Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولیعهد سعودی با اشاره به بحران پیش آمده پس از قتل «جمال خاشقچی»، گفته تا سال‌ها دیگر کسی در پروژه «نئوم» سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی اخیرا در یک محفل خصوصی به صراحت به آثار منفی جنجال به وجود آمده پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی اذعان کرده و گفته است که می‌داند این مسئله امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه بلندپروازانه «نئوم» را با دشواری روبرو می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نشریه «فایننشال تایمز» به نقل از حاضران در این جلسه، نوشته که بن سلمان در این جلسه گفته است: «تا سال‌ها، هیچ‌کس [در این پروژه]سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.»

پروژه نئوم که پارسال با سر و صدای زیادی توسط بن سلمان رونمایی شد، قرار بود با جذب ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، به ساخت شهری مدرن و به فناوری‌های جدید در سواحل شمال غربی عربستان سعودی منجر شود. سعودی‌ها برای جذب گردشگر و رونق تجارت خارجی، حساب ویژه‌ای روی این پروژه باز کرده بودند.

به نوشته فایننشال تایمز، با بروز بحران پس از قتل خاشقچی، این پروژه به حاشیه رانده شده و توانایی پادشاهی سعودی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و نیرو‌های فعال در زمینه فناوری‌های نوین با مانع روبرو شده است. افراد مطلع می‌گویند بن سلمان ناامید از جذب سرمایه‌گذار خارجی اکنون به اتکا به سرمایه‌گذاران داخلی روی آورده است.

یکی از مشاوران بخش خصوصی در این مورد به این نشریه گفته است: «قطعا نئوم با تردید روبرو شده است. بدون شک، نگاه وکلای ما [در دولت]فعلا به بیرون [از کشور]نیست.»

از زمانی که قتل خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول افشا شد، شمار زیادی از شرکت‌ها و تجار بین‌المللی اعلام کرده‌اند که در روابط خود با سعودی‌ها تجدید نظر می‌کنند. «نورمن فوستر» طراح بین‌المللی که قرار بود شهر نئوم را هم طراحی کند، از جمله این افراد بوده است.

بنا بر این گزارش، «ماسایوشی سان» بنیانگذار مجموعه «سافت بانک» که برای صندوق فناوری «ویژن» خود روی سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد دلاری سعودی‌ها حساب کرده بود، به بن سلمان گفته که بحران خاشقچی او را در وضعیت دشواری قرار داده است. به گفته افراد مطلع از محتوای این جلسه، گفته‌اند که، ولی عهد سعودی از این بابت، عذرخواهی کرده است. همزمان، افراد مطلع می‌گویند پروژه ۲۰۰ میلیارد دلاری تولید برق خورشیدی هم که قرار بود با مشارکت سافت بانک در عربستان سعودی انجام شود، در مقیاسی کوچکتر از آنچه پیشتر قرار بود، اجرا می‌شود.

«ریچارد برنسون» کارآفرین انگلیسی هم گفت‌وگوهایش با سعودی‌ها برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری فضایی‌اش را به حال تعلیق درآورده و برنامه‌های عربستان سعودی برای راه‌اندازی در پروژه حمل و نقل «ویرجین هایپرلوپ وان» را هم مختل کرده است.

فایننشال تایمز در پایان به لغو چندین پروژه سرمایه‌گذاری داخلی و همچنین ناکامی سعودی‌ها در مزایده سهام شرکت «آرامکو» نیز اشاره کرده و نوشته است که این موارد همگی منجر به آن شده که پروژه نئوم اکنون به شدت به دنبال سرمایه‌گذاری باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بن سلمان پروژه نئوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۴۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین حضور چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه «اکسپو»

به گزارش خبرنگار مهر، محمدکاظم منزوی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: امسال برای دومین مرتبه استان چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه «اکسپو» توانمندی‌های صادراتی کشور شرکت می‌کند.

وی افزود: طی پنج روز بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از سفرای کشورهای خارجی در قالب سرمایه‌گذار از این نمایشگاه دیدن خواهند کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نمایشگاه «اکسپو» از روز شنبه کار خود را آغاز خواهد کرد و این استان در سالن ۴۱ میزبان سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خواهد بود.

منزوی عنوان کرد: تلاش می‌شود تا از فرصت نمایشگاه «اکسپو» برای معرفی توانمندی‌های صادراتی چهارمحال و بختیاری به‌ویژه ارائه ظرفیت‌هایی که در یک سال گذشته در حوزه زنجیره‌های ارزش بادام و ماهیان سردابی کسب شده، استفاده شود.

کد خبر 6087364

دیگر خبرها

  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • روکش آسفالت و خط‌کشی ترافیکی خیابان سلمان انجام شد + فیلم
  • توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • عربستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای پروژه نئوم
  • تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!
  • سرمایه‌گذاری هشت میلیون دلاری در بندر امام خمینی(ره)
  • دومین حضور چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه «اکسپو»