Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@23:36:41 GMT

پنج بنای تاریخی در قم مرمت شد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۹۹۶۴۱

پنج بنای تاریخی در قم مرمت شد

قم- ایرنا- مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه پنج بنای تاریخی در استان قم به ارزش سه میلیارد و 870 میلیون ریال احیا و مرمت شد.

کاظم فداییان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد بناهای تاریخی شامل خانه های تاریخی علامه راد، عربشاهی، توکلی، منادی و کوشک را شامل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: برای خانه تاریخی توکلی حدود 2 میلیارد ریال، خانه تاریخی عربشاهی 750 میلیون ریال، خانه تاریخی علامه راد 500 میلیون ریال، خانه تاریخی منادی 170 میلیون ریال و برای کوشک 450 میلیون ریال اعتبار مرمت هزینه شده است.
وی به ویژگی آثار مرمت شده پرداخت و گفت: خانه تاریخی عربشاهی به شماره ثبت 14781 و کوشک درروستای وریچ از توابع کهک یادگاری از دوران قاجاریه می باشد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کهک از بخش های پنج گانه استان قم با مرکز شهر قم حدود 35 کیلومتر فاصله دارد.
مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: 2 خانه تاریخی به نام های منادی و علامه راد واقع در خیابان عمار یاسر و خانه تاریخی توکلی واقع در خیابان آیت الله طالقانی قم به اواخر دوره قاجار می ‌رسد که جز آثار ملی ایران محسوب می شوند.
وی، آوار برداری، حذف الحاق ها، شمع کوبی، مرمت جرزها، احیای بام ها، حفاظت اضطراری، سبک سازی طاق ها ،بازسازی نماها و حیاط ها و سایر موارد از جمله اقدام های مرمت این آثار تاریخی قم بوده است.
وی با بیان این که پنج بنای تاریخی دیگر نیز تا پایان سال جاری مرمت خواهد شد گفت: اسامی تعدادی آثار تاریخی که در قم نیاز به مرمت و بازسازی دارند به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است تا بعد از تایید اعتبار آن ابلاغ و اختصاص یابد.
فداییان اضافه کرد: برای حفظ و احیای آثار تاریخی قم سالیانه اعتبار ملی اختصاص می یابد بتوانیم اعتبارهای ابلاغی را صرف هزینه مرمت و بازسازی کنیم.
وی با اشاره به این که در استان قم دارای بیش از 360 اثر تاریخی است گفت: این آثار در شهر قم و بخش های استان قم از جمله مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان، جعفرآباد واقع شده است که میزبان گردشگران و تاریخ دوستان هستند.
وی افزود: قدمت هفت هزار ساله قم در مستندهای باستان شناسان شهری قم مشهود است و معماری های اسلامی و ایرانی در بناهای تاریخی به این آثار هویت بخشیده است از این رو همه باید در حفظ آثار تاریخی پیش قدم باشیم.
8138/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مرمت آثار تاريخي ميراث فرهنگي قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۹۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد ناظم رضوی درباره آخرین وضعیت پروژه مرمت خانه وثوق‌الدوله گفت: بالغ بر ۵۰ درصد مرمت خانه وثوق‌الدوله که در منطقه ۱۴ قرار دارد، انجام شده است. به احتمال بسیار قوی این پروژه تا نیمه اول سال به افتتاح و بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مرمت سازه‌ای خانه فروغ فرخزاد که در منطقه ۱۱ تهران قرار دارد، انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه این خانه ثبت میراث ملی است، برای مرمت آن نیاز بود که تغییرات سازه‌ای و مرمتی در کمیته تخصصی میراث فرهنگی تصویب شود؛ به همین علت مرمت خانه فروغ فرخزاد کمی کندتر پیش می‌رود.

وی گفت: با این حال به احتمال بسیار قوی این خانه نیز تا نیمه دوم سال افتتاح خواهد شد.

کد خبر 6091940

دیگر خبرها

  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان