Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@01:38:14 GMT

مشکل اصلی کشور در بخش کشاورزی «مدیریت سنتی» است

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۹۵۳۰

مشکل اصلی کشور در بخش کشاورزی «مدیریت سنتی» است

زاهدان - ایرنا - رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت سنتی کشاورزی در کشور یکی از اشکالات اساسی است که موجب شده با وجود اقدامات بزرگ و اعتبارات هزینه شده فراوان هنوز در جامعه روستایی ما توسعه ای اتفاق نیفتد.

به گزارش ایرنا احمدعلی کیخا سه شنبه شب در نشست شورای آب، کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان به ریاست احمد علی موهبتی استاندار این استان در سالن جلسات دفتر استاندار اظهار داشت: در مدیریت سنتی فعلی برخورد با مشکلات بخش کشاورزی به شکل عینی نیست به همین دلیل اقدامات انجام شده تاکنون منجر به توسعه در این بخش نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی افزود: در این نوع مدیریت اعتبارات نیز به صورت هدفمند برای حل مسائل و مشکلات کشاورزی به کار گرفته نمی شود بلکه قسمتی از آن بین وزارت علوم و دیگر مراکز تحقیقاتی توزیع می شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانشکده های تخصصی مانند منابع طبیعی و آب و خاک در کشور وجود دارد اما پس از گذشت سه دهه فعالیت هنوز نسخه ای برای حل معضل ریزگردها ندارند.
وی تصریح کرد: تولید 230 هزار تن خرما در سیستان و بلوچستان و همچنین اشتغال 100 هزار نفر در صنعت شیلات از جمله ظرفیت های خدادادی این استان است که می تواند مشکلات اقتصادی زیادی را حل کند.
کیخا خاطر نشان کرد: 70 تا 80 درصد مسائل و مشکلات کشاورزی به تصمیمات بیرون از این بخش برمی گردد.
وی با تاکید بر تلاش مضاعف برای حل مشکلات مردم افزود: مشکلات مردم را یا باید حل کنیم یا در صورتی که از توان ما خارج است آن را کتمان نکرده و برای پیگیری به دیگران ارجاع دهیم.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این شورای استانی باید مسائل را عینی مطرح کنیم و نسخه ای برای حل مشکلات بپیچیم.
دکتر کیخا تصریح کرد: فرآیندها و چارچوب ها را باید اصلاح کنیم تا مشکلات مردم حل شود.

**420 هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان ظرفیت کشاورزی دارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این شورا گفت: از مجموع 18 میلیون هکتار وسعت استان 420 هزار هکتار با پراکندگی زیاد ظرفیت کشاورزی دارد.
مجتبی پیری با بیان اینکه معیشت 70 تا 80 درصد مردم سیستان و بلوچستان به بخش کشاورزی وابسته است، افزود: با این میزان ظرفیت کشاورزی باید برای 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت استان امنیت غذایی ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: کل تولیدات کشاورزی سیستان و بلوچستان 5 میلیون تن است که از این میزان 530 هزار تن سهم باغات، 158 هزار تن سهم میوه های گرمسیری، 3 میلیون تن سهم بخش زراعی، 200 هزار تن سهم دام و طیور، 250 هزار تن سهم انواع محصولات شیلاتی و 650 هزار تن نیز سهم محصولات مرتعی است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: طبق برنامه پیش بینی شده 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان باید به سیستم های نوین آبیاری مجهز شود که تا کنون در 30 هزار هکتار از این اراضی سیستم های آبیاری نوین به بهره برداری رسیده است.
پیری به برنامه توسعه کشت گلخانه ای اشاره کرد و گفت: اکنون 260 هکتار گلخانه در این استان وجود دارد که برنامه داریم سالانه 500 هکتار به این ظرفیت اضافه کنیم.
9908 **6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد کشاورزی شورای آب و کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۹۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گندم در جنوب سیستان و بلوچستان


به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بمپور، گفت: کار برداشت گندم از دهه سوم فروردین ماه در شهرستان بمپور آغاز و تا اواسط خرداد ادامه خواهد یافت.
هودیانی با بیان اینکه مهمترین ارقام کشت شده در این منطقه مهرگان، سیروان، سارنگ و نارین است، افزود: بیش از ۳۰ دستگاه کمباین کار برداشت گندم از سطح اراضی کشاورزی بخش‌های مرکزی و کلاتان برعهده خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۱۱ هزار تن از این محصول، برداشت خواهد شد، ادامه داد: امسال با هدف حمایت از کشاورزان صد درصد اراضی گندم کشت شده در بمپور بصورت قراردادی کشت شده و بیش از هزار نفر در کار کاشت، داشت و برداشت گندم در بمپور مشغول به کار هستند.
بمپور از شمال به بخش‌های حومه و بزمان شهرستان ایرانشهر، از مشرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان نیک‌شهر و از مغرب به شهرستان دلگان محدود می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم در جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل زده
  • مدیریت درست بارندگی در یزد
  • کمک به رفع مشکل ۳ واحد تولیدی در گلستان
  • بارندگی یزد به درستی مدیریت شد
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • کمک به رفع مشکل واحدهای تولیدی
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • هنرمند سیستان و بلوچستانی جایزه جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست را از آن خود کرد
  • خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان