Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@08:03:38 GMT

ملزم به استفاده از قواعد کلاسیک سینما نیستیم

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۷۴۸۱۸

ملزم به استفاده از قواعد کلاسیک سینما نیستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، اسفندیار شهیدی کارگردان و مدیر فیلمبرداری سینما در کارگاه آموزشی پیشرفته کارگردانی مدرسه سینمایی عمار، دوره شهید محسن حججی که در حسینیه هنر برگزار شد، در سخنانی گفت: هرکسی نمی تواند کارگردان شود، کسی کارگردانی خوب می شود که نگاه و خصلتی دراماتیک داشته باشد.

هیچ کسی مثل فیلمبردار نمی تواند به کارگردان کمک کند

وی افزود: وقتی فیلمی دراماتیک می شود، مخاطبان را با موضوع و داستان خود درگیر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وضعیت برای مخاطبان درگیری های ذهنی و سوال ایجاد می کند. یک کارگردان موفق و خوب باید از فکری دراماتیک برخوردار باشد وگرنه عملکرد او در فیلمسازی مسئله دار می شود.

شهیدی در ادامه با اشاره به مسائل و نکات فنی در سینما بیان کرد: تعداد ایده ارائه شده در واحد زمان، ریتم را می سازد و هرچه تعداد این ایده ها بیشتر باشد ضربآهنگ کار تندتر است و به دنبال آن نیز فیلم از ریتم تندتری برخوردار خواهد بود.

این کارگردان سینما ادامه داد: ترکیب بندی عالی‌ترین مبحث در فیلمبرداری است و یکی از اصلی ترین وظایف آن ایجاد اشتیاق برای مخاطبان و افرادی است که فیلم تماشا می کنند. تمام قوانین ترکیب بندی در سینما به منظور ایجاد مرکز توجه برای مخاطبان است. یعنی یک کارگردان خوب و حرفه ای باید دوربین، نور، کات و حرکت را به خوبی بشناسد تا بتواند فیلم خوب و مناسبی را تهیه تولید کند.

شهیدی که مدیر فیلمبردار آثار متعددی بوده است، یادآور شد: جایگاه فیلمبردار برای کارگردان بسیار مهم است زیرا فیلمبردار ذهنیت کارگردان را به عینیت تبدیل می کند. هیچ کسی همانند یک تصویربردار نمی تواند به کارگردان کمک کند و یا حتی به کار او لطمه وارد کند.

ملزم به استفاده از قواعد کلاسیک سینما نیستیم

جلیل سامان نیز در دیگر کارگاه این دوره آموزشی در سخنانی با اشاره به نکاتی درباره کارگردانی سینما اظهار کرد: کار کارگردان این است که از خلاقیت ها و توانایی های گروه برای آن چیزی که در ذهن، تفکر و احساس خودش دارد استفاده کند.

وی خطاب به شرکت کنندگان در این دوره بیان کرد: شما کارگردان های جوان یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید یاد بگیرید این است که باید بتوانید خودتان را با شرایط موجود هماهنگ کنید. شرایط موجود فقط شامل امکانات سرصحنه نیست بلکه شرایط خاصی است که برای تهیه کننده و سفارش دهنده رخ می دهد. کارگردان موفق در سینمای ایران کسی است که علاوه بر توانایی های کارگردانی از توانایی های دیگری هم برخوردار باشد.

سامان تصریح کرد: یکی از مهمترین چیزهایی که یک کارگردان باید از آن حفظ و حراست کند روحیه لطیف این قشر هنرمند است. یک کارگردان اگر روحیه لطیف، اندیشه غنی و حال خوبی نداشته باشد چگونه می خواهد حال خوب مورد نظر خود را به مردم منتقل کند.

کارگردان سریال «ارمغان تاریکی» عنوان کرد: مهمترین چیزی که هر هنرمندی در هر رشته هنری باید بداند و بشناسد، معرفت نفس است. کسی که می خواهد چیزی را از درون خودش به مخاطبان منتقل کند، بیشتر به این معرفت نفس نیاز دارد. کارگردانان باید خود را به خوبی بشناسند زیرا به دنبال آن دنیای خود را هم به خوبی می شناسند.

وی توضیح داد: یک بخش دیگر کار کارگردانان سلیقه است. برای اینکه به یک سلیقه خوب دست پیدا کنید نباید کارهای بد را تماشا کنید. حتی نباید زیاد سینما بروید و زیاد هم فیلم ببینید اما باید فیلم و تصویر خوب تماشا کنید، موسیقی های خوب بشنوید و باید بدون پیش داوری فیلم ها را ببینید. اگر نگاه کارگردان به آدم ها سیاه و سفید باشد، فیلمش هم سیاه و سفید می شود.

سامان با بیان اینکه کارگردانی در سینما پیچیده ترین کار است، یادآور شد:  قواعد کلاسیک سینما را می توان برای اجرا و یا عدم اجرا یاد گرفت، اما ما ملزم به استفاده از آنها نیستیم ولی ضرورت دارد تا آنها را یاد بگیریم.

لازمه رشد بازیگر در سینما، با سواد بودن است

کاظم نظری نیز در بخش بازیگردانی این دوره آموزشی در سخنانی عنوان کرد: رشد سینما و صاحب سبک شدن مستلزم با سواد شدن و دانش‌دار شدن بازیگران است. یک بازیگر ابتدا باید از متن عبور کند تا به جوهره و شخصیت برسد. زیرا هر نقش، جوهره و شخصیت هایی دارد که باید بازیگران ابتدا آن را بشناسند. اگر اینگونه نشود با شخصیت هایی خنثی و بدون ویژگی روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: شخصیت های بازیگران باید پشتوانه قوی داشته باشد. بخشی از شخصیت بازیگران را نویسنده و بخش دیگر را هم خود بازیگران باید بسازند و ایجاد کنند. یک بازیگر اگر در صحنه فیلمبرداری رفتاری را انجام می دهد، باید آن را به پشتوانه نویسنده، کارگردان و با ایده و افکار خود انجام بدهد.

نظری توضیح داد: شخصیتی که یک بازیگر قرار است در فیلمی بازی کند ویژگی هایی دارد که فرد بازیگر باید آن را به خوبی بشناسد. اگر در این شناخت، موفق نباشد در ایفای نقش و رسالت خود در آن فیلم موفق نخواهد بود.

وی در ادامه سخنان یادآور شد: چهره یک بازیگر هم یکی از نکاتی است که هم برای بازیگران و هم برای کارگردان ها بسیار مهم است. زیرا خصوصیات بازیگر باید با اهداف کارگردان و فیلمنامه همخوانی داشته باشد، این مسئله در عرصه فیلم کوتاه بسیار مهمتر است.

نظری ادامه داد: اولین عامل انتخاب یک بازیگر از طرف کارگردان ها چهره و تصویر او است. بنابراین یک کارگردان باید برای این کار وقت کافی و مناسبی را اختصاص بدهد تا فردی را انتخاب کند که برای اینکه به اهداف او و فیلمنامه برسد، نیاز به گریم نداشته باشد.

وی با بیان اینکه کارگردانان در انتخاب بازیگران باید موارد مهمی چون فیزیک، روح و روان، اعتقادات و منزلت و جایگاه اجتماعی او را بررسی کنند، یادآور شد: بازیگران در زمان حضور در یک فیلم سینمایی باید به این نکته توجه داشته باشند که نباید همچون عروسکی در دستان کارگردان قرار داشته باشند. آنها در عین اینکه باید استقلال خود را داشه باشند باید توسط کارگردان برای بازی بهتر راهنمایی بشوند و او به آنها بگوید که چه کار کنند.

کد خبر 4376408

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره فیلم عمار جلیل سامان حسینیه هنر مردم علیه احتکار تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه سینمای مستند کنسرت موسیقی سریال ایرانی برنامه رادیویی موسیقی پاپ انیمیشن آلبوم موسیقی تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۴۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکرون: خطر نابودی اروپا وجود دارد/ برای رویارویی تجهیز نیستیم

مکرون امروز پنجشنبه در جریان سخنرانی در دانشگاه سوربن در پاریس گفت که اروپا باید نشان دهد که هیچ وقت تابع آمریکا نبوده و همچنین می‌داند که چطور با کشور‌های سایر مناطق جهان گفتگو کند.

مکرون ۴۶ ساله، در حالی که تنها سه سال از دومین و آخرین دوره ریاست جمهوری‌اش باقی مانده و اکثریت پارلمانی خود را در سال ۲۰۲۲ از دست داده است، می‌خواهد به منتقدان خود نشان دهد که انرژی و تفکر گذشته خود را همچنان دارد.

رئیس جمهور فرانسه با توجه به اینکه ۷ سال گذشته خواستار استقلال اروپا شده است، تایید کرد که اتحادیه اروپا به همه چیزی که وی می‌خواسته دست پیدا نکرده، اما با این حال پیشرفت قابل توجهی را در اتحاد و استقلال داشته است.

وی در یک نشست با عنوان «اروپای پر رونق» در دانشگاه سوربن بیان کرد: یک خطر وجود دارد که اروپای ما می‌تواند نابود شود. ما برای رویارویی با خطرات تجهیز نیستیم.

مکرون همچنین هشدار داد که فشار‌های نظامی، اقتصادی، تجاری و سایر مشکلات می‌تواند اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور را تضعیف و متلاشی کند.

رئیس جمهور فرانسه در مورد وضعیت جنگ اوکراین نیز اضافه کرد که نباید اجازه داد روسیه در اوکراین پیروز شود.

او خواستار تقویت ظرفیت امنیت سایبری اروپا، روابط دفاعی نزدیک‌تر با انگلیس پس از برگزیت و ایجاد یک آکادمی اروپایی برای آموزش پرسنل نظامی عالی رتبه شد.

مکرون توضیح داد: هیچ دفاعی بدون صنعت دفاعی وجود ندارد. ما دهه‌ها سرمایه گذاری ناکافی داشته‌ایم. اروپایی‌ها باید ترجیح دهند که تجهیزات نظامی اروپایی را بخرند. ما باید بیشتر و سریعتر و با عنوان اروپایی‌ها تولید کنیم.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • سخنرانی ترومن پس از بمباران هیروشیما / عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / تراژدی منابع مشترک چیست؟ / لذت رانندگی با شورلت‌های کلاسیک
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • آخر هفته چی ببینیم؟
  • مکرون: خطر نابودی اروپا وجود دارد/ برای رویارویی تجهیز نیستیم
  • پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما
  • سینما باید مسیر درست جامعه را نشان دهد
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • معرفی کابینت های جدید
  • واکنش‌ها به اظهارات آقای مدیر ؛ این شخص باید برکنار شود ! ...| بر چه مبنایی برای۴۵ دقیقه‌ سریال ۳ میلیارد تومان هزینه می‌شود؟
  • تصاویر ترانه علیدوستی در بیمارستان را باور نکنید