Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:20:48 GMT

نقش ایران در ثبات و صلح در منطقه خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۹۳۰۶

نقش ایران در ثبات و صلح در منطقه خاورمیانه

تهران- ایرنا- جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به تحولات آتی همچنان یک بازیگرراهبردی ومهم درمنطقه بوده و در آینده نیز خواهد بود، موقعیت راهبردی ایران کشور را از امتیاز متعددی در جغرافیای سیاسی منطقه اروپا، غرب آسیاو خلیج فارس برخوردار می‌سازد.

شاپور فرهادی دانشجوی ارشد روابط بین‌الملل در سرمقاله ای در روزنامه مردم سالاری، نوشته است: دنیای امروز بیشتر از سایر دوران تشنه صلح و دیدن روی خوش خود می‌باشد و این امر بیشتر از هرجای دنیا در منطقه حساس و پرتنش خاورمیانه احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی ازصلح حرف می‌زنیم چه رفتار و یا واکنشی درذهن ما پدیدار می‌شود؟ پایان جنگ وخونریزی؟سازش وآشتی؟ پیمان نجنگیدن؟ اینها بدیهی‌ترین معنای صلح می‌باشد. صلح یک آرمان جهانی تلقی می‌شود و در اصل برای پایان دادن به خصومت و نزاع بین متخاصمین وضع گردیده است. منطقه خاورمیانه به جهت برخورداری ازذخایرعظیم نفت و گاز از میانه قرن بیستم مرکز توجه جهانی به شمار می‌رود و یکی از حساس‌ترین منطقه راهبردی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جهان بوده است.

بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه چشم‌انداز آرامش و صلح و ثبات را در این منطقه تیره و تار ساخته است. کشمکش‌های دراز مدت اعراب و اسرائیل بر سر فلسطین که یکی از گسترده‌ترین و طولانی‌ترین بحران‌های منطقه، جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، منازعه عراق، سوریه، یمن و در کنارآن پدیده داعش، توسعه تسلیحات نظامی، اعمال روش‌های کشتار جمعی در آخر تلاش برای تحمیل صلحی مبتنی برزور و سیطره دخالت دادن قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا حاصل این نابرابری بدعدالتی و بی‌توجهی به آزادی وحق اعمال حاکمیت مردم دراین بخش ازجهان بوده است.

جامعه بین‌المللی برای استقلال صلحی پایدار و عادلانه ناگزیر از توجه جدی و بنیادی به این منطقه و به خصوص حقوق حقه مردم فلسطین است و بدنبال راهکارهایی باشدکه قادربه ارائه الگویی که کمک کندتامسائل منطقه به وسیله کشورهای خاورمیانه حل و فصل گردد. جمهوری اسلامی ایران خواستارصلح پایدار و عادلانه در منطقه خاورمیانه است و همواره با اقتدار در عرصه بین‌المللی حضور داشته است و اشاره خواهد شد چرا جامعه بین‌المللی با نادیده گرفتن جمهوری اسلامی ایران در معادلات و مذاکرات منطقه خاورمیانه موفق نخواهد گردید.

1- گفتمان حاکمان جمهوری اسلامی ایران که توسط امام خمینی(ره) شکل و ساختار دانش سیاسی مطلوب را برگرفته از قرآن و سنت می‌داند همزیستی مسالمت آمیز میان کشورهای دوست و همسایه را هدف نهایی تعالیم اسلامی معرفی می‌کند لذا اهمیت و جایگاه فرایند صلح در منطقه برای جمهوری اسلامی ایران ایجاب می‌کند که باهمکاری کشورهای همسایه ومنطقه صلح منطقه را تامین کند.

2- جمهوری اسلامی ایران درتحولات خاورمیانه بدنبال صلح و ثبات بوده ودربرابر گروه‌های افراطی و تروریستی هزینه مالی وجانی داده است و به خصوص درقضایای سوریه، عراق و یمن نگاهش برقراری صلح و بدنبال نوعی فرآیند همگرایی درکل دنیای اسلام است.ازاندوخته وتجربیات جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مقابله با تروریسم می‌شود استفاده کرد که به نفع ثبات سیاسی منطقه است.

3- جمهوری اسلامی ایران به دلیل تاثیرگذاری و روابط نیکی که با گروه‌های جهادی وسیاسی منطقه دارد و هم بدلیل اثرگذاری به عنوان یک قدرت منطقه‌ای می‌تواند در منطقه نقش ایفا کند.

4- جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به تحولات آتی همچنان یک بازیگرراهبردی ومهم درمنطقه بوده و در آینده نیز خواهد بود، موقعیت راهبردی ایران کشور را از امتیاز متعددی در جغرافیای سیاسی منطقه اروپا، غرب آسیاو خلیج فارس برخوردار می‌سازد.
اگرچه آمریکا با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی وفشاربه جامعه جهانی بدنبال ایجادجنگ روانی والقای انزوای ایران است ولی تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت. در آخر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره با اقتدار در عرصه بین‌المللی حضورداشته است و بانادیده گرفتن آن نمی‌توان تصمیماتی گرفت که ضمانت اجرایی زیادی داشته باشد و دور کردن جمهوری اسلامی ایران از معادلات منطقه‌ای اشتباهی استراتژیک درخاورمیانه است.

*منبع: روزنامه مردم سالاری،1397،9،19
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مردم سالاري جمهوري اسلامي ايران همزيستي مسالمت آميز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۹۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر نیوزلند در ایران: از سفر به قزوین هیجان زده شده ام

دریافت 78 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، مایکل وهی میلتونگا والش سفیر نیوزلند در جمهوری اسلامی ایران در دیدار با استاندار قزوین اظهار داشت: از سفر به قزوین هیجان زده شده‌ام و به طور قطع سفرای دیگری که در این سفر ما را همراهی نکرده‌اند پشیمان خواهند شد و در دیدار با آنها از زیبایی‌های قزوین خواهیم گفت.

وی افزود: قزوین به بناهای تاریخی و طبیعت زیبا و میهمان نوازی معروف است و از اینکه امروز در این شهر هستیم خوشحالیم.

سفیر نیوزلند در جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: هرچند که بین ایران و نیوزلند فاصله بسیار زیادی وجود دارد ولی در کشور نیوزلند ایرانی‌ها به میهمان نوازی و رفتار صمیمی معروف هستند.

کد خبر 6098693

دیگر خبرها

  • تأکید بارزانی بر اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • سفیر نیوزلند در ایران: از سفر به قزوین هیجان زده شده ام
  • ثبات بازار ارز یکی از دستاوردهای عملیات وعده صادق بود
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • بندر جدیدالاحداث بوموسی آخرین بندرگاه دریایی جمهوری اسلامی ایران
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»