Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر > شهری - همشهری آنلاین:
محققان کشور موفق به ساخت دستگاهی شدند که میزان پوسیدگی درختان را شناسایی می‌کند و بدین وسیله احتمال سقوط به واسطه آن تعیین می‌شود.

به گزارش مهر، محمدحسن برهانی‌فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: محققان این دانشگاه موفق شدند که طرحی با عنوان «توموگرافی درختان سرپا» را در راستای شناسایی درختان پوسیده به نتیجه برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: در این طرح، درختان پوسیده که احتمال سقوط آنها وجود دارد، شناسایی می‌شوند و قبل از اینکه سقوط کنند و ضرر جانی و مالی برای مردم و شهرداری به وجود بیاورند اقدامی صورت می‌گیرد.

برهانی‌فر، جلوگیری از بروز حادثه‌های ناگوار نظیر سقوط درخت روی خودرو و اشخاص و حفظ محیط زیست را از مزایای طرح توموگرافی درختان سرپا عنوان کرد و گفت: دستگاهی که برای اندازه‌گیری میزان پوسیدگی درونی درختان در قالب این طرح ساخته شده به درخت متصل می‌شود و از طریق سیگنال‌هایی که دریافت می‌کند میزان پوسیدگی درونی درخت مشخص خواهد شد.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، این دستگاه نشان می‌دهد که درخت چه میزان مقاومت دارد و چه میزانی از آن پوسیده است که احتمال سقوط آن مشخص می‌شود.

برهانی‌فرد با تاکید بر این که اجرای این طرح در کشور از اهمیت بالایی برخودار است، عنوان کرد: اکنون که دانش فنی این طرح توسط محققان دانشگاه آزاد واحد البرز بدست آمده می‌توان از دستگاه در استان‌ها، دانشگاه‌ها و ... مکان‌هایی که پوشیده از درخت است استفاده کرد.

وی با بیان این که شهرداری می‌تواند مهم ترین مخاطب طرح توموگرافی درختان سرپا باشد، بیان داشت: در حال حاضر اجرای این طرح می‌تواند به صورت ارائه خدمت باشد و هم این که دستگاه‌های شناسایی درختان پوسیده به فروش برسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز خاطر نشان کرد: شهرداری کرج و شهرداری رشت از این طرح استقبال کرده‌اند و قرار است درخت‌های این مناطق از نظر پوسیدگی و مقاومت مورد ارزیابی و شناسایی قرار بگیرند.

برهانی‌فرد با بیان این که این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است، گفت: نمونه خارجی دستگاه تشخیص میزان پوسیدگی درختان قیمت بالایی دارد بنابر این استفاده از نمونه خارجی می‌تواند صرفه‌جویی ارزی زیادی برای کشور به ارمغان بیاورد.

وی با تاکید بر اهمیت وجود بازار برای محصولات داخلی که ساخته دست محققان است، گفت: با اتکا به توان داخلی می‌توان به نتیجه خوبی رسید ولی لازم است که بازاری برای این محصولات و طرح‌های ایرانی وجود داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: این طرح توسط مهران روح‌نیا استاد تمام دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد واحد البرز انجام شده و تاکنون هم قراردادهایی به منظور توسعه طرح منعقد شده است.

در همین زمینه: تحول در کشاورزی کشور با اینترنت اشیاء تهران در جمع ۵۰ شهر برتر فناوری و نوآوری جهان کاشت، داشت و برداشت دیجیتال

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۲۷۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) واکنش جالب یک «تنبل» بعد از دیدن بچه گمشده‌اش

راز بقا: تنبل‌ها در راسته کرک‌دارسانان قرار می‌گیرند و نزدیک‌ترین خویشاوندانشان مورچه‌خوار و آرمادیلو است. گونه‌های زنده تنبل همگی زندگی درخت‌پیمایی دارند و تقریباً تمام عمر خود را روی درختان می‌گذرانند و فقط برای عمل دفع به پایین درخت می‌آیند. اما در گذشته تنبل‌های غول‌پیکر با زندگی زمینی که برخی از آن‌ها تقریباً به اندازه فیل بودند و تنبل‌های دریایی هم وجود داشتند که اکنون منقرض شده‌اند.  

به گزارش راز بقا؛ یک جانور تنبل، حدود ۱۵ ساعت در روز می‌خوابد. در این مدت آرام‌تر نفس می‌کشد، ضربان قلبش کند می‌زند؛ حتی سرعت هضم غذا هم در بدنش کاهش می‌یابد. تنبل‌ها فقط یک بار در هفته غذا می‌خورند. همواره بر روی درختان زندگی می‌کنند و تنها برای زادآوری ممکن است بر روی زمین بیایند. در صورتی که خطری جدی آن‌ها را تهدید کند تا ۴ متر در دقیقه می‌توانند جابه‌جا شوند. بهترین روش فرار آن‌ها، سقوط در آب و سپس شنا کردن است، زیرا در آب شناگر‌های بهتری به‌شمار می‌آیند و عموماً درختانی که زیر آن‌ها آب وجود دارد را به دیگر درختان ترجیح می‌دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # حیات وحش سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • نقدی بر حصار کشی و اسباب‌کشی درختان از پارک‌ها
  • علت حصارکشی در پارک لاله چیست؟ +عکس
  • ماموریت ویژه دادگستری البرز برای شناسایی مدیران شهری متخلف
  • درخت 500 ساله در گیلان قربانی بی‌توجهی (فیلم)
  • حرکت تانک‌وار شهرداری زاکانی علیه پارک‌های قدیمی تهران؛ باز کردن باب «درخت‌کشی» به چه قیمتی؟
  • باز کردن باب «درخت‌کشی» به چه قیمتی | حرکت تانک‌وار شهرداری زاکانی علیه پارک‌های قدیمی تهران!
  • درخت کشی در تهران؛ چرا شهرداری به دنبال قطع درختان است؟
  • درخت کشی در تهران
  • چرا شهرداری می‌خواهد با تانک از روی پارک‌های تهران بگذرد؟
  • (ویدئو) واکنش جالب یک «تنبل» بعد از دیدن بچه گمشده‌اش