Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه در تئاتر مشهد با یک انقطاع نسلی مواجهه هستیم، گفت: در این شهر پیام ایمان اخلاق باید تشدید شود، به‌طوری که تئاتر مشهد الگو و جریان‌ساز در کشورشود.

به گزارش قدس آنلاین ، میثم مرادی ظهر امروز در نشست خبری چله نمایش ماه که در خانه شهید مسعود سهیلی برگزار شد، با بیان اینکه با دعای مادر این شهید این جشنواره باشکوه‌تر و پرمخاطب‌تر برگزار می‌شود، گفت: فلسفه برگزاری این جشنواره این است که در 40 روز  یعنی از 10 دی ماه تا 22 بهمن در 200 نقطه مشهد نمایش اجرا می‌شود که این موضوع توجه به‌هنر تئاتر به‌خصوص نمایش مردمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس حوززه هنری خراسان رضوی به‌تفاوت این هنر با سایر هنرها پرداخت و اظهار کرد: تئاتر برخلاف سایر شاخه‌های هنری از جنس مردم است و مسائل و مشکلات جامعه را با زبان هنر بازگو می‌کند.

وی بیان کرد: این جشنواره، تئاتر را به‌مکان‌های عمومی می‌برد و  پیوند دوباره‌ای میان تئاتر با مردم ایجاد می‌کند.

مرادی با بیان اینکه اجرای تئاترهای لاکچری در این چند ماهه سبب کاهش استقبال و مخاطب از تئاتر شده است، اضافه کرد: چله نمایش ما، تئاتر را به‌بطن جامعه می‌برد، این جشنواره با ساده‌ترین شکل ممکن پیام خود را به‌مردم منتقل می‌کند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی شعار و موضوع جشنواره چله نمایش ما را حماسه اقتصادی عنوان کرد و گفت: توجه به‌کالای ایرانی و بحث اختلاس فساد و رانت مسائلی که امروز در مجامع عمومی ما مورد بحث و گفت‌وگو است را به‌یک ایده یا طرح به‌صورت نمایشی که پاسخی برای رفع این مشکلات و مبارزه با این مفاسد اقتصادی است، تبدیل می‌کند.

مرادی ادامه داد: به‌دبیرخانه این جشنواره 130 طرح ارسال شد که از بین آنها 20 طرح از 20 گروه انتخاب شد و  قرار است در مرحله دوم، 20 نمایش برای نقاط مختلف شهر انتخاب شوند.

وی با اشاره به‌اینکه دومین دوره جشنواره چله نمایش ما به‌یاد نام شهید مسعود سهیلی برگزار می‌شود، اضافه کرد: افتخار این جشنواره است که به‌نام یک شهید آغاز می‌شود و مطمئنا این شهید هدایت‌گر راه این جشنواره است.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد: دومین جشنواره مردمی «چله نمایش ما» با هدف احیای تئاتر مردمی، نگاهی ویژه به‌وضعیت و مسائل اقتصادی کشور دارد و از لزوم توجه به‌تعاون اجتماعی و همبستگی ملی در حوزه اقتصاد سخن می‌گوید.

مرادی فقدان اخلاق و ادب در تئاتر یکی از معظلات این هنر دانست و افزود: تلاش داریم بحث اخلاق و ادب را در جامعه تئاتری گسترش دهیم و ارتباط هنرمندان جوان را با پیشکسوت افزایش دهیم تا به‌این وسیله اخلاق و احترام در تئاتر ترویج شود.

وی با اشاره به‌اینکه در تئاتر مشهد با یک انقطاع نسلی مواجهه هستیم، بیان کرد: در مشهد پیام ایمان اخلاق  باید تشدید شود، به‌طوری که تئاتر مشهد الگو و جریان‌ساز در کشور شود.

چله نمایش ما می‌تواند تئاتر را به‌میان اقشار مختلف جامعه ببرد

در ادامه سرپرست معاونت هنری و سینمایی ارشاد خراسان رضوی به‌کارهای مشترک حوزه هنری خراسان رضوی و این اداره کل گفت: ما سینما را با سیار کردنش به‌میان مردم برده‌ایم، اما هنوز نتوانسته‌ایم تئاتر را به‌میان مردم ببریم که خوشبختانه با چله نمایش ما این اتفاق دارد میفتد.

محمد رضا محمدی با بیان اینکه تئاتر با دو چالش مواجهه است، اضافه کرد: یکی مسائل اخلاقی و دوم نبودن متن فاخر که در حال حاضر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قدم‌های در این زمینه برداشته است.

وی متذکر شد: با یک اثر فاخر می‌تواند در چند دقیقه تمام مسائلی که شاید در 100 دقیقه یک کارشناس مسائل اقتصادی نتواند بیان کنند، منتقل کند.

برگزاری جشنواره‌ها باید با هدف شناسایی استعدادهای جوانان باشد

در ادامه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: یکی برکات حوزه هنری، تمرکز بر ترویج فرهنگ انقلابی  است، هر چند تمام دستگاه‌های فرهنگی وظیفه ترویج  فرهنگ انقلابی را دارند، اما حوزه هنری به‌طور خاص این وظیفه را دارد.

محمد جواد استادی ادامه داد: این جشنواره نباید مقطعی باشد، بلکه باید هدفش شناسایی استعدادهای جوانان باشد و دوم اینکه این جشنواره به‌سمت حرفه‌ای شدند پیش ببرید.

وی با تاکید بر اینکه باید چله نمایش ما به‌سمت حرفه‌ای شده پیش برود، ادامه داد: نباید نمایش ساده سبب فراموش شدن تولید فرم‌های دیگر نمایش شود، البته ما در کنار این نمایش‌ها به‌سالن‌های مجهز تئاتر نیازمند هستیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از پلاک کاشی این شهید که در سر درب خانه شهید نصب شده بود، رونمای شد.

منبع : فارس

 انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تئاتر مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۰۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس به‌عنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا می‌دهد، اجرای «عروسی خون» آغاز می‌شود: لئوناردو (گادس) دل‌باخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه می‌شوند که عروس نیز دل‌باخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمه‌نز) سوار بر اسب مراسم را ترک می‌کنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب می‌کند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در می‌آورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد می‌گرید.»

سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازی‌اش گام می‌گذارد. حاصل کار، فیلمی‌ خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریان‌ساز پست‌مدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمی‌آمیزد.

به‌رغم بومی بودنِ دست‌مایه و حتی اجرا که درک جزییات رقص‌ها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیایی‌ها ممکن می‌کند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه می‌کند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این باله‌های باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه می‌دهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصه‌ای تازه و غیر آمریکایی می‌کند.

کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • حضور ۱۵۰۰ نفر در جشنواره قرآنی، فرهنگی، هنری و ادبی شهید آوینی
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • سیر تحول شهید آوینی آموزنده و تحسین برانگیز است
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد