Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمدجواد یافتیان ؛ کودتای 28 مرداد از جمله رویدادهای تاریخی محسوب می شود که با دخالت ایالات متحده و همچنین انگلستان، بیش از 30 سال حکومت دیکتاتوری شاه در کشور را تمدید کرد.

تاکنون این دو کشور زیر بار دخالت خود در کودتای 28مرداد نمی رفتند اما با انتشار اسناد مرتبط از سوی دانشگاه جرج واشنگتن برای افکار عمومی جهان مشخص شد که ایالات متحده آمریکا و انگلیس چگونه حق مردم ایران را ضایع کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نباید از یاد برد هر چند در همان سالهای اولیه پس از کودتا یعنی در سال 1933 در نشریه ساتردی ایونینگ پست گزارش جزییات این عملیات منتشر شده بود اما در طول چندین دهه نه دولت آمریکا و نه دولت انگلیس به نقش خود در سرنگونی مصدق اعتراف نمی کردند. از همان زمان به بعد افسران کار کشته سیا و ام ای-6 که در این کودتا شرکت داشتند خاطرات خود را در باره جزییات فعالیت هایشان منتشر کرده اند.

بر این اساس مجلس نهم شورای اسلامی، در شهریور سال 92 دوفوریت پیگیری حقوقی_سیاسی کودتا را در صحن علنی تصویب کردند و در نهایت 7 تیر همان سال جزییات آن را نهایی کردند.

براساس این طرح و  با توجه به افشا و اعلام اسناد رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر دخالت دولت های آمریکا و انگلیس در طراحی و اجرای کودتای 28مرداد 1332 علیه کشور ایران و نقض حاکمیت ملی و بروز خسارات سنگین مادی و معنوی به کشور، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است کارگروهی را به منظور برآورد خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران فوراً تشکیل و هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات این کارگروه را به مجلس شورای اسلامی ارایه دهد.

وزیر امور خارجه، دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات و نماینده تام الاختیار فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، روسای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون قضائی و حقوقی و همچنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از جمله اعضای کارگروه پیگیری جبران خسارت کودتای 28 مرداد محسوب می شوند.

حال پس از گذشت حدود 5 سال از تصویب دوفوریت پیگیری حقوقی_سیاسی کودتا هنوز خبر جدی از تشکیل کارگروه نیست. موضوعی که در شرایط امروز ایران مبنی بر شکایت از آمریکا به لاهه و رفتارهای عهدشکنانه واشنگتن در برجام بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایالات متحده واشنگتن جهان ایالات متحده آمریکا انگلیس مردم ایران دولت آمریکا دولت مجلس نهم صحن علنی ایران مادی و معنوی دولت جمهوری اسلامی ملت ایران مجلس شورای اسلامی سپاه پاسداران کمیسیون امنیت ملی بودجه و محاسبات مجلس شورای ایران کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کودتای ۲۸ مرداد مجلس نهم مردم ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۸۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود

به گزارش خبرآنلاین «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پیامی در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره بازداشت دانشجویان معترض به جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه در دانشگاه‌های این کشور نوشت: گزارش‌های خبری درباره سرکوب و بازداشت گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی توسط پلیس این کشور به دلیل حمایتشان از مردم فلسطین، نقض خشونت‌بار حق رای، آزادی بیان و حقوق بشر است که برای افکار عمومی سراسر جهان نگران‌کننده است.

کنعانی افزود: ضرورت دارد که دولت آمریکا در عین پایبندی به وظایف حقوق بشری خود، آزادی بیان و تجمعات دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند و به خواسته‌ها و حقوق قانونی آن‌ها احترام بگذارد.

در ادامه پیام سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مطرح شد: نقش اصلی و حمایت‌گرانه دولت آمریکا در نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین با ایجاد فضای خفقان‌آور و فرونشاندن صدای معترضان پاک نخواهد شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898970

دیگر خبرها

  • هر ایرانی که از این جاده بازدید کند از شکسته شدن غرور ایرانی خجالت می‌کشد
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • درخواست رفع فیلتر این اپلیکیشن در کمیته فیلترینگ بررسی می‌شود
  • کنعانی: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز:صدای امثال علی نژاد ها در غرب برای بی حجاب کردن دختران معصوم این مملکت صدای کودتای سازمان سیا است