Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسماعیل یکتایی لنگرودی، جانباز و آزاده 70 درصد گیلانی در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه سال 1348 در لنگرود متولد شده است، اظهار کرد: سال 1362، زمانی که فقط 14 سال سن داشتم به جبهه اعزام شدم.

وی با بیان اینکه سال 1365 در عملیات والفجر10 منطقه حلبچه پای چپم روی مین رفت و قطع شد، تصریح کرد: بعد از پنج روز که مجروح در منطقه عملیات افتاده بودم، به اسارت عراق درآمدم و چهار سال اسیر بودم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جانباز و آزاده گیلانی، با اشاره به ادامه تحصیلش بعد از بازگشت به میهن، افزود: در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی ادامه تحصیل دادم و در حال حاضر وکیل پایه یک دادگستری هستم. البته در حوزه ادبیات دفاع مقدس فعالیت می کنم و تاکنون بالغ بر 11 جلد کتاب و 300 عنوان مقاله ادبی، اجتماعی و تحقیقی در این زمینه دارم.

یکتایی، «بازداشتگاه تکریت11»، «مثل پرنده»، «زندگی ممنوع»، «خنده در اسارت»، «عطر گل محمدی» و «در اسارت یانکی ها» را از جمله تالیفات خود دانست و یادآور شد: کتاب «رقص روی یک پا» آخرین اثر تالیف شده من است که در سال 96 از سوی حوزه هنری چاپ و منتشر شده و اثر ملی نام گرفت.

نویسنده «رقص روی یک پا»، کتاب مذکور را شامل مجموعه خاطرات خود از سال های قبل از پیروزی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب و دوران اسارت دانست و گفت: کتاب «رقص روی یک پا» زندگی نامه من است.

آزادگان در پشت خاکریز پنهان اسارت مقاومت کردند

وی آزادی از زندان رژیم بعث عراق را شیرین ترین خاطره خود از سال های دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: زمانی که مین زیر پای من منفجر شد، همرزمانم فکر کردند شهید شدم و لذا خبر شهادتم را به همراه تکه های لباسم به لشکر و سپس خانواده ام دادند. در آن چهار سال اسارت من جزو شهدای شهرم بودم و مردم لباس های مرا تشییع و برایم مزار تهیه کرده بودند. زمانی که از اسارت باز گشتم ابتدا زائر مزار خودم شدم.

جانباز و آزاده گیلانی، با بیان اینکه در سال های اسارت برای مدیریت اردوگاه یک دولت کوچک مخفی تشکیل داده بودیم، خاطرنشان کرد: اسرا از همه اقشار اعم از دکتر، وکیل، معلم، پاسدار و روحانی بودند و ارتباط سیاسی و ادبی داشتیم. بنده در حوزه شعر و ثبت خاطرات زندان های مخوف عراق فعال بودم و لذا خاطرات مهم را با کدگذاری روی زرورق سیگار نوشتم و درون عصایم پنهان کردم و با خودم به ایران آوردم. کتاب «بازداشتگاه تکریت11» که در سال 1370 منتشر شد، حاصل روزشمار جمع آوری شده ای بود که در درون عصایم جاسازی کرده بودم.

وی دفاع مقدس را بخش مهمی از تاریخ کشور دانست و اضافه کرد: نمی توانیم تاریخ 2 هزار و 800 ساله ایران را ورق بزنیم و نگاهی به تاریخ هشت ساله دفاع مقدس نداشته باشیم. بی تردید دفاع مقدس یکی از افتخارات کشور بعد از پیروزی انقلاب است، زیرا اجازه ندادیم وجبی از خاکمان به دست دشمن بیفتد.

یکتایی، با بیان اینکه طولانی ترین مرز جنگی را در هشت سال دفاع مقدس داشتیم، اما ذره ای عقب نشینی نکردیم، متذکر شد: در حوزه ادبیات دفاع مقدس، باب ادبیات بازداشتگاهی بسیار اهمیت دارد، زیرا خاطرات آزادگانی است که در پشت خاکریز پنهان اسارت مقاومت کردند و به خواسته دشمن تن ندادند.

فیلم مستند «رقص روی یک پا» در حال ساخت است

وی با بیان اینکه همه 40 هزار آزاده ایرانی نگذاشتند دشمن از مصاحبه های آنان بهره برداری سیاسی کند، گفت: نوشتن نقش مهمی در انتقال مفاهیم دفاع مقدس دارد و لذا خاطرات آزادگان باید نوشته شود.

نویسنده کتاب «رقص روی یک پا»، با اشاره به مشکلاتی که امروز کشور با آن مواجه است، از خاطرات دفاع مقدس به عنوان تجربه مفید برای نسل جوان یاد کرد و ادامه داد: کشور با تحریم های شدید اقتصادی رو به روست، اما اگر به دوران دفاع مقدس نگاه کنیم می بینیم که نه فقط نیروهای نظامی، بلکه همه آحاد ملت مقاومت کردند و مشکلاتی که در تهیه مایحتاج زندگی داشتند را به جان خریدند، اما دشمن را به عقب راندند؛ این در حالی است که عراقی ها وقتی وارد خرمشهر شدند روی دیوارها نوشته بودند «آمده ایم که بمانیم».

جانباز و آزاده 70 درصد، از اجرای تئاتر «رقص روی یک پا» در تهران خبر داد و یادآور شد: فیلم مستند زندگی من براساس کتاب «رقص روی یک پا» نیز در حال ساخت است و به زودی از سوی حوزه هنری منتشر می شود.

یکتایی، از نسل های سوم و چهارم که انقلاب و دفاع مقدس را ندیده اند خواست بیشتر به دستاوردهای آن دوران توجه داشته باشند و خاطرنشان کرد: زحمت های بسیاری برای حفظ این کشور و نظام کشیده شده و ما امروز قدم بر خاکی می گذاریم که برای وجب به وجب آن خون ریخته و جان داده شده است لذا باید جایگاه و ارزش این خون ها را بشناسیم و اجازه ندهیم افکار دشمن درباره این انقلاب و نظام پیاده شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: آزاده و جانباز 70 درصد رقص روی یک پا اسارت انقلاب دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۵۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱ عنوان کتاب در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سعید محسن‌زاده عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از سال گذشته و پس از شروع به فعالیت دفتر انتشارات در زمینه‌های مأموریتی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، در مجموع به ۷۸ پیشنهاد و سوژه اولیه رسیدیم که پس از بررسی، تحقیق و مطالعات اولیه ۴۶ عنوان پروژه مورد تأیید قرار گرفت و کارهای مقدماتی مربوط به تولید آن آغاز شد و در مدار تولید قرار گرفت.

معاون فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: از مجموع این پروژه‌ها، تا کنون ۲۱ کتاب آماده مراحل تولید را پشت سر گذاشته و آماده چاپ است که بر اساس برنامه زمان‌بندی، از اول شهریورماه سال جاری و به تدریج، رونمایی شده و روانه بازار نشر می‌شود و مسائل اجرایی مابقی پروژه‌ها نیز همچنان جریان دارد.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه کتاب‌ها در حوزه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس، تاریخ شفاهی زنان و مادران اسوه، تاریخ شفاهی اجتماعی، تاریخ شفاهی پیشرفت، ادبیات داستانی و ادبیات امنیتی و در قالب پژوهش، نگارش و ترجمه آماده شده و از ابتدای شهریور و با آغاز هفته دفاع مقدس، پس از رونمایی روانه بازار نشر می‌شود.

محسن زاده افزود: از جمله این کتاب‌ها می‌توان به خاطرات شفاهی مهندس مسعود سادات شکوهی، رمان بی‌چهرگان، زمانه و زندگی شهید مدافع حرم رضا سنجرانی، خاطرات شفاهی حاج امیر امام‌دادی، خاطرات شفاهی مرحومه مرضیه نظرنژاد همسر شهید بابانظر، خاطرات شفاهی سردار شهید ناصر ظریف، رمان جلوات برق فشار قوی، خاطرات شفاهی سردار علی صلاحی، رمان پارابان، خاطرات شفاهی مادر شهید قائمی، خاطرات مرحوم حاج محمود خراسانی از مؤسسان جهاد سازندگی خراسان رضوی و … اشاره کرد.

آغاز رسمی فعالیت‌های حوزه نشر در حوزه هنری خراسان رضوی

معاون فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پیگیری برای اخذ مجوز انتشارات در این معاونت نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس تصمیمات مجموعه حوزه هنری انقلاب اسلامی، قرار بر آن شد تا این نهاد انقلابی جهت فعال کردن ظرفیت بومی استان‌ها و تقویت تولید کتاب، در این مسیر حساس قدم بردارد و نسبت به انتشار کتاب در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت اقدام کند.

وی افزود: این مجوز در نهایت صادر شده و در حال حاضر در مرحله تهیه هویت بصری و گرافیک انتشارات قرار دارد و پس از نهایی‌شدن، عنوان مصوب انتشارات رونمایی می‌شود و فعالیت‌های آن در سه حوزه تولید، توزیع و ترویج به صورت رسمی آغاز می‌شود.

کد خبر 6099762

دیگر خبرها

  • ۲۱ عنوان کتاب در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رونمایی می‌شود
  • ۵ کتاب شهدای شهرستان بهارستان رونمایی شد
  • «سروان شوذب مشکینی» زیر تیغ نقد
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • تشییع شهید گمنام دفاع مقدس در سازمان زندان‌‎ها
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • این مرد بخاطر شباهت اسمی با یک فرمانده سپاه، ۳ سال در زندان انفرادی بود