Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-29@06:01:41 GMT

بازار ارز برای دلالان جذاب نیست

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۶۹۰۵۳

بازار ارز برای دلالان جذاب نیست

رکنا: رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید با آغاز تحریم‌های آمریکا،ارزش پول ملی ۲۰درصد تقویت شده و به نظر می‌رسد دخالت بازارساز، منجر به کاهش نرخ ارز شده و تلاش برای حفظ محدوده قیمتی ادامه دارد.

هیجانات بازار Store ارز تقریبا فروکش کرده است. دیگر از فعالیت پررنگ دلالان در بازار خبری نیست و خریداران هم از جنس معامله‌گران هیجانی نیستند؛ به خصوص آنهایی که از ترس کاهش ارزش دارایی‌هایشان اقدام به خرید ارز می‌کردند نیز تقریبا خیالشان راحت شده است که بازار ارز، دیگر نوسان جدی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل، به نظر می‌رسد که دخالت بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار ارزی کشور در بازار است که رفتار همه گروههای معامله‌گر را منطقی و خیال همه را راحت کرده است که فعلا جهش ارزی در کار نیست؛ اگرچه به نظر می‌رسد نباید صرفا به این دستاورد کوتاه‌مدت امیدوار بود؛ انتظار این است که بانک مرکزی در بلند مدت نیز با سیاستگذاری دقیق و نظارت جدی در بخش‌های مختلف، بدون دستکاری نرخ و پایین نگه داشتن تصنعی قیمت و فشرده کردن فنر نرخ، ثبات بازار را همیشگی کند تا چالش جدی چند ماه گذشته در این بازار تکرار نشود.

آنطور که طی هفته‌های گذشته در بازار ارز مشاهده می‌شود، اگرچه نرخ ارز با نوساناتی در تغییر بوده است، اما دامنه این نوسانات محدود و معقول به نظر می‌رسد و همین امر زمینه را برای بروز یک رفتار منطقی از معامله‌گران رقم زده است، به نحوی که به نظر می‌رسد بازار ارز، دیگر برای دلالان جذاب نیست، اگرچه حضور نیروهای انتظامی و امنیتی در بازار هم، حضور دلالان را خواه و ناخواه محدود کرده است؛ اما به طور قطع، این بازار دیگر برای کسب سودهای بالا از سوی آنها مناسب نیست و باید به سمت بازار دیگری به غیر از ارز کوچ کنند.

در این میان عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز که این آرامش در بازار ارز را دستاوری برای خود می‌داند، از حفظ ارزش پول ملی طی هفته‌های گذشته خبر داده و گفته است: با آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران، بانک مرکزی توانسته با مجموعه تدابیری که به کار بسته است، ارزش پولی ملی را حفظ کند، به نحوی که از آغاز این تحریم‌ها؛ ارزش پول ملی ۲۰ درصد تقویت شده است.

اما نکته حائز اهمیت آن است که بانک مرکزی باید با ابزارهای اقتصادی، بازار ارز را کنترل نماید، چراکه تنها پایین نگه داشتن نرخ، به تنهایی نمی‌تواند سیاست موفقی در بازار ارز باشد و دیر یا زود، بازار به منطق اقتصادی خود بازخواهد گشت. در این میان بسیاری از اقتصاددانان، نگران رفتارهای غیرمنطقی بانک مرکزی در پایین نگه داشتن نرخ ارز هستند و معتقدند آمار و ارقامی که در برخی محافل به نقل از معاونان و مدیران بانک مرکزی نقل می‌شود، خیلی نمی‌تواند ارقام دقیقی با توجه به شرایط تورم داخلی و خارجی باشد و بنابراین اگر باز هم قرار بر این باشد که نرخ ارز به صورت دستوری کنترل شده و مکانیزم منطقی و اقتصادی از آن دور باشد، حتما یک جا، این فنر فشرده باز هم رها خواهد شد.

به خصوص اینکه تجربه نشان داده هر ساله در انتهای آذرماه و موعد تسویه حساب شرکتهای خارجی به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی، افزایش نرخ ارز در بازار رقم می خورد و اگر این افزایش نرخ، به صورت منطقی نباشد، حتما و حتما جهش قیمتی غیرمنطقی را رقم خواهد زد. و مدیریت بانک مرکزی درست در بحبوحه همین روزها در بازار ارز باید اثرگذاری خود را نشان دهد.

سال گذشته در همین روزها بود که نرخ ارز با جهش مواجه شد و هیچگاه هم بازار ارز روی آرامش ندید و اکنون چند هفته‌ای است که بانک مرکزی مدعی است بازار ارز را با سیاست‌های خود، کنترل کرده و ارزش پول ملی را باز گردانده است. اما اقتصادی بودن این سیاستها هم بسیار حائز اهمیت است، به نحوی که آزمون بزرگی را پیش روی بانک مرکزی قرار می‌دهد تا در انتهای سال جاری میلادی هم بتواند از مدیریت بازار ارز، سربلند بیرون آید.

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از بازار ارز طی روز گذشته حکایت از کاهش نرخ معقول دارد؛ به نحوی که دیروز که بین تعطیلی‌های آخر هفته و میلاد حضرت رسول اکرم(ص) به شمار می‌رفت، نرخ یورو مسافرتی ۵۰۰ تومان کاهش یافت.

روز گذشته هر دلار آمریکا در صرافی‌های غیربانکی ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شده که در صرافی‌های بانکی این رقم ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان بوده است.

یکی از فعالان بازار ارز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نرخ‌ها در هفته‌ گذشته در شرایطی رو به کاهش نهاده که به نظر هم نمی‌رسد در هفته‌های پیش رو هم، خیلی رغبتی برای بالا رفتن داشته باشد.

او به مداخله بانک مرکزی و تقویت حضور بازارساز در بازار ارز اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی قصد دارد که نرخ را تا پایان سال جاری میلادی حفظ کند. البته به اعتقاد بانک مرکزی هنوز هم این نرخ‌ها در بازار منطقی نیست و آنها بر روی محدوده‌های تک رقمی برای نرخ دلار تاکید دارند.

یکی دیگر از فعالان بازار ارز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اگرچه نرخ دلار در هفته‌های گذشته روند کاهشی را تجربه کرده است، اما به هر حال به نظر می‌رسد که بانک مرکزی خود اجازه نمی‌دهد که نرخ خارج از محدوده مدنظرش نوسان کند؛ به نحوی که هر زمانی که قیمت میل به بالا رفتن از بیشینه این محدوده دارد، وارد بازار شده و تزریق انجام می‌دهد و هر زمان که نرخ کمتر از کمینه قیمتی در نظر گرفته شده، می‌شود باز هم دخالت بازارساز را شاهد هستیم.

وی افزود: بانک مرکزی تلاش برای حفظ محدوده قیمتی را در دستور کار قرار داده است؛ اما به هر حال این حرکت آهسته و پیوسته در بازار باید انجام شود تا بتواند برای کنترل نرخ، موثر واقع شود.

او گفت: بانک مرکزی به هیچ عنوان نباید نرخ ارز را دستوری کاهش دهد، چراکه این فنر دوباره فشرده شده و یک جا باز هم برای او دردسرساز می‌شود.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که سیاستهای ارزی کشور طی هفته‌های پیش رو و با نزدیک شدن به سال نو میلادی، چطور بازار ارز ایران را به آرامش می‌رساند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

جوان متجاوز به خانه دو زن رفت ولی خونین و ناقص بیرون آمد! +عکس زن مطلقه توسط دو جوان در پراید مورد تجاوز قرار گرفت تجاوز سلیمان به پرستار جوان / وقتی فهمید این دختر باردار شده است او را کشت + عکس زنم به بهانه اضافه کاری با مردان غریبه در پی خوشگذرانی بود ! پیشنهاد افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان در سال ۹۸ رفتار تحقیرآمیز محمدرضا گلزار با شرکت کننده مسابقه برنده باش+ فیلم تجاوز مرگبار به 3 فروشنده زن در انباری فروشگاه شلوغ+عکس مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا درگیری مرگبار 2 همسایه به خاطر جای پارک خودرو در محله فلاح فوت دانشجوی علوم پزشکی اهواز در خوابگاه/ علت مرگ در دست بررسی است اشک شوق یک آتش نشان پس از نجات معجزه‌آسای کودک ناشنوا در تهرانسر+ فیلم قتل دوست صمیمی در روز شکرگزاری+عکس ایران خودرو قیمت جدید پژو 206 تیپ 2 را اعلام کرد سقوط درخت پیر روی ۳ خودرو در خیابان کریمخان تهران ماجرای کارت های طلایی پلیس راهور در کرج چه بود؟ + فیلم گفتگو

منبع: رکنا

کلیدواژه: بازار Store نرخ ارز اقتصادی نرخ ارز ارز پول رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز تحریم عکس تجاوز ایران فیلم روزنامه قتل جوان مرد دادگاه نجات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۶۹۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا

به گزارش صدای ایران از یورونیوز فارسی،داده‌های جدید نشان می‌دهد که تورم سالانه قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی به رقم ۲.۴ درصد کاهش یافته است. این میزان کمتر از مقادیر پیش‌بینی شده قبلی و پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته است. براساس انتظارات بازار، احتمالا باید تا پایان سال ۲۰۲۴ منتظر چهار نوبت کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا باشیم.


تورم منطقه پولی یورو در ماه گذشته میلادی تا حدی کاهشی عمل کرد که کمتر اقتصاددانی پیش بینی آن را کرده بود؛ بطوریکه هم اکنون سطح انتظارات برای اینکه بانک مرکزی اروپا سیاست‌های پولی خود را در ماه‌های آینده تسهیل کند بیشتر شده است.

بر اساس داده‌های خام یورواستات که روز چهارشنبه منتشر شد، نرخ تورم سالانه بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در منطقه یورو در ماه مارس ۲۰۲۴ از رقم ۲.۶ درصد به ۲.۴ درصد کاهش یافته است. نرخ تورم سالانه در منطقه یورو که چند وقتی بود ثابت مانده بود، حالا پایین‌ترین سطح خود را در چهار ماه گذشته تجربه می‌کند و کمتر از میزان پیش‌بینی ظاهر شد.

سهم تفکیکی کالا‌ها و خدمات چقدر است؟
بالاترین نرخ تورم سالانه منتهی به ماه مارس، با رقم ۴.۰ درصد متعلق به حوزه خدمات مصرفی است که نسبت به ماه فوریه تغییری نداشته است.


پس از آن مواد غذایی، الکل و تنباکو با تورم ۲.۷ درصد قرار می‌گیرند، در حالی که ماه قبل‌تر از آن این رقم در حدود ۳.۹ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه برای کالا‌های صنعتی در حوزه‌های غیرمرتبط با تولید انرژی معادل ۱.۱ درصد (به نسبت ۱.۶ درصد در ماه فوریه) و تورم حوزه انرژی معادل منفی ۱.۸ درصد (نسبت به منفی ۳.۸ درصد در فوریه) ثبت شد.

انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
این آمار و ارقامی که روز چهارشنبه توسط یورواستات منتشر شده با پیش‌بینی‌های قبلی در خصوص احتمال کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن مطابقت می‌کند.

نرخ بهره در بازار (نرخ سود پرداختی به سپرده‌ها و سایر سرمایه‌گذاری‌ها که بر اساس تعامل عرضه و تقاضا برای وجوه در بازار پول تعیین می‌شود) در حال حاضر کاملا با پیش‌بینی‌ها مبنی بر چهار مرحله کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا تا پایان سال ۲۰۲۴ همخوانی دارد.

چه بسا اولین مرحله از کاهش نرخ بهره احتمالا در ماه ژوئن رقم خواهد خورد.


اظهارات اخیر کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا هم بر تداوم کاهش تورم در منطقه یورو صحه گذاشته بود. با این حال، او گفته بود که تصمیمات بانک مرکزی اروپا در رابطه با کاهش احتمالی نرخ بهره منوط به ارائه داده‌های بیشتر و همچنین تعیین تکلیف در جلسات آتی خواهد بود.


چالش‌های پیش رو
رابرت هولزمن، یکی از اعضای بانک مرکزی اروپا قبل از انتشار گزارش تورمی یورواستات بیان داشته بود که نسبت به کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن مخالفتی ندارد، اما این را هم یادآور شد که برای انجام قطعی این کار ابتدا باید داده‌های حمایتی بیشتری در دست داشته باشند که مقوم این سیاست باشند.

او همچنین نسبت به ناهماهنگی با فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا) در خصوص کاهش نرخ بهره در بانک مرکزی اروپا هشدار داد، که می‌تواند اثربخشی این سیاست تسهیلی را کاهش دهد.

آخرین پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا حاکی ازاین است که میانگین شاخص کل تورم سالانه یا همان تورم سرفصل (headline inflation) در سال جاری میلادی ۲.۳ درصد، در سال آینده میلادی معادل ۲.۰ درصد و در سال ۲۰۲۶ معادل ۱.۹ درصد خواهد بود.

چه چیزی می‌تواند مانع این کار شود؟

با این حال، خطرات فزاینده‌ای در ارتباط با افزایش اخیر قیمت نفت وجود دارد.

نفت خام برنت از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون ۱۵ درصد افزایش یافته و در اوایل آوریل به ۸۹ دلار در هر بشکه رسیده است. براساس پیش‌بینی ماه مارس کارکنان اقتصادی بانک مرکزی اروپا، میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ معادل ۷۹ دلار در هر بشکه فرض شده است.

اگر قیمت نفت خام در این سطوح بالا باقی بماند یا در ماه‌های آینده افزایش بیشتری پیدا کند، ناگزیر بر تورم در اروپا تأثیر می‌گذارد و به طور بالقوه برنامه‌های کاهش نرخ بانک مرکزی اروپا را آهسته می‌کند.

دیگر خبرها

  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا