Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران دانشگاه تهران با ایجاد یک سامانه‌ نانوجذبی موفق به بهینه‌سازی سوخت مورد استفاده در نیروگاه‌های برق شدند که به گفته آنها این بهینه‌سازی با هدف کاهش آلایندگی سوخت صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، دکتر شهریار کوراوند، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مجری طرح، با بیان اینکه نیروگاه‌ها بیش از ۳۰درصد روزهای سال را از مازوت (نفت کوره) به‌عنوان سوخت جهت تولید برق استفاده می‌کنند،اظهار کرد: بر اساس آمارها، نیروگاه‌ها نقش ۱۵ درصدی در ایجاد آلودگی هوا بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، مصرف سوخت مازوت آلایندگی بسیار بالایی را برای محیط‌زیست ایجاد می‌کند از این رو تا جایی که مصرف آن به‌جز در مواقع ضروری، ممنوع شده‌ است.

وی ادامه داد: بر این اساس در این تحقیقات تلاش کردیم با بهره‌گیری از فناوری نانو، گازهای آلاینده‌ حاصل از احتراق سوخت مازوت در نیروگاه‌های برق را در حد مطلوب استانداردهای جهانی کاهش دهیم.

کوراوند خاطر نشان کرد: به دلیل عدم توانایی شبکه‌ سراسری گاز برای تأمین گاز مورد نیاز برای ایام سال خصوصا در زمستان و همچنین اختلاف در تولید و مصرف گاز، شرایطی برای نیروگاه‌ها ایجاد می‌شود که از سوخت آلاینده‌ مازوت استفاده کنند. با استفاده از نتایج این طرح، نگرانی‌ها بابت آلایندگی این سوخت برطرف شده و در سایر صنایع نیز می‌توان از این سوخت استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به جزئیات این طرح یادآور شد: با ایجاد یک ساختار نانو امولسیونی متشکل از قطرات نانویی آب درون قطرات مازوت و ساخت یک سامانه‌ جذبی موفق به کاهش آلایندگی مازوت شدیم. هنگامی‌که قطرات سوخت محتوی نانوقطرات آب وارد محفظه‌ احتراق می‌شوند، دمای بالای محفظه موجب می‌شود تا نانوقطرات آب منبسط شوند؛ این انبساط منجر به متلاشی شدن قطرات سوخت به قطرات بسیار ریزتر خواهد شد که احتراق کامل‌تر سوخت مازوت را در پی خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در این تحقیق علاوه بر استفاده از ساختار نانوامولسیونی، از سامانه‌ جذبی نیز جهت تصفیه‌ دود خروجی از دودکش کمک گرفته شد، اظهار کرد: در این راستا پس از تهیه‌ نانوامولسیون از روش پراکندگی نور دینامیکی جهت تائید اندازه‌ی نانویی ذرات استفاده شده‌است. در ادامه آزمون مربوط به اندازه‌گیری پارامترهای سوختن انجام شده و میزان گازهای آلاینده‌ اکسیدهای نیتروژن و گوگرد مورد ارزیابی قرار گرفت.

این محقق اضافه کرد: در آمارهای منتشرشده توسط بانک جهانی، خسارت ناشی از آلودگی هوا در ایران را حدود ۳.۲ درصد تولید ناخالص ملی کشور یعنی چیزی بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در یک سال است. همچنین بر اساس این آمار تعداد مرگ ‌و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در سال ۲۰۱۳حدود ۲۳ هزار نفر است که این رقم در سال ۱۹۹۰ حدود ۱۷ هزار نفر بوده است. این آمار نشانگر افزایش بی‌سابقه‌ میزان این خسارات به اقتصاد ایران است. کاهش آلودگی هوا در هنگام مصرف سوخت مازوت ازجمله نیازهای ضروری بخش نیروگاهی برای جلوگیری از بروز آسیب‌های زیست‌محیطی به‌شمار می‌رود.

این تحقیقات از سوی دکتر شهریار کوراوند عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و با همکاری شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های برق استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده و نتایج آن در مجله‌ ‌ Journal of Cleaner Production با ضریب تأثیر ۵.۶۵۱ منتشر شده‌است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه تهران نیروگاه برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۳۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده

به گزارش هلث دی نیوز، نتایج نشان می‌دهد که تمام دسته‌های داروهای کاهش‌دهنده اسید معده موسوم به مهارکننده‌های پمپ پروتون، مسدودکننده‌های H۲ و حتی آنتی‌اسیدها، به نظر می‌رسد خطر ابتلا به میگرن و سردرد را افزایش می‌دهند.

«مارگارت اسلاوین»، محقق ارشد و دانشیار تغذیه دانشگاه مریلند، گفت: «با توجه به استفاده گسترده از داروهای کاهش دهنده اسید و این پیامدهای بالقوه میگرن، این نتایج مستلزم بررسی بیشتر است.»

اسلاوین افزود: «این داروها بیشتر بیش از حد تجویز می‌شوند و تحقیقات جدید خطرات دیگری را در استفاده طولانی مدت از مهارکننده‌های پمپ پروتون نشان داده است، مانند افزایش خطر زوال عقل.»

به گفته محققان، رفلاکس اسید زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری برگردد. معمولاً بعد از غذا یا هنگام دراز کشیدن رخ می‌دهد و می‌تواند سبب سوزش سر دل و زخم معده شود. در موارد شدید، می‌تواند منجر به سرطان مری شود.

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۱۲۰۰۰ نفر را که از داروهای کاهش‌دهنده اسید استفاده می‌کردند، بررسی کردند تا ببینند که آیا در سه ماه گذشته دچار میگرن یا سردرد شدید شده بودند.

مهارکننده‌های پمپ پروتون تولید اسید را مسدود کرده و به بهبود مری کمک می‌کنند.

مسدود کننده‌های H-۲ باعث کاهش تولید اسید می‌شوند و آنتی اسیدهای ساده حاوی کربنات کلسیم هستند که اسید معده را خنثی می‌کنند.

پس از تعدیل دیگر عوامل مؤثر بر خطر میگرن، محققان دریافتند که:

• افرادی که از مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده می‌کنند، ۷۰ درصد بیشتر از افرادی که این دارو را مصرف نمی‌کنند، به میگرن مبتلا می‌شوند.

• مسدودکننده‌های H۲ خطر میگرن را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهند.

• آنتی اسیدها افراد را ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به میگرن قرار می‌دهند.

اسلاوین تأکید کرد که افراد نباید بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای کاهنده اسید خود را قطع کنند.

اسلاوین گفت: «توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد برای مدیریت رفلاکس اسید یا سایر بیماری‌ها به داروهای کاهش‌دهنده اسید نیاز دارند، و افرادی که دچار میگرن یا سردرد شدیدی هستند که از این داروها یا مکمل‌ها استفاده می‌کنند باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید ادامه دهند یا خیر صحبت کنند.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • کارگران؛ صف اولی‌های جبهه تولید