Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > ادبیات - همشهری آنلاین:
دادگاهی در استکهلم همسر یکی از اعضای آکادمی نوبل سوئد را به اتهام دست داشتن در آزار جنسی و سوءرفتار مالی به دو سال زندان محکوم کرد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از رويترز، ژان-كلود آرنو كه رسوايي جنسي و مالي او باعث شد مراسم اهداي جايزه نوبل امسال در رشته ادبيات لغو شود، بايد دو سال آينده را پشت ميله‌هاي زندان بگذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقاي آرنو، عكاس نامدار فرانسوي و همسر كاتارينا فراستنسن، عضو موثر و بلندپايه آكادمي سوئد چنان نفوذي در مجامع فرهنگي سوئد داشت كه از او به عنوان نوزدهمين عضو آكادمي نوبل نام برده مي‌شد.

دادگاه استكهلم آرنو را در پرونده تجاوز گناهكار شناخت و او را به دو سال حبس محكوم كرد. هر چند بيشترين حكم براي پرونده‌هاي تجاوز در سوئد شش سال است اما وكلاي عكاس فرانسوي پيش‌تر اعلام كرده بودند به حكم دادگاه اعتراض مي‌كنند. آرنو 72 ساله متهم است در پاييز 2011 به يك زن در آپارتمان خود تجاوز و اين كار را حدود دو ماه بعد بار ديگر تكرار كرده است. حكم زندان درست اندكي پيش از اعلام نام برنده امسال جايزه نوبل پزشكي اعلام شد.

پرونده آرنو كمتر از يك سال پيش به سطح رسانه‌ها و افكار عمومي سوئد، فرانسه و ديگر نقاط دنيا راه يافت؛ زماني كه يك روزنامه سوئدي ماجراي اتهام‌هاي تجاوز و تعرض جنسي 18 زن عليه عكاس فرانسوي را در يك دوره 20 ساله در سوئد و فرانسه منتشر كرد. از اين ميان، هشت زن به دادگاه شكايت كردند كه پرونده آنها به دليل كمبود مدارك يا مطرح نشدن در بازه زماني قانوني خيلي زود بسته شد.

آرنو در پرونده‌اي به زندان محكوم شده است كه قرباني آن چند روز پس از انتشار گزارش روزنامه سوئدي وارد ميدان شد. اين زن كه استاد دانشگاه و نويسنده است، ابتدا به دلايل شخصي ترجيح داده بود از عكاس فرانسوي شكايت نكند. پس از باز شدن پرونده آرنو، هفت نفر از 18 عضو آكادمي سوئد كناره‌گيري كردند كه خانم فراستنسن، شاعر و نمايشنامه‌نويس سوئدي و سارا دنيوس، دبير دائمي آكادمي از آن جمله بودند.

گفته مي‌شود آرنو علاوه بر سوءرفتار اخلاقي، در افشاي نام هفت برنده نوبل ادبيات دست داشته و به احتمال فراوان با بنگاه‌هاي شرط‌بندي همكاري كرده است. از جمله چهره‌هايي كه نام آنها پيش از بردن نوبل سر زبان‌ها افتاده بود مي‌توان به باب ديلن در 2016 و هارولد پينتر در 2005 اشاره كرد.

در همین زمینه: خروج موراکامی از فهرست نامزدهای نوبل جایگزین رقابت غول‌های ادبیات جهان برای بردن نوبل جایگزین اعتراض به رسوایی جنسی آکادمی سوئد | یک جایزه تازه جایگزین نوبل ادبیات می‌شود جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸ لغو شد | گزارش‌های رسوایی اخلاقی آکادمی نوبل رسوایی جنسی در این نهاد را تایید کرد بحران و استعفا در کمیته جایزه نوبل به دلیل رسوایی آزار جنسی پس‌لرزه‌های بحران آزار جنسی در آکادمی نوبل | سه داور کناره‌گیری کردند

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۷۹۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم سریال شناسایی جاسوسان روسیه و چین در انگلیس

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، این دو نفر به نام‌های دیلان ارل ۲۰ ساله و جیک ریوز ۲۲ ساله متهم هستند که در عملیات آتش‌سوزی یک انبار تجاری مرتبط با اوکراین در شرق لندن مشارکت داشته‌اند.

ارل و رویز نخستین کسانی هستند که در چارچوب قانون جدید امنیت ملی انگلیس مصوب سال ۲۰۲۳ متهم شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، ۳ نفر از سایر کسانی که با این پرونده مرتبط هستند، به اتهام‌های دیگری دستگیر شده‌اند.

منابع خبری انگلیس می‌گویند که انبار تجاری مرتبط با اوکراین ماه مارس گذشته آتش گرفت و از آن زمان، تحقیقات درباره این پرونده به دایره مبارزه با تروریسم پلیس انگلیس واگذار شد.

دادستان انگلیس ارل را به همکاری با گروه شبه نظامی واگنر، شناسایی و استخدام افراد برای همکاری با سرویس جاسوسی روسیه متهم کرده است. گفته می‌شود که او در عملیات آتش‌سوزی انبار اوکراینی نقش محوری داشته است.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت: در حالی که ما باید اجازه دهیم تا این پرونده روند قضایی خود را طی کند، اما من عمیقاً نگران ادعای مشارکت اتباع انگلیسی در عملیات مجرمانه به نفع دولت روسیه هستم.

وی افزود: ما از تمام وزن سیستم کیفری استفاده خواهیم کرد تا هر کسی را که در جرایم مرتبط با دخالت خارجی مجرم شناخته می‌شود، پاسخگو کنیم.

همچنین جیمز کلورلی، وزیر کشور انگلیس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدامات خارجی خصمانه هرگز در خاک بریتانیا قابل تحمل نخواهد بود. اگر امنیت بریتانیا را تهدید کنید، با عدالت روبرو خواهید شد.

این تحول درحالی صورت می‌گیرد که دادستانی انگلیس دوشنبه گذشته نیز ۲ شهروند دیگر این کشور را به بهانه افشای اسرار محرمانه به چین متهم کرد. این ۲ نفر هم ماه مارس گذشته به ظن جاسوسی برای دولت پکن دستگیر شدند و قرار است محاکمه شوند.

دیگر خبرها

  • تجاوز جنسی ۴ مرد افغان به نوجوان ایرانی در تهران | التماس کردم فایده نداشت! +فیلم
  • قتل سه نفر از اعضای یک خانواده با سلاح شکاری
  • فضای جامعه برای مجرمان خشن و حرفه ای ناامن شود
  • تهیه‌کننده متهم به تجاوز، باید دوباره محاکمه شود
  • هشدار نسبت به برخورد قضایی با تخلفات شهری
  • دو متهم به قتل، در آمل دستگیر و به زندان معرفی شدند
  • ۲ متهم به قتل در آمل دستگیر و به زندان معرفی شدند
  • تهیه کننده مشهور متهم به تجاوز تبرئه شد
  • تداوم سریال شناسایی جاسوسان روسیه و چین در انگلیس
  • چین سفیر آلمان را احضار کرد