Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:21:10 GMT

استراتژی ابوظبی و ریاض برای مداخله در امور عراق

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۲۳۲۹۶

استراتژی ابوظبی و ریاض برای مداخله در امور عراق

بیروت- ایرنا- روزنامه لبنانی «الاخبار» در شماره روز جمعه خود با افشای دو نامه محرمانه از سفارتخانه های امارات در ریاض و بغداد، تحرکات و استراتژی عربستان سعودی و امارات را برای مداخله در امور عراق افشا کرد.

به گزارش ایرنا، این دو نامه محرمانه از دو سفارت امارات به وزارت خارجه این کشور، در ادامه پرونده «امارات لیکس» و «سعودی لیکس» روزنامه الاخبار منتشر شد که چندی است به افشای اسناد محرمانه امارات و عربستان سعودی اقدام می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روزنامه لبنانی نوشت که این دو نامه نشان دهنده نقش ابوظبی در همراهی با ریاض برای اجرای «استراتژی جدید» سعودی ها در سرزمین بین النهرین است؛ ضمن اینکه اهمیت این دو نامه به این است که با افشای دو نامه دیپلماتیک، سیاست های ائتلاف عربی ضد عراق را برملا می کند.

** شورایی به ظاهر اقتصادی اما در باطن سیاسی
موضوع نامه نخست، نخستین جلسه «شورای هماهنگی سعودی - عراقی» در ریاض است و این سند محرمانه در تاریخ 23 اکتبر 2017 (اول آبان 96) از سفارت امارات در ریاض صادر شده و «احمد محمد بسیس الطنیجی» کاردار آن سفارت امضا کرده است.
طبق آنچه در نامه محرمانه ذکر شده، این جلسه به ریاست «ماجد القصبی» وزیر تجارت و سرمایه گذاری سعودی به نمایندگی از عربستان، «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق و با حضور «رکس تیلرسون» وزیر خارجه پیشین آمریکا برگزار شده بود.
در نامه محرمانه کاردار سفارت امارات آمده که سیاست عربستان نسبت به عراق از زمانی که «ثامر السبهان» پرونده عراق و لبنان را در ریاض به دست گرفته، به شکل قابل ملاحظه ای تغییر کرده و استراتژی او این است که باید از باب اقتصادی وارد عراق شد و از این راه اعتمادسازی کرد.
همچنین در این نامه محرمانه به هدف شورای هماهنگی سعودی - عراقی نیز اشاره شده و آمده که این شورا دو بخش اقتصادی و سیاسی دارد و در عین حالی که ظاهر این شورا اقتصادی است، اما باطن آن سیاسی بوده و مطابق با استراتژی آمریکاست.
در نامه کاردار سفارت امارات در ریاض سندی هم ضمیمه شده که گواه آمادگی عربستان برای مقابله با «الحشد الشعبی» یا بسیج مردمی عراق است و در آن آمده از آنجا که پیش بینی می شود پس از باز پس گیری موصل، این نیرو در عراق تقویت شده و نفوذ بیشتری پیدا کند، عربستان سعودی قصد دارد با آن مقابله کند.

** کنسولگری عربستان در نجف
دومین سند محرمانه فاش شده توسط روزنامه الاخبار، نامه ای است که سفارت امارات در بغداد در تاریخ 19 اکتبر 2017 (27 مهر 96) با امضای شخص «حسن احمد سلیمان الشحی» سفیر اماراتی صادر کرده است و در آن الشحی به تحولات رابطه دو جانبه عربستان سعودی و عراق اشاره کرده و آن را از پیش برنامه ریزی شده توصیف می کند.
سفیر امارات در بغداد، سفر «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی ها در فوریه سال 2017 (زمستان 95) به عراق، سفر ماجد القصبی وزیر تجارت سعودی و دیگر سفرهای مقام های ریاض را تحول در رابطه دو جانبه عراق و عربستان توصیف کرده است.
در این نامه محرمانه همچنین گشایش کنسولگری عربستان در نجف اشرف به عنوان گامی مثبت در این رابطه ارزیابی شده که از حمایت و تشویق نیروهای طرفدار رابطه با کشورهای خلیج (فارس) برخوردار است.
نامه محرمانه سفارت امارات در بغداد، با توصیف نجف به عنوان پایتخت شیعیان و مرکز راهبری حوزه علمیه با هدایت «آیت الله سیستانی» مرجع عالیقدر دینی، حضور سعودی در این شهر را یک اقدام استراتژیک مهم و تمام عیار معرفی کرده، چرا که عربستان با استان های جنوبی عراق مرزی طولانی دارد و این استان ها برای ریاض، عمق استراتژیک محسوب شده و برای امنیت ملی عربستان و کشورهای دیگر خلیج بسیار حیاتی به شمار می آید.
شبد**2054**1953**9122

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روزنامه الاخبار مداخله در امور عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۳۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنانی وضعیت جنگ در نوار غزه را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: هرگونه گسترش عملیات نظامی در غزه پیامدهای وخیمی را در پی خواهد داشت.

بن فرحان در ادامه ضمن اشاره به راه حلی که عربستان از آن در مورد مساله فلسطین حمایت می‌کند بیان کرد: راه حل دو دولتی تنها راه حلی است که عدم بازگشت به وضعیت کنونی پس از چند سال را تضمین می‌کند.

همچنین وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: ما روی توسعه اقتصادی در منطقه و دوری از اختلافات برای رویارویی با چالش‌ها تمرکز داریم.

کد خبر 6091345

دیگر خبرها

  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی