Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استانها: در پی تأسیس معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در سال ۱۳۹۵ با هدف خدمت‌رسانی به زائرین و ارادتمندان حضرت امام رضا (ع) به ویژه نیازمندان و محرومان در اکثر استان‌های کشور، دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی هم برای رسیدن به این هدف تشکیل شده است.

با راه اندازی این دفاتر در برخی از استانهای کشور، عملیاتی کردن منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی محقق شده و خدمت رسانی به مردم بویژه نیازمندان و محرومان یکی از اهداف مهم آستان قدس رضوی بوده و رویکرد جدید آستان قدس رضوی در مسیر فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آستان قدس رضوی در هر استان یک دفتر راه‌اندازی کرده تا با ارائه خدمات داوطلبانه در همان استان، کار شناسایی محرومان و مستضعفان و نیز سازماندهی خیّرین و خادم یاران تخصصی را به انجام برساند.

در اجرای این طرح، خادمیاران رضوی علاوه بر خدمت در حرم مطهر، بخشی از مأموریت خود را به صورت داوطلبانه به محرومان و مستضعفان در منطقه محل سکونت خود ارائه می ‌کنند و بر این اساس در هر استان یک دفتر تأسیس شده و شروع به فعالیت کرده است که مهم‌ترین فعالیت این دفاتر شناسایی محرومان و نیازمندان به منظور ارائه خدماتی نظیر اعزام زائر اولی‌ها به مشهد مقدس با همکاری سایر نهادهای دولتی و غیردولتی و نیز ثبت نام و گزینش خادمیاران رضوی و سازماندهی آنان در قالب گروه‌های تخصصی برای ارائه خدمت به مردم محروم همان استان است.

دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان قزوین نیز که از چند سال گذشته در این استان راه اندازی شده، کارهای خوبی را آغاز کرده است.

برای آشنایی بیشتر با فعالیتهای این دفتر با علی نبیئی سرپرست نمایندگی آستان قدس رضوی قزوین گفتگوی مشرحی صورت گرفته است.

* دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی از چه سالی فعالیت خود را به  صورت رسمی در قزوین آغاز کرده است؟

این دفتر از دو سال گذشته آغاز به کار کرده و ساختمان فعلی آن نیز از تیرماه سال قبل با حمایت فرماندهی سپاه استان مستقر شده است.

* بیشترین فعالیت های این دفتر در چه حوزه هایی است؟

فعالیتها در حوزه های مختلف از جمله ارائه خدمات اجتماعی و انجام فعالیت های فرهنگی دنبال می شود؛ برای نمونه افرادی که تا به امروز به علت مشکلات مالی نتوانسته اند به زیارت حرم امام رضا (ع) نائل شوند، توسط کانونهای آستان قدس رضوی در استان شناسایی شده و به صورت اردویی به مشهد مقدس اعزام می شوند.

در قالب اجرای این طرح، حدود ۸ هزار نفر از زائران محروم و کم درآمد تا به امروز شناسایی و به مشهد مقدس اعزام شده اند و در سالجاری نیز چند گروه به استان مقدس اعزام می شوند.

دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی استان قزوین همچنین توانسته در اطعام غذای نیازمندان و فقرا با توزیع بسته های غذایی سهیم باشد که در این زمینه بیش از ۱۰۰ هزار پرس غذا بین محرومان حدود ۴۰ هزار پرس غذای نذری و ۴۰ هزار پرس هم برای نوجوانان روزه اولی در ماه مبارک رمضان توزیع کند و این فعالیت در دهه کرامت نیز دنبال می شود.

* برای فعالیت بیشتر با کدام ارگانها تفاهم نامه منعقد کرده اید؟

با کمیته امدادامام خمینی(ره)، قرارگاه پیشرفت و آبادانی و بسیج سازندگی تفاهم نامه داریم و فعالیتهای دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی استان با همکاری این ارگانها انجام می شود و سعی می کنیم خدمات بهتری به مردم ارائه شود.

*دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در حوزه اشتغالزایی چه فعالیتهایی انجام داده است؟

در این زمینه توانستیم در دو بخش ورود کنیم، بخش نخست شامل کارخانجاتی بوده که به دلایلی  از جمله بدهی تعطیل شده که در این بخش ۷۰۰ کارخانه مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات آن شناسایی شده و با صاحبان کارخانه و مسئولان آن جلساتی برگزار کرده ایم.

تلاش می کنیم واحدهای صنعتی که ظرفیت سرمایه گذاری و تولید دارند با همکاری خادم یاران آستان قدس رضوی راه اندازی و به چرخه تولید بازگردانده شود تا به واسطه آن زمینه اشتغال جوانان بیکار را فراهم کنیم.

بخش دوم فعالیتها شامل بررسی مشاغل خرد و خانگی همچون تهیه خلال پسته و خشکبار و ساخت فیلتر و محصولات دیگر است و باتوجه به اینکه یکی از مشکلات اساسی کشور، بازاریابی است توانسته ایم در حوزه بازاریابی نیز فعالیت هایی را انجام دهیم و تلاش می کنیم محصولات تولید شده را به ایرانیان مقیم خارج از کشور عرضه کنیم.

* تسهیلات اجرای پروژه های اشتغالزایی چه میزان است؟

 ۲۰ میلیون تومان وام با حداقل کارمزد بانکی ۴ درصد برای مشاغل کوچک توسط دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی استان در نظر گرفته می شود که به افراد واجد شرایط داده می شود.

* منابع تسهیلات از چه محلی تأمین میشود؟

تمام فعالیتهای دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی استان قزوین توسط منابع و اعتبارات داخلی استان تأمین شده و کمتر از ۱۰ درصد توسط آستان قدس رضوی تأمین می شود که در این زمینه خیرین مشارکت مستمری دارند.

* مؤسسه جوانان آستان قدس و خادم یاران رضوی استان قزوین چه فعالیتی دارند؟

این مؤسسه یکی از نهادهای فعال در حوزه جوانان است و در امور فرهنگی برای جوانان در مناسبتهای مختلف و به ویژه دهه کرامت فعالیت می کند که با همیاری خادمان امام رضا(ع) این مؤسسه در سطح استان نسبت به ترویج و تکریم معارف امام هم نقش اساسی دارد.

برای نمونه در حوزه ارائه خدمات به زائران فعالیتهای اعزام کاروانهای زائر اولی با کمک خیرین، کانونهای خادمیاری و شرکت جوان سیر و همیاری، اعزام کاروانهای زائر اولی بی بضاعت با کمک کمیته امداد، اعزام کاروانهای دانش آموزی با کمک آموزش و پرورش
پیگیری می شود.

درحوزه اطعام نیز تهیه و توزیع اطعام نذری رضوی بین خانواده های محروم و نیازمند با کمک خیرین، در حوزه عیادت و دلجویی از جمله عیادت از خانواده های محروم توسط خادمیاران رضوی، عیادت و دلجویی از بیماران بستری درمنزل خانواده های محروم توسط خادمیاران کانون ها و دیدار با خانواده های معزز شهداء و جانبازان توسط خادمیاران کانونها صورت می گیرد.

تهیه و توزیع بسته ارزاق عمومی بین خانواده های محروم و نیازمند توسط خیرین، کمیته امداد و کانون های خادمیاری، تهیه جهیزیه خانواده های محروم نیازمند و کمک های بلاعوض به خانواده های محروم و نیازمند توسط خیرین و کانونهای خادمیاری، معاینه و درمان مراجعان به مراکز و مطب های طرف قرارداد، کمک دارویی به بیماران، کمک به هزینه های درمان مراجعان به مراکز درمانی و بیمارستانی طرف توافق در حوزه درمانی و دریافت نذورات و لوازم خانگی برای کمک به خانواده های محروم و نیازمند در حوزه موقوفات، نذورات، مشارکت مردمی و ارگانها از جمله فعالیت های این مؤسسه است.

در بخش خدمات فرهنگی و اجتماعی نیز میتوان به توزیع بسته های فرهنگی در مراسم و برنامه های اجرا شده در استان، اجرای برنامه های فرهنگی در مناسبتهای مختلف با مشارکت خیرین، کانونهای خادمیاری و مساجد محل، خدمات مشاوره حقوقی، خانوادگی، تحصیلی،
در بخش اشتغال و کارآفرینی، معرفی برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی از طریق کمیته امداد و بانکها اشاره کرد.

دهه آخر ماه صفر و محرم بیشترین حجم فعالیتهای فرهنگی آستان قدس رضوی بوده و اطعام به فقیران در این ایام افزایش یافته است.

* فعالیتهای خادمیاران در بخش اردوهای جهادی و عمرانی و اطعام چگونه دنبال می شود؟

اعزام یک گروه جهادی به مناطق محروم استان و ۳ گروه جهادی به مناطق زلزله زده کرمانشاه و مشارکت در طرح آب رسانی و منبع آب شرب یکی از روستاها از جمله فعالیتهای صورت گرفته در حوزه عمرانی است.

* فعالیت دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی استان قزوین در حوزه وقف و نذر چگونه است؟

کانونهایی که تشکیل شده به عنوان رابط وقف درنطرگرفته می شود و در هر شهرستانی خیرین و افرادی که اموالی در اختیار دارند و برای وقف مشتاق هستند توسط این کانونها شناسایی می شوند.

* مهمترین رویکرد دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی استان در سال جاری چیست؟

۱۳۱ کانون برای این دفتر سهمیه در نظرگرفته شده و در حال حاضر بیش از یکصد کانون راه اندازی شده و تلاش می کنیم هر کانون به طور متوسط با ۱۰۰ خادمیار ارتباط برقرار کند و پیش بینی می شود حدود ۱۵ هزار خادمیار جذب و سازماندهی شوند.

مهمترین اولویت در طرح خادمیاری، سازماندهی صحیح و دقیق خادمان است تا فعالیتهای خداپسندانه ای در این نهاد شکل بگیرد.

کانون مسجد امام علی (ع) در هادی آباد، کانون مسجد امام موسی بن جعفر(ع) و کانونهای مناطق محروم از جمله آوج جزو فعالترین کانونهای دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی استان قزوین هستند.

رویکرد دفتر آستان قدس رضوی در استان در سالجاری این است که هیچ فقیری تحت پوشش کمیته امداد از غذای نذری امام رضا(ع) و برکات آستان قدس بی نصیب نشود که در این راستا توزیع غذای نذری، لوازم التحریر و اعزام به زیارت در اولویت است.

امسال خدمت رسانی به سه دهستان محروم، آب رسانی به روستاها با کمک قرارگاه پیشرفت و آبادانی و بسیج سازندگی در اولویت است که برای اجرای طرح های عمرانی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

کد خبر 4348083

منبع: مهر

کلیدواژه: آستان قدس رضوی قزوین بوشهر خبرگزاری مهر کرمانشاه گرگان شهرکرد بیرجند مشهد شیراز مجلس شورای اسلامی سانحه تصادف خطبه های نماز جمعه دهه کرامت یاسوج حجاب و عفاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۱۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، «شریفی» مدیرکل دفتر امور فنی و عمرانی، «برامکی» مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها، «سراجی» مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌ها و «عباسی» سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در برنامه سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت «سامد» از طریق شماره تلفن ۱۱۱ پاسخگوی مطالبات مردم استان بودند.   «شیوا خوش‌نسب» مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی هم در این برنامه با سرپرستان خانوار بانو درباره مطالبات مطرح شده در حوزه‌های عمرانی، مسکن، طرح نهضت ملی مسکن و طرح‌های روستایی، گفتگو کرد.   طی برنامه حضور مدیران حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در سامانه سامد، ۱۵۰ تماس در حوزه شهری، روستایی، مدیریت بحران و فنی و عمرانی برقرار شد.

دیگر خبرها

  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد