Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- «مهدی پوروزیری» کارگردان و نویسنده سریال «مینو» که از نیمه آذر ماه از شبکه یک پخش می شود با تاکید بر اینکه می‌ شد با صرف هزینه و وقت زیاد صحنه‌های واقعی تری را به تصویر کشید به ایرنا گفت: قبول دارم برخی مواقع از واقع‌گرایی دور بودیم اما این ذات فیلم قصه‌گو است.

سریال «مینو» از نیمه آذرماه هر شب از شبکه یک سیما پخش می شود، این مجموعه درعین روایت یک عاشقانه، اشاره‌ای به اتفاقات دهه 60 در خرمشهر دارد که به گفته کارگردان می‌ شد با صرف هزینه و وقت زیاد صحنه‌ها را عین واقعیت درآن زمان به تصویر کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پوروزیری در گفت وگویی با ایرنا به سئوالاتی در مورد فعالیت خود و سریال «مینو» پاسخ می دهد:
- ایرنا: سریال «مینو» اولین تجربه شما در ساخت سریال بلند داستانی است، معمولاً کارگردان‌های جوان پس از ساخت چند فیلم کوتاه و مستند ترجیح می‌دهند یک فیلم بلند سینمایی بسازند و خود را در سینما معرفی کنند. چطور شد که شما ساخت سریال را انتخاب کردید؟
- پوروزیری: شرایط کار در سینما برایم پیش آمد اما این روزها در سینمای ما، نوعی از فیلم ساختن حاکم است که فیلم‌ ساز برای خود و به خاطر نشان دادن تفاوت در نگاه و با دید کاملا جشنواره‌ای اثری را می‌سازد و در اصل، فیلم برای مردم ساخته نمی شود.
به همین دلیل معمولا اقبال عمومی از این فیلم ها پایین می آید، من علاقه‌مند به کار کردن برای مردم هستم و معتقدم در سینما و تلویزیون حلقه مفقوده فضای تصویری ما، مردم هستند.

- ایرنا: منظورتان این است که در تلویزیون با مردم ارتباط بیشتری می گیرید؟
- پوروزیری: بله، این علاقه شخصی من است، دوست دارم برای عموم مردم کار بسازم، با سریال سازی، ما کار خودمان و بازخوردهای مخاطبانمان را خیلی خوب در جامعه می‌بینیم برای مثال من این روزها وقتی در خیابان ها راه می‌روم مدام پیغام‌هایی از مخاطبان سریال مینو دریافت و انرژی مردم را لمس می‌کنم.

- ایرنا: شما به همراه علی دلگشایی، سلمان فرخنده و احسان فکا فیلم‌نامه سریال «مینو» را نوشتید، این فیلم‌نامه به سفارش موسسه اوج نوشته شد؟
- پوروزیری: خیر، این موسسه نگارش فیلم نامه مینو را سفارش نداد و حتی سخت‌گیری هم دراین موضوع نکرد. طرح اولیه سریال، کار هوشنگ فلاح رضایی در بنیاد روایت فتح بود و ساختار جنگی داشت، من و فلاح در ادامه به طرح ثانویه‌ای برای نگارش داستان رسیدیم و متن اولیه نوشته شد، در ادامه سه دوست دیگر هم به کار اضافه شدند و فیلم‌نامه را باهم پیش بردیم.
خیلی خوشحال و راضی هستم که متن این مجموعه را به‌ صورت گروهی نوشتیم و به فیلم‌نامه کامل‌تری رسیدیم اما کاش زمان بیشتری داشتیم تا بهتر به فیلم‌نامه می‌پرداختیم.

- ایرنا: پس به نظرتان فیلم‌نامه بازهم جای کار داشت؟
- پور وزیری: بله، هر چقدر زمان بیشتر داشته باشیم بهترمی توانیم به فیلمنامه بپردازیم، برای مثال این روزها مشغول نگارش فیلم‌نامه «میم کاف» هستم که به سفارش «سیما فیلم» است و خوشبختانه درباره این فیلمنامه زمان مناسبی در اختیاردارم و می توانم بیشتر به فیلم نامه بپردازم.

- ایرنا: از زمان و شرایط پخش سریال «مینو» راضی هستید؟
- پوروزیری: ممکن است برخی دوستان انتظار داشته باشند که من از فضای موجود در تلویزیون انتقاد کنم اما باید بگویم که شرایط خوبی به‌ خصوص در سیما فیلم امروز برای فعالیت جوانان وجود دارد، ممکن است همچنان در پخش، تغییراتی در کار ایجاد شود اما این تغییرات آن‌قدرعمیق نیست که با حذف یک پلان کار زمین بخورد و جذابیتش را از دست بدهد.
به نظرم تغییر و حذفیات در تلویزیون‌های همه جای دنیا وجود دارد، اما امروز انرژی و خون جدیدی در مرکز امور نمایشی سیما وجود دارد که فرصت کار را برای جوانان فراهم می‌کند که اتفاق مبارکی است.

- ایرنا: فیلم‌نامه‌ بیشتر سریال‌ها معمولاً وضعیت پس از شروع حمله عراق به ایران در شهریور 59 را روایت می‌کنند، به‌استثناء سریال «کیمیا» که اشاره ای هم به‌ روزهای پیش از شروع جنگ داشت اما داستان سریال «مینو» به سال 59 در خرمشهر می پردازد، بمب‌گذاری و حملات بعثی‌ها به مردم خرمشهر را نشان می‌دهد. این در حالی است که «مینو» یک داستان عاشقانه را روایت می‌کند چرا آن برهه از زمان را برای روایت داستان انتخاب کردید؟
-پوروزیری: «مینو» مثل زندگی همه ما خانواده‌ها است، همه ما افرادی را دوست داریم و نگرانشان هستیم اما به‌یک‌ باره فردا صبح بیدار می‌شویم و می‌بینیم همه هدف‌های ما تغییر کرده و زندگی‌مان با شروع جنگ به‌هم‌ ریخته است، ما در مورد جهان انسان‌ها حرف می‌زنیم.
من باید اول آدم‌های داخل سریال «مینو» را خلق می‌کردم و دل‌مشغولی و رقابت عاشقانه آن‌ها را به تصویر می‌کشیدم تا تماشاگر با اثر همراه شود و در ادامه ناگهان اتفاقی مثل جنگ را نشان می‌دادم که چگونه باعث به هم ریختن همه ابعاد زندگی یک فرد می‌شود تا جایی که دیگر نمی‌تواند مثل قبل زندگی کند.
شخصیت عاشق داستان ما، در دود و مرگ به دنبال عزیزانش می‌گردد و با این جستجو موقعیت شتاب‌ دهنده‌ عجیبی به قصه ما اضافه می‌شود، ما در«مینو» سه روز اول جنگ را در آخر داستانمان روایت می‌کنیم که 10 قسمتی طول می‌کشد.

-ایرنا: در ابتدا قرار بود سریال «مینو» در سه فاز پیش از جنگ – دوران جنگ و پس از جنگ تهیه‌ شود آیا مینو در سه فاز ساخته می شود؟
- پوروزیری: نمی‌دانم دقیقا چند درصد این موضوع اتفاق می‌افتد، همه‌چیز بستگی دارد که ما در این فصلف چگونه پایانی داشته باشیم، اگر تماشاگر در پایان داستان دوست داشته باشد سرنوشت قهرمان‌های این داستان را ببیند ساخت آن را ادامه می‌دهیم.

-ایرنا: یعنی میزان ارتباط مخاطب مبنای ساخت فصل دوم و سوم است؟
- پور وزیری: بله، پخش این فصل، درسی است برای من کارگردان.

-ایرنا: طرح و فیلم‌نامه‌ای برای فصل دو و سه نگارش نکردید؟
- پور وزیری: برای فاز دوم و سوم طرح نوشتیم، پایان این فاز می‌تواند شروع فصل دوم باشد، روزهای سختی از سریال باقی‌مانده و طول خواهد کشید تا مردم باکار ارتباط برقرار کنند چون سریال هر شب روی آنتن رفت، شاید اگر پخش ما هفتگی بود و فرصت تبلیغات بیشتری داشتیم ارتباط تماشاگر با اثر بیشتر می‌شد اما در پخش هر شب این اتفاق زمان برد.

-ایرنا: بهتر نبود از بازیگران چهره تلویزیونی در این سریال استفاده می کردید؟
- پور وزیری: واقعیت این است که لذت کار کردن و به سرانجام رساندن کاراکترهایی که تماشاگر با پیش‌فرض با آن‌ها همراه نمی‌شود بیشتر است، دوست داشتم تماشاگر از کاراکترهای من پیش‌فرض نداشته باشد.

-ایرنا: اما عباس غزالی همیشه در ذهن مخاطب یک پیش فرضی دارد؟
- پور وزیری: دلیل انتخاب عباس غزالی این است که این بازیگر سعی دارد پیش‌زمینه بازی‌های قبلی‌اش را پاک کند و هر بار در یک اثر به یک‌ شکل متفاوت ظاهر می‌شود. به همین دلیل من با بازیگرانی کارکردم که تجربه کار تلویزیونی نداشتند. اگر در هیچ‌ کجای این سریال ادعایی نداشته باشم از بازی بازیگرانم دفاع می‌کنم.

- ایرنا: اتفاقا دراین سریال کاملا حس می شود که کارگردان برای دیده شدن بازیگر خیلی فضا به او داده است.
- پوروزیری: من دوست دارم بازیگر خلاق باشد، فضا و جهان کلی را برای بازیگر ایجاد کنم، لذت اینکه بازیگر در موقعیت بازی کند تا به لحظه اوج برسد برای کارگردان جذاب است. به نظرم بازیگران تئاتری تجربه صدها بار رویارویی با مخاطب را از نزدیک دارند و این خیلی مهم است زیرا بسیاری از بازیگران چهره این تجربه را ندارند. من در مینو از بازیگران تئاتری استفاد کردم.

- ایرنا: تاکنون نیمی از کار پخش‌شده، آیا با مخاطب ارتباط گرفته اید؟ میزان همراهی مخاطب با «مینو» را چطور می‌بینید؟
- پور وزیری: واکنش‌هایی که تاکنون گرفتم خوشبختانه مثبت است، البته باید قبول کرد که مخاطبان با هر سلیقه ای می توانند نظر خود را در این رابطه بگویند. درمجموع بازخورد مخاطب از بازی بازیگران مثبت است. اگر پخش فصل دوم و سوم این سریال بود بازخوردهای بیشتری از مخاطب می‌گرفتیم اما اکنون در فصل اول هستیم و آنتن دیروقت شبکه را برای پخش در اختیارداریم.

- ایرنا: قبول دارید انتخاب مازیار فلاحی به‌عنوان خواننده تیتراژ و مضمون عاشقانه کار توجه مخاطب را به اثر در قسمت‌های ابتدایی بیشتر کرد؟
- پور وزیری: بله، اما چون قصه‌ ما در عرض پیش نمی‌رود ممکن است گاهی کمی کند شود اما ریتم سریال در هفته دوم تندتر شد و مخاطب با اثر ارتباط بهتری برقرار کرد.

- ایرنا: آیا مخاطب باید منتظر پایان شگفت‌انگیزی در سریال مینو باشد؟
- پور وزیری: بله، آدم‌هایی وارد داستان می‌شوند که همه‌چیز را غیرمنتظره می‌کنند. با رفتن آدم‌های قدیمی و آمدن آدم‌های جدید مدام اتفاق تازه‌ای در جریان است.

- ایرنا: روایت «مینو» در سال 59 در خرمشهر اتفاق می‌افتد که کارگردان ناگزیر است مسائل مختلفی را در طراحی صحنه، لباس و گریم رعایت کند که معمولا هم ‌محلی از انتقاد می‌شود چقدر به این شکل از روایت پای بند بودید؟
- پوروزیری: از انتقاد بیشتر استقبال می‌کنم، نوعی نگاه در سینما و تلویزیون وجود دارد که هر چه‌کار مستند باشد بیشتر می‌پسندند، همه‌چیز را عین واقعیت می‌خواهند و این اجازه نمی‌دهد تا درام جدی را مطرح کنیم، من نقد منفی دراین باره داشتم که چرا طراحی صحنه این شکلی است. بله، قبول دارم می‌توانستم با صرف هزینه و وقت زیاد صحنه‌ها را عین واقعیت موجود در آن زمان به نمایش بگذارم اما آن موقع قصه را نمی‌توانستم به شکلی بگویم که مخاطب باکار همراه شود، قبول دارم برخی مواقع از واقع‌گرایی دور بودیم اما این ذات فیلم قصه‌گو است.
همان‌طور که انسان جهان قصه‌گو با انسان جهان واقعی متفاوت است انسان خلق‌شده در جهان مستند نیز با انسان جهان شبه داستانی متفاوت است، اینکه طراحی لباس و چیزهای دیگر خیلی خوب و مستند باشد نهایت آرزوی من است، دوست دارم در حد کمال به جزئیات بپردازیم اما به‌ شرط آنکه از روایت قصه جا نمانیم.

- ایرنا: یعنی احساس می‌کردید اگر این موارد را رعایت کنید از قصه‌گویی جا می‌ماندید؟
- پوروزیری: بله، پیش تولید این‌کار یک ماه و نیم زمان برد و ما در طول پنج ماه و نیم تصویربرداری کار را انجام دادیم و زمان پیش تولید و تصویربرداری زیادی که مناسب یک کار تاریخی و جنگی باشد را نداشتیم، مهم‌ترین کار کارگردان غیر از وجه هنری اثر در نظر گرفتن پروداکشن و هزینه مالی اثر نیز است.
اگر نگاه من به جزئیات باشد انگار قصه آن‌چنانی ندارم و این مورد را تجربه کردم. قصه‌گویی و کاراکتر جذاب داشتن شرط لازم و لباس گریم و صحنه، شرط کافی است.

- ایرنا: در کارنامه کاری شما پر است از تولید کارهای مستند و داستانی، احساس می‌کنم کسی که مستند کارکرده است روی این موضوع تاکید دارد.
- پور وزیری: در دوربین گذاری همه صحنه‌ها را روی ریل کارکردم و کمتر از دوربین روی دست استفاده کردم، فضا کاملا داستان گونه است، قسمت‌های نخست مشکل رنگ و نور در پخش داشتیم و سعی کردم به رنگ زیبایی بدهم که شبیه فضای کهنه و قدیمی نباشد.
در ساخت سریال کاملاً سعی کردم مثل عموم مردم نگاه کنم تا «مینو» در جهان تلویزیون با مخاطب خاص و عام ارتباط برقرار کند، البته در نیمه دوم داستان فضایی خلق کردیم که مخاطب خاص نیز جذب داستان شود اما سنگ بنای نیمه اول را طوری گذاشتیم تا همه مخاطبان بتوانند با قصه درگیر شوند.

- ایرنا: «مینو» داستان خانوادگی و عاشقانه خود را در سال‌ و جغرافیای حساسی از تاریخ ایران روایت می‌کند، چقدر به موضوعات سیاسی آن دوران اشراف داشتید تا مورد انتقاد به ‌خصوص ارگان‌های خاص قرار نگیرید؟
- پوروزیری: در مورد آن مقطع زمانی، مطالعه کردم و در این زمینه ترجیح دادیم به سمتی پیش برویم که شبهه‌ ای ایجاد نشود، به همین دلیل تا جایی که امکان داشت روایت را تاریخی نکردیم،کسی نمی‌تواند بگوید این روایت غلط است، ما جهان این داستان را کاملا تخیل کردیم.
سریال «مینو» داستان زندگی سه قهرمان به نام‌های مینو، عماد و رضا را روایت می‌کند که درگیر حوادث پیش از انقلاب می‌شوند و تا شروع جنگ تحمیلی درگیری‌هایی دارند.
این سریال به عنوان تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج، داستان عاشقانه‌ای است که در تابستان و پاییز سال ۵۹ و در روزهای آغازین جنگ تحمیلی ایران و عراق می‌گذرد و روایتی از عشق، خیانت و انتقام است که ناگهان با شروع جنگ شکل دیگری پیدا می‌کند.
عباس غزالی، سیاوش طهمورث، محمود پاک‌نیت، پروانه معصومی، سلمان فرخنده و مهدیه نساج از جمله بازیگران هستند که در مجموعه تلویزیونی «مینو» ایفای نقش کرده‌اند.مازیار فلاحی به عنوان خواننده تیتراژ با سریال تلویزیونی «مینو» همکاری کرده است.مینو هر شب از شبکه یک سیما به روی آنتن می رود.
فراهنگ**9210**3009

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي شبكه يك مينو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۵۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمان کشور روز یکشنبه آرام می‌ شود

تین نیوز

کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به این که امروز و فردا در کشور شاهد ادامه بارش‌ها خواهیم بود، برای روز یکشنبه، جوی آرام در بیشتر نقاط کشور پیش‌بینی کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امیرحسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز در نیمه غربی کشور، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، سواحل دریای خزر، شرق و شمال شرق کشور، رگبار باران، رعدوبرق و گاهی وزش باد شدید و همچنین بارش خفیف با وزش باد نسبتاً شدید را در مناطقی از مرکز، جنوب و جنوب شرق کشور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: شدت بارش‌ها در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، ایلام، لرستان، مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، قزوین، البرز و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس سازمان هواشناسی توضیح داد: برای فردا در شمال غرب، غرب، دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، سواحل دریای خزر و شمال شرق و برخی مناطق از جنوب و شرق کشور رگبار خواهیم داشت که این رگبار گاهی می‌تواند همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید و در نقاط مستعد خیزش گردوخاک باشد.

وی افزود: روز یکشنبه نیز در برخی نقاط از شمال غرب، ارتفاعات البرز و شمال شرق رگبار پراکنده خواهیم داشت و گاهی هم وزش باد شدید خواهد بود و سایر مناطق کشور در این روز جوی آرام خواهند داشت.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: دوشنبه نیز با ورود سامانه بارشی از غرب، نیمه غربی و سه‌شنبه نیمه شمالی و ارتفاعات زاگرس در جنوب غرب بارش خواهند داشت.

وی در خصوص وضعیت جوی سواحل کشور نیز گفت: دریای خزر، خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز نیز برای امروز و فردا مواج و متلاطم خواهند بود.

نقشینه تصریح کرد: برای تهران نیز امروز گاهی رگبار باران و وزش باد را خواهیم داشت و در برخی ساعات امکان تشدید وزش باد وجود دارد. امشب نیز احتمال بارش و گاهی وزش باد شدید وجود دارد. فردا آسمان تهران نیمه‌ابری و همراه با وزش باد خواهد بود. بیشینه دمای تهران نیز امروز ۲۵ و کمینه دما ۱۷ درجه گزارش شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • راهبردهای علمی و علمی امام صادق(ع) در مقابله با سطحی نگری فکری و عمل گرایی افراطی
  • آسمان تهران تا فردا بارانی است
  • ثبت ۷۸ موقوفه در کردستان
  • آسمان کشور روز یکشنبه آرام می‌ شود
  • زبانزد شدن تجمل‌گرایی اشرف خواهر شاه + عکس و سند
  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • حرف‌های جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری از ایران فردا | برخوردها از سال ۸۸ جامعه را پیچیده‌تر کرده | تنش‌های بزرگ در دل رخدادهای کوچک است!
  • نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده