Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- طی سالهای اخیر گرایش شدید کارگردانان تئاتر به گیشه و درآمدزایی و سوداگری در تئاتر به حدی افزایش یافته که گروه های جوان نیز برای اینکه متن و یا اثرشان دیده شود مجبور به استفاده از چهره های سینمایی و سلبریتی ها شده اند زیرا در غیر این صورت به هیچ عنوان تهیه کننده ای را برای کارشان پیدا نمی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، این روزها مشکلات تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی کم نیست. اتفاقاتی که گاهاً توسط بسیاری از هنرمندان به نام این عرصه بسیار زیان بار و خطرناک تلقی شده است.

ظهور و بروز آثار با نام موزیکال در تئاتر امروز مشکلات فراوانی را به بار آورده است. این دسته آثار با استفاده از بازیگران چهره سینمایی و همچنین سلبریتی ها با بهای هنفگتی بلیت های خود را به فروش می‌گذارند.

نکته جالب توجه آنجاست که مرکز هنرهای نمایشی به عنوان بانی عرصه هنرهای نمایشی نیز هیچ نوع نظارتی برای این قبیل آثار و چگونگی تولید و همچنین بلیت فروشی آنها ندارد. در این میان آثار موزیکال به طرز عجیبی مورد تسامح و سهل انگاری شورای نظارت و ارزشیابی قرار می گیرند. شورایی که در مورد آثار جوانان سختگیری تمام به خرج می دهد درباره تبلیغات پیش از اجرای این آثار تنها به تذکر اکتفا کرده و در مورد وضعیت اجرایی همچون استفاده از کلاه گیس و خواندن بازیگران چشمان خود را می بندد.

شروع این چنین آثاری سال گذشته با نمایش موزیکال الیورتوئیست آغاز شد که در زمان اجرا انتقادات فراوانی را به همراه داشت اما گروه اجرایی بدون در نظر گرفتن این انتقادات به راحتی اجرای خود را روی صحنه برد و حتی خارج از برنامه در جشنواره تئاتر فجر نیز حضور داشت.

جالب آنجاست که این نمایش که میلیاردها تومان فروش داشت بار دیگر در بهار سال آتی می خواهد بار دیگر صحنه تئاتر تالار وحدت را تجربه کند و این اجرای راحت و بدون دردسر موقعی اتفاق می افتد که بسیاری از گروه های تئاتر ماه ها و سالها برای دریافت سالن تئاتر دولتی به انتظار می نشینند.

از طرفی بعد از سود کلان پروژه الیورتوئیست، کارگردان اثر بار دیگر به فکر اثری دیگر در همان حال و هوا داشت. اثری به نام بینوایان که بدون در نظر گرفتن نام و مضمون به اثری تجملاتی تبدیل شد که و فقط قشر متمول توان خرید بلیت آن را پیدا کردند. اثری که در نکوهش فقر نوشته شده اما در عمل نگاهی دیگر بر فقر دارد.

بعد از سود کلان چنین آثاری انگار بسیاری از کارگردانان به طمع سود و گیشه به سمت چنین آثاری روانه شدند. متاسفانه در این میان هیچکس به فکر آثار دانشجویی و با توان مالی اندک نبود که در سالن های کوچک زیر چتر تبلیغاتی عظیم پروژه های گیشه محور ورشکست شدند.

حال نمایشی دیگر به نام هفت شهر عشق عطار با همان الگوی گیشه محور بودن راهی تئاتر ایران شده است. اثری که فهرست بلند بالایی از سلبریتی و چهره ها را در خود می بیند و با نام موزیکال باز هم با بلیت های هنفگت 250 هزار تومانی به فروش می رسد.

همانطور که در دو اثر بینوایان و الیورتوئیست مشاهده شد این نمایش نیز شاهد حضور بازیگرانی است که توانایی چندانی در اجرای آثار اپرا و موزیکال ندارند و مشخص نیست بر حسب چه توانایی به این کار دعوت شده اند. بازیگرانی که گاها سالها از تئاتر دور بوده اند و یا به طور کلی تئاتر را تجربه نکرده اند.

نکته قابل تامل در مورد اپرای هفت شهر عشق اما چیدمان عجیب و غریب بازیگران نیست. مشکل اصلی خود کارگردان اثر است. محمد عبدی زاده که تاکنون در تلویزیون و سینما فعالیت داشته هیچگاه تجربه کارگردانی تئاتر را نداشته است.

وی که تمام زمان کاری خود را به سینما و تصویر اختصاص داده برای نخستین تجربه تئاتری خود پروژه عظیم و پرخرجی همچون هفت شهر عشق را کارگردانی می کند و مشخص نیست مرکز هنرهای نمایشی چگونه به این کارگردان کار اولی اجازه فعالیت در چنین پروژه ای را داده است.

بحث در مورد این مطلب نیاز به تخصص فراوانی ندارد زیرا حتی یک بیننده تئاتر هم می داند که کارگردانی تئاتر ظرایف و تکنیک های خاص خود را دارد. تکنیک هایی که بدون شک در قبال اثری موزیکال دو چندان می شود و حال باید دید کارگردان هفت شهر عشق با چه سابقه و توانایی به این سمت کشیده شده است.

متاسفانه طی سالهای اخیر گرایش شدید کارگردانان تئاتر به گیشه و درآمدزایی و سوداگری در تئاتر به حدی افزایش یافته که گروه های جوان نیز برای اینکه متن و یا اثرشان دیده شود مجبور به استفاده از چهره های سینمایی و سلبریتی ها شده اند زیرا در غیر این صورت به هیچ عنوان تهیه کننده ای را برای کارشان پیدا نمی کنند.

ورود تهیه کنندگان غیر تئاتری و دلالی فاحش و آشکار در تئاتر طی سالیان گذشته این هنر را به گفته بسیاری از اهالی تئاتر از رسالت اصلی خود دور کرده است. اتفاقی که در سالهای متمادی به نابودی کامل این رشته خواهد انجامید. هنری که رسالت اصلی اش ایجاد تفکر بوده و حالا تنها به کالایی سرگرم کننده تبدیل شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر تئاتر ایران نمایش هفت شهر عشق تئاتر در ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۴۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینجا آمریکاست و آنهایی که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند

تاریخ گواهی می دهد که بی عدالتی ، ظلم و دروغ در نهایت توسط وجدان های بیدار سرکوب خواهد شد، هیچ ظلمی در هیچ کجای صفحات تاریخ هرچقدر هم که طولانی باشد دوام نیاورده، همیشه انسان هایی بوده اند که حتی به قیمت جان خود هم که شده مقابل ظلم و بی عدالتی ایستاده اند و این آزمایشی بوده است برای بشریت...

حالا روزهاست که از ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه می گذرد ، ظلمی که باعث شده تا بسیاری از افرادی که تا امروز این رژیم را نمی شناختند حالا بیدار شوند و جهان را بیدار کنند. 

آیا یک رستاخیز جهانی در راه است؟

 از تاریخ ۱۸ آوریل یعنی ۳۰ فروردین تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های  فقط آمریکا بازداشت شدند و پلیس این کشور با حمله به دانشگاه های این کشور از نارنجک‌ و شوکر استفاده می‌کند. پلیسی که نه فقط دانشجویان را مورد تعرض قرار می دهد بلکه حتی اساتید از جمله رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه ایالت جورجیا را نیز به فجیع ترین وضع ممکن بازداشت کرده است.

کیومرث یزدان پناه کارشناس بین‌الملل در این باره گفته است: حداقل انتظاری که می‌شود از افکار آزادی خواه جهان و اندیشه محور جهانی به ویژه از دانشگاه‌های مستقل و دانشگاه‌هایی که هیچ‌گونه وابستگی سیاسی به سیستم‌های غربی ندارند داشته باشیم همین باشد که در مواقع لازم و به موقع مقابل ظلمی که بر مظلومی در هر نقطه از جهان می‌شود بایستند. این خیزشی که به عنوان خیزش سازگار با افکار ضد بشری صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی در آمریکا شاهدش هستیم مصداق بارزی در جنبش آزادی خواهی دانشجویی در جهان است؛  آن هم در جایی که اسرائیل را فرزند کوچک خود در نقطه‌ای دیگر از جهان می‌دانند. آن هم در جایی که خود باعث و بانی بسیاری از جنایات بشری در اقصی نقاط جهان است و سیستم بی رحمی دارد و پلیسش به خشونت و بی رحمی مشهور است و معمولا چنین حرکات و گردهمایی‌های از جنس مردمی و همدردی با مظلومان سرزمین‌های اشغالی  را بر نمی‌تابد.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: به نظر من این اتفاق می‌تواند نقطه و سرآغازی برای رستاخیز جهانی در افکار عمومی جهان برای جنایات رژیم صهیونیستی و امیال آن‌ها باشد. به هر حال آن چیزی که در دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن هستیم هر مقدار دامنه این اعتراضات گسترده‌تر و وسیع‌تر شود و هر چه قدر شرایط را برای مبارزه واقعی با ستمکاران صهیونیست فراهم کند حتما می‌تواند آثار بسیار درخشانی را  برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین داشته باشد و برای  تثبیت موقعیت آن‌ها، به رسمیت شناختن حقوق مشروع و از همه مهم‌تر به رسمیت شناختن کشور فلسطین اهمیت داشته باشد.

اتمام یک لیبرال دموکراسی غربی 

احمد دستمالچیان سفیر پیشین ایران هم در این باره گفته است: از همان روز‌های ابتدایی عملیات طوفان الاقصی در چندین نوبت عنوان کردیم که از بزرگترین دستاورد‌های این عملیات به چالش کشیدن لیبرال دموکراسی غربی‌ها است. پایه های سه رکن اساسی حقوق بشر، آزادی بیان و تعیین سرنوشت در استاندارد دوگانه غرب لرزان شده است و انسان غربی و خصوصا جوانان و نخبگان دانشگاهی در این چالش برانگیختگی عمومی را به راه انداختند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: اکنون نظام استکباری غربی با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی و خیزش نخبگی روبه‌رو است. اندیشکده‌های مهم در اروپا و آمریکا در برابر این سوال قرار گرفته‌اند که چرا باید در برابر جنایات صهیونیست‌ها سکوت کنیم؟

دستمالچیان افزود: این موضوعی است که در آمریکا نماد پیدا کرده و با پیش بینی‌هایی که می‌شود به اروپا هم سرایت خواهد کرد و تقابل بسیار عمیقی میان حاکمیت و مردم به وجود می‌آورد و چالش بزرگی بر سر راه نظام لیبرال دموکراسی غربی خواهد بود .

دانشجویانی که نه تخریب کردند، نه شعار تخریب دادند

در کشورمان نیز بسیاری در این باره گفتند از جمله مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: شما ملاحظه کنید آمریکایی‌ها و دستگاه‌های مرتبط با آنها، با مخالفت زبانی با اسرائیل چه معامله‌ای دارند انجام می‌دهند! دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا نه تخریب کردند، نه شعار تخریب دادند، نه کسی را کشتند، نه جایی را آتش زدند، نه شیشه‌ای را شکستند؛ این‌جور دارد با آنها رفتار می‌شود. این رفتار آمریکایی‌ها هم، حقانیت موضع جمهوری اسلامی را در بدبینیِ به آمریکا نشان داد؛ یعنی در واقع شد پشتوانه‌ی همین «مرگ بر آمریکا»یی که شما می‌گویید. نشان داد به همه که آمریکا شریکِ جرم است. یک حرفی هم ممکن است یک وقتی بزنند به‌عنوان مثلاً دلسوزی! دروغ است، خلاف واقع است.آنچه که انسان مشاهده می‌کند در عمل، نشان‌دهنده‌ی همراهی و همدستی آمریکا در این جرم بزرگ، در این گناه نابخشودنی با رژیم صهیونیستی است. اینها شریک جرمند. چطور می شود نسبت به یک چنین نظامی، نسبت به چنین رژیمی، انسان خوش‌بین باشد؟ چطور ممکن است؟ یا به حرف او اعتماد بکند.

و در پایان نیز بد نیست به اظهار نظر برنی سندرز سناتور آمریکایی در این باره اشاره کنیم که گفته است  «افتخار می‌کنم که دانشجویان به جنگ غزه اعتراض می‌کنند. متمرکز و در آرامش بمانید. شما در سوی درست تاریخ قرار دارید».

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • هر ۱۰ روز یک پزشک خودکشی می‌کند
  • تلفیق آگاهانه بازیگری و موسیقی در آثار نمایشی
  • کلوپ: صلاح نشان داد می‌تواند چه کار کند
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • حمله جدید حزب الله به سرزمین های آشغالی و بلندی های جولان با ده‌ها موشک
  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر
  • پولاد کیمیایی خواننده «گالیله» شد
  • بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد
  • اینجا آمریکاست و آنهایی که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند
  • اشتباه لفظی ژاوی: جای لواندوفسکی امن است