Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@22:41:03 GMT

آیا قورت دادن آدامس در کودکان مضر است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۰۲۸۰۵

آیا قورت دادن آدامس در کودکان مضر است؟

 روزی که فرزندم آدامسش را قورت داد، دستپاچه شده بودم. همیشه نگران این بودم که اگر کودک چیزی بلعید، چه کار کنم؟ و حالا این اتفاق افتاده بود. چند دقیقه قبل از آن با اصرار و گریه و قشقرق به راه انداختن از من آدامس خواسته بود. یک آدامس به او دادم و گفتم نباید قورتش بدهد و باید بعد از چند بار جویدن آن را از دهانش بیرون بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی به سراغش رفتم تا باقیمانده آدامس را بگیرم، از آدامس خبری نبود. ناشیانه گونه‌هایش را فشار دادم و دهانش را باز کردم. ته گلویش را نگاه کردم تا اگر چسبیده آن را دربیاورم؛ چیزی نبود.
با عجله او را به پزشک متخصص اطفال رساندم. آنجا بود که فهمیدم آن‌همه عجله، ترسیدن و ترساندن بچه واقعاً نیاز نبوده است. با مطالعه ادامه مطلب همه‌چیز در مورد قورت دادن آدامس در کودکان را خواهید دانست.

با قورت دادن آدامس در بدن کودک چه اتفاقی می‌افتد؟
وقتی کودک غذایی را می‌خورد، ابتدا در دهان به قطعات ریز خُرد می‌شود، آنزیم‌های بزاق تا حدی آن را تجزیه کرده و به آسانی وارد دستگاه گوارش می‌شود. در معده اسید معده غذا را کاملاً تجزیه کرده، پس از هضم غذا و جذب مواد باقیمانده غذا به راحتی وارد روده می‌شود. اما این مراحل برای آدامس طی نمی‌شود.
آدامس از پلیمرهای طبیعی یا مصنوعی ساخته شده است که آن را رزین می‌گویند. رزین آدامس بیشتر برپایه لاستیک بوتیل بوده که ماده‌ای خطرناک است. جای نگرانی نیست چون بوتیل آدامس هضم نمی‌شود تا بخواهد وارد خون شود. اما در دستگاه گوارش باقی می‌ماند تا زمانی که دفع شود.بنابراین آدامس در طول دستگاه گوارش کودک حرکت می‌کند. این اتفاقی است که برای آن می‌افتد.

ماندگاری آدامس در معده کودکان چند روز است؟
شما چه فکر می‌کنید؟ یک ماه؟ هفت سال؟ اصلاً خارج نمی‌شود؟ رزین، این ماده هضم‌نشدنی پس از یک یا دو روز حرکت می‌کند و از طریق مدفوع از بدن خارج می‌شود.
این بدان معنی نیست که نسبت به قورت دادن آدامس در کودکان بی‌توجه باشیم و بگوییم دفع می‌شود. چون برخی گزارشات پزشکی حاکی از آن است که تعداد زیادی آدامس از روده خارج نشده و پزشکان مجبور به عمل جراحی روده شده‌اند.
حتی اگر عوارض قورت دادن آدامس به آن شدت هم اتفاق نیفتد، باز هم تکرار این قضیه به سلامتی کودک آسیب می‌رساند و حتی ممکن است موجب انسداد و چسبندگی روده شود که در قسمت بعد در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

آیا قورت دادن آدامس در کودکان مضر است؟
اینکه قورت دادن آدامس کشنده نیست، دلیلی بر بی‌خطر بودن آن برای کودکان نیست! بعضی از خطرات آدامس خوردن کودکان را در ادامه بخوانید.
۱. قورت دادن آدامس مخصوصاً در مقادیر زیاد باعث یبوست کودکان می‌شود. چون حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای مانند سوربیتول و مالتیتول بوده که باعث انسداد روده می‌شود. در این صورت پزشک باید آدامس‌ها را به صورت قطعات ریز شکسته و از روده کودک خارج کند. تأکید می‌کنیم این اتفاق در صورتی می‌افتد که کودک هر روز تعداد زیادی آدامس بجود، گاه به گاه و یک آدامس کوچک اشکالی ایجاد نمی‌کند.

۲. قبلاً گفتیم که آدامس ممکن است باعث انسداد روده شود و اگر آدامس به همراه یک چیز غیرقابل تجزیه مثل یک سکه و یا حتی مقداری نخودچی بلعیده شود؛ یعنی اگر جسم خارجی غیرقابل جذب داخل آدامس قرار داشته باشد که از آن توده بزرگی بسازد، امکان انسداد دستگاه گوارش افزایش پیدا می‌کند.

۳. پایه آدامس یا همان رزین هضم و جذب نمی‌شود، اما کل آن توسط اسید هیدروکلریک هضم و نابود می‌شود و مواد افزودنی آن همچون شیرین‌کننده‌ها، نگه‌دارنده‌ها و طعم‌دهنده‌ها جذب و وارد خون خواهند شد. یکی از شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در آدامس «آسپارتام» نام دارد که در داخل بدن تبدیل به ماده‌ای سمی می‌شود.

آدامس برای کودکان چه خطراتی دارد؟
آدامس جویدن برای بچه‌ها جالب است، اما خطراتی دارد. این خطرات را با فرض اینکه حتی اگر کودکان آدامس را قورت ندهد، مطالعه کنید.
۱. آدامس بخصوص اگر کشسانی آن بیشتر باشد، به راحتی به سمت نای می‌رود و در اثر بسته شدن مجرای تنفسی توسط آدامس کودک خفه خواهد شد.

۲. احتمال دارد کودک آدامس را از دهانش بیرون آورده و بعد از تماس با سطوح خارجی و حتی دست کثیف دوباره به دهانش بگذارد که باعث ورود میکروب‌ها به دهانش خواهد شد.

۳. آدامس‌های قنددار برای دندان کودکان مضر و از علل فساد و پوسیدگی دندان شیری کودکان محسوب می‌شوند. دهان برای رشد باکتری‌های مختلف جای مناسبی است مثل باکتری‌هایی به نام «استرپتوکوکوس» که مسئول تخریب دندان‌ها هستند. پس الزاماً آدامس‌های بدون قند برای فرزندتان بخرید. این آدامس‌ها از پوسیدگی دندان‌های کودکان جلوگیری می‌کنند. این به معنای بی‌خطر بودن این نوع آدامس‌ها نیست. اجازه ندهید کودکتان بیش از یک عدد از این آدامس‌ها را استفاده کند، چون اسهال می‌گیرد.

۴. جویدن آدامس باعث نفخ شکم کودک می‌شود دلیلش هم این است که کودک همراه با آدامس جویدن مقدار زیادی هوا می‌بلعد. آن‌وقت باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش و درمان نفخ شدید باشید. اگر کودکتان یا نوجوانتان زیاد آدامس می‌جود ممکن است از دل درد و حتی سردرد شکایت کند. به او یاد بدهید با دهان بسته آدامس بجود.

کودکان از چه سنی می‌توانند آدامس بجوند و آن را قورت ندهند؟
شاید خودتان اهل آدامس خوردن هستید و دوست دارید کودکتان را هم آدامس‌خور کنید! عجله نکنید. کودکان در سنین پایین فرق آدامس و آب‌نبات را نمی‌دانند. آن‌ها خطرات ناشی از قورت دادن آدامس و معنی هشدار‌ها و برحذر داشتن‌های شما و کلماتی مانند خفه می‌شوی، قورت نده، آدامس هضم نمی‌شود، روده‌هایت به هم می‌چسبد و... را متوجه نمی‌شوند! حتی گفتن اینکه در معده‌ات درخت آدامس رشد می‌کند هم احتمالاً بی‌فایده باشد. پس بهتر است تا زمانی که کودک معنی بیرون انداختن آدامس از دهان را متوجه نشده و پیش از پنج سالگی به آن‌ها آدامس ندهیم.

نکته دیگر اینکه باید بدانید چه آدامسی به کودک بدهید. آدامس‌های زایلیتول که با طعم شیرین موجود هستند، آدامس‌های بدون قند، ‌فلورایددار و آدامس‌های ضدپوسیدگی از آدامس‌های بی‌خطر محسوب می‌شوند. برخی آدامس‌ها نیز خطر بیشتری دارند، آدامس‌های قنددار را که پیش از این گفتیم و آدامس‌های دارچینی نیز مناسب کودکان نیستند زیرا باعث بروز حساسیت در دهان کودک و آفت دهان می‌شوند.

کودکتان آدامس قورت داده، خیلی نگرانید و نمی‌توانید کاری نکنید؟
طبق آنچه تا اینجا گفته شد، قورت دادن یک آدامس توسط کودک مسئله‌ای نیست که والدین را نگران کند یا نیاز باشد دست به عمل خاصی بزنند چون خودش دفع می‌شود. احتمال دارد بعد از قورت دادن آدامس کودک احساس دل درد داشته باشد و شما در پی مطالعه درباره دل درد کودکان و درمان های خانگی باشید. به دلیل اینکه احتمال یبوست هست؛ غذاهای ملین مثل سوپ، شیر، خاکشیر و... به کودک بدهید. حواستان باشد زیاده‌روی نکنید و سن کودک را برای تجویز درمان‌های خانگی در نظر بگیرید.

استرس‌های ناشی از آدامس فقط شامل قورت دادن آن نیست، بعضی از کودکان مخصوصاً دختربچه‌ها آدامس را به موهای خود می‌چسبانند. بجای اینکه هول شوید و دست به قیچی ببرید؛ کیسه یخ روی موهای او گذاشته و یا از روغن اکالیپتوس استفاده کنید. لباس‌های آدامسی را نیز داخل فریزر بگذارید.   منبع: مجله ستاره

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کودک قورت دادن آدامس یبوست معده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۲۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومینوی آسیب‌

علاقه به استفاده از لوازم‌آرایش توسط کودکان به‌ویژه دختران زیر ۷ سال از جمله نگرانی‌های بسیاری از خانواده‌هاست و مشکل اصلی زمانی پیش می‌آید که والدین نمی‌دانند در مقابل این خواسته و کنجکاوی فرزندشان چه پاسخی بدهند و چطور با او و خواسته‌اش برخورد کنند.

به گزارش ایسنا،روزنامه خراسان در گزارشی با این عنوان به ویدئوهای پربازدید آموزش میکاپ برای دختران زیر ۱۰ سال در شبکه‌های‌اجتماعی و آسیب‌های آن برای کودکان از دیدگاه یک کارشناس‌ارشد مشاوره توان‌بخشی پرداخته و نوشته است: امروزه جوامع بشری تغییرات‌اجتماعی و رشد فرهنگ مصرفی فزاینده‌ای را تجربه می‌کنند که بخشی از آن به زیباسازی چهره و بدن افراد برمی‌گردد. در این حوزه آرایش صورت در بین دختران جوان عمومیت و رواج زیادی یافته است به‌ویژه که سن آرایش پایین‌تر آمده و گاهی شاهد کودکان کم سن‌وسالی هستیم که در مجالس و مهمانی‌ها نه تنها چهره خود را آرایش می‌کنند بلکه آموزش آن را در اختیار کاربران زیادی در فضای‌ مجازی قرار می‌دهند.

علاقه به استفاده از لوازم‌آرایش توسط کودکان به‌ویژه دختران زیر ۷ سال از جمله نگرانی‌های بسیاری از خانواده‌هاست و مشکل اصلی زمانی پیش می‌آید که والدین نمی‌دانند در مقابل این خواسته و کنجکاوی فرزندشان چه پاسخی بدهند و چطور با او و خواسته‌اش برخورد کنند. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

اصلی‌ترین علل علاقه دختربچه‌ها به آرایش

ابتدا باید علت علاقه کودک به این امر را جویا شویم. شاید بخش اعظمی از توجه کودکان به لوازم آرایشی ناشی از کنجکاوی آن‌ها برای کشف محیط پیرامون‌شان باشد. همچنین کودکان در انتهای سال‌های ۵ و ۶ سالگی نسبت به تفاوت‌های جنسیتی خود با افراد بالغ حساس‌تر شده و کنجکاوی‌های جنسی آن‌ها در حال شکل‌گیری است. بنابراین در صورت دیدن منظره آرایش کردن اطرافیان خود به این مسئله حساس شده و کنجکاوی و علاقه بیشتری را نشان می‌دهند. شایان ذکر است که این توجه مختص کودکانه دختر نبوده بلکه پسران هم نسبت به این امر کنجکاوی و علاقه نشان می‌دهند اما بسیاری از متخصصان منع کودک را از این امر اشتباه می‌دانند و معتقدند ممانعت در برابر خواسته‌ها و علائق در دوران کودکی منجر به افزایش فزاینده آن در دوره نوجوانی و بزرگ سالی خواهد شد. تقلید از بزرگ ترها، حس کنجکاوی، تشویق کودک به آرایش‌کردن از علل مهم علاقه کودک به آراستن چهره خود است.

اهمیت فراوان اولین واکنش والدین

این که اولین بار چگونه با این علاقه کودک برخورد شود بسیار مهم است، بنابراین اولین برخوردهای والدین نباید ایجاد تنش کند و او را نسبت به این امر کنجکاوتر کند. به جای هیجانی کردن فضا و ایجاد تنش و کشمکش، بدون تندروی‌های بی‌مورد باید از لجبازی‌ها و کنجکاوی‌های کودک بکاهیم و از عوارض آرایش‌کردن کودک پیشگیری کنیم.

پیامدهای تلخ آرایش‌کردن کودکان

از مهم‌ترین پیامدهای آرایش کردن کودکان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- آرایش کودک به‌تدریج عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس او را کاهش می‌دهد چراکه پس از مدتی که به آرایش‌کردن عادت کند، نسبت به چهره واقعی خود احساس خوبی نخواهد داشت و بدون آرایش در محیط بیرون حاضر نخواهد شد.

۲- مواد آرایشی به دلیل وجود مواد شیمیایی ممکن است تاثیراتی در بیش فعالی کودکان بگذارد.

۳- آرایش کردن می‌تواند منجربه خود بزرگ‌بینی و غرور کاذب کودک شود.

۴-کودک وقتی را که می‌بایست صرف بازی کند به آرایش کردن می‌پردازد.

۵- ذهن کودک درگیر مقایسه خود با بزرگ سالان می‌شود و از گروه هم سال فاصله می‌گیرد و باعث تنها ماندن وی می‌شود.

۶- موجب تمایل به تغییرات چهره و عمل زیبایی در بزرگ سالی خواهد شد.

۷-آرایش کردن منجر به داشتن الگویی نامناسب در ذهن کودک خواهد بود.

۸- پوست کودکان لطیف و حساس بوده؛ بنابراین لوازم آرایش ممکن است عوارض جانبی زیادی را برای آن‌ها ایجاد کند.

راهکارهای پیشگیری از ترغیب دختربچه‌ها به آرایش‌

۱- تا حد امکان در مقابل کودکان آرایش نکنید و تا سن معینی آن‌ها را به آرایشگاه‌های بزرگسالان نبرید.

۲- لوازم آرایش خود را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

۳- کودک را با خود به مراکز خرید لوازم آرایش نبرید چراکه تماشای رنگ‌های متنوع در مراکز فروش جذابیت لوازم‌آرایشی را برای کودک افزایش می‌دهد.

۴- در حضور کودک در مورد چهره‌آرایی و آرایش کردن کمتر صحبت کنید و از تماشای فیلم‌هایی با تصاویری در این مورد خودداری کنید.

۵- در صورت مشاهده استفاده از لوازم آرایش توسط کودک یا درخواست او برای این کار به هیچ عنوان واکنش شدید از خود نشان ندهید، زیرا این کار ممکن است کنجکاوی و لجبازی یا علاقه او را تشدید کند.

۶- با توجه به سن کودک به او بفهمانیم که آرایش کردن مناسب او نبوده و ممکن است به سلامت او آسیب برساند.

۷- به او بگویید که این کار مختص بزرگ‌سالان است و دنیای زیبای کودکی را برای وی جذاب‌تر کنید.

۸- اگر نتوانستید با ملایمت او را منصرف کنید به او اجازه دهید یک بار آن هم در مقادیر کم این کار را انجام دهد ولی حتماً از وسایلی استفاده کند که بی‌خطر بوده و از حداقل مواد شیمیایی تشکیل شده باشد.

۹- از چهره آرایش کرده او ابراز خوشحالی و رضایت نکنید و باعث نشوید که به این نتیجه برسد که من زشتم و مادر و پدر وقتی آرایش دارم بیشتر مرا دوست دارند و من زیباتر به نظر می‌رسم. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • دومینوی آسیب‌