Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان با انتشار یادداشتی باعنوان "دغدغه‌های ماندن" در روزنامه دنیای اقتصاد، بر لزوم تعیین بودجه دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۸ بر اساس میزان تورم تاکید کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در این یادداشت آمده است: مدیریت دانشگاه با توجه به اینکه مدیر با قشر دانشجو، استادان و کارمندانی که به لحاظ سواد و علم در جایگاه بالایی هستند مواجه است، با مدیریت در سایر ارگان‌ها تفاوت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مهمی که در دانشگاه‌های دنیا حائز اهمیت است شخصیت کاریزماتیک مدیران است که دانشگاه‌های دنیا از این امتیاز برخوردار هستند؛ یعنی برای مدیران دانشگاهی در اغلب نقاط دانشگاه معادل واژه «پرزیدنت» را به کار می‌برند.

در عصر دانایی محور که دانشگاه‌ها محور اداره جوامع هستند، این مراکز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند به همین دلیل شخصیت و کاریزما به دانشگاه داده می‌شود تا در نهایت راهبری جامعه توسط دانشگاه عملیاتی شود.

در ایران حدود ۲ هزار و ۶۰۰ دانشگاه وجود دارد که از این رقم، تعداد زیادی ماهیت دانشگاه ندارند و اگر ارزیابی دقیقی صورت بگیرد حدود ۸۰ دانشگاه یا کمتر نیز می‌توانند نقش موثری در کشور داشته باشند.

مدیریت در دانشگاه‌های کشور درگیر مسائلی می‌شود که از اهداف دانشگاهی فاصله بسیار زیادی دارد؛ دانشگاه‌ها در دنیا در یک مقطع زمانی آموزش می‌دادند سپس پژوهش را مدنظر قرار دادند و در مرحله بعد به کارآفرینی توجه کردند. دانشگاه‌ها هستند که برنامه‌های کلان و راهبردی جامعه اعم از اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و غیره را می‌نویسند و در حوزه‌های مختلف تعیین تکلیف می‌کنند.

در حال حاضر دانشگاه‌های کشور از مرحله آموزش و پژوهش عبور کرده‌اند و وارد فاز کارآفرینی و اشتغال شده‌اند که البته ابتدای مسیر هستیم و باید مسیر زیادی طی کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم. امروز مدیران دانشگاهی با دغدغه‌های اولیه یا بهتر بگویم «دغدغه ماندن» مواجه هستند؛ به این معنی که مدیران همیشه از خود سوال می‌کنند آیا دانشگاه مورد نظر با شرایط فعلی می‌تواند به ادامه فعالیت بپردازد؟ آیا می‌تواند هزینه‌های پژوهش را تامین کند؟ آیا می‌تواند حقوق پرسنل را بدهد؟

متاسفانه با توجه به کاهش ۱۰ درصدی رشد بودجه دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم، در بودجه سال آینده هم افق خوبی در دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود. در سال ۹۸ باید بودجه دانشگاه‌ها حداقل بر اساس میزان تورم تعیین می‌شد لذا با بودجه‌ای که در نظر گرفته شده پیش‌بینی خوبی از وضعیت سال آینده دانشگاه‌ها نمی‌توان انجام داد و اگر برنامه‌ریزی جدی و دقیقی در این حوزه انجام نشود مشکلات دانشگاه‌ها همچنان لاینحل باقی خواهد ماند.

دانشگاه‌ها از ابتدای شکل‌گیری، مرکز تبادل اندیشه در تمام دنیا هستند و واژه یونیورسیتی هم از یونیورسال به معنای جهانی فکر کردن اتخاذ شده است لذا رئیس دانشگاه باید بین‌المللی فکر کند و فضا را برای تبادل افکار و اندیشه‌ها فراهم کند. متاسفانه با جناح بندی‌های سیاسی در کشور به محض تعویض مکانیزم سیاسی در سطوح بالا دانشگاه‌ها هم از این تغییر تاثیر می‌پذیرند و باعث می‌شود مدیران با کارکرد بالا نتوانند به همه اهداف خود دست پیدا کنند.

از طرف دیگر استقلال دانشگاه‌ها در ایران کامل نیست و به راحتی متاثر از جریان‌های سیاسی می‌شود و با این تغییر متاسفانه شاهد تغییر مدیریت در دانشگاه هم خواهیم بود. رخدادی که در دانشگاه‌های موفق دنیا به ندرت اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بودجه 98 بودجه دانشگاه ها دانشگاه بوعلی سینا نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۲۷۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری همتی از نرخ تورم بانک مرکزی/ همتی: تورم فروردین ۱۴۰۲ «۶۳ درصد» بوده است/ پشت‌پرده گرانی ارز هم مشخص شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت:

بانک مرکزی:
‏«تورم نقطه ‌به ‌نقطه در ماه فروردین سال ۱۴۰۳، نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲، به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰درصد رسیده است».

از اطلاع‌رسانی بانک مرکزی ممنون. البته مناسب بود که تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۲
‏و فروردین ۱۴۰۳ را هم اعلام می‌کردند.

این اعلام، به معنای این است که تورم فروردین ۱۴۰۲ ،
به میزان «۶۳ درصد» بوده است!

این تورم اعلام نشده، نتیجه رکورد رشد ۴۳ درصدی چاپ پول در سال ۱۴۰۱ و دلیل عمده فشار به نرخ ارز در ۱۴۰۲ بود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902713

دیگر خبرها

  • غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است
  • ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟
  • «سقف‌گذاری برای اجاره‌بها» به قانون تبدیل شد
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • «شهریه» مدارس غیردولتی تا ۳۱ اردیبهشت تعیین می شود/ معلمان مدارس غیر دولتی بیمه کامل می‌شوند
  • تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی ۳۱ اردیبهشت
  • تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی تا ۳۱ اردیبهشت / معلمان مدارس غیر دولتی بیمه کامل می‌شوند
  • افشاگری ترسناک همتی از نرخ تورم بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲!
  • افشاگری همتی از نرخ تورم بانک مرکزی/ همتی: تورم فروردین ۱۴۰۲ «۶۳ درصد» بوده است/ پشت‌پرده گرانی ارز هم مشخص شد