Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،به نقل از صدا و سیما، حمید حسینی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه قیمت نفت در 10 روز گذشته وارد کانال 85 دلار شده، افزود: این مساله نشان می دهد دنیا نگران جایگزینی نفت ایران است.

وی گفت: ممکن است صادرات نفت ایران کاهش یابد اما باتوجه به منافعی که خرید نفت از ایران برای کشورهایی نظیر چین و هند دارد که می توانند به جای پول، کالا به ایران صادر کنند، قطعا صادرات ما صفر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی، نفت را یک کالای امنیتی دانست و افزود: در چنین شرایطی همه کشورها سعی می کنند در تامین کنندگان منابع خود تنوع ایجاد کنند و خود را به یک کشور وابسته نکنند به همین دلیل ادامه صادرات نفت ایران امکانپذیر خواهد بود.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران گفت: حتی اگر کشورهایی نظیر عربستان، روسیه و عراق، توانایی جایگزین کردن نفت ایران را داشته باشند باز هم کشورهای خریدار نفت آمادگی اینکه ایران را کنار بگذارند ندارند و بعید است نفت ایران مشتری نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد در ماه سپتامبر ایران روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت صادر کرده است، افزود: واقعیت بازار نشان می دهد نه تنها ظرفیت افزایش تولید در دنیا وجود ندارد بلکه مخاطرات ژئوپلتیک نیز بازار نفت را تهدید می کند.

حسینی درباره آزادسازی ذخایر نفت از سوی امریکا و عربستان با هدف تعادل بخشی در بازار انرژی هم گفت: آزادکردن ذخایر نفتی خود یک شوک به بازار است زیرا وقتی شما ذخایر خود را آزاد می کنید این پیام را به دنیا مخابره می کنید که ظرفیت تولید در کشورهای تامین کننده نفت پایین است و همین مساله خود به افزایش قیمت ها دامن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات موجود نشان می دهد چین، هند و ترکیه به عنوان خریداران نفت ایران باقی خواهند ماند، افزود: البته اینکه این کشورها به چه میزان از ما نفت بخرند به آینده بستگی دارد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران، اقدامات عملی اروپایی ها در ایجاد ساز و کارهای مالی با ایران را از دیگر نشانه های مثبت برای تداوم صادرات نفت ایران عنوان کرد و گفت: اگر اروپاییها که پیش از این روزانه 680 هزار بشکه نفت از ما می خریدند همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند قطعا می توان به آینده امیدوار بود.

حسینی با تاکید بر اینکه دوران عواقب ناشی از تحریم های آمریکا سپری شده و آثار منفی تحریم ها شرایط را بدتر از آنچه در ماه های اخیر رخ داد نخواهد کرد، افزود: هر اثر منفی که تحریم ها قرار بود بگذارد تا امروز گذاشته و شرایط از آنچه در ماه های اخیر بر مردم گذشت بدتر نمی شود بنابراین هر اتفاقی بعد از 13 آبان رخ دهد قطعا شرایط ما را بدتر از این نخواهد کرد.

وی گفت: بعد از مدت ها که مردم خبرهای بدی از افزایش نرخ دلار، آغاز تحریم ها، خروج شرکت ها از ایران و کمبود کالاهای اساسی می شنیدند اکنون با اتفاقاتی که درحال رخ دادن است می توان به آینده امیدوار بود.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران درخصوص ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی به عرصه صادرات نفت خام ایران هم افزود: از همان ابتدا انتظار بود که وزارت نفت و دولت ساز و کارهای لازم برای ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی در یک فضای شفاف و رقابتی در جهت صادرات نفت خام را فراهم کند.

حسینی گفت: تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده و این کار درحال عملیاتی شدن است هرچند ممکن است زمانبر باشد اما این مساله لازم است و وزارت نفت باید هرچه سریع تر درخصوص این مساله تمهیدات لازم را بیندیشد.

انتهای پیام/

بعید است نفت ایران مشتری نداشته باشد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نفت صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۳۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟

رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در گفت‌وگو با ایلنا گفت: تا یک دهه پیش ترکمنستان بازار بکری برای مرغ ایرانی بود زیرا این کشور مرغ تولید نمی‌کرد و کل تقاضای جمعیت شش میلیون نفری آن را صنعت مرغداری ایران تامین می‌کرد.

وی افزود: البته در آن زمان از فرانسه و ترکیه هم مرغ به ترکمنستان وارد می‌شد اما ایران به دلیل نزدیکی جغرافیایی گزینه مطلوب‌تری برای ترکمنستانی‌ها بود، با این حال ابلاغ بخش‌نامه‌های ناگهانی و پیش‌بینی نشده از سوی مسئولان ایرانی صادرات مرغ را از ایران به این کشور با توقف‌های گاه و بیگاه روبه‌رو می‌کرد و سبب می‌شد بازرگانان ایرانی نتوانند به تعهدات خود در بازار مصرف این کشور عمل کنند؛ این خطای ایران در صادرات با ترکمنستان آنها را به تکاپو انداخت تا خود تولید مرغ را آغاز کنند و امروز نه تنها خودکفا شده‌اند بلکه ظرفیت‌های صادراتی هم دارند.

بهرامی خاطرنشان کرد: دولت ترکمنستان حمایت ویژه‌ای از صنعت مرغداری دارد تا جایی که امروز قیمت مرغ در ترکمنستان برابر با ۴۰۰۰۰ تومان ایران است، بنابراین امکان ورود دوباره به این بازار وجود ندارد.  

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: اگر خطای مسئولان دولتی در تنظیم مقررات صادراتی نبود امروز بازار ترکمنستان را از دست نمی‌دادیم البته که منظور دولت خاصی نیست به طور کلی دولت‌ها سیاست ‌توقف صادرات را باید کنار بگذارند و برای تنظیم بازار داخل بر صادرات تعرفه تعیین کنند تا دروازه‌های صادراتی به کل به روی صادرکنندگان بسته نشود، برای صادرکنندگان حفظ بازار در اولویت است و حتی نسبت به کسب سود هم اهمیت بیشتری دارد.

وی یادآور شد: در خرداد ماه پیش رو رئیس جمهور برای بار دوم در طول ریاست جمهوری خود به ترکمنستان سفر می‌کند و این نشان‌دهنده اینست که رویکرد دولت بر توسعه روابط با همسایگان است، در پی همین رویکرد است که اکسپو۲۰۲۴ شکل گرفت و حدود ۱۵۰ نفر ترکمنستانی در این رویداد حضور پیدا کردند.  

بهرامی از محصولات صنایع فلزی، سلولوزی، معدنی، مواد غذایی، خدمات فنی مهندسی و مصالح ساختمانی به عنوان کالاهایی یاد کرد که صادرات ۴۵۰ میلیون دلاری ایران به ترکمنستان را در حال حاضر تشکیل می‌دهند. 

به گفته او این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی جهش چشمگیری خواهد یافت. 

وی گفت: ایران مواد اولیه صنایع پتروشیمی و نساجی و مواد معدنی از ترکمنستان وارد می‌کند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان دو برابر شدن صادرات ایران به ترکمنستان را تا پایان سال جاری میلادی رد کرد و توضیح داد: صادرات نیاز به منابع دارد؛ در شرایطی که قیمت دلار در بازار آزاد از ۶۰۰۰۰ تومان فراتر رفته دولت در حمایت از صادرکنندگان چه راهکاری اتخاذ کرده است؟ 

بهرامی بیان کرد: امروز بانک‌های توسعه‌ای کشور فعالیت خود را به دادن وام‌های ازدواج و فرزندآوری تغییر داده‌اند و یا به بنگاه‌داری روی آورده‌اند در حالی که این بانک‌ها با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی از جمله صادرات راه‌اندازی شده بودند. 

وی همچنین اظهار کرد: اکنون بیشتر صادرات کشور با اتکا بر درآمد داخلی خود شرکت‌ها انجام می‌شود و این شرکت‌ها با پذیرش ریسک‌های صادراتی این امر را پیش می‌برند. 

دیگر خبرها

  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • (ویدیو) تعبیر خواب شهرداری زاکانی برای پارک‌های تهران
  • تمرین ۳ هفته ای رایگان برای شادی بیشتر و خواب بهتر (فیلم)
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • استقبال مردم مهریز از کشتی‌گیرقهرمان ایران
  • پیش بینی قیمت دلار ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / خواب کاهش دلار تعبیر می‌شود؟
  • غیبت مشکوک لژیونر‌های ایران در ترکیه
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود