طرح توانمندسازی زنان روستایی؛ یکی از طرحهای موفق استان مرکزی
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۰۳۱۵
به گزارش ایکنا از استان مرکزی، زهرا فرجی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی صبح امروز 23 مردادماه با حضور در کارگروه تخصصی زنان و خانواده استانداری با محوریت تبیین و تشریح وضعیت زنان روستایی که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته طرحی هماهنگ در کمیته تخصصی زنان روستایی ذیل کارگروه بانوان استانداری تحت عنوان توانمندسازی زنان روستایی قرار بود به صورت پایلوت در 24 روستای استان اجرا شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: طرح توانمندسازی زنان روستایی با مشارکت 8 دستگاه اجرایی از قبیل سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی، اداره ورزش و جوانان و ... در قالب 7 خوشه تخصصی از قبیل اشتغال و کارآفرینی، مشاوره، آموزشی و مهارتی و... در قالب یک بسته خدماتی تجمیع شد و در اختیار زنان روستایی هر شهرستان قرار گرفت. این طرح بعنوان یکی از طرحهای موفق استان بوده است و اهداف خوبی از قبیل افزایش مشارکت زنان روستایی در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی در سطح روستا را به دنبال داشته است.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی افزود: گروه هدف طرح توانمندسازی زنان روستایی استان دختران 50-15 سال روستایی، زنان سرپرست خانواده، زنان روستایی تولیدکننده بودند.
فرجی بیان کرد:مدیریت طرح توانمندسازی زنان روستایی با سازمان جهاد کشاورزی استان با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی اراک و مدیریت اجرایی در سطح روستاها به دهیاران و بخشداری ها و نظارت آن در فرمانداری ها محول شد. خروجی این طرح در سطح هر روستا صدها نفر از زنان روستاها توانستند در طول یکسال گذشته از خدمات جامع بسته خدماتی استفاده کنند.
وی افزود: در شهریور ماه سال جاری این طرح توسط تیمی از دستگاههای اجرایی در سطح 24 روستا حضور پیدا خواهند کرد و در اواخر آبانماه نیز جشنوارهای از دستاوردهای طرح توانمندسازی زنان روستایی استان، مشاغل ایجاد شده، صندوقهای کارآفرینی زنان روستا و... در سطح استان برگزار میشود.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی بیان کرد: سه مشکل اساسی زنان روستایی سلامت روحی و روانی و اشتغال و کارآفرینی است و عرضه محصولات خانگی که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایکنا؛ زهرا امینی، مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز با حضور دراین کارگروه گفت: پیش از اینکه به ارائه برنامه پرداخته شود باید آسیبشناسی لازم در حوزه زنان روستایی صورت پذیرد.
وی ادامه داد: بحث عدم امنیت درآمد فروش محصولات برای بانوان روستایی وجود دارد و تنها در قالب بازارچههای کوچک مانند سهشنبه بازار و... عرضه میشود و واقعیت این است که محصولات آنها قابل رقابت با تولیدات زنان شهری نیست.
مدیر کل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: در ارتباط با آموزش دختران روستایی، در این زمینه در روستاها از کلاس پنجم به بالا امکان ادامه تحصیل وجود ندارد و خانوادههای روستایی نیز از ادامه تحصیل دختران به شهر ممانعت میکنند.
امینی گفت: یکی از معضلات زنان روستایی بحث سلامت و بهداشت است. خانههای بهداشت در بخش سلامت فعالیت میکنند اما واقعیت این است که در موضوع مراکزدرمانی روستاها با مشکل مواجه هستیم.
وی افزود: عدم دسترسی زنان روستایی به عدالت از جمله بحثهایی است که مورد توجه است زیرا زنان شهری به نسبت برای احقاق حقوق خود گامهایی را بردارند اما زنان روستا از حقوق خود اطلاع کافی ندارند.
مدیر کل بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: زنان روستایی مهاجرتکننده درصد بالایی از آسیبهای اجتماعی زنان را تشکیل میدهند. لازم است پس از آسیبشناسی در این زمینه با ارائه راهکارهای مناسب و با مشارکت، هماهنگی و همافزایی هر یک از دستگاههای اجرایی بتوان در راستای برطرف ساختن مشکلات زنان روستایی اقدامات لازم را انجام داد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی استانداری مرکزی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۰۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر مژگان خانبابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی پرداخته است.
معنویت؛ تلاشی برای درک زندگی واقعی
«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار میرود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوالپذیر معرفی شده است. این آیه میتواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.
وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینقش زنان در معنویتبخشی به زندگی
برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)
اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول میشود و از خود آغاز میکند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا میگردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، میپرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).
شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.
آنها غافل از اینکه شبانهروز توسط فرزندانشان رصد میشوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو میکنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته میسپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل میشوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)
در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او میرود، رزقی میبیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی
معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبریاش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمیآورد.
آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار میرود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینانبخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)
سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی میشود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش مییابد.
این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل میکند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش مییابد.
رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع میشود، به خانواده میرسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل میشود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.
انتهای پیام/