Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@02:45:06 GMT

کاشف: ورزش مدارس دچار رکود شده است

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۶۹۲۶

کاشف: ورزش مدارس دچار رکود شده است

مدیرکل سابق تربیت ‌بدنی وزارت آموزش و پرورش و کارشناس باسابقه این حوزه با بیان اینکه ورزش مدارس دچار رکود شده است، گفت: طرح‌های خوب و پایه‌ای در این حوزه تعطیل شده و به جای حل مشکلات، صورت مسئله را پاک می‌کنند.

مجید کاشف در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ورزش مدارس در ایران و نقاط ضعف و قوت آن، اظهار کرد: اگر بخواهیم تاریخچه‌ای از وضعیت ورزش مدارس در ایران بگویم در طول دوران بعد از انقلاب تا به امروز ما قوی‌ترین تشکیلات ورزش مدارس در ایران را داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبلا در دو برهه زمانی معاونت تربیت ‌بدنی وزرات آموزش و پرورش داشتیم، اما در سطح استان ها این امر رخ نداده بود اما در حال‌ حاضر در سطح استان ها نیز معاونت تربیت ‌بدنی داریم و به همین دلیل از لحاظ تشکیلاتی قوی ترین تشکیلات را دارا هستیم.

مدیر کل سابق تربیت ‌بدنی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که تشکیلات قوی فقط یک بخش از کارایی یک سیستم است و این تشکیلات نیازمند بودجه و مدیریت انسانی است، گفت‌: در بخش بودجه اطلاع دقیقی از وضعیت تربیت ‌بدنی مدارس ندارم اما بابت نیروی انسانی در چند سال گذشته تعداد معلمان تربیت ‌بدنی که وزارت آموزش و پرورش استخدام کرده در سال ۸۸ پانزده هزار معلم بود و من نیز به عنوان مسئول گزینش فعالیت داشتم. بعد از آن هم به طور میانگین یک سال در میان تعدادی استخدام شدند.

وی با بیان این که  تربیت ‌بدنی آموزش و پرورش به لحاظ مدیریت ضعف های عمده‌ای دارد، گفت‌: به نظر من در حال‌ حاضر ورزش آموزش و پرورش دچار رکود شده است و در بحث ورزش مدارس حرکت خاص و اصولی نمی بینیم. حتی اقدامات قبلی نیز متوقف شده و طرح هایی مثل صبا که برای شنا بود، پینگ‌پنگ، ژیمناستیک و ... نیز متوقف شده است. راحت‌ترین کار لغو یک برنامه است. متاسفانه مدیران تربیت ‌بدنی  مدارس به جای این که مشکل را حل کنند، صورت مساله را پاک کرده‌اند.

کاشف درباره راهکارهای پیشرفت مدارس در ایران با توجه به اهمیت آن، گفت‌: به نظرم باید درس تربیت ‌بدنی در مدارس باز به روال سابق باز گردد. زمانی کتاب تربیت ‌بدنی برای معلمان ورزش چاپ شد تا با استفاده از آن بدانند که چگونه دانش‌آموزان را تمرین بدهند. اگر الان این کار انجام شود باعث ساماندهی هر چه‌ بیشتر تربیت ‌بدنی در مدارس خواهد شد.

استاد تمام دانشگاه شهید رجایی با اشاره به بحث ورزش قهرمانی در مدارس و نقش آن در شناسایی نخبگان ورزشی، خاطر نشان کرد: چند سال پیش تحقیقی انجام دادم که در آن تحقیق مشخص شد،  بسیاری از قهرمانان نخبه ورزش ایران در رقابت‌های المپیک و جهانی در مدارس خود نیز ورزشکاران خوب و مدال آوری بودند، به طوری که ۸۵ درصد از قهرمانان ما در سنین نوجوانی در مدارس شان مقام‌هایی را کسب کرده بودند. اگر ما بخواهیم ورزش کشور را به خوبی هدایت کنیم باید به ورزش دانش‌آموزی اهمیت دهیم، چرا که خمیر مایه نخبگان ورزشی در مدارس شکل می‌گیرد. مثلا چین که حرف اول را در ورزش جهان می زند سرمایه‌گذاری زیادی روی ورزش ابتدایی و قبل از سنین بلوغ انجام داده است. اگر ما تمام پیکیج آموزش و پرورش را یکپارچه ببینیم، آموزش و پرورش در ورزش نیز مانند سایر بخش‌هایش مشکلات زیادی دارد. معتقدم در یک مجموعه که دارای اشکال است یک بخش نمی‌تواند به تنهایی جلو برود، چرا که امکان ناپذیر است و جلوی آن را می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: دکتر حمیدی، معاون تربیت ‌بدنی آموزش و پرورش باید شورای مشورتی را در مجموعه خود تشکیل دهد تا این شورا برنامه‌هایی که قبلا اجرایی شده را ساماندهی کرده و پیش ببرد. متاسفانه ما به دورانی که قبل از معاونت بود باز گشته ایم و این تشکیلات توانایی‌اش خیلی بیشتر از این چیزی است که در حال‌ حاضر می بینیم.

کاشف در ادامه‌ گفت‌وگو با ایسنا درباره ارزیابی خود از برگزاری المپیاد ورزش مدارس که طی چند سال اخیر برگزار می‌شود، گفت‌: برگزاری این المپیاد هزینه بسیار بالایی دارد و بودجه ورزش مدارس را می بلعد. نمی گویم برگزاری این  المپیاد لازم نیست، چرا که اگر این هم برگزار نشود دیگر ورزش مدارس حرفی برای گفتن ندارد. اما نباید فقط بر روی آن تمرکز کرد. یادم می‌آید زمان ما ۱۰ برنامه کشوری در ورزش مدارس برگزار می کردیم که فقط یکی از آنها  المپیاد درون مدرسه ای بود. مثلا بازی‌های بومی ــ محلی داشتیم که باعث آشنایی هر چه‌ بیشتر دانش‌آموزان با رشته‌های مختلف می‌شد و قصد داشتیم این رشته‌ها را به جهان معرفی کنیم. حداقل می‌توانند این گونه بازی‌ها را در سطح کوچک نیز برگزار کنند. مثلا ما ورزش‌هایی مثل وسطی و هفت سنگ را در مدارس برگزار می کردیم که خیلی با استقبال روبرو می‌شد و قصد داشتیم آنها را بین‌المللی کنیم، در مجموع خیلی از فعالیت‌ها در گذشته بود که در حال‌ حاضر تعطیل شده است.

مدیر کل سابق تربیت ‌بدنی وزارت آموزش و پرورش افزود: این که در  المپیاد استان‌ها به هر شکلی فقط شرکت کنند و مسابقات کیفیت نداشته باشد کمکی به توسعه ورزش در مدارس نمی‌کند و باید کار اصولی در این حوزه پی ریز شود تا بودجه به هدر نرود، چرا که صرف شرکت در مسابقات فقط پول دور ریختن است و فایده ای نیز ندارد.

وی با تاکید بر این که لازم است مسئول ورزش مدارس در آموزش و پرورش از بدنه این حوزه باشد، گفت‌: از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم برای انتخاب مدیران این بخش سراغ افراد دانشگاهی و خارج از حوزه ورزش مدارس نرود و افرادی را انتخاب کند که در آموزش و پرورش تجربه  معلمی ورزش دارند، چرا که افراد بیرون از این حوزه نمی‌توانند ارتباط خوبی با معلمان تربیت ‌بدنی برقرار و آنها را به خوبی درک کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام تربیت بدنی آموزش و پرورش ورزش مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۶۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریادار سیاری: اگر نگاه به آینده نباشد، آموزش دچار روزمرگی می‌شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری روز دوشنبه در همایش تجلیل از برترین اساتید و مربیان ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سالن کوثر سازمان عقیدتی ارتش برگزار شد، با بیان اینکه اهمیت نیروی انسانی در همه سازمان‌ها مشخص است، اظهار داشت: پیش‌تر گفته می‌شد نیروی انسانی، اما امروز از آن به عنوان سرمایه انسانی یاد می‌شود که باید آموزش دیده و با مهارت باشد.

معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد کل ارتش افزود: آنچه در دنیای امروز موجب بالندگی سازمان‌ها می‌شود سرمایه انسانی آنهاست و اگر نیروی انسانی بالنده، کیفی و سرافراز در سازمان وجود نداشته باشد، مسیر سازمان به طور قطع معکوس می‌شود و رشد نمی‌کند.

وی ادامه داد: باید به تربیت و آموزش آینده سازان در ارتش توجه کنیم که مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید اولویت اول فرماندهان باشد و از موضوعاتی است که باید همیشه در دستور کار ما قرار داشته باشد.

دریادار سیاری با بیان اینکه جایگاه تربیت و آموزش یک جایگاه بسیار والا است، تاکید کرد: مربیان و اساتید با از خود گذشتگی، ایثار و تلاش موجب تربیت نیروی انسانی با کیفیت می‌شوند.

وی افزود: مربیان و اساتید همه کسانی که امروز توسط مربیان تربیت شده و آموزش می‌بینند آینده سازان ارتش هستند بنابراین جایگاه اساتید و مربیان در ارتش جمهوری اسلامی ایران یک جایگاه والا و ارزشمند است که باید به آن توجه خاصی داشت.

معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد کل ارتش با بیان اینکه تهدیدات آینده متفاوت هستند، گفت: اساتید باید توجه کنند دانشجویان خود را به گونه‌ای آموزش دهند که برای مقابله با تهدیدات آینده آمادگی داشته باشند. اگر نگاه به آینده وجود نداشته باشد، تربیت و آموزش دچار روزمرگی می‌شود.

دریادار سیاری بیان داشت: محیط، فناوری‌ها، سلاح و تجهیزات آینده در حال تغییر است و هر جنگی که امروز اتفاق می‌افتد در مقایسه با جنگ‌های گذشته حاوی تغییراتی است. به همین دلیل باید با توجه به تهدیدات در آینده دانشجویان را تربیت کنیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم عدم دچار شدن به غافلگیری فناورانه در جنگ‌ها، تاکید کرد: ما باید همگام با فناوری‌ها آموزش دهیم و به پیش برویم.

معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد کل ارتش ادامه داد: اقدامات خانواده تربیت و آموزش ارتش، بسیار ارزشمند است که نمونه آن برگزاری نخستین نمایشگاه تربیت آموزش در سال گذشته است و دستاورد‌های نمایشگاه به گونه‌ای بود که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از این دستاورد‌ها استقبال کرد و خواستار اجرای آن در این نهاد شد.

دریادار سیاری گفت: همه دانشجویانی که در مراکز آموزشی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحصیل می‌کنند باید بتوانند نیاز‌های جنگ آینده را تامین کنند.

وی ادامه داد: اساتید و مربیان باید به زیرساخت‌های آموزشی توجه و به مرور زمان در راستای نوسازی و بهسازی مرکز آموزشی حرکت کنند. در انتخاب اساتید، مربیان و فرماندهان مراکز آموزش دقت شود تا بهترین افراد انتخاب شوند و دانشجویان را به بهترین نحو آموزش دهند.

دریادار سیاری بر لزوم نظارت مستمر بر آموزش‌ها تاکید کرد و گفت: همه مربیان و اساتید دقت و تلاش کنند تا دچار خواب حرفه‌ای نشوند، خواب حرفه‌ای به این معناست که گاهی به علت انجام بسیار زیاد یک کار تصور می‌کنیم که در حد اعلای آن کار قرار داریم و برتر از ما وجود ندارد.

وی افزود: هنگامی که به این حالت رسیدیم یعنی دیگر به پژوهش، مطالعه و به روز شدن کاری نداریم و فکر می‌کنیم نسبت به همه مطالب اشراف داریم، آنگاه دچار روزمرگی می‌شویم که آفت مدیریت و فرماندهی است.

معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد کل ارتش با بیان اینکه اگر دچار روزمرگی در حوزه تربیت و آموزش شویم و به روز نشویم و نسبت به فناوری‌ها و تجهیزات روز تسلط نداشتیم، افزود: این زمان است که دچار روزمرگی و خواب حرفه‌ای می‌شویم و خواب حرفه‌ای بزرگترین آسیبی است که در حوزه تربیت و آموزش بر یک استاد و مربی غلبه پیدا می‌کند.

دریادار سیاری در پایان گفت: استاد و مربی باید هنگام مراجعه به هر کلاس به روز باشد، چون فناوری و علم در حال تغییر بوده و دانشجوی تحت آموزش نیز با روز گذشته متفاوت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • ۴ سالن ورزش دانش‌آموزی در زنجان آماده افتتاح است
  • خبر مهم دانشگاه فرهنگیان؛ این افراد بدون کنکور جذب می‌شوند
  • نگاه به آینده باید در تربیت و آموزش ارتش وجود داشته باشد
  • دریادار سیاری: اگر نگاه به آینده نباشد، آموزش دچار روزمرگی می‌شود
  • بازگشت بسکتبال ۳ به ۳ دانشگاه آزاد به لیگ برتر
  • جذب استعداد‌های برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان