Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@02:15:21 GMT

ساماندهی آموزش عالی «زمان‌بر» است

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۶۹۰۷

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اجرای طرح "ساماندهی آموزش عالی" برنامه‌ای "زمان‌بر" است و نمی توان انتظار داشت این برنامه طی دو سال اجرایی شود،گفت: در حال حاضر اهداف، راهبردها، برنامه‌ها و آمار دانشگاه‌های کشور در شورای گسترش وزارت علوم تحلیل می‌شوند و بر اساس نتایج آن طرح ساماندهی آموز عالی نیز اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر ابوالقاسم دولتی ضمن بیان این مطلب توسعه کمی و نامناسب مراکز دانشگاهی در ستاد آمایش وزارت علوم مطرح و در حال پیگیری است، اظهار کرد: این موضوع در شورای گسترش و پیگیری وزارت علوم نیز مورد بررسی قرار گرفته است و در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی های جدید که راس آن کیفی سازی آموزش عالی است بر این بحث تاکید شده که در کشور توسعه کمی در آموزش عالی اتفاق نیفتد و مراکز فعلی آموزش عالی را نیز به سمت توسعه کیفی آموزش عالی هدایت کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: آمار وزارت علوم از تعداد مراکز آموزش عالی بیانگر این نکته است که ما وضعیت مناسبی در این زمینه نداریم و طی سال‌های اخیر مجوزهای بسیار محدودی برای راه اندازی مراکز آموزش عالی داده شده است و در سال جاری هیچ مجوزی برای راه‌اندازی این مراکز نداده‌ایم.

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، همچنین ساماندهی و کیفی سازی مراکز آموزش عالی را مهم ترین برنامه دفتر گسترش در سال جاری عنوان کرد و گفت: در ستاد آمایش که طرح ساماندهی تدوین و ابلاغ شده است بندهای زیادی دارد توسط ستاد آمایش وزارت علوم اجرایی می شودو مسئولیت اجرای این برنامه با معاونت آموزشی این وزارت خانه است که تلاش داریم این برنامه در سال جاری با جدیت بیشتری اجرایی شود.

دکتر دولتی به موانع کمی اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد و افزود: وقتی توسعه کمی مراکز دانشگاهی در کشور بیش از حد باشد و توسعه مناسب صورت نگرفته باشد، اصلاح این برنامه نیز زمان‌بر خواهد بود و نمی‌توانیم بگوییم این اتفاقات طی دو سال اخیر پیش آمده است؛ بنابراین این مراکز در طول دو سال نیز قابل ساماندهی نیستند. چرا که اجرای این برنامه نیازمند زمان و انجام برآوردهای لازم می باشد.

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم در پاسخ به این سئوال که اجرای طرح ساماندهی مراکز آموزشی در چه مرحله ای قرار دارد، اظهار کرد: در راستای اجرای این برنامه آمار و اطلاعات، اهداف دانشگاه‌ها، راهبرد مراکز آموزش عالی مشخص شده و در ستاد آمایش آموزش عالی در دست تحلیل است تا بر این اساس اهداف و برنامه‌های دانشگاه‌ها مشخص شود. آمایش، اصلاح و ساماندهی دانشگاه‌ها نیز با توجه به این تحلیل‌ها صورت می گیرد اما بطور کلی این کار یک برنامه زمان‌بر خواهد بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آموزش عالی ساماندهی وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۶۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی فرهادی، سخنگوی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا مبنی‌بر اینکه برنامه آموزش و پرورش برای عدم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان چیست، اظهار کرد: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان یکی از ظریف‌ترین و مینیاتوری‌ترین اقدامات است که باید در آموزش و پرورش صورت بگیرد.

وی افزود: این کار در مقطع متوسطه اول با بهره‌گیری از توان مشاوره دقیق روان‌شناختی و تحصیلی در مدرسه انجام شود و به نیرو‌های کیفیت‌بخشی و مشاور در مدرسه وابستگی دارد. فرهادی ادامه داد: زمانی‌که یک انحراف در آمار می‌بینیم؛ در بخش‌های نرم‌افزاری و فکری دچار خطا هستیم و در امکانات مشکلی وجود ندارد. در دبیرستان‌ها امکاناتی که رشته‌های دیگر و دانش‌آموزان تحربی دارند، دانش‌آموزان ریاضی نیز بهره‌مند هستند.

انتخاب رشته تحصیلی ناظر بر بازار اشتغال است

سخنگوی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نکته دوم ناظر بر بازار اشتغال است و نوع اطلاع‌رسانی برای مشاغل در کشور و تحقیقات صورت می‌گیرد. نهاد‌هایی که در آموزش و پرورش همکار هستند و در سند تحول برای آنها وظیفه‌ای تعیین شده، مراقب باشند که خلاف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام نکنند و تبلیغات کاذب شکل بگیرد.

در میان فارغ‌التحصیلان هنرستانی کم‌ترین بیکاری را داریم

وی با اشاره به برنامه ششم و هفتم توسعه، اضافه کرد: در این برنامه قرار است دانش‌آموزان در رشته‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش با یک ضریب بالای پنجاه درصد هدایت شوند و در میان فارغ‌التحصیلان هنرستانی کم‌ترین بیکاری را داریم؛ به عبارت دیگر، بیکار نداریم، زیرا دانش‌آموزان مهارت دارند.

فرهادی ادامه داد: بسیاری از دختران در رشته‌های کامپیوتر و طراحی و دوخت، هنری و صنایع دستی نه‌تنها بیکار نداریم، بلکه با افزایش بیشتر تقاضا در حرفه آموزش‌دیده روبرو هستند.

هنرستان‌ها برای همه رشته‌ها الگو موفقی هستند

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه هنرستان‌ها برای نه‌تنها برای رشته‌های ریاضی بلکه برای هنرستان‌ها الگوی موفقی است و باید به آنها مشاوره دقیقی ارائه دهیم، ابراز کرد: برای رشته ریاضی ما در آموزش و پرورش وظیفه مشاوره دقیق ارائه دهیم که ناظر بر استعداد‌های خدادادی و علایق است تا در این رشته تحصیل کنند.

وی در پایان افزود: رشته بنده ریاضی و فیزیک است و معتقد هستم مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است و باید این موضوع با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • سنجش ۲۴هزار نوآموز در کردستان
  • حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد
  • تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا