غزل، عرصه اندیشه عاشقی شیخ اجل است/سعدی در پی راهی برای جاودانگی
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۲۰۱۲
به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست که از سوی انجمن فرهنگ و ادب شیراز و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس و مرکز سعدیشناسی در سرای سخن برگزار شد، ابتدا اطلس اثنیعشری با اشاره به دیباچه گلستان به توصیف ویژگیهای آن پرداخت و ضمن سخنان خود گفت: سعدی در ارائه اندیشهاش بسیار متعادل رفتار میکند؛ او هرگز به تملق و اغراق و دعاهای تایید که مرسوم بوده، روی نمیآورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اثنیعشری در ادامه افزود: سعدی مردی مذهبی است و به آخرت باور دارد اما با اندیشه خیامی مبنی بر گذرایی عمر نیز آشناست.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به مدیحهگویی شاعران گفت: مدیحههای سعدی جنبه آموزشی و تعلیمی دارد و نشان دادن الگو و نمونه؛ سعدی در مقدمه کتابش با ما از انگیزه پرداختن به کتابش سخن میگوید، با ما درد دل میکند از خروشی که در جان او پدید آمده؛ او از درد و ترس نیست شدن با ما سخن میگوید و در پی راهی برای جاودانگی است.
اثنیعشری ادامه داد: سعدی در جدال با درون خود بوده برای درک حقیقت هستی؛ درد سعدی، درد انسانی است که میداند که میمیرد. او هستی را و زندگانی را دوست دارد و اگر چه در جای جای کلیاتش از ناپایداری زندگی و گذرایی عمر سخن میگوید، اما به هستی و زندگی قدرشناسانه مینگرد.
در ادامه این نشست، لیلی افخمی فریدونی با نگاهی به شاخصههای فکری سعدی در غزل، به غرلخوانی سعدی پرداخت و گفت: غزل عرصه اندیشه عاشقی سعدی و سخن گفتن از عشق و عاشقی برای اوست؛ عرصهای که به زیبایی و با ظرافت تمام و با پیکرتراشی زیبا در آن به ما میآموزد که تردامن نباشیم؛ و از آموزههای نادرست دست برداشته، به سوی اندیشه درست گام برداریم؛ از آموختههای بیتحقیق رها شویم و به سوی حقیقت حرکت کنیم. به پاکدامنی، صفا و یکرنگی روی آوریم و دلق ازرق فام را به یکسو نهیم، اینجاست که بر خلاف روند غزل؛ سعدی بازهم به تعلیم عشق، وفا و یکرنگی میپردازد.
افخمی با تاکید بر اهمیت پاکسازی درون و بینش انسانها گفت: شرک تقوا نامی که سعدی از آن یاد میکند و ما را از آن برحذر میدارد؛ همان بتهایی است که برای خود ساختهایم و ناگزیر از رها کردن آنها و خودیم.
به باور وی، این همان شیوه عاقلانهای است که سعدی از آن یاد میکند و ما را بدان فرا میخواند اما باید آگاه بود که از عقل آموخته شده و عقل خورانده شده برحذر بود؛ باید همچون سعدی عقل و دل را به هم پیوند زد تا به درک رسید.
در ادامه افخمی با اشاره به برخی ظرافتهای زبانی و محتوایی در اندیشه سعدی، عشق را از دیدگاه سعدی سلطانی دانست که در خانه وجود خیمه میزند و از آن پس در وجود آدمی جز عشق چیزی به کار نمیآید.
کد خبر 4513637منبع: مهر
کلیدواژه: سعدی شیراز مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۲۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عصر روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی، نگارگری، خوشنویسی گرافیک و هنرهای ایرانی اسلامی به مناسبت بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی، شاعر نامدار ایرانی افتتاح شد.
در این نمایشگاه که با حضور هنرمندان و هنردوستان افتتاح شد، بیش از ۱۸۰ اثر ارائه شده است.
محمدخراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی مذهبی مدیر عامل سازمان زیباسازی، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و تنی چند از مدیران شهری و اساتید به نام هنری و خوشنویسی در افتتاحیه شرکت کرده و نظارهگر آثار بیبدیل هنری در ستایش استاد سخن سعدی قرار گرفتند.
انتهای پیام/