Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@22:02:46 GMT

مهارت آموزی لازمه ایجاد اشتغال و کارآفرینی

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۰۰۴۴۸

مهارت آموزی لازمه ایجاد اشتغال و کارآفرینی

به گزارش ایرنا، امروزه برای دستیابی به ثروت، رفاه و اشتغال، پرداختن به توسعه کارآفرینی امری اجتناب ناپذیر محسوب می شود.
در جهان در حال تغییر و تحول و پیشرفت، کشورها و سازمان هایی موفق هستند که بتوانند بین منابع کمیاب و سرمایه های موجود و امکانات در دسترس با قابلیت های مدیریت و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی داری برقرار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارآفرینی به عنوان پدیده نوین در اقتصاد، نقش موثری در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است.
این مقوله مهم در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه نقش کلیدی داشته و به عبارت دیگر در یک اقتصاد پویا، ایده ها، محصولات و خدمات همواره در حال تغییر بوده و این کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان می آورد.
بر این اساس دانشگاه جامع علمی و کاربردی زنجان به عنوان متولی نظام آموزش عالی علمی و کاربردی در کشور و یکی از بازوهای قدرتمند در زمینه مهارت آموزی و آموزش های کاربردی است که می تواند نقش بسیار مهمی در پیاده سازی نظام آموزش مهارت و همچنین رفع نیازهای مهارتی جامعه و بخش های مختلف اقتصادی ایفا کرده و از این طریق به کاهش بیکاری، افزایش کار آفرینی و اشتغال و در نهایت به تقویت نیروی کار توانمند کمک کند.
به همین بهانه دانشگاه جامع علمی و کاربردی زنجان چهارمین نمایشگاه اشتغال، توسعه و کار آفرینی را با هدف معرفی کارآفرینان و رشته های شغلی را برگزار کرده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: هم اکنون از مجموع 46 مرکز آموزشی در استان 14 مرکز در شهرستان زنجان و 32 مرکز نیز در سایر شهرستان ها واقع شده است.
مسیح الله سلطانی افزود: هم اکنون در این مراکز 56 هزار دانشجو در سه مقطع کاردانی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند که 48 درصد را دانشجویان دختر و 52 درصد را پسران تشکیل می دهد.
وی اظهار داشت: 25 درصد دانشجویان مشغول به تحصیل را غیر بومی ها تشکیل می دهند که از مجموع 46 مرکز، 18 مرکز مربوط به دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان است که از نگاه ویژه دولت به این بخش حکایت دارد.
این مسئول ادامه داد: رویکرد نظام های آموزشی کشورمان به تولید مدرک منجر شده و دانشجویان بدون بررسی و نیاز سنجی در بخش های مختلف آموزش های تئوری را فرا گرفته اند.
وی بیان کرد: امروزه این مساله موجب شده تا جمع زیادی از دانش آموختگان در رشته های مختلف بدون مهارت وارد بازار کار شوند و به غیر از دستگاه های دولتی رغبت چندانی برای حضور در سایر حوزه ها را نداشته باشند.
سلطانی افزود: تنها ظرفیت دستگاه های دولتی برای جذب دانش آموختگان 10 درصد است و به معنای دیگر اینکه 90 درصد این قشر باید برای فعالیت در مراکز خصوصی و غیر دولتی تربیت شوند.
وی اضافه کرد: برای تحقق این مهم دانشگاه های جامع علمی و کاربردی طی چند سال گذشته در کشور گسترش یافته اند و بهره برداری از ظرفیت های مطلوب این حوزه نتایج مفیدی را به دنبال دارد.

** 50 درصد بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان ادامه داد: بر این اساس رویکرد اعمال شده در بحث اشتغال چندان مناسب نبوده و آنگونه که باید و شاید پاسخگوی مطالبات بازار کار نیست.
وی یادآوری کرد: نتیجه عدم نیاز سنجی و بررسی کافی و پذیرش زیاد دانشجویان در دانشگاه ها، انباشت فارغ التحصیلان دانشگاهی است که بر مشکل بیکاری دامن زده است.
این مسئول ادامه داد: در مجموع 21 درصد جامعه بیکاران را جوانان تشکیل می دهند که نیمی از آنان فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و بر این اساس باید دانشجویان و دانش آموزان صاحب مهارت لازم برای حضور در بازارهای کار باشند.
وی خاطرنشان کرد: این مهم از سیاست های دولت در چند سال گذشته است که مورد پیگیری واقع شده و بر این مبنا آینده نظام های آموزشی کارآمد توسعه کار آفرینی را تشکیل می دهد که در این ارتباط اقدامات گسترده ای در استان نیز انجام شده است.
سلطانی افزود: یکی از مشکلات اصلی دولت موضوع آسیب های اجتماعی است که طی سه سال گذشته و با بهره گیری از ظرفیت دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد اقداماتی در این خصوص انجام شده است.
وی اضافه کرد: یکی از کارهای مهم از سال گذشته ایجاد اشتغال بوده که بخشی از اعتبارات در این حوزه به روستاها به ویژه مناطق حاشیه نشین اختصاص یافته است.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجان نیز در این مراسم گفت: بین بیکاری و آسیب های اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد.
حسن طغرانگار افزود: رهبری در ارتباط با آسیب های اجتماعی تاکید کرده اند که همگان مکلفند کارهای فوق العاده و فرابخشی در این زمینه انجام دهند.
وی بیان کرد: بیکاری یعنی نداشتن شغل و ممر درآمد که آسیبی جدی است و این درحالی است که بسیاری از دانش آموخته دانشگاهی باید کارآفرین باشند و علاوه بر خود برای دیگران نیز اشتغال ایجاد کنند.
این مسئول ادامه داد: در این نمایشگاه مسیری آغاز شده است که مستمر خواهد بود و فضایی دوره ای برای کارآفرینان این واحد دانشگاهی فراهم شده است تا توانمندی های خود را به منصه ظهور برسانند.
به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی زنجان، هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی ظرفیت های دانشگاه جامع علمی و کاربردی در زمینه اشتغال و کارآفرینی، مراکز تحت نظارت و دیگری حمایت از کسب و کار محلی و توسعه فضای کسب و کار است.
وی، معرفی رشته شغل ها، کلینیک اشتغال و کارآفرینی و بازارچه کار آفرینی را از دیگر بخش های این نمایشگاه ذکر کرد.
طغرانگار خاطرنشان کرد: چهارمین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی در 95 غرفه از 18 تا 20 دی از ساعت 15 تا 19 برای بازدید علاقه مندان در محل دانشگاه جامع علمی و کاربردی زنجان واقع در شهرک گلشهر کاظمیه دایر است.
9646/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها آسیب های اجتماعی ایجاد اشتغال بیکاری دانشجو کسب و کار جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۰۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهارت‌آموزی ۱۴۹۳ بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران شهرستان بیرجند گفت: سال گذشته یک‌هزار و ۴۹۳ بانوی بیرجندی در ۱۹ گروه هدف آموزشی یک مهارت جدید فرا گرفتند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ریحانه طالبی در بازدید مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران بیرجند اظهار داشت: سال گذشته در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران بیرجند 116 دوره آموزشی برگزار شد که در مجموع برای متقاضیان مهارت آموزی 192 هزار و 146 نفر ساعت آموزش اجرا شد. 

وی گفت: در این مرکز 5 کارگاه آموزشی در حرفه‌های صنایع چوب، صنایع چرم، گوهرتراشی، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی دایر است که در مجموع بیش از 30 حرفه آموزشی بنا به تقاضای مهارت آموزان اجرا می‌شود.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران شهرستان بیرجند بیان کرد: سال گذشته به ترتیب دانش آموزان، متقاضیان مهارت آموزی و زنان خانه‌دار بیشترین شرکت کننده در بین گروه‌های هدف مهارت آموزی بوده‌ند.

طالبی از راه‌اندازی فروشگاه و نمایشگاه دائمی مهرتاش در سال گذشته در این مرکز خبر داد و گفت: در این نمایشگاه محصولات تولید شده کارگاه‌های آموزشی و همچنین محصولات کارآموزان مرکز که در خانه مشغول به تولید هستند عرضه می‌شود. در این مکان علاوه بر فروش محصولات، سه غرفه در اختیار کارآموزان توانمند دوره‌های آموزشی قرار داده شده تا در تولید سفارشات تبصره 75 این مرکز را همراهی کنند.

حسن کامرانی‌فرد نیز گفت: سال گذشته 4 هزار نفر از اقشار آسیب‌دیده اجتماعی در قالب طرح‌های مختلف کشوری و استانی به صورت رایگان با یک مهارت جدید آشنا شدند.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت مهارت‌آموزی در رفع آسیب‌های اجتماعی و کاهش دغدغه‌های ناشی از آن برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی در سطوح مختلف با حرفه‌های متنوع در دستور کار این اداره کل است. در این راستا در سال گذشته 175 دوره آموزشی ویژه اقشار آسیب‌دیده اجتماعی شامل معتادین بهبودیافته،کودکان کار و خیابان، زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده‌های آنان، زندانیان و ساکنین سکونت‌گاه‌های غیررسمی برگزار شده است. از متقاضیان این گروه هدف 2 هزار و 467 نفر مرد و یک‌هزار و 486 نفر زنان بوده که در طی سال در مجموع 613 هزار و 037 نفر ساعت آموزش را گذرانده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی گفت: سال گذشته 411 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان به  12 هزار و 236 نفر آموزش‌های مهارتی ارائه دادند که از این تعداد هشت هزار و 514 نفر زن، سه هزار و 722 نفر مرد هستند.

کامرانی‌فرد با اشاره به راه‌اندازی و فعالیت 60 آموزشگاه جدید در سال گذشته اظهار داشت: اکنون 411 آموزشگاه فعال فنی و حرفه‌ای در استان داریم که 259 مجوز مربوط به آموزش‌های ویژه بانوان و 12 مجوز مربوط به آموزش‌های آقایان است و از مجموع آموزشگاه‌های ذکر شده 140 آموزشگاه نیز مجوز دومنظوره آموزش به زنان و مردان را دارا هستند.

انتهای پیام/257

دیگر خبرها

  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد
  • آغاز ثبت‌نام دوره‌های مهارت آموزی نومعلمان در دانشگاه فرهنگیان
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • مهارت‌آموزی ۱۴۹۳ بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای
  • مهارت‌آموزی ۳۵۲۱ مددجوی کمیته امداد خراسان‌ جنوبی
  • گشایش نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال بسیجیان استان در درچه
  • مهارت‌آموزی سه هزار و ۵۲۱ مددجوی کمیته امداد خراسان‌جنوبی
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)