Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالن‌های میزبان هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک مشخص شدند.

ایران آنلاین /به گزارش هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک، در این دوره از جشنواره، مجموعه تئاتر شهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تالارهای هنر، فردوسی، حافظ و استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران میزبان نمایش‌های جشنواره هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس هر پنج سالن مجموعه تئاتر شهر شامل تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، پلاتو اجرا و سایه نیز میزبانی نمایش‌های این دوره از جشنواره را بر عهده دارند، ضمن اینکه تالارهای بوستان و گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پذیرای نمایش‌های جشنواره خواهند بود.
همچنین نمایش‌های فضای باز هم در محوطه مجموعه تئاتر شهر و محوطه باز خانه هنرمندان ایران اجرا خواهند شد.
شادپیمایی (کارناوال) عروسکی این دوره از جشنواره، روز چهارشنبه 31 مرداد ماه همزمان با عید سعید قربان در بوستان آب و آتش برگزار می‌شود و همه کودکان و نوجوانان همراه با بزرگترها برای شرکت در این جشن شادی که از ساعت 17 تا 19 برگزار می‌شود، دعوت شده‌اند.
این جشن ویژه عموم مردم است و تنها شرط حضور در آن، همراه داشتن عروسک است.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند از یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد و جزییات برگزاری این رویداد هنری در سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتی tehranmobarak.com قابل مشاهده است.

**آشوب در قصر شیشه‌ای در جشنواره عروسکی به صحنه می‌رود
نمایش «سفر به غرب» یا «آشوب در قصر شیشه‌ای» از کشور تایوان از جمله نمایش‌هایی است که در بخش بین‌الملل هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک به صحنه می‌رود.
 این نمایش کاری از گروه تئاتر عروسکی تایپه است که با طراحی و نویسندگی «چیه-شنگ وو» و کارگردانی «یونگ چی لین» اجرا می‌شود.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: بودا رو-لای در هنگام قدم­زنی به سنگی برخورد می­کند. سنگ به خون او آغشته می­شود و عصاره ماه و تحت تاثیر جوهره خورشید و ماه قرار می­گیرد. روزی میمونی از سنگ بیرون می‌پرد و به خاطر هوشش پادشاه میمون‌ها می‌شود.
این نمایش که مدت زمان آن 60 دقیقه است، برای مخاطب عام به صحنه می‌رود و تکنیک اجرایی آن تئاتر عروسکی سنتی تایوان است.
از دیگر عوامل اجراکننده این نمایش عروسکی می توان به بازی‌دهندگان: «چیه-شنگ وو»، «زو تینگ چن»، «پو سیانگ چائو»، موسیقی: «شو یو لین»،‌ «تونگ ین سیه»، «یو چینگ لین»، «شیه ون لیو» و «زو شین چنگ» اشاره کرد.

**نمایشی که باید رمزیابی شود
نمایش «شفیره» کاری از مهدی شاه‌پیری که در جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک به صحنه خواهد رفت مخاطب را در جایگاه یک باستان‌شناس قرار می‌دهد.
این نمایش درباره پادشاهی بدون فرزند است؛ یک شب آوای زنبوری در گوش پادشاه می‌پیچد و راز فرزند دار شدن او را می‌گوید. بعد از چند ماه ملکه فرزندان دو قلو به دنیا می‌آورد. دختری سرخ مو و پسری مرده. پادشاه از این که پسر مرده است غصه‌دار می‌شود. دوباره آوای زنبور در گوش او طنین‌انداز می‌شود تنها در صورتی که گلوی دختر بریده شود پسر زنده خواهد شد. پادشاه گلوی دختر را می‌برد از خون دختر گلی می‌روید سرخ رنگ. سال‌ها می‌گذرد تا یک روز مرد دریانوردی به همان ساحل قدم می‌گذارد و گل را می‌بیند.
نمایش «شفیره» برداشتی آزاد از نمایش‌نامه تراژیک «مده‌آ» اثر اوریپید است.
شاه‌پیری که به فضای افسانه‌ای هزار و یک شب و دیو و پری علاقه‌مند است، در بازنویسی و اقتباس از «مده‌آ» شکل اسطوره‌ای یونانی را تغییر داده و از فضای افسانه‌ای سحر و جادو استفاده کرده‌ است.
طراحی صحنه نیز به گونه‌ای است که تماشاگر خود را در جایگاه یک باستان‌شناس می‌بیند و وارد فضایی عجیب و مرموزی می‌شود تا داستان را کشف کند. دکوری که در نظر گرفته شده یک زیگورات نامتقارن است؛ زیگوراتی که در قالب فضای ایران باستان و بین‌النهرین تعریف می‌شود.
شاه‌پیری توضیح داد: تکنیک اجرایی نمایش «شفیره» مدرن است و استفاده از عروسک به آن شکل سنتی و کلاسیک کاربرد ندارد اما در بخش‌هایی که عروسک داریم تکنیک باتومی به کار برده شده و کار بدون دیالوگ است. در کل نمایش نریشن پخش می‌شود و به سمت تصویرسازی رفتیم.
داریوش فائزی، هرش آرمند، مهرنوش بلمه، کتایون رزم‎حسینی، ریحانه کوثری‌مهر، گل‌آرا غفرانی و حامی علیزاده بازیگر و بازی‌دهنده عروسک هستند.
طراح، ساخت عروسک و طراح لباس در این اثر نمایشی نیز مهرنوش بلمه است و سازنده دکور هانی سقاییان، طراح صحنه مهدی شاه‌پیری، طراح نور رضا خضرایی و آهنگ‌ساز بابک نصیری‌خواه هستند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«محمد پورجعفری» یک نمایش جنایی به صحنه می‌برد

به گزارش خبرنگار مهر، تله موش شاخص ترین اثر آگاتا کریستی نویسنده انگلیسی داستان‌های جنایی و ادبیات کارآگاهی می‌باشد، این اثر برای اولین بار در ۲۵ نوامبر ۱۹۵۲ در لندن به روی صحنه رفت و از آن تاریخ تا زمان حاضر و در طول بیش از ۵۰ سال همیشه بر روی صحنه بوده است، این بار در رشت به روی صحنه می‌رود.

کارگردانی این اثر را «محمد پور جعفری» از کارگردانان خوشنام استان برعهده دارد که بیش از این آثار زیادی از جمله الیورتویست، عشق لرزه، حساب پرداخت نمیشه، یک عاشقانه آرام و… را به روی صحنه برده است.

این اثر اولین ترجمه مبینا علیجانی از هنرمندان گروه تئاتر چیستا می‌باشد.

اشکان نیک روش، عرفان اقبالی، فرزاد عبادتی، بهناز پارسا، نگین فلاح، پونه پور قربان، ارسلان حاجتی، رضا شاهرودی در این تئاتر به ایفای نقش خواهند پرداخت. آهنگسازی کار برعهده هومن خوش فطرت می‌باشد.

تله موش از تاریخ ۱۸ الی ۳۰ اردبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ در تماشاخانه نارون رشت به روی صحنه خواهد رفت.

کد خبر 6097231

دیگر خبرها

  • عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • اسپانیا میزبان فیلم ژاو با حضور هنرمندان قمی شد
  • محلات میزبان جشنواره منطقه‌ای تئاتر خیابانی
  • «محمد پورجعفری» یک نمایش جنایی به صحنه می‌برد
  • جایزه منتقدین جشنواره مونودرامای تونس به «آلاء» رسید
  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر
  • کدام نمایش‌ها در مونودرام خوزستان به صحنه می‌آیند؟
  • «آلاء» برگزیده مونودرام تونس شد
  • «طاووس خانم و ازدواج‌هایش» روی صحنه می‌رود