Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید اسدالله هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مشکل عمده ای که استان ایلام به لحاظ محیط زیست دارد بحث پسماند است.

ی ادامه داد: متاسفانه استان ایلام یکی از استان هایی است که هم حجم تولید پسماند آن بالا و مدیریت پسماند صحیح و اصولی و بهداشتی نیست.

وی افزود: در این خصوص بر روی بحث پسماند اداره محیط زیست حرکت کرده و تعدادی از شهرداران را به مراجع قضایی معرفی کردیم زیرا که مدیریت پسماند در شهرها به عهده شهرداران و در روستاها به عهده دهیاران و غیر از آن به عهده بخشداران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت پسماند شهر ایلام مناسب نیست

وی عنوان کرد: شهر ایلام که به عنوان مرکز استان است وضعیت پسماند آن بسیار نابسامان بوده و اقدامات اولیه در این زمینه انجام گرفته است.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که استان ایلام به لحاظ محیط زیستدارد پسماندهای عفونی یا پزشکی است که به مسئولان ذیربطتذکرات لازم داده شده است.

هاشمی اظهار داشت: دستور کار اصلی من به عنوان مدیر کل محیط زیست این است که پسماند استان و به خصوص پسماند پزشکی را مدیریت آن را به جایی برسانم زیرا که در شان مردم ایلام نیست که این پسماندها در طبیعت رها شود که آلودگی خاک و هم منابع آب های زیرزمینی سطحی را داشته باشیم و گاها با آتش زدن آنها گازهای مانند اکسین آزاد شود که سرطان زا و خطرناک هستند و برای مردم ایجاد آلودگی کنند.

وی افزود: من اقدامات شهرداران محترم را قبول دارم اما به موازات این که ما پارکینگ و پیاده رو و پارک می سازیم باید مدیریت پسماند را نیز انجام دهیم، دولت بودجه های را در اختیار آنها قرار داده و نباید حفظ محیط زیست را اولویت های سوم و چهارم بگذاریم، در سطح نظام اولویت محیط زیست یکی از اولویت های اصلی کشور است.

طرح های بزرگ استان باید پیوست محیط زیست داشته باشند

هاشمی با اشاره به این که رعایت اصول و پیوست های زیست محیطی به موازات پیشرفت پروژه ها از سوی کارخانجات و صنایع بزرگ الزامی است، افزود: تا کنون صنایعی که مجوز دریافت کردند و پیوست های زیست محیطی را داشتند کما این که ما الان پروژه پتروشیمی مهران پیوست زیست محیطی آن در سازمان محیط زیست تایید نشده ولی مراحل نهایی آن در حال طی کردن است.

مدیر کل محیط زیست ایلام عنوان کرد: چندی پیش نیز نیروگاه سیکل ترکیبی دهلران مجوز زیست محیطی آن صادر شد.

وی افزود: حتی راه آهن کرمانشاه به ایلام نیز مجوز زیست محیطی هم صادر شد که همه آنها در راستای توسعه پایدار و توسعه ای که محیط زیست همراه با توسعه استان است.

وی افزود: حتی بعد از صدور مجوز در مراحل کار نیز نظارت داریم که آیا ضوابطی که اعلام کردند انجام می شود یا نه انجام نمی شود.

کد خبر 4497215

منبع: مهر

کلیدواژه: زباله محیط زیست ایلام مدیریت پسماند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۴۱۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس

محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌هاست.

آلودگی‌های با منشاء خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل نظیر استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است. در این شرایط رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نقش دیپلماسی بر کاهش مشکلات زیست‌محیطی خلیج فارس تاکید می‌کند.

چالش‌های زیست محیطی خلیج فارس

 سید علی صالح پور با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان اظهارکرد: ما از سال گذشته به بعد با از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان شاهد ایجاد فضای جدید در منطقه هستیم. این تحول زمینه‌های زیادی را برای ایجاد تعامل و مناسبات جدید بین ایران و کشورهای دیگر ایجاد می‌کند. در سطوح سیاست علیا (high politics) اراده و اهتمام میان رهبران سیاسی برای توسعه و نزدیک شدن روابط وجود دارد. در سطوح سیاست سفلی (low politics) نیز باید از ابزارها و زمینه‌های موجود برای تقویت روابط بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به تقویت روابط میان ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کند، محیط زیست است. چالش‌های محیط زیستی خلیج فارس متنوع است.  این پهنه‌ آبی از منظرهای مختلف که بیشتر ناشی از  آثار مخرب تغییرات آب و هوایی است، شرایط حساس و شکننده‌ای دارد. مسایل مربوط به آلودگی‌ها، طوفان‌های گرد و غبار و تنش آبی نیز مطرح است.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این شرایط بیش از پیش لزوم جمع شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس حول یک محور احساس می‌شود و باید به کمک هم نسبت به رفع این مسایل اقدام کنند. ما پیش از این در نشست‌های مختلف به کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی خود را در راستای کمک به رفع چالش‌های زیست‌محیطی این پهنه آبی اعلام کرده‌ایم و حتی حاضر هستیم در چارچوب یک ساختار هشت کشوری یعنی شش کشور واقع در جنوب خلیج فارس به علاوه ایران و عراق در این زمینه اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه موضوعی می‌تواند در اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس قرار بگیرد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در چارچوب دیپلماسی زیست‌محیطی در حوزه خلیج فارس می‌تواند مطرح شود، «آلودگی نفتی» است که در سطح خلیج فارس پراکنده است. متاسفانه این پهنه آبی به علت عبور شمار تعداد زیادی نفتکش و نشت قابل توجه نفت از آن‌ها یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان محسوب می‌شود.

صالح پوردر پایان اظهارکرد: محیط دریایی خلیج فارس بسیار حساس است و به‌راحتی سیستم چرخش آب در این منطقه آسیب می‌بیند. فعالیت تاسیسات آب شیرین‌کن و گرمایش آب موجب تخریب مرجان‌ها می‌شود و از مهم‌ترین نکاتی است که در این پهنه آبی قابل توجه است و می‌تواند به عنوان اولویت‌ برای همکاری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس مد نظر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • ۲ گروه صیادی و شکارچی غیرمجاز در پلدختر دستگیر شدند
  • تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه