Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@00:47:27 GMT

بازی داستانی رحماندوست با رنگ‌ها

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۴۰۴۸۷

بازی داستانی رحماندوست با رنگ‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، اثری تازه از مصطفی رحماندوست با عنوان «سفید بود سفید تنها بود» در قالب داستان کودکان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

«سفید بود...» اثری است داستانی با محوریت لکه رنگی که به دنبال کشف و آشنایی با رنگ‌های دیگر برای تغییر دادن به جلوه دنیای پیرامون خود است؛ دنیایی که تنها سیاه و سفید در آن معنی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله در ادامه او را به سمت بیرون کشیدن رنگ‌های دیگر از درون خود می‌کشاند و با پیدا کردن هر رنگ بخشی از وجودش را برای خلق آن از دست می‌دهد تا در نهایت وجودی تازه از رنگ‌ها پیدا می‌کند.

ناشر این اثر درباره این کتاب و تفکر شکل دهنده به آن عنوان کرده است: رحماندوست در کتار تازه ‌خود با عنوان «سفید بود سفید تنها بود» نیز بار دیگر به این خصلت اندیشه‌ورز خود بازگشته است. او در این کتاب داستانی بدون مکان و زمان روایت کرده است که ماجرایی است از زندگی و زیست یک مفهوم. این مفهوم در نگاه او یک رنگ است که زیستی عجیب برای خود متصور می‌بیند. او به دنبال شکفتن پیله تنهایی است و در نهایت تنهایی حس می‌کند که برای رها شدن از تنهایی و آشنایی با رنگ‌های تازه باید تن به جدا کردن بخش‌هایی از وجود خود دهد. نویسنده در این اثر به این نکته توجه کرده که گوهرهای رنگارنگ موجود در وجود هر انسانی در صورتی که از سوی او باور شود، شعله‌ور شده و خود را به ظهور می‌رساند. در واقع رهایی از پیله موجود و حرکت به سمت ممکنی که گاه آرزوی انسانی است تنها با رها شدن از خود و دل سپردن به خودی دیگر مقدور خواهد بود که هر دوی آنها یک موضوع هستند؛ اما گذر از یکی به دیگری کاری است سخت که به سادگی ممکن نیست.

کتاب نیستان این اثر را با تصویرگری و گرافیک مریم حسنی روانه و قیمت ۲۹ هزار تومان روانه  بازار کتاب کرده است.

کد خبر 4410120 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات مصطفی رحماندوست کتاب و کتابخوانی ادبیات ترجمه گردشگری عاشورا بازار نشر ماه محرم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شعر آئینی هفته دفاع مقدس دفاع مقدس جنگ تحمیلی جایزه ادبی سازمان اسناد و کتابخانه ملی خانه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۰۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»

پهلوان و فیل عنوان کتابی است از سید مهدی شجاعی با تصویرگری فرهاد جمشیدی که از سوی نشر نیستان برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است. نامگذاری هفتم اردیبهشت به عنوان روز جهانی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای مناسبتی است برای آشنایی کودکان با فرهنگ پهلوانی در ایران
انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد…

ورزش کشتی یکی از باسابقه‌ترین رشته‌های ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکل‌های مختلف برگزار می‌شده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد. با اطمینان می‌توان گفت که زورآزمایی و کشتی گرفتن از دوران‌های نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوقات فراغت یا در جنگ‌ها و نزاع‌ها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا می‌شده است .

انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد. بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسان‌های اولیه با کشتی گرفتن سپری می‌شد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز بکار ببرند .

در ایران قدیم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنت‌های ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .

درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود می‌بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می‌پرداختند. آن کمربند کستی نامیده می‌شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن. البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زورآزمایی است به کار می‌رود .

تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نام‌های آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی‌عدالتی و دفاع از مظلومان بکار برده‌اند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، فیله همدانی، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر می‌توان به نام‌های مشهوری همچون ابراهیم یزدی، اکبر خراسانی، حاج محمدصادق بلور فروش و حاج سیدحسن رزاز اشاره کرد .

پهلوان و فیل بازآفرینی از داستان‌های شگفت‌انگیز پهلوانان ایران است. بازآفرینی یکی از شیوه‌های آفرینش آثار ادبی و هنری است. در این روش نویسنده از اثر کهن یا معاصر الهام می‌گیرد، موضوع اثر را تغییر می‌دهند و اثری نو مستقل پدید می‌آورند.

سیدمهدی شجاعی با استفاده از این تکنیک کتاب پهلوان و فیل را با تصویرگری فرهاد جمشیدی، با تصاویری به سبک قهوه‌خانه‌ای یا پرده‌خوانی با نشانه‌های ایرانی (چهره‌ی خورشیدخانم، گل‌های چندپر) که بر زمینه‌ای کاه‌گلی نقش بسته است، بازآفرینی کرده است.

جهان پهلوان محمد مالانی پهلوان دربار حسین میرزا، حاکم هرات که بین مردم محبوبیتی خاص دارد. هنگام بازگشت از هندوستان برای حاکم فیلی بسیار بزرگ و زورمند هدیه می‌آورد، حاکم قدرت فیل را بیش از انسان می‌داند ولی پهلوان مالانی مخالف اوست و از این‌جا کشمکش ماجرای داستان شروع می‌شود.

حاکم از پهلوان مالانی می‌خواهد که عقیده‌ی خود را در کشتی با فیل به اثبات برساند. پهلوان مالانی ابتدا با شگردی عاقلانه فیل را به زمین می‌زند و سپس کینه را از دل فیل که انتظار چنین درگیری را ندارد شسته، و با او دوست می‌شود این‌گونه دو وجه عقل و عاطفه‌ی انسانی را ثابت می‌کند. در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

خصوصیت مهم پهلوان محمد، جوانمردی و مردمداری‌اش بود. او نمی‌نشست تا نیازمندها و گرفتارها به سراغش بیایند، بلکه خود در میان مردمان می‌گشت و به جست‌وجوی مردم گرفتار می‌پرداخت تا غم و غصه‌هایشان را برطرف کند...

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899142

دیگر خبرها

  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • تولید چهار فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • گلایه هواداران تنیس از ندیدن توپ زرد!
  • هر جا نامی هست، داستانی دارد
  • ۴ فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • بائو: نساجی آزمایشگاه مربیان تازه به دوران رسیده شده است/ بیشتر هوچی‌گری در بازی‌های لیگ دیده‌ایم