Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:22:26 GMT

ضرورت اتحاد آسیایی علیه جنگ اقتصادی آمریکا-علی نصیری*

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۹۵۲۸۶

ضرورت اتحاد آسیایی علیه جنگ اقتصادی آمریکا-علی نصیری*

تهران – ایرنا – دولت آمریکا مدتی است که علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، روسیه و ترکیه ، جنگ اقتصادی گسترده ای را هم علیه چین به راه انداخته است، چرا که این کشور توسل به جنگ های اقتصادی را مکمل ساختمان امپراتوری نظامی خود می داند.

این جنگ اقتصادی امروزه می رود گستره وسیعی از کشورهای مهم جهان را در بر بگیرد، کشورهایی که 75 درصد از جمعیت جهان را در خود جای می دهند و لذا نتیجه مخرب این جنگ در صورت پیروزی رقیب (آمریکا) می تواند عوارض بسیار زیانبار را برای بشریت در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاهش ارزش ریال در ایران، سقوط بازار سهام در چین، کاهش ارزش روبل در روسیه و کاهش ارزش لیر ترکیه طی روزهای اخیر و بسیاری حوادث سیاسی و نظامی و اقتصادی در برخی نقاط دیگر در جهان، جملگی از شدت یافتن یک هجمه گسترده هژمونی غرب علیه شرق دارد و لذا ضروری است تا کشورهای هدف آمریکا سیاستی فعالانه تر و نیز همگرایانه تر علیه دشمن مشترک اتخاذ کنند.
سوم تیرماه بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران در نشست مجلس شورای اسلامی از شروع یک جنگ اقتصادی جدی آمریکا علیه ایران برای زمین گیر کردن اقتصاد ملی ایران خبر داده بود.
چون آمریکا پیشتر با خروج از توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) یک دوره سه تا شش ماهه به شرکت‌های خارجی برای پایان معاملات تجاری با ایران مهلت داده بود، به گونه ای که شماری از شرکت‌های اروپایی به فعالیت در ایران پایان داده‌اند.
وزارت خرانه‌داری آمریکا همچنین واردات ارزی ایران را محدود کرد و ادامه این تهاجم اقتصادی را به جایی کشاند که قیمت دلار آمریکا در بازار ایران از 10 هزار تومان فراتر رفت و حتی طی 9 ماه گذشته ارزش پولی ملی ایران و قدرت خرید مردم 80 درصد کاهش یافته است به گونه ای که حتی برخی آمارها از افزایش تورم تا 50 درصد در ایران برای مدت 10 روز خبر می دهند.
ناگفته نماند، این جنگ اقتصادی و سیاسی آمریکا صرفا به دولت فعلی ایران محدود نمی شود، چون آمریکا دهه ها است به ویژه از زمان ملی شدن صنعت نفت ایران به رهبری دکتر محمد مصدق، نخست وزیر وقت و حتی جنبش مشروطیت این دشمنی را همراه استعمار پیر (انگلیس) به انحای مختلف علیه ملت ایران به نمایش گذاشته بود و البته بعد از انقلاب اسلامی سال 1357 این عداوت تاریخی شکل علنی تر به خود گرفته و با ادامه آن تا به امروز، حتی شدت بیشتری نیز گرفته است.
دولت های مختلف آمریکا این دشمنی را در هر عصری با سبک و سیاق و تاکتیک های رزم اقتصادی و سیاسی علیه ملت ایران عملی کردند و آخرین مورد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی این کشور حتی قبل از روی کار آمدن و در مبارزات انتخاباتی خود بر شروع مرحله جدید این جنگ اقتصادی و سیاسی علیه ایران و حتی کشورهایی حامی ایران اشاره و تاکید کرده بود.
در اواخر سال گذشته میلادی بود که او با انتشار نخستین راهبرد امنیت ملی کشورش، به طور مستقیم روابط آمریکا با چین و روسیه را هدف گرفت عمدتا هم به واسطه اینکه رقیب مستقیم سیاسی و اقتصادی واشنگتن به حساب می آیند و هم اینکه کشورهایی هستند که در بزنگاه های سیاسی از ایران حمایت کرده و می کنند.
کمپین اقتصادی واشنگتن علیه پکن امروزه در ابعاد گسترده تر از همیشه در جریان است تا بتواند به نواختن یک سیلی سخت تعرفه های وارداتی بر صادارت صنعتی پکن منجر شود.
بر اساس برنامه راهبردی جدید آمریکا، ترکش این جنگ اقتصادی نه تنها کشورهای رقیب، بلکه حتی دامن کشورهای دوست آمریکا از جمله کشورهای اروپایی و کانادا را نیز گرفته است، چرا که آمریکا دیگر انگیزه تجاوزکارانه خود را به اقتصاد کشورهای پیرامونی در خاورمیانه، آمریکای لاتین و آسیای جنوبی محدود نمی کند و قصد دارد جنگ های اقتصادی را علیه قدرت های جهانی در آسیا، اروپای مرکزی و شرقی و کشورهای خلیج فارس علنی سازد.
چندی پیش بود که آمریکا تهدیدهای خود را علیه کشور کشور آسیایی پاکستان اعلام عمومی کرد و از هفته گذشته جنگ اقتصادی خود را با ترکیه، دیگر کشور آسیایی آغاز کرد.
همانگونه که اشاره شد، واشنگتن به همپیمانان قدیمی خود نیز رحم نکرده است، از جمله در سال ۲۰۱۶، وزارت دادگستری آمریکا یک جریمه ۱۴ میلیارد دلاری را علیه بانک بین المللی بزرگ آلمان، دویچه بانک به اجرا گذاشت، که منجر به هرج و مرج در بازار سهام آلمان شد، قیمت سهام را تا درصد۴۰ پائین کشید و سیستم مالی آلمان را بی ثبات ساخت.
این حمله بی سابقه بر بانک بزرگ یک متحد در تلافی مستقیم علیه حمایت آلمان از ۱۳ میلیارد دلار خراج مالیات کمیسیون اروپا علیه فرار مالیاتی یک شرکت بدنام بزرگ آمریکایی برای پولشویی بزرگ چند ملیتی و حقه بازی مالی در ایرلند بود.
رئیس کمیته اقتصادی مجلس آلمان اعلام کرده بود که تلاش زشت آمریکا برای اخاذی از دویچه بانک تمام عناصر یک جنگ اقتصادی را داشت.
در واقع تحریم های اقتصادی آمریکا علیه برخی از شرکای تجاری بزرگ آلمان، مانند روسیه، چین و ایران، ایجاد تاکتیکی دیگر برای تضعیف اقتصاد صادراتی عظیم آلمان بود و هست.
از قضا، این جنگ زمانی در شکل نظامی آن به سوریه، افغانستان و عراق می رسد که بتواند میلیون ها نفر پناهنده را از این کشورای جنگ زده به اروپا رانده و باعث ایجاد خرابی سیستم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آلمان شود.
جنگ اقتصادی آمریکا با روسیه نیز می رود شکل تازه به خود بگیرد، چون بعداز ظهر چهارشنبه بود که خانم هیزر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اعمال تحریم های جدید واشنگتن علیه مسکو خبر داده و روسیه را 'به استفاده از سلاح میکربی یا شیمیایی با نقض حقوق بین المللی یا علیه شهروندان خود متهم کرد'.
تحریم های آمریکا علیه مسکو همچون تحریم های آن کشور علیه ایران دو مرحله ای است. بسته اول تحریم های واشنگتن علیه مسکو که از 22 اوت به مرحله اجرا در می آید، ممنوعیت کامل صادرات وسایل الکترونیکی و قطعات قابل استفاده دوگانه به روسیه را در نظر می گیرد.
بسته دوم که سه ماه بعد اعتبار می یابد، کاهش سطح روابط دیپلماتیک، لغو مجوز پروازهای شرکت هواپیمایی آئروفلوت به آمریکا و همچنین قطع کامل مبادله کالا بین دو کشور را در نظر می گیرد.
به همین دلیل، دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه دیروز جمعه ضمن تقبیح تحریم های آتی آمریکا علیه روسیه گفت:'اگر تحریم هایی از نوع ممنوعیت فعالیت بانک ها یا ممنوعیت استفاده از یکی از ارزها اعمال شود، این را می توان بطور کاملاً مشخص اعلان جنگ اقتصادی نامید و نسبت به این جنگ باید با روش های اقصادی، سیاسی و در صورت ضرورت با دیگر روش ها واکنش نشان داد'.
ترکیه نیز از به رغم عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همپیمانی قدیمی با آمریکا، طی چند روز اخیر از ترکش های جنگ اقتصادی آمریکا در جهان در امان نبوده است.
بروز تنش اخیر میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر برای دخالت در کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزیران کشور و دادگستری همدیگر، نگرانی هایی در بازارهای مالی و پولی ترکیه ایجاد کرده و موجب افزایش نرخ ارز در این کشور شد.
مقامات دو کشور طی دو روز گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاکره کردند و پیش بینی کارشناسان اقتصادی ترک حاکی از کاهش نرخ دلار پس از مذاکرات بود اما افزایش دوباره نرخ دلار در بازار امروز ترکیه نشان داد که این مذاکرات بی نتیجه بوده است.
به همین دلیل بود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیروز پس از اقامه نماز جمعه در استان بایبورد طی سخنرانی در اجتماع مردمی گفته بود که 'در جنگ اقتصادی گزینه های زیادی از جمله ایران، روسیه، چین، برخی کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را مدنظر داریم و در این مسیر راه زیادی را طی کرده ایم'.
به اعتقاد تحلیل گران، با توجه به انتخابات میان دوره ای آمریکا که در ماه نوامبر سال جاری (آبان ماه) برگزار می شود، به احتمال زیاد، چین نقش قربانی را بازی خواهد کرد؛ چراکه پیش‌بینی‌ها حاکی از زوال روابط پکن و واشنگتن است و حتی ترامپ ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی چین اعلام کرده است روابط واشنگتن و پکن به پایداری و ثبات سال های قبل نخواهد بود.
فراموش نشود که چین در این میان بیشتر از کشورهای دیگر تحت فشار است زیرا صادراتی به ارزش 500 میلیارد دلار به آمریکا دارد و درگیری های تجاری اش با واشنگتن بتدریج باعث شده است تا نشانه هایی از افت اقتصادی در کشور مشاهده شود اگرچه دولت بر این باور است که چین رشد اقتصادی نزدیک به 6.8 درصد در سال 2018 خواهد داشت که بالاتر از هدف 6.5 درصدی است.
در این بین برخی تحلیل گران معتقدند که بد عهدی واشنگتن با همپیمانان سنتی خود از جمله اروپا موجب شده است آمریکا بیش از همیشه در سطح جهان منزوی شود و بیش از هرچیز اتحاد کشورهای هدف هجمه های آمریکا می تواند در جای خود ضربه ای کاری هم برای خنثی سازی این ضربات باشد و هم سلاح جنگ اقتصادی واشنگتن را از دست دولتمردان آمریکا بگیرد.
چون امروزه تنها متحدانی از تحریم های اقتصادی و در واقع جنگ اقتصادی واشنگتن علیه جهانیان حمایت می کنند که قدرت های درجه دو و سه مانند لهستان اوکراین در اروپا و یا عربستان سعودی و امارات و مصر و حتی رژیم صهونیستی در خاورمیانه هستند.
برخی از این کشورها صرفا به دلیل نفوذ آمریکا در نهادهای اقتصادی جهان از واشنگتن حمایت می کنند، مثلا تا زمانی که لهستانی ها و اوکراینی ها بتوانند از صندوق بین المللی پول (آی ام اف) 'تَلِکِه' کنند و از اتحادیه اروپا و آمریکا وام بگیرند، از آمریکا و یا انگلیس علیه اروپای متحد، روسیه و یا چین و ایران حمایت می کنند.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی نیز تا زمانی که بتواند حریصانه ده ها میلیارد دلار اضافی از کمک های واشنگتن ببلعد، همچنان بزرگ ترین حامی جنگ سیاسی و نظامی و اقتصادی علیه ایران باقی می ماند.
پس بر اغلب کشورهای آسیایی به ویژه ایران، چین، ترکیه، پاکستان و تا حدودی هند، سوریه، یمن، عراق و کره شمالی است تا با حفظ اتحاد میان خود بتوانند در مقابل این جنگ تمام عیار اقتصادی آمریکا علیه بیش از نیمی از جهان بایستند و نگذارند این کشور جهان را جولانگاه سیاست های استعماری نوین خود قرار دهد.
همراهی کشورهای اروپایی به ویژه روسیه و آلمان با این ائتلاف احتمالی آسیایی می تواند نقش مهمی در پیروزی در جنگ اقتصادی با آمریکا بازی کند.
چون بعد از آنکه سه شنبه گذشته رئیس جمهموری آمریکا در نخستین توییت خود نوشت 'تحریم‌های ایران رسماً آغاز شد. این سنگین‌ترین تحریمی ‌است که تاکنون (علیه ایران) اعمال شده است و در ماه میلادی نوامبر (آبان ماه) نیز شاهد افرایش مرحله‌ای آن خواهیم بود. هرکه با ایران وارد معامله شود، دیگر با آمریکا معامله‌ای نخواهد داشت. من خواهان صلح جهانم و به کمتر از آن نمی خواهم!'، اتحادیه اروپا به این رجز خوانی و در واقع اجرای مجدد تحریم‌های ایران واکنش تندی نشان داد.
در همین راستا، کمیسیون اروپا در پیامی توییتری اعلام کرده بود: 'از امروز ۷ اوت، قوانین مسدود ساز به روز شده اروپا به اجرا گذاشته شد تا تاثیر تحریم های آمریکا بر منافع شرکت های اروپایی که در حال انجام معاملات قانونی با ایران هستند کاهش یابد. این بخشی از حمایت ما برای ادامه اجرای کامل برجام است'.
اتحادیه اروپا زوتر از این به خطر سیاست های یکجانبه آمریکا در جهان پی برده بود و به همین دلیل هم بود که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در 10 تیرماه امسال در دیدار با وزیر خارجه چین در بروکسل اعلام کرده بود که جهان در شرایط آشفتگی و عدم اطمینان ژئوپلیتیک است و در این شرایط همکاری مشترک اروپا و چین اهمیتی دوچندان برای جهان دارد.
وی همچنین در واکنش به اجرایی شدن تعرفه‌های بی‌سابقه واردات اروپا به آمریکا تاکید کرد که اتحادیه اروپا از منافع خود حفاظت کرده و اقدامات متناسب را علیه واشنگتن انجام خواهد داد.
موگرینی با اشاره به تمایل اروپا برای مشارکت بیشتر در مذاکرات پیرامون مسائل تجاری، تاکید کرد که این قاره با هیچ کسی در جنگ نیست. نماینده اتحادیه اروپا در سخنانش گفت: 'اتحادیه اروپا و چین برای حفظ نظم جهانی مسئولیت زیادی دارند'.
تحولات هفته جاری میلادی در منطقه شرق آسیا و خاور دور نیز نشان می دهد که کشورهای منطقه در حال تحکیم مواضع خود و اتحاد در برابر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و سیاست های مخرب اقتصادی وی هستند.
همزمان گزارش هایی منتشر شده است مبنی بر اینکه امکان افزایش منازعات تجاری میان کشورهای اروپایی، چین، روسیه و ژاپن به عنوان یک کشور آسیایی دیگر با آمریکا بیشتر شده است.
وحدت عملی تجاری میان کشورهای چین، اتحادیه اروپا و ژاپن هم می تواند قدرت مقابله جویی آنها را در برابر تعرفه های سنگین آمریکا بالا ببرد و همزمان نشان می دهد که قدرت های اقتصادی بزرگ دنیا دیگر نمی خواهند تسلیم باج خواهی و زورگویی آمریکا شوند.
چون هر چقدر واشنگتن چماق جنگ تجاری را محکم تر بر سر این کشورها می کوبد، وحدت و اتحاد آنها برای پیشبرد برنامه های اصلاحی با هدف زمین گیر کردن برنامه ها و راهبردهای یکجانبه تجاری آمریکا، مستحکم تر می شود.
صرف نظر از اینکه اروپا تا چه میزان بخواهد در کنار ایران و یا چین و روسیه و ترکیه بایستد، بر خود کشورهای آسیایی است تا با حفظ وحدت میان خود نگذارند در جنگ تاریخی شرق با غرب این جنگ تعرفه ای و تحریم های اقتصادی به شکست طرف شرقی در جنگ اقتصادی با هژمونی غرب بیانجامد.
**کارشناس خبر ایرنا**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي اتحاد آسيايي جنگ اقتصادي آمريكا چين روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۹۵۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌ ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران ‌در «جویم» فارس

ایسنا/فارس مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس بر ضرورت بسترسازی‌های لازم و حمایت از سرمایه‌گذاران در پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری در جویم تأکید کرد.

در هفتاد و نهمین سفر رسمی استاندار فارس در شهرستان جویم، نشست شورای اداری این شهرستان امروز، ۸ اردیبهشت با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

در حاشیه این نشست و در میز ملاقات مردمی مسائل، مشکلات، چالش‌ها و دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بررسی، تسهیل، رفع موانع و اتخاذ تصمیم عملیاتی شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این نشست با تأکید بر ضرورت بسترسازی‌های لازم و حمایت از سرمایه‌گذاران در جهت تحولات و پیشبرد اهداف و فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و شناسایی ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف شهرستان جویم گفت: لزوم تحقق این مهم هم‌افزایی و همکاری سایر دستگاه‌های متولی و ذیربط در جذب سرمایه‌گذار، ایجاد و ارتقای سرمایه‌گذاری‌های لازم متناسب با موقعیت و شرایط در این منطقه است.

به گزارش ایسنا، فاصله شهر جویم تا شیراز ۲۵۰ کیلومتر است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تیتر خاص رسانه عربی درباره ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران در جویم فارس
  • صدور حکم موقت علیه ضاربان داور دیدار لیگ ۲ تهران
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • ‌ ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران ‌در «جویم» فارس
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • اقامه نماز جماعت ۵ هزار نفری در قلب آمریکا (فیلم)
  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران