Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-29@04:13:08 GMT

مهم ترین خواص ویتامین آ که از آن بی خبرید

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۶۱۱۴۹

مهم ترین خواص ویتامین آ که از آن بی خبرید

رکنا: ویتامین آ خواص بی شماری دارد که در حفظ سلامتی بدن به خصوص تقویت بینایی موثر است.

ویتامین‌ها از مهمترین ترکیبات شیمیایى هستند که بدن براى فعالیت روزانه خود به آنها نیازمند است. بدن انسان توانایى ساخت ویتامین‌ها را ندارد. به همین علت این ترکیبات شیمیایى که نقش بزرگى در ساختمان وعملکرد درونى بدن بر عهده دارند باید به میزان کافى و مداوم از طریق خوراک روزانه تامین شوند‌، زیرا بسیارى از فعالیت‌هاى حیاتى بدن تنها با حضور ویتامین‌ها میسر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویتامین‌ها به انواع مختلفى تقسیم مى‌شوند و هر کدام از آنها وظایف مخصوص به خود را بر عهده دارد. از میان آنها مى‌توان به «ویتامین آ» اشاره کرد. «ویتامین آ» ترکیبى است که در ساختمان پوست، موها، چشم، دندان و لثه حضور دارد. حضور این ویتامین سبب عملکرد صحیح و حفظ سلامت این اعضا مى‌شود. «ویتامین آ» در سنین رشد در استخوان سازى شرکت می‌کند به همین علت کودکان در حال رشد، خانمهاى باردار یا شیرده نیاز بیشترى به «ویتامین آ» دارند. «ویتامین آ» ترکیبى است که در تمام گیاهان سبز خوراکى مثل اسفناج وهمین‌طور کلم، هویج و گوجه فرنگى یافت می‌شود. کره، شیر و زرده‌ تخم‌مرغ نیز سرشار از «ویتامین آ» هستند.

«ویتامین آ» موجود در منابع حیوانى مانند شیر و زرده تخم‌مرغ به سرعت جذب بدن مى‌شود. اما منابع گیاهى مانند اسفناج در واقع حاوى پیش‌ساز «ویتامین آ» هستند که پس از ورود به بدن ابتدا به کبد مى‌رود و پس از اندکى تغییر، تبدیل به ترکیب «ویتامین آ» تبدیل می‌شود که بدن توانایى جذب آن را دارد. «ویتامین آ» در پوست به رشد، ترمیم و بازسازى این بافت کمک مى‌کند. این ویتامین اشعه زیانبخش نور خورشید را به خود جذب مى‌کند و مانع آسیب‌دیدن سلولهاى پوست مى‌شود، همچنین مقاومت این سلولها را در برابر آلاینده‌هاى محیطى مانند دود و منواکسید کربن افزایش مى‌دهد. «ویتامین آ» در ساخت کلاژن پوست شرکت مى‌کند. کلاژن ترکیبى است که حضور آن سبب استحکام پوست می‌شود. ساخت کلاژن با بالا رفتن سن به طور طبیعى کاهش مى‌یاید و این مسئله سبب افتادگى و ایجاد چین و چروک در سطح پوست مى‌شود. به همین علت «ویتامین آ» ترکیب جادویى است که در کرم‌هاى گرانقیمت زیبایى پوست و ترکیبات جلوگیرى کننده از پیرى و افتادگى پوست به کار مى‌رود. «ویتامین آ» همچنین نقش مهمى در سیستم بینایى بر عهده دارد.

عملکرد صحیح بینایى در محیطهاى کم نور و تاریک نیازمند حضور ترکیب این ویتامین است. کمبود «ویتامین آ» منجر به ضعف بینایى در تاریکى یا مشکل شب کورى می‌شود. خشکى چشم، خشکى پوست و ریزش‌ شدید موها نیز از پیامدهاى کمبود «ویتامین آ» است. مصرف برخى داروها مانند آنتى بیوتیک‌ها جذب بسیارى از ویتامین‌ها از جمله «ویتامین آ» را کاهش مى‌دهد. «ویتامین آ» از جمله ویتامین‌هاى است که توسط بدن و در بافت کبد ذخیره مى‌شوند. به همین علت نه تنها کمبود، بلکه مصرف بیش از حد این ویتامین براى بدن مضر است و سبب مسمومیت مى‌شود. مسمومیت «ویتامین آ» با سردرد تهوع و سرگیجه همراه است که علت آن به هم ریختن تعادل اعصاب مرکزى یا همان مغز و نخاع است. این مسمومیت گاه منجر به ریزش ناگهانى مو نیز مى‌شود. «ویتامین آ» در ترکیب با ویتامین سى سیستم ایمنى بدن راتقویت مى‌کند و مصرف روزانه این دو ویتامین ریسک بیماریهاى مانند سرطان را به طور محسوسى کاهش مى‌دهد. براى تأمین «ویتامین آ» مورد نیاز بدن مى‌توان از کپسولها یا قرص‌هاى «ویتامین آ» به عنوان مکمل‌هاى غذایى استفاده کرد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آخرین تصاویر از باقری درمنی لحظاتی قبل از اعدام سهیل مرا به همخوابی با دوستانش می فرستاد / نوشین قبل از اعدام چه گفت ؟ باقری درمنی اعدام شد مستوره عاشق همسرم شده بود برای همین آن کار شیطانی را انجام داد دام الینا مقابل باشگاه های ورزشی برای پسران خوشتیب و پولدار تهرانی+ عکس سلطان قیر چگونه اعدام شد ؟ / سرنوشت 5 همدست حمید رضا باقری درمنی چه شد؟ + تصاویر رفتار بد زن مو طلایی باعث شد سرش از تنش جدا شود+ عکس مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا قتل دختر تهرانی به خاطر یک لپ تاپ+ عکس پشت پرده کما رفتن نوزاد در بناب؟ نامادری در حسرت فرزند 2 کودکش را به قتل رساند+ عکس قتل وحشتناک توحید 3 ساله و خدیجه 2 ساله توسط نامادری + عکس مردی مادرش را پس از مرگ زنده کرد! تصادف یک محیط‌بان با شکارچیان در کرمانشاه ! 25 سال زندان برای شوهر بی رحم / این مرد کاش همسرش را می کشت+ عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: دندان سلامت سرطان چین و چروک مصرف بیش از حد ویتامین کبد ریسک عکس فیلم زن جوان قتل خانواده در خیابان پسر همسرش خودکشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۱۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: به گفته متخصصان، پوست موز بسیار مغذی و سرشار از فواید است. در این مطلب به برخی از فواید پوست موز نگاهی انداخته‌ایم.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد: مشخص شده که پوست موز سرشار از پلی فنول‌ها، کاروتنوئیدها و سایر آنتی اکسیدان‌ها است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد سرطان زا محافظت می‌کند. مصرف بیشتر پوست موز می تواند سطح آنتی اکسیدان را افزایش داده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

افسردگی را کاهش می‌دهد: ویتامین B۶ و محتوای بالای تریپتوفان موز می‌تواند به بهبود برخی از علائم افسردگی و سایر اختلالات خلقی کمک کند.

کلسترول را کاهش می‌دهد: پوست موز دارای فیبرهای محلول و نامحلول است که باعث کاهش کلسترول و جلوگیری از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ ها می‌شود. این خاصیت پوست موز به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

برای چشمان خوب است: پوست موز برای چشم مفید است و احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود قرار دادن آن روی چشم به کاهش پف کردگی کمک می‌کند. همچنین، لایه برداری با موز به روشن شدن حلقه‌های تیره زیر چشم و کاهش ظاهر خطوط ریز کمک می‌کند.

یبوست را برطرف می‌کند: موز سرشار از فیبر است و به حرکات منظم روده کمک می‌کند. فیبر به رشد باکتری‌های خوب در روده کمک کرده که باعث تقویت هضم می‌شود و روده را سالم نگه می دارد.

دندان‌ها را درخشان می‌کند: به گفته متخصصان، مالیدن پوست موز به دندان‌ها یک دقیقه در روز به مدت یک هفته می‌تواند به درخشندگی دندان کمک کند. موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است و در صورت تماس با دندان مواد معدنی آن جذب مینا شده و دندان‌ها را سفید می‌کند.

جوش‌ها را درمان می‌کند: اگر از جوش‌های روی صورت‌تان خسته شده‌اید و این جوش‌ها شما را اذیت می‌کنند، به سادگی شروع به مالیدن پوست موز روی صورت خود کنید و در عرض یک هفته تفاوت را مشاهده کنید. پوست موزبه کاهش التهاب در پوست کمک می‌کنند و همچنین سرشار از فنولیک است که مملو مواد ضد میکروبی برای درمان جوش و آکنه است.

درد را کاهش می‌دهد: بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، پوست موز سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند کاروتنوئیدها و پلی فنول‌ها است. پوست موز همچنین سرشار از خواص ضد التهابی است و به کاهش درد بدن کمک می‌کند.

از پوست در برابر اشعه فرا بنفش محافظت می‌کند: پوست موز سرشار از ترکیبات زیست فعال مانند فنولیک‌ها، فلاونوئیدها، تانن‌ها، کاروتنوئیدها و آلکالوئیدها است که به جلوگیری از رادیکال‌های آزاد و همچنین محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

با خواص بی نظیر و جادویی موز آشنا شوید | موز چاق کننده است؟ خواص ویژه موز سیاه شده که نمی دانستید | چرا موزهای ظاهرا خراب خاصیت بیشتری دارند؟!

کد خبر 847529 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خواص مواد غذایی مواد غذایی خبر مهم رژیم غذایی موز

دیگر خبرها

  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • کرم معجزه
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟