Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا را متهم به تحصیل مال نامشروع در روسیه و تزریق آن به ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون کرد و خواستار بازجویی از آنان شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس متن کامل مصاحبه دیروز (دوشنبه) رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه در پایان دیدار در هلسینکی پایتخت فنلاند که در تارنمای کاخ سفید منتشر شده، پوتین در پاسخ به پرسشی در زمینه ادعای دخالت مسکو در امور داخلی آمریکا و حکم جلب 12 افسر اطلاعاتی روس، گفت: از کم و کیف این موضوع آگاهی ندارم، اما رئیس جمهور ترامپ (در جریان مذاکرات) به این مساله اشاره کرد و من آن را بررسی می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوتین افزود: معاهده مساعدت دوجانبه در پرونده های جنایی سال 1999 میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه امضا شد که تمام و کمال اعمال و اجرا می شود. ما به طور میانگین حدود 100 تا 150 پرونده جنایی را به درخواست کشورهای خارجی بررسی می کنیم و به عنوان نمونه سال گذشته یک مورد استرداد به تقاضای ایالات متحده وجود داشت. بنابراین معاهده امضا شده رویه های حقوقی خاصی دارد.

وی پیشنهاد کرد که رابرت مولر دادستان ویژه و رئیس کمیسیون بررسی اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این معاهده را مبنای ارسال درخواست رسمی برای بازجویی ماموران روس از متهمان مد نظر قرار دهد.

پوتین افزود که ماموران روس پس از پایان بازجویی، نتایج را به آمریکا ارسال خواهند کرد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: افزون بر این، ما می توانیم به راه حل میانه ای دست یابیم و گام دیگری برداریم. می توان به نمایندگان رسمی ایالات متحده از جمله اعضای کمیسیون تحت ریاست آقای مولر اجازه دهیم به مسکو آمده و در جریان بازجویی ها حاضر باشند به شرط آنکه چنین تلاش هایی دوجانبه باشند. آن زمان از آمریکایی ها انتظار خواهیم داشت اقدام متقابلی انجام داده و مقام ها از جمله افسران نیروهای انتظامی و اطلاعاتی خود را که به گمان ما با اقدام های غیرقانونی در روسیه ارتباط دارند در حضور نیروی های انتظامی روسی بازجویی کنند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین فاش کرد که به عنوان نمونه ما می توانیم موضوع آقای براودر را مطرح کنیم. همکاران آقای براودر (از فعالیت های خود) در روسیه 1.5 میلیارد دلار درآمد داشتند که بدون پرداخت مالیات به کشور ما و ایالات متحده، این مال را فراری داده و به آمریکا منتقل کردند.

پوتین افزود: آنها مبلغ هنگفتی یعنی 400 میلیون دلار را به عنوان کمک به ستاد هیلاری کلینتون پرداخت کردند. این پرداخت امری شخصی است که ممکن است مشارکتی قانونی باشد اما نحوه تحصیل آن قانونی نیست.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت: بنابراین ما دلیل محکمی داریم که باور کنیم برخی افسران اطلاعاتی (آمریکا) این نقل و انتقالات مالی را هدایت و در آن مشارکت داشته اند. پس به سود ما است از آنها بازجویی کنیم. این می تواند گام اول باشد و آن را گسترش داد. گزینه های دیگری نیز وجود دارد که می توان برای آنها چارچوب قانونی مناسبی یافت.

بیل براودر 53 ساله مدیر و یکی از موسسین شرکت مدیریت سرمایه هرمیتج است که زمانی بزرگ ترین سرمایه گذار خارجی در روسیه بود. این سرمایه گذار یهودی که سال 1998 برای فرار از پرداخت مالیات، تابعیت آمریکا را کنار گذاشت، سال 2005 و پس از 10 سال فعالیت در روسیه ممنوع الورود شد.

مسکو دلیل این اقدام را تهدید براودر علیه امنیت ملی روسیه اعلام کرد در حالیکه وی مدعی است به دلیل افشای فساد در این کشور ممنوع الورود شده است.

با وجود تلاش های روسیه برای دستگیری براودر از طریق اینترپل، این نهاد بین المللی با سیاسی خواندن پرونده از دستگیری و تحویل وی به مسکو خودداری کرده است. براودر سال گذشته نیز در کمیته قضایی سنا در مورد دخالت روسیه در امور داخلی آمریکا شهادت داد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ولادیمیر پوتین آمریکا دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۴۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ

همزمان با نزدیک شدن جمهوری های ارمنستان و آذربایجان به توافق صلح، پرچم کشورهای روسیه و ترکیه از منطقه‌ای در قره باغ به نشانه خروج نیروهای حافظ صلح پایین آورده شد.

به گزارش مشرق،پس از آنکه نیروهای حافظ صلح روس به حضور چند ساله خود در منطقه قفقاز جنوبی پایان دادند، پرچم روسیه و ترکیه نیز دیروز جمعه به مناسبت بسته شدن مرکزی که برای نظارت بر آتش بس در قره باغ ایجاد شده بود، پایین آورده شد.

در نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) نزدیک به دو هزار نیروی حافظ صلح روسیه بر اساس توافقی با میانجیگری مسکو که به شش هفته درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان پایان داد، به قره باغ اعزام شدند.

اما در سپتامبر سال گذشته جمهوری آذربایجان در نهایت قره باغ را با زور بازپس گرفت و باعث کوچ اجباری ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن این منطقه شد.

پس از این رویداد، ارمنستان مسکو را به عدم حمایت از منافع ایروان متهم کرد؛ اتهامی که مسکو آن را رد کرد.

روسیه نیز که پیش از این قرار بود نیروهای حافظ صلح خود را تا سال ۲۰۲۵ در منطقه حفظ کند، در اوایل ماه جاری میلادی تصمیم به خروج آنها گرفت.

این نیروها شامل سربازانی از روسیه و ترکیه و همچنین جمهوری آذربایجان بودند که در شهر متروکه ای به نام آغ دام که از سال ۲۰۲۰ در کنترل باکو قرار دارد، مستقر شده بودند.

سرگئی ایستراکوف معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه پس از خروج نیروهای حافظ صلح روس از این منطقه، از دوستی میان سه کشور قدردانی کرد و گفت: اولویت حقوق بشردوستانه بین‌المللی این امکان را فراهم کرده تا عملیات زودتر از موعد تکمیل گردد.

در حال حاضر گفته می شود که جمهوری های ارمنستان و آذربایجان به سمت یک توافق صلح برای پایان مناقشه قره باغ گام برداشته اند.

یک منبع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در همین زمینه به رویترز گفت که آخرین گروه از نیروهای حافظ صلح قرار است در پایان ماه مه (۱۱ خرداد) منطقه را ترک کنند.

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز پیش از این در همین زمینه اظهار داشت: باکو ممکن است قبل از کنفرانس صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان (COP۲۹) که در ماه نوامبر (آبان) به میزبانی باکو برگزار می‌شود، توافقنامه صلح امضا کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • اعتراف آمریکا به دست نداشتن پوتین در مرگ ناوالنی
  • وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • تظاهرات طرفداران فلسطین در آمریکا را پوتین سازماندهی می کند!
  • زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند
  • ادعای پلوسی درباره پوتین، توهین به آمریکایی‌ها و دموکراسی است