Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا جایی حاضرند مقابل اقدامات ترامپ علیه ایران بایستند و کانال های انتقال پول به ایران را باز نگه دارند که این کار در حیات خلوت آنها رخ ندهد. ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ اقتصادی اقتصاد ایران پول | ارز | بانک نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، به گفته 3 منبع آگاه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتریش را به عنوان بهترین گزینه جهت میزبانی از مکانیزم ویژه نقل و انتقالات مالی به ایران انتخاب کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته اتریش خودش چندان تمایلی به این میزبانی ندارد. بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه نیز به عنوان گزینه های احتمالی شناسایی شده اند اما بلژیک و لوکزامبورگ حاضر به پریرش آن نشده اند. فرانسه نیز به دنبال انتخاب اتریش برای میزبانی از این مکانیزم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش گفت، پس از بحث در مورد این ایده با بقیه نهادهای دولتی در وین، وزارت امور خارجه تصمیم گرفته که میزبانی از این مکانیزم برای اتریش امکان پذیر نیست.

دولت های اروپایی به دنبال راه هایی برای عمل به تعهدات خود مبنی بر ادامه تجارت با ایران پس از خروج ترامپ از برجام هستند. تحریم های جدید آمریکا در زمینه نفتی و بانکی که از هفته گذشته اجرایی شده، تهدیدی برای شرکت های غربی فعال در ایران به شمار می رود.

مکانیزم ویژه بخشی اساسی از تلاش های اروپا برای زنده نگاه داشتن برجام است که هدف آن دور زدن تحریم های آمریکا و فراهم کردن امکان تداوم تجارت با ایران است. مذاکرات به کندی پیش می رود و هیچ کشوری تمایل به میزبانی این مکانیزم را که می تواند موجب برانگیختن خشم واشنگتن شود را ندارد.

سیسیلیا مالمستورم، کمیسیونر اتحادیه اروپا در این باره گفته، این طرح خوب به نظر می رسد اما اجرای آن کار دشواری است. دو روز پیش، گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا این طرح را یک «ببر کاغذی» خوانده بود.

بانک های مرکزی اروپا هم در مورد این پروژه وتبعات تحریم های آمریکا جانب احتیاط را رعایت می کنند.

جنگ منافع اروپا و آمریکا دلیل معافیت 8 کشور از تحریم نفتی ایران بود12 بانک و عمده صنایع ارز محور ایران مشمول تحریم نشده‌اند

 

مکانیزم ویژه پیشنهادی اروپا از نظر تئوریک قرار است پرداخت های سایر کشورهای مایل به تجارت با ایران را دریافت کند و هیچ نقل و انتقال مستقیمی از طریق این مکانیزم بین ایران و اروپا صورت نخواهد گرفت. از این طریق شرکت ها خواهند توانست از تحریم های آمریکا علیه ایران در امان بمانند.

به گفته یک منبع آگاه، آلمان، فرانسه و انگلیس از کشورهایی هستند که تلاش دارند اتریش را به میزبانی از این مکانیزم متقاعد کنند.

یک منبع دیگر گفت، مشکل لاینحل این است که چگونه می توان به بانک های طرف همکاری با مکانیزم ویژه اطمینان داد که از آنها در برابر ریسک محرومیت از بازار مالی آمریکا حمایت خواهد شد. اروپایی ها قصد دارند کار را با تراکنش های بسیار کوچک آغاز کنند و بعد به سراغ تراکنش های بزرگتر بروند.

سخنگوی وزارت خارجه اتریش گفته، وین همچنان از اصل ایده مکانیزم ویژه حمایت می کند، اما این مکانیزم باید به گونه ای طراحی شود که بتواند به اهداف خود دست یابد.

از منظر سیاست داخلی اتریش، موضوع میزبانی این کشور از مکانیزم ویژه اروپا در مقطع زمانی حساسی برای سباستین کورز، صدراعظم اتریش مطرح شده است. کورز ریاست دولتی ائتلافی را با حزب ملی گرای آزادی (متشکل از فعالان نازی) بر عهده دارد و برای خارج کردن وزرای حزب آزادی از بایکوت رژیم صهیونیستی، در تلاش برای تقویت روابط با  این رژیم است. در همین راستا نخست وزیر اسرائیل قرار است هفته آینده به وین سفر کند. مسلما تلاش برای تسهیل تجارت با ایران که دشمن قسم خورده اسرائیل به شمار می رود، در تضاد با تلاش های دولت اتریش است.

انتهای پیام/24

R1012128/P1010113/S7,77,79,85/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اتحادیه اروپا تحریم های ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اتحادیه اروپا تحریم های ایران اتحادیه اروپا تحریم های ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۴۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد

به گزارش صدای ایران از ایرنا، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به ۸۴۷ میلیون یورو رسیده است.

مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۷۸۰ میلیون یورو کالا بین دو طرف مبادله شده بود.

بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۴۴ میلیون یورو رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۱۳۹ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشور‌های اروپایی وارد شده بود.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال نیز ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۷۰۳ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال قبل ۶۴۱ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴

بر اساس این گزارش تجارت ایران و اروپا در دومین ماه سال جاری میلادی رشد قابل توجه ۳۰ درصدی داشته و از ۳۵۸ میلیون یورو در فوریه سال ۲۰۲۳ به ۴۶۸ میلیون یورو در فوریه ۲۰۲۴ رسیده است.

صادرات اروپا به ایران در فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۳۲ درصدی مواجه شده و به ۳۹۲ میلیون یورو رسیده است. صادرات اروپا به ایران در فوریه سال قبل ۲۹۷ میلیون یورو گزارش شده بود.

صادرات آلمان به ایران در فوریه امسال ۴۶ درصد رشد کرده و به ۱۴۱ میلیون یورو بالغ شده است. صادرات فرانسه به ایران نیز با ۳۷ درصد رشد به ۳۳ میلیون یورو و صادرات ایتالیا با کاهش ۶ درصدی به ۴۲ میلیون یورو رسیده است.

صادرات رومانی به ایران ۲۲ برابر شد.

اما صادرات رومانی به ایران در فوریه ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ برابر شده و از ۲.۵ میلیون یورو در فوریه سال قبل به ۵۷ میلیون یورو در فوریه امسال افزایش یافته است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در فوریه ۲۰۲۴ با رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۶ میلیون یورو رسیده است. این رقم برای فوریه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶۱ میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد

واردات آلمان از ایران در فوریه امسال تغییر محسوسی نداشته و در سطح ۱۹ میلیون دلار باقی مانده است. اما واردات اسپانیا از ایران با رشد ۶۶ درصدی مواجه شده و به ۹.۳ میلیون یورو رسیده است. واردات ایتالیا از ایران نیز ۹۶ درصد رشد کرده و به ۲۶.۱ میلیون یورو افزایش یافته است. ایتالیا در فوریه سال قبل ۱۳.۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

دیگر خبرها

  • ده‌روسی: از سری آ و لیگ اروپا دست نمی‌کشیم!
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • حمایت همدانی ها از مردم غزه و دانشجویان آمریکا و اروپا
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • حمایت مالی مخفیانه هواوی از تحقیقات آمریکایی
  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند
  • تجمع دانشجویان اندیمشک در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا