Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@01:08:41 GMT

سازه کعبه زرتشت در نقش رستم پایش شد

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۸۹۵۳

سازه کعبه زرتشت در نقش رستم پایش شد

خبرگزاری میزان- کعبه زرتشت در نقش رستم با هدف رصد و ارزیابی سلامت سازه آن از سوی پایگاه جهانی تخت جمشید پایش شد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، حمید فدایی مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید گفت: نتایج اولیه حاصل از تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد سلامت این سازه محرز بوده و تاکنون هیچ گونه نشستی در بنای ارزشمند کعبه زرتشت مشاهده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بروز دوره خشکسالی در منطقه و برداشت‌های بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، امکان ایجاد فرونشست در محدوده بنا را از جمله نگرانی‌های کارشناسان برای پایش این بنا عنوان کرد.

به گفته فدایی، طرح پایش و ارزیابی سلامت سازه کعبه زرتشت و اطمینان از عدم وارد آمدن مخاطرات احتمالی با هدف حفاظت از بنا از جمله برنامه‌های پایگاه میراث جهانی تخت جمشید است.

وی انجام برداشت‌های دقیق میدانی از موقعیت فرونشست‌ها در محوطه و همچنین انجام برداشت‌های اسکن لیزر برد کوتاه و فتوگرامتری در برهه‌های سه ماهه و سپس مقایسه با نقشه‌های GIS و ترسیم جهت فرونشست‌ها را از جمله اقداماتی برشمرد که در حال حاضر در این محوطه در حال انجام است.

کعبه زرتشت در نقش رستم فارس بنایی بجا مانده از عصر هخامنشی است که علاوه بر اهمیت مذهبی و تاریخی وجود کتیبه‌های ساسانی بر جداره آن بر ارزش و اعتبار تاریخی آن به عنوان یک سند ارزشمند و مهم افزوده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کعبه زرتشت نقش رستم خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۸۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از دست سازه های دانش آموزان هیرمندی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، پودینه مدیر آموزش و پرورش شهرستان هیرمند گفت:  سنگ بنای دانش آموزان و خلاقیت آنها در دوره ابتدایی رخ می‌دهد و این جشنواره جابربن حیان به دانش آموزان کمک می‌کند تا استعداد‌های خود را به معرض نمایش بگذارند.
پودینه اظهار داشت: در این نمایشگاه بیش از پنجاه مدرسه دوره ابتدایی حضور داشتند که طرح‌های برتر این جشنواره پس از دواری به مرحله استانی راه خواهند یافت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز
  • سایبان خودرو بدون پایه
  • نمایشگاهی از دست سازه های دانش آموزان هیرمندی
  • (تصویر) فرونشست ترسناک زمین در شهر یزد
  • عکس/ فرونشست زمین بر اثر بارش باران در یزد
  • ستاره استقلال پایش را به تیغ جراحان سپرد
  • هافبک استقلال پایش را به تیغ جراحان سپرد
  • ‌تأیید درخواست متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ممسنی و رستم
  • ‌تأیید درخواست ۲۱۱۱ نفر متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ممسنی و رستم