Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدعباس صالحی در مراسم رونمایی از سامانه نوین نشر کتاب گفت: راه‌اندازی سامانه نوین نشر کتاب منجر به کاهش قاچاق کتاب می‌شود و امکان تفکیک کتاب‌های مجاز از غیرمجاز را فراهم می‌آورد. آفتاب‌‌نیوز : به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم بازگشایی مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه این وزارتخانه و همچنین آیین رونمایی از سامانه نوین نشر کتاب و تجلیل از کتابفروشان پیشکسوت، با حضورجمعی از معاونان، مدیران و اهالی نشر و کتاب برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مراسم سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - گفت: در ایامی که در معاونت امور فرهنگی مشغول به خدمت بودم، دغدغه بسیاری از ناشران شهرستانی رفت‌وآمد و ایجاد فاصله کاری برای آن‌ها بود. گام اولی که برای رفع این مشکل از سوی اداره کتاب برداشته شد، توسعه توکن‌ها بود.
او افزود: امروز در ادامه مسیر توکن‌ها گام دیگری با عنوان راه‌اندازی سامانه نوین نشر کتاب برداشته شد که با آن ناشران شهرستانی و تهرانی شرایط بهتری نسبت به گذشته خواهند داشت و از طرفی وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت امور فرهنگی روان‌تر، راحت‌تر و با تسهیلات بیشتری طی می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس بیان کرد: از طریق این سامانه ناشر به‌طور همزمان با خانه کتاب، نهاد کتابخانه‌های عمومی بدون زمان با فاصله و مراجعات حضوری ارتباط برقرار می‌کند و این روند تسهیل کننده‌تر است.
او در ادامه خاطرنشان کرد: با حذف توکن امکان دسترسی آن‌لاین و متعدد برای ناشر ایجاد می‌شود و از طریق تلفن همراه هوشمند قابل دسترسی است و امکان قاچاق کتاب نیز به حداقل می‌رسد و این سامانه امکان تفکیک کتاب‌های مجاز از غیرمجاز را فراهم می‌آورد.
قاچاق کتاب تهدیدکننده نشر و فرهنگ است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: این سامانه در کاهش قاچاق کتاب که یکی از مساله‌های مهم نشر است، موثر است. قاچاق کتاب تهدیدکننده نشر و فرهنگ کشور محسوب می‌شود و این سامانه به گونه‌ای امکان تسهیلات بیشتر در نحوه خدمات‌دهی به ناشران را به وجود می‌آورد.
صالحی در عین حال تصریح کرد: این سامانه منجر می‌شود تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظایف حاکمیتی خود در تجمیع آمار و اطلاعات را آماده‌تر کند و آن را ارتقاء دهد.
کتابفروشی‌ها پاتوق فرهنگی و اجتماعی هستند
او در ادامه با اشاره به نقش کتابفروشی‌ها در توسعه فرهنگ کشور ادامه داد: توجه به کتابفروشان از موضوعات جدی است که در دوره قبل و اکنون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تاکید بوده است، زیرا کتابفروشان صرفا یک واسطه انتقال کتاب نیستند و به عنوان پایگاه فرهنگی و اجتماعی و پاتوق فرهنگی محسوب می‌شوند.
صالحی تصریح کرد: بنابراین باید این کانون‌های فرهنگی را در شهرها و شهرستان‌ها زنده نگه داریم و جلوی افول و خاموشی آن‌ها را بگیریم.
فرهنگ مراجعه به کتابفروشی‌ها را ارتقاء دهیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: با نگاه به توسعه و توجه جدی به کتابفروشی‌ها تجهیز و تاسیس کتابفروشی‌های جدید آغاز شد، ولی باید با منابع جدید به توسعه کتابفروشی‌های موجود فکر کنیم و جلوی تعطیلی آنها را بگیریم.
او با تاکید بر این‌که باید فرهنگ مراجعه به کتابفروشی‌ها را ارتقاء دهیم، ادامه داد: باید نسل جدید را برای مراجعه به کتابفروشی‌ها تشویق کرد و این امر در تربیت اجتماعی آن‌ها قرار گیرد.
صالحی با اشاره به طرح‌های عیدانه و تابستانه کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوانی و دوشنبه‌های کتابخوانی در مهدکودک‌ها، گفت: این طرح‌ها ملزم به خرید کتاب از کتابفروشی‌ها هستند.
او خاطرنشان کرد: ایده‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان از طریق آن فرهنگ مراجعه به کتابفروشی‌ها را به عنوان فرهنگ رفتاری در کودکان گسترش داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کتابفروشی‌ها به عنوان دریچه‌های تنفس معنوی و فرهنگی شهر هستند و نباید مسدود شوند. بنابراین باید در توسعه آن‌ها اهتمام داشت.
کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند مرجع و منبع جدی تلقی شود
صالحی در ادامه با اشاره به بازگشایی کتابخانه تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این کتابخانه دارای منابع غنی و کم‌نظیری بوده و کتابخانه این وزارتخانه که به عنوان سکاندار حوزه نشر و کتاب کشور به شمار می‌آید، می‌تواند به عنوان مرجع جدی تلقی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بازگشایی این کتابخانه می‌تواند نقطه عطف جدیدی در حوزه فرهنگ کتابخوانی محسوب شود و هر چقدر این کتابخانه را غنی‌تر کنیم مخاطبان و ذی‌نفعان آن می‌توانند بیشتر به آن مراجعه کنند و از خدمات آن بهره ببرند.
در این آیین از ٧ کتابفروش پیشکسوت کشور از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.
در پایان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه این وزارتخانه را افتتاح کرد.

کد خبر: ۵۵۹۰۵۶ تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵

منبع: آفتاب

کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قاچاق کتاب سيدعباس صالحي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۰۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی وجود ندارد +فیلم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یاسر احمدوند رئیس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، پیش از ظهر امروز(یکشنبه  شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳) در نشست خبری این رویداد پاسخگوی خبرنگاران بود.

 احمدوند در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا که از او درباره احتمال ارائه کتاب های بدون مجوز و مسئله دار در سامانه فروش مجازی کتاب پرسیده بود گفت: در بخش مجازی نمایشگاه کتاب، فروشنده کتاب ها یا ناشران هستند و یا کتابفروش‌ها؛ بنابراین  هرکسی نمی‌تواند هر کتابی را که دوست دارد بارگذاری کند.

وی در ادامه عنوان کرد: در این سامانه کتاب هایی بارگذاری می‌شوند که قبلاً از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته باشند.امکان این که کتابی خارج از این دایره در سامانه ارائه شود وجود ندارد.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران افزود: با این حال نظارت لازم در این زمینه وجود دارد تا اگر تخلفی صورت گرفت با آن برخورد شود.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو ـ خبرنگار
  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • دو کتاب تازه انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب
  • عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی امکانپذیر نیست +فیلم
  • امکان عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی وجود ندارد +فیلم
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است