Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-29@03:57:22 GMT

شکست ائتلاف عربستان و امارات در توافق حدیده

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۹۰۲۳

پایگاه اینترنتی «الخلیج آنلاین» در گزارشی نوشت: عربستان و امارات (کشور‌های متجاوز به یمن) مثل کسی که تلاش می‌کند شکستش را پنهان کند، فورا از توافق بر سر شهر حدیده استقبال کردند. این دو یعنی ائتلافشان که حدود چهار سال ادامه یافت نتوانستند سلطه خود را بر این شهر تثبیت کنند. طمع‌ورزی‌های عربستان و امارات در این شهر که در ساحل دریای سرخ قرار دارد این دو را واداشت در سپتامبر ۲۰۱۸ حمله نظامی انجام دهند که با مخالفت طرف‌های بین‌المللی و حقوقی روبرو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته این پایگاه اینترنتی، پس از اعلام دستیابی به توافق بین طرف‌های درگیر در یمن با حمایت سازمان ملل متحد در سوئد، ریاض و ابوظبی که دو عامل مهم در نزاع در این کشور فقیر به شمار می‌روند، از موفقیت‌آمیز بودن این رایزنی‌ها استقبال کردند که این به منزله تایید شکست ائتلافشان به شمار می‌رود.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، در صفحه شخصی خود در «توئیتر» نوشت: «از توافق سوئد (حدیده) استقبال می‌کنیم و معتقدیم که فشار نظامی نیرو‌های ائتلاف عربی و نیرو‌های یمنی علیه حوثی‌ها در حدیده نتیجه بخش بوده است».

محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن، گفت: توافق‌هایی که سازمان ملل متحد بین طرفین جنگ در یمن حمایت کرد «نیرو‌های حوثی را ملزم می‌کند از بندر و شهر حدیده خارج شوند».

خالد بن سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن، در صفحه شخصی خود در «توئیتر» نوشت: عربستان از این توافق استقبال و از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل متحد قدردانی می‌کند. این گامی مهم در مسیر بازگرداندن حاکمیت و استقلال ملت یمن است.

وی افزود: ائتلاف ریاض و ابوظبی برای حمایت از ملت یمن و دولت قانونی (دولت مستعفی و فراری منصور هادی)، پایان دادن به جنگ، کودتا و بحران انسانی که شبه نظامیان حوثی آغازگر آن بودند، تشکیل شد.

در ادامه این گزارش آمده است اظهارات مقامات دو کشور در این زمینه نشان می‌دهد که این دو تلاش می‌کنند نقش ائتلاف را در موفقیت رایزنی‌ها نشان دهند در حالی که انتقادات بین‌المللی از نقش نیروی نظامی مشترک ابوظبی و ریاض در یمن ادامه دارد.

الخلیج آنلاین در ادامه نوشت: اظهارات مقامات عربستان و امارات با واقعیت‌ها در یمن تناقض دارد؛ زیرا ائتلافی که این دو کشور بر عهده دارند از سوی سازمان‌های بین‌المللی و حقوقی به نقض حقوق غیرنظامیان متهم شده و علاوه بر این صد‌ها حمله هوایی این دو کشور یمنی‌های بی‌گناه را هدف قرار داده است.

جنگی که ریاض و ابوظبی در آن مشارکت دارند سبب بروز بدترین گرسنگی در تاریخ معاصر جهان شد و علاوه بر این میلیون‌ها یمنی آواره شدند و وبا و دیگر بیماری‌ها شیوع یافت در حالی که نظام بهداشت و درمان نیز در این کشور نابود شده است.

در انتهای این مطلب آمد است: پس از چهار سال جنگ بین طرف‌های درگیر در یمن که ائتلاف (متجاوز) عربی یکی از مهمترین طرف‌های آن به شمار می‌رود، به نظر می‌رسد این ائتلاف نتوانست به اهداف خود به ویژه در زمینه تلاش برای در دست گرفتن کنترل شهر حدیده و بندر راهبردی آن دست یابد. ائتلاف و نیروهایش طی ماه‌های گذشته سعی کردند کنترل این بندر را از طریق گروه‌های جنگجوی تحت حمایت امارات و عربستان سعودی در دست بگیرند، اما فشار‌های بین‌المللی عملیات نظامی را ناکام ساخت.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: عربستان یمن سازمان ملل متحد فقیر امور خارجه سوئد ملل متحد جنگ سازمان ملل استقلال دولت حقوق جهان بهداشت و درمان عربستان سعودی جنگ حقوق سوئد عربستان یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۹۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید

امارات متحده عربی به‌زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتورهای هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.   به گزارش ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.   به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.   این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیازهای انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.   مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.   سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوزها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.   امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.   امارات یکی از کشورهایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.   در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.   ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.   نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فشار نظامی به حماس شکست خورده است
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • تاکسی هوایی امارات تا پایان 2025 به راه می افتد
  • العین؛ تعبیر تدریجی یک رؤیا
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • حذف تلخ عربستان از صعود به المپیک پاریس
  • ادامه روزهای کابوس وار مدافع عنوان قهرمانی در لیگ عربستان
  • انگیزه سرمربی الهلال: فرصت جدید برای موفقیت!
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله