Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمودار قیمت انواع گوشی‌های تلفن‌همراه از اواسط آبان‌ ماه با شیب نزولی نسبتا شدیدی مواجه شد که به گفته فعالان بازار این اتفاق ناشی از افت نرخ ارز در بازار آزاد بود. آفتاب‌‌نیوز : این روند کاهش قیمت‌ها طی ماه گذشته چندان محسوس نبود و این در حالی است که نرخ دلار از اواخر آبان‌ماه تا به امروز نزدیک به 4 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است و از حدود 13 هزار تومان به کانال 9 هزار تومان عقب نشینی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از فعالان بازار تلفن‌همراه درباره علت عدم افت قیمت‌ها طی یک ماه اخیر به خبرنگار ایلنا گفت: واردکنندگان گوشی‌ها را با نرخ ارز نیمایی وارد کشور می‌کنند و دلار در این سامانه طی یک ماه گذشته نوسان چشمگیری نداشته است.
علی حبیب‌نژاد با بیان اینکه بازار رفته رفته با کمبود کالا مواجه خواهد شد، اظهار کرد: طی چند هفته اخیر بازار گوشی با رکود شدیدی مواجه شده است اما با این حال بعضی از مدل‌ها پرفروش کمیاب هستند و به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن شب عید بازار به سوی کمبود کالا می‌رود.
این فعال بازار تلفن‌همراه با بیان اینکه هم‌اکنون سامانه ثبت‌سفارش روی واردکنندگان مسدود است، گفت: به نظر می‌رسد این اقدام میزان واردات گوشی را به صفر رسانده باشد و اگر این رویه ادامه‌دار پیدا کند قیمت‌ها در ماه‌های آینده کاهش پیدا نخواهد کرد و حتی شاهد افزایش قیمت در بازار خواهیم بود.
به گفته وی، درحال حاضر گوشی‌های بسیاری در گمرک مانده است و مسئولان اقدام عملی برای ترخیص این محصولات انجام نداده‌اند و اگر این روند ادامه پیدا کند شاهد آشفتگی شدیدی در بازار خواهیم بود.
این واردکننده‌ گوشی درپاسخ به این سوال که آیا با ترخیص محصولات دپو شده از گمرک، بازار کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد؟ گفت: گرچه این موضوع می‌تواند بر روند کاهشی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد ؛ اما همان‌طور که گفته شد گوشی‌های موبایل با نرخ ارز نیمایی وارد کشور می‌شوند اگر دلار در این سامانه کاهش پیدا کند، شاهد افت قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.
حبیب‌نژاد درباره گوشی‌هایی که به دستور مراجع قضائی توقیف شده‌اند، نیز اظهار کرد: حجم این کالاها چندان زیاد نیست؛ اما با توجه به اینکه با نرخ ارز دولتی وارد کشور شده‌اند، می‌توانند تاثیری در افت قیمت‌ها داشته باشند؛ البته اگر سودجویان بازار از این فرصت استفاده نکنند و مسئولان با نظارت کامل این محصولات را به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسانند.
وی افزود: البته احتمالا مسئولان تصمیم‌ خواهند گرفت تا گوشی‌های توقیفی را که با ارز 4200 تومانی خریداری شده‌اند برای جلوگیری از سوءاستفاده دلالان به طور ثبت‌نام شده و براساس کد ملی به خریداران برسانند که در این‌صورت شاهد افت قیمتی چندانی در بازار نخواهیم بود.
به گفته حبیب‌نژاد، درحال حاضر خرید و فروشی در بازار رخ نمی‌دهد و بیشتر درآمد فروشندگان از فروش لوازم جانبی مانند محافظ صفحه‌ نمایش و قاب گوشی است.
این فعال بازار اظهار کرد: اگر نرخ ارز در بازار آزاد روند کاهشی خود را ادامه دهد، بدون شک نرخ دلاری که از طریق سامانه نیما در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد نیز کاهش پیدا می‌کند و در این صورت افت قیمت در انواع محصولات دیجیتال به ویژه گوشی تلفن همراه احساس خواهد شد.
منبع: ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بازار موبایل قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۹۵۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، اخیرا گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده اصلی کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرده است. شرکت های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب اهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر این لیست قرار دارند.

در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود ۴۲ درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام ۵۳ درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود ۱۱۲ درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی ۵۲درصد زیاد شده است.

در فهرست برترین های واردات ۱۴۰۲ واردات شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون ۲۳۶ درصد افزایش یافته است.

چندی قبل بانک مرکزی هم اعلام کرده بود؛ جزییات ارز تخصیص یافته و تامین شده برای شرکت های مختلف را منتشر خواهد کرد. جزئیات این فهرست می تواند تا حدودی وضعیت اولویت دهی تخصیص ارز به شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را شفاف کند و از این طریق می توان یک برآورد اولیه از میزان ارز دولتی و نیمایی تخصیص یافته به این شرکت ها در دست داشت.

کد خبر 847365 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی خبر مهم وزارت دفاع بانک مرکزی

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ترخیص فوری موتور شارژی‌های توقیفی در کیش
  • محبوب ‌ترین گوشی‌ های میان‌ رده شیائومی سری redmi
  • قیمت گوشی امروز 8 اردیبهشت 1403
  • آشنایی با کابل نسوز
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم ندارید
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • آموزش: ۸ ترفند ساده برای شارژ سریع‌تر گوشی
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • پرچمداران سامسونگ در یک‌قدمی ۱۰۰میلیون تومانی