این سوال که از خوزستان چهار گروه حضور دارد، گفت: نباید به استان خوزستان نگاه کنیم؛ چرا که خوزستان فعالیت بیشتری در زمینه تواشیح دارد و طبیعی است که وقتی هشت گروه از این استان در بین 37 گروه حضور دارد چهار گروه هم به مرحله بعد می‌رود. نباید خوزستان پایه قرار بگیرد و بگوئیم چون اینگونه بوده است پس داوری‌ها مورددار بوده است.
شاه‌میوه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی معترض هستند که در تیم داوری آهنگسازان برخی گروه‌های حاضر در مسابقات نیز حضور داشته‌اند، گفت: قبل از مسابقات وقتی اسامی داوران اعلام شد من به مسئولان اعلام کردم که باید با تمام داوران صحبت شود تا اگر آهنگسازی کرده‌اند حق حضور در هیئت داوران به خصوص در آیتم‌های هماهنگی و لحن را نداشته باشند.
وی افزود: تنها یک مورد از گروه‌ها بوده است که قبل از اینکه مشخص شود آن داور قرار است، داوری کند برای یکی از گروه‌های تبریز آهنگسازی کرده بود که این موضوع را به اطلاع ما نیز رساند. اما آن گروه در حدی نبود که بتواند به مراحل بالا صعود کند و حضور این داور هیچ تاثیری در روند مسابقات نداشته است. حتی برای اینکه شائبه‌ای پیش نیاید قرار بود در بخش لحن یکی از داوران را دعوت کنیم، اما با توجه به اینکه برای تعدادی از گروه‌ها آهنگسازی کرده بود از او دعوت به عمل نیامد. یکی دیگر از اساتید که آهنگسازی کرده بود نیز در تیم داوری حضور داشت که البته در آیتم متن داور بود و برای لحن و هماهنگی نمره‌ای نمی‌داد، بنابراین داوری‌ها تأثیری در نتایج نداشته است؛ چرا که ما نیز خودمان بر روی این مسئله حساس بوده‌ایم.

گمانه‌زنی‌های غلط
شاه‌میوه در ادامه گروه‌های تواشیح را به تهمت و افترا نزدن براساس گمانه زنی سفارش کرد و گفت: مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه هر کاری انجام دهند برخی یک ایراد می‌گیرند. اگر از داوران پیشکسوت استفاده کنند، به تفکرات قدیمی آنها اعتراض دارند و اگر جوان‌گرایی شود به بی‌تجربه بودن معترض هستند. در هر شرایطی یک عده ناراضی وجود دارد و نباید گمانه‌زنی‌هایی کنیم که اساس آن تهمت زدن و افترا به هیئت داوران باشد.
رئیس هیئت داوران مسابقات همسرایی و همخوانی قرآن کریم در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه اگر هر سال چنین حاشیه‌سازی‌هایی وجود داشته باشد، مسئولان اوقاف حق دارند بساط این مسابقات را برای همیشه جمع کنند، گفت: اگر وضعیت به این شکل پیش برود ممکن است، حتی در آینده این مسابقات جمع شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا مسابقات تواشیح همخوانی هم سرایی حاشیه نقد جنجال قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۱۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوطلبان کنکور مردادماه منتظر نتایج باشند

نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای داوطلبان چهار گروه آزمایشی علوم ریاضی، فنی و علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر روز گذشته پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد. 

دومین و آخرین روز نوبت دوم کنکور نیز با شرکت بیش از نیم میلیون (۵۰۱ هزار) داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی از ساعت ۸ صبح امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی آغاز و تا ظهر ادامه داشت.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبین در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

نمرات سال گذشته کنکوری‌ها همچنان معتبر است

عبدالرسول پور عباس در حاشیه بازدید از روز اول برگزاری نوبت اول آزمون سراسری در دانشگاه الزهرا (س) با تاکید بر اینکه آزمون در سراسر کشور با سلامتی آغاز شد، گفت: مشکلی خاصی برای برگزاری این آزمون نداریم به جز در یکی از شهرستان‌ها که امروز سیل آمده و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز پای کار آمدند و داوطلبان را جابجا می‌کنند. امیدواریم در این شهرستان کار به سامان برسد.

وی در ادامه در خصوص داوطلبان دانشگاه فرهنگیان نیز تصریح کرد: ما ۵ نوبت آزمون داریم و در هر ۵ نوبت دفترچه اختصاصی داوطلبان که متقاضیان دانشگاه فرهنگیان هستند را همزمان اجرا می‌کنیم به این صورت که دفترچه‌های تخصصی در ابتدا و انتهای جلسه توسط این داوطلبان پاسخ داده می‌شود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: حدود ۶۶۰ هزار نفر در مجموع ۵ گروه آزمایشی داوطلب دانشگاه فرهنگیان هستند که همه امور پیش بینی شده است به سلامتی کنکور را پشت سر خواهیم گذاشت.

پورعباس ادامه داد: داوطلبان نوبت اول کنکور به دلیل اینکه ما اردیبهشت ماه را برای برگزاری آزمون انتخاب کردیم از آمادگی بیشتری برای آزمون برخوردار هستند و از این آمادگی استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: نوبت دوم آزمون سراسری تیرماه برگزار می‌شود و نمرات کنکور سال گذشته همچنان معتبر است؛ یعنی دو آزمونی که سال گذشته برگزار شد، همچنان نمراتشان معتبر است در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد داوطلبان می‌توانند خودشان نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند یا به سازمان سنجش اجازه بدهند نمره بالاتری را برای آنها لحاظ کند.

پور عباس خاطرنشان کرد: کارنامه اولیه داوطلبان نوبت اول نیمه مرداد ماه جاری اعلام می‌کنیم و همزمان چند روز بعد انتخاب رشته داوطلبان آغاز می‌شود.

فرصت جبران وجود دارد

محمدعلی زلفی‌گل نیز در حاشیه بازدید از حوزه برگزاری نوبت اول آزمون سراسری دانشگاه الزهرا (س) گفت: خوشبختانه تمهیدات لازم برای برگزاری امن و بانشاط کنکور پیش بینی شده است امیدواریم شاهد یک رقابت علمی در پنج رشته آزمایشی باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در ۱۹۱۳ حوزه در بیش از ۴۰۰ شهرستان برگزار می‌شود، در رشته علوم تجربی بیشترین داوطلب را داریم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: تفاوت کنکور امسال با سال‌های گذشته نزدیکی زمان برگزاری دو نوبت کنکور است، ما مکلفیم در سال دو نوبت کنکور برگزار کنیم که با توجه به شرایط ماه مبارک رمضان فاصله دو کنکور زیاد نیست و کنکور بعدی تیرماه است.

زلفی گل با بیان اینکه نتیجه دو سال کنکور که چهار نوبت است برای داوطلبان لحاظ می‌شود، خاطرنشان کرد: داوطلبان می‌توانند از نمره بهتر خود استفاده کنند. سازمان سنجش آموزش کشور سعی می‌کند عدالت آموزشی را لحاظ کند.

وزیر علوم اظهار کرد: نتیجه نهایی کنکور تلفیقی از سوابق تحصیلی و نمره کنکور است، داوطلبان اضطراب نداشته باشند، زیرا فرصت جبران دارند.

دستگیری متقلبان روز اول کنکور

بر اساس اعلام محمدحسین حاجیلو، رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اعلام اینکه داوطلبانی به تعداد کمتر از انگشتان دست که در آزمون‌های امروز پنجشنبه ابزار ممنوعه به همراه داشتند شناسایی شدند، گفت: یکی از این داوطلبان که در دقایق ابتدایی آزمون اقدام به تهیه یک صفحه عکس از دفترچه کرده بود، پس از پنج دقیقه دستگیر شد و پس از آن هم سه نفر در دو شهرستان متفاوت ابزار ممنوعه به همراه داشتند که قبل از هرگونه اقدامی بلافاصله دستگیر شدند و هر چهار نفر به منظور شناسایی سرشبکه‌های مجرم و کلاهبردار تحویل مراجع انتظامی شده‌اند و قطعاً سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان شاکی پیگرد قضائی متخلفان را دنبال خواهد کرد.

برگزاری مجدد کنکور به سیل زده‌ها

در روز دوم کنکور نیز رییس سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه امیرکبیر رفت و تاکید کرد؛ آزمون دیروز با موفقیت برگزار شد، با وجود تلاش ارتش و نیرو‌های مسلح برای ایجاد شرایط به منظور حضور داوطلبان در حوزه آزمون، حدود ۵۰ نفر از داوطلبان از شهرستان زیرکوه و حاجی آباد از توابع خراسان جنوبی به دلیل سیل از آزمون جا ماندند؛ اما این نوید را به داوطلبان استان خراسان جنوبی و حاجی آباد خواهم داد که آزمون اختصاصی فرهنگیان و سراسری را ظرف دو هفته آینده برگزار خواهیم کرد.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: روز گذشته ۴ آزمون در سراسر کشور برگزار شد و ۴ مورد تخلف و دستگیری ثبت شده که این موضوع نشان از اعتماد مردم به سیستم سنجش دارد، از این چهار مورد دونفر به دنبال عکس گرفتن از سوالات بودند و ۲ نفر نیز در استان‌های جنوبی به دنبال استفاده از تجهیزات برای تقلب بودند که با آنها مطابق بخشنامه برخورد شد.

عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

همچنین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با حضور در دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: سازمان سنجش در سال‌های اخیر در خصوص نحوه برگزاری آزمون رشد چشمگیری داشته و با نظارت و بازدیدی که از این سازمان و نحوه برگزاری آزمون در حوزه‌های مختلف داشتیم، می‌توان به جرات گفت که احتمال تقلب در این آزمون صفر است و هیچکس نمی‌تواند سوالات رو لو دهد و سوءاستفاده کنند.

وی گفت: در این شرایط هر داوطلبی هر نتیجه‌ای کسب کند، کاملا نتیجه فعالیت خود اوست و باید گفت که عدالت آزمونی در این سازمان تحقق پیدا کرده است.

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ یکی از مهم‌ترین تغییرات آزمون امسال در مقایسه با سال گذشته است.

اعمال محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در آزمون سراسری

همچنین رییس سازمان سنجش کشور در گفتگو با ایسنا، با اشاره به تخلفات آزمون سراسری اظهار کرد: امسال ۴ مورد تخلف در آزمون سراسری از سوی داوطلبان گزارش شده، سال گذشته این رقم حدود ۱۰۰۰ مورد بود، امسال با استفاده از تجهیزات ضریب تخلفات کاهش داشته است.

پورعباس بیان کرد: بسته به میزان تخلف داوطلبان بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم خواهند شد و کسانی که داوطلب نیستند، علاوه بر جریمه نقدی از سوی مقامات قضایی بین ۱ تا ۵ سال زندان مواجه خواهند شد.

دفترچه سئوالات آزمون

در حال حاضر دفترچه سئولات ۴ گروه آزمایشی بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار دارد.

بر این اساس داوطلبان گروه‌های «علوم ریاضی»، «علوم انسانی»، «هنر» و «زبان‌های خارجی» می‌توانند دفترچه سئوالات خود را بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور مشاهده کنند.

آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ فقط برای دروس تخصصی هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار شد؛ اما دروس عمومی در سابقه تحصیلی داوطلبان وجود داشته و در نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ شد.

داوطلبان می‌توانند در یکی از سه گروه اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) مختلف در دو نوبت آزمون شرکت کنند ولی در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم آزمون، باید گروه مورد نظر را برای پذیرش در دانشگاه (در مرحله انتخاب رشته) انتخاب کنند و امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی میسر نیست. البته باید توجه داشته باشند که سوابق تحصیلی کامل مربوط به گروه آزمایشی مورد نظر را نیز باید دارا باشند و درصورتی که در یک یا چند درس، سابقه تحصیلی لازم برای گروه آزمایشی درخواستی را نداشته باشند نمرات آن دروس صفر لحاظ می‌شود.

برای داوطلبانی که برای پذیرش در آزمون پذیرش دانشجو- معلم اعلام علاقه مندی کرده‌اند نیز در گروه آزمایشی مربوطه منحصراً یک کارت ورود به جلسه منتشر شده است. این دسته از داوطلبان باید علاوه بر پاسخگویی به دفترچه‌های سؤالات آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی انتخابی، به دفترچه سوالات اختصاصی آزمون پذیرش دانشجو- معلم نیز پاسخ دهند.

زمان انتشار کلید اولیه آزمون

کلید اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول) از تاریخ سه شنبه ۱۱ اریبهشت ماه جاری بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند از تاریخ مذکور حداکثر تا روز یکشنبه، ۱۶ این ماه هر گونه مطلبی در خصوص سوالات و کلید آزمون دارند، منحصرا" از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی به این سازمان اعلام نمایند.

نوبت دوم آزمون سراسری تیر ماه برگزار می‌شود و نمرات کنکور سال گذشته همچنان معتبر است؛ یعنی دو آزمونی که سال گذشته برگزار شد، همچنان نمراتشان معتبر است در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد داوطلبان می‌توانند خودشان نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند یا به سازمان سنجش اجازه بدهند نمره بالاتری را برای آنها لحاظ کند.

 کارنامه اولیه داوطلبان نوبت اول نیمه مرداد ماه جاری اعلام می‌کنیم و همزمان چند روز بعد انتخاب رشته داوطلبان آغاز می‌شود.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • معرفی داوران و ناظران هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال مردان
  • فرصت دفاع برای مصلایی‌پور؛ وقتی فقط یک نفر تعلیق شد
  • وستهم 2-2 لیورپول: پایان قطعی یک رویا!
  • رئیس کمیسیون داوران کشتی،المپیک را از دست داد
  • رئیس کمیسیون داوران کشتی حضور در المپیک را از دست داد
  • داوطلبان کنکور مردادماه منتظر نتایج باشند
  • دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا| تاریخ سازی نازنین عیدیان/ طلای ۴٠٠ متر با مانع برای عیدیان
  • تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی
  • پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت