Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای با بیان اینکه سواد رسانه ای می تواند اقتصاد را مدیریت کند، گفت: این مهارت به ما کمک می کند از آسیب های اقتصادی مصون بمانیم.

محمد صادق افراسیابی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: در دنیایی که به هر سو روی برگردانیم با انبوهی از پیام های رسانه ای مواجه می شویم، سواد رسانه ای نیاز تک تک افراد جامعه برای کسب مهارت های مواجهه با محتوای تولید شده از سوی رسانه ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افراسیابی گفت: درک متکی بر مهارت که بر اساس آن می توان انواع رسانه ها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد تعریفی از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای آمیزه ای از تکنیک های بهره وری موثر از رسانه ها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانه ها از یکدیگر است.
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای افزود: توانایی مدیریت مصرف رسانه ها، داشتن رژیم مصرف رسانه ای، توانایی اعتبارسنجی رسانه ها، تجزیه و تحلیل تبلیغات و پیام های رسانه ای تعریف دیگری از سواد رسانه ای است.
افراسیابی مهمترین اهداف انجمن را افزایش سواد رسانه و اطلاعاتی عموم مردم به خصوص خانواده ها عنوان کرد.
وی گفت: زمانی که ما از سواد رسانه ای صحبت به میان می آوریم، باید به جنبه دانشی و مهارتی آن توجه داشته باشیم.
افراسیابی دانش سواد رسانه ای و مهارت های استفاده از رسانه های نوین و رسانه های جمعی با هدف تحقق رژیم مصرف را از اهداف انجمن عنوان کرد و ادامه داد: تامین تفکر انتقادی نسبت به محتوا و قالب پیام رسانه، افزایش قدرت تجزیه و تحلیل مخاطبان، تامین اخلاق کاربری در فضای مجازی و ایجاد قدرت تولید محتوای سالم، مفید و موثر برای مخاطبان که بتوانند تولید محتوا را افزایش دهند از دیگر اهداف این انجمن است.
وی افزود: انجمن به دنبال تحقق این اهداف از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و برگزاری نشست هایی با حضور نخبگان، گفتمان و جریان سازی اجتماعی کرده است.
افراسیابی نخبگان دانشگاهی، نخبگان برآمده از بخش خصوصی و نخبگان دولتی را از مجموعه نخبگانی عنوان کرد که در حوزه سواد رسانه ای دغدغه داشته و انجمن با جذب این افراد از تجربیاتشان در جهت بهبود اهداف انجمن استفاده می کند.
این استاد دانشگاه آسیب پذیرترین قشر در فضای مجازی را کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: سواد رسانه ای به خانواده ها کمک می کند تا بتوانند از کودک خود در فضای مجازی محافظت کنند.
افراسیابی به نقش خانواده ها در سواد رسانه ای اشاره کرد و افزود: رسانه ها نقش اساسی را در عملکرد و نقش خانواده ها در فضای مجازی ایفا می کنند.
وی مهارت رژیم مصرف و تفکر انتقادی را برای بالا بردن سواد رسانه ای کودک و نوجوان لازم و ضروری عنوان کرد و گفت: این مهارت ها باید توسط خانواده آموزش داده شود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف رسانه ای خاطر نشان کرد: در رژیم مصرف رسانه ای، باید فعال باشیم نه منفعل؛ یادگیری مهارت رژیم مصرف کمک می کند تا کودک و نوجوان به محتوای فضای مجازی توجه بیشتری کرده و زمان اختصاص یافته روزانه به این فضا را تنظیم کند.
افراسیابی افزود: رژیم مصرف به ما می گوید که چه میزان، چه زمان و چگونه مصرف کنیم.
وی اظهار داشت: اگر چیزی به اسم رژیم مصرف رسانه ای که کلید واژه سواد رسانه است را به نوجوان بدهیم، او دیگر اصلی ترین بخش زندگی را در مصرف زیاد از فضای رسانه ای صرف نمی کند.
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای تاثیر تفکر انتقادی را در کودک و نوجوان، قدرت نه گفتن نسبت به پیام های ناخواسته بیان کرد و گفت: تفکر انتقادی به کودک یاد می دهد تا روی هر پیامی کلیک نکرده و با تردید به آن نگاه کند.
این استاد دانشگاه نقش خانواده را در آموزش قدرت تجزیه تحلیل محتوا و پیام، اساسی عنوان کرد و افزود: کودک و نوجوان به دلیل پیچیدگی ساخت پیام قادر به تجزیه وتحلیل آن نبوده و این خانواده است که باید مراحل تولید یک محتوای خوب در عین حال سالم را به نوجوان آموزش دهد .
وی آموزش مهارت تفکر انتقادی و رژیم مصرف را در دوره دبستان و پیش دبستانی عنوان کرد و گفت: به دلیل بالا بودن جنبه مهارتی آن باید در این دوره آموزش داده شود.
افراسیابی آموزش قدرت تجزیه تحلیل محتوا و تولید محتوا را در مقطع دهم عنوان کرد و بیان داشت: به دلیل جنبه دانشی آن، باید در این مقطع آموزش داده شود.
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای اظهار داشت: وقتی سواد رسانه ای و اطلاعاتی ما بالا نباشد دچار توهم دانایی می شویم. این بدین معنا است که خیلی چیزها راجع به موضوعات می دانیم که دردی را از زندگی و کار ما دوا نمی کند و دچار توهم دانش می شویم.
این استاد دانشگاه گفت: زمانی که فرد سواد رسانه ای و اطلاعاتی خود را افزایش دهد به یک قدرت حداقلی مدیریت دانش دست پیدا می کند که قادر به کسب و پالایش اطلاعات مفید است و می تواند این اطلاعات را در زندگی، کار و تحصیل خود به کار برد.
وی ادامه داد: دانشجو امروز به این مهارت نیاز دارد تا بتواند اطلاعات مفید را از فضای مجازی کسب کرده و در زمینه تحصیلی خود به کار برد. اگر دانشجو سواد رسانه ای نداشته باشد، دچار افت تحصیلی می شود.
افراسیابی همچنین سواد رسانه ای را برای دانشجو در جهت کسب مهارت های لازم برای کسب و کار در فضای مجازی مهم عنوان کرد و گفت: بسیاری از دانشجویان مهارت لازم را برای کسب و کار در فضای مجازی ندارند.
وی در ادامه با بیان اینکه سواد رسانه ای می تواند اقتصاد را مدیریت کند، اظهار داشت: سواد رسانه ای به ما کمک می کند تا از آسیب های اقتصادی مصون بمانیم.
افراسیابی ادامه داد: در بسیاری از موارد رسانه ها با انتشار اخبار، فرایند های بازار را به هم می ریزند و زمانی که ما سواد رسانه ای و اطلاعاتی بالایی داشته باشیم، به راحتی تحت تاثیر اخبار در فضای مجازی قرار نگرفته و قانع نمی شویم.
این استاد دانشگاه با بیان این که سواد رسانه ای باید تبدیل به مسئولیت اجتماعی شود، خاطر نشان کرد: ما باید به جایی برسیم که آموزش و یادگیری سواد رسانه ای به یک مسئولیت اجتماعی تبدیل شود و علاوه بر بخش های دولتی و خصوصی، عموم مردم نیز در این آموزش به یکدیگر کمک کنند.
وی افزود: اگر زمانی منظور از سواد، سواد خواندن و نوشتن بود، امروز در شرایطی که رسانه ها ما را احاطه کرده اند و در جامعه شبکه ای کنونی، باید سواد رسانه ای خودمان را بالا ببریم. در غیر این صورت رسانه ها ما را مدیریت کرده و رژیم مصرف مان را تنظیم می کنند.
**8398**1584

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سواد رسانه اي افراسيابي آسيب اقتصادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۶۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر استفاده از کولر گازی در مناطق عادی را با افزایش ٣ برابری مصرف و ٢٤ برابر شدن قبض برق خانگی همراه دانست.

به گزارش مشرق، عبدالامیر یاقوتی، استفاده از کولر گازی به جای کولر آبی در مناطق عادی و معتدل کشور را با افزایش ٣ برابری مصرف برق و افزایش ٨ برابری نرخ برق همراه دانست که در مجموع قبض برق مشترک خانگی را به ٢٤ برابر افزایش می‌دهد.

وی تعیین الگوی مصرف برق هر منطقه را بر اساس قانون و با تاکید بر حفظ رفاه اجتماعی و فرصت‌های مدیریت مصرف ذکر و تصریح کرد: به طور معمول ٧٥ درصد مشترکان برق هر منطقه، نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، برق کمتری مصرف می‌کنند.

وی الگوی مصرف مناطق عادی در فصل گرم را ٣٠٠ کیلووات ساعت عنوان کرد و افزود: هزینه برق مشترکان خانگی که از کولرهای آبی استفاده می‌کنند در هر دوره ٢ ماهه حدود ٨٠ هزار تومان است که در صورت جایگزینی کولر گازی، مصرف سرمایشی از ١٠٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت به بیش از ٧٠٠ کیلووات ساعت افزایش می‌یابد که با احتساب مصرف سایر لوازم برقی، مصرف دوره بیش از ٣ برابر افزایش و از ٣٠٠ کیلووات ساعت به حدود ٩٠٠ تا ١٢٠٠ کیلووات ساعت می‌رسد و مشترک باید بیش از ٢ میلیون تومان هزینه برق پرداخت کند.

یاقوتی با اشاره به تقسیم بندی کشور به ٥ اقلیم آب و هوایی شامل مناطق گرم یک تا ٤ و مناطق عادی گفت: تقریباً ٨٠ درصد مشترکان خانگی در مناطق عادی و معتدل مانند شمال غرب و شمال شرق کشور ساکن هستند که استان‌های تهران‌، زنجان، قزوین، همدان و لرستان، اغلب مناطق استان کردستان و کرمانشاه همچنین بخش‌هایی از اصفهان را در بر می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • تاثیر ظروف یکبار مصرف بر محیط زیست
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برگزاری دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایل آوین نو
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است