Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@01:36:05 GMT

حصیر گیلان، زیر پای حصیربافان کشور

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۹۲۰۲۵

حصیر گیلان، زیر پای حصیربافان کشور

رشت - ایرنا - بر اساس ارزیابی و داوری های بعمل آمده و مصوبات مربوط به شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در فروردین ماه سال 96 ، روستای فشتکه گیلان به عنوان روستای ملی حصیر تایید و ثبت شد و امروز این روستا در قالب جشنواره ای میزبان حصیر بافان کشور است.

لئو تولستوی نویسنده شهیر روس معتقد است به همان‌سان که سخن، افکار و تجربیات انسان‌ها را انتقال می‌دهد، هنر نیز احساسات را منتقل می کند و از این رو ، سخن و هنر به هم می مانند؛ همین سبب موجب می شود تا هنرها گاه چنان بر دل نشینند که جمعیت کثیری را به تماشا گرد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خمام که در واقع خم آب بوده و در مرور زمان به خمام تبدیل شده، نزدیکترین شهر به مرکز استان گیلان است و روستاهایش یکی پس از دیگری مامنی برای گردشگران فرهنگی می شود بطوریکه پس از شیجان که به همت دولت تدبیر و امید به عنوان روستای بدون بیکار معرفی شد و آلاچیق درختی اش شهرتی فراتر از مرزها یافت؛ امروز فشتکه آن، هنر مردمان این سرزمین را در حصیربافی در گستره کشور نمایان می سازد.
موسم تابستان که می شود عطر شالی فضای آشنایی برای گردشگران می سازد و در کناره های جاده های روستایی خمام پهن شدن گیاه لی که از آن حصیر می بافند، نشان از اشتغال دارد و زنانی که دسته دسته دور هم نشسته اند و حصیر می بافند، تصویر خوشایندی در ذهن ثبت می کنند.
زنان بر در خانه ها ، روسری ها را بر سر گره زده و خوشه های برنج را نیز گره می زنند و برخی حصیر می بافند؛ گویا نماد شهر با هنرهای سنتی عجین شده چراکه اگر در شرق گیلان درها رو به باغ های پرتقال باز می شود، در خمام زنان می بافند و بر در و دیوار خانه هایشان دست ساخته های رنگی حصیری آویزان است.
آسیه خوبانی یکی از هنرمندان حصیرباف است که به همراه دیگر بانوان هنرمند در حال بافت دست ساخته های حصیریست، او توضیح می دهد: لی گیاهی خود رو و محلی است که در این منطقه به وفور یافت می شود و زنان این سرزمین نسل به نسل آموخته اند که این نعمت خدادادی را به هنر برآورند و امروز زمینه اشتغالزایی خود و فرزندانشان را با آن فراهم کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز می گوید: فشتکه خمام نخستین روستا در حوزه صنایع دستی استان است که به ثبت ملی رسیده و میزبان برگزاری جشنواره ملی حصیر بافی است.
رضا علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توانمندسازی در حوزه صنایع دستی، توسعه زمینه های تولید و عرضه این محصولات همراه با ایجاد تاسیسات اقامتی و پذیرایی مختلف در قالب بوم گردی، شرایط جدیدی را برای عرضه خدمات گردشگری در روستاهای استان محقق می سازد.
وی یادآور شد: ثبت ملی روستای فشتکه در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توجه به پتانسیل های جوامع روستایی و سوق دهی آنها به سوی افزایش نرخ اشتغال و تولید در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان قرار گرفت.
علیزاده با بیان اینکه روستاها توان مناسبی برای اجرای طرح های اقتصادی زودبازده با قابلیت خوداتکایی دارند، صنایع دستی را رکنی اثرگذار در تحقق این مهم عنوان و خاطرنشان کرد: در بسیاری از روستاهای گیلان تولید صنایع دستی مرسوم است و مواد اولیه آن بصورت طبیعی تامین می شود.
علیزاده حصیر را نمونه بارز موضوع فوق دانست و گفت: حصیربافی از صنایع دستی مهم برخی روستاهای گیلان به ویژه در پائیز و زمستان است که ماده اولیه آن نوعی گیاه جنگلی کوچک (در زبان محلی به نام لی) است که در حاشیه همین روستا می روید.
وی فشتکه خمام را روستایی ممتاز در بحث تولیدات حصیری دانست و بیان کرد: با توجه به ظرفیت و توانمندی این روستای نمونه گردشگری، ثبت ملی حصیر فشتکه به انجام رسیده است.
وی با بیان اینکه هنرمندان این روستا در کشور فعالیت های بزرگی در قالب نمایشگاهی و کارگاهی انجام می دهند، گفت: تلفیق جاذبه های طبیعی و گردشگری روستای فشتکه با توانمندی های حوزه صنایع دستی، موجبات حضور بیشتر گردشگران در این منطقه و رغبت افزایی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری شده است.
علیزاده یادآور شد: ایران در کنار کشورهایی همچون ژاپن و مکزیک یکی از 16 کشور تولیدکننده‌ حصیر به شمار می‌رود.
فشتکه در دهستان چاپارخانه بخش خمام از توابع شهرستان رشت است و در راه اصلی جاده رشت - انزلی قرار دارد. جشنواره ملی حصیر عصر امروز (پنجشنبه پانزدهم شهریورماه) در جاده رشت انزلی منطقه آزاد انزلی(خمام)فشتکه اول برگزار می شود.
نخستین محموله حصیر استان گیلان نیز با ارزش اقتصادی هفت هزار دلار شامل 10 هزار قطعه، مهرماه سال 95 به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.
2 هزار و 200 هنرمند استان در رشته حصیربافی فعالیت می کنند و بیشترین محصولات حصیری گیلان در شهرستان های انزلی ، رشت ، لاهیجان و لنگرود تولید می شود.
سبدبافی و حصیربافی به عقیده بسیاری از محققان پس از سنگ تراشی، قدیمی ترین هنر و صنعتی است که انسان با آن آشنایی یافته و همچنین این هنر، منشأ بسیاری از صنایع دستی دیگر از جمله پارچه بافی، گلیم بافی، بامبوبافی، سفالگری و کوزه گری است.
به گفته برخی محققان، بافتن گلیم و قالی و انواع پارچه ها از روی سبد بافی و حصیربافی اقتباس شده و قدیمی ترین نمونه دستباف به حدود شش هزار سال قبل تعلق دارد.
به گزارش ایرنا، حصیرهای ساخت گیلان و سایر نواحی شمال ایران طرح های هندسی دارند که از بافت نی طبیعی یک رنگ پدید می آیند. حصیر در اندازه ها و شکل های مختلف بافته می شود و مصارف گوناگونی همچون زنبیل، کلاه، سفره، سبد، آبکش و زیرداغی حصیری است که تقریبا در تمام منازل گیلانی یافت می شود و امروز همین هنرصنعت توانسته در میان رقابت جهانی خود را به عنوان طرحی مدرن در لیست طراحان دکوراسیون معروف امروزی در جای جای جهان به نقش بکشد.
از 90 رشته صنایع دستی گیلان، 71 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 300 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
1881 / 2007

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي صنايع دستي حصيربافي گيلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۲۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شهر میمند در استان فارس قابلیت تبدیل شدن به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.

مریم جلالی جمعه، ۷ اردیبهشت‌ماه در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویدادها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 وی ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم. این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است؛ یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که از گلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فردای روشنی دارد، اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

 معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

وی به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان آرایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی با بیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه روز جمعه با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان