Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:43:23 GMT

«پیام» آرام

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۳۶۵۵

«پیام» آرام

تهران- ایرنا- اخیراً تمام مسئولان و دولتمردان بر رویه شفاف سازی، پاسخگو بودن و تبدیل اتاق‌های کاریشان به اتاق شیشه‌ای صحبت می‌کنند و تاکنون قدم بزرگی در این راستا برداشته نشده است، اما روز گذشته وزیر جوان دولت تدبیر و امید با یک توئیت خود را در عرصه پاسخگویی و ارتباط تنگاتنگ با مردم، توانمندتر نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون«پیام» آرام، پس لرزه‌های مصاحبه خوئینی‌ها، مناقشه بر سر خودروهای وارداتی، رانتیرها در کمین‏اند، آسیب‌های اجتماعی اولویت بندی شد، آغاز خصو صی سازی آموزش!، ایرانی‌ها روزانه 8000 کیلومتر سیگار می‌کشند، مثلث خطر در مسیر کسب‌وکار، رونمایی از عجیب‌ترین تخلفات بانکی، سوءاستفاده میلیاردی از کارتن‌خواب‌ها و ایران و اروپا تا 2020 در یک قایق نشسته‌اند در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

**«پیام» آرام
روزنامه ایران در مطلبی با عنوان ««پیام» آرام» نوشت: اخیراً تمام مسئولان و دولتمردان بر رویه شفاف سازی، پاسخگو بودن و تبدیل اتاق‌های کاریشان به اتاق شیشه‌ای صحبت می‌کنند، اما تاکنون قدم بزرگی در این راستا برداشته نشده است، اما روز گذشته وزیر جوان دولت تدبیر و امید با یک توئیت خود را در عرصه پاسخگویی و ارتباط تنگاتنگ با مردم در کابینه‌ای که تمام وزرای آن سابقه طولانی تری در خدمت‌رسانی به مردم دارند، توانمندتر نشان داد.

اکبر نصراللهی، استاد ارتباطات در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره واکنش وزیر ارتباطات به عدم موفقیت پرتاب ماهواره می‌گوید: این مدل رفتار که واقعیت‌ها را بلافاصله و مستقیم بویژه بعد از شکست‌ها با مردم در میان بگذاریم رویکرد مناسب و قابل تقدیری است. یک کار ملی به دلایل متفاوت موفقیت‌آمیز نبود که می‌توان با عزم جدی و درس گرفتن از خطاها مجدد در این زمینه تلاش کرد و مجدد ماهواره را به فضا پرتاب کرد. این‌که در پروژه‌های علمی در گام نخست به موفقیت نرسیم چیز عجیبی نیست، در ایران و حتی در کشورهای بسیار توسعه یافته هم این اتفاق رخ داده و پرتاب ماهواره توسط شرکت‌های پیشرفته در دنیا هم با شکست مواجه شده است. ما هم این کار علمی که صفر تا صدش با خودمان بوده را در شرایط تحریم می‌خواستیم انجام دهیم که موفق نشد، این شکست چیز جدیدی نیست، اما نکته بسیار حائز اهمیت این است که وزیری از دولت در فاصله‌ای کوتاه و قبل از این‌که منابع دیگر اعلام کنند شخصاً این موضوع را با مردم درمیان گذاشت.

** پس لرزه‌های مصاحبه خوئینی‌ها
روزنامه خراسان در گزارشی عنوان «پس لرزه‌های مصاحبه خوئینی‌ها» را منتشر کرد و آورد: درحالی که اصلاح طلبان انتقادات تندی از اظهارات اخیر موسوی خوئینی ها درباره هاشمی رفسنجانی مطرح کردند، بخش دیگری از مصاحبه انتقادی دبیر مجمع روحانیون مبارز درباره آیت ا... هاشمی رفسنجانی منتشر شد. برخی این سخنان موسوی خوئینی ها را در زمینه احیای جریان چپ در اواخر دهه شصت خواندند.

مواضع انتقادی اخیر موسوی خوئینی ها درباره هاشمی رفسنجانی اما به مذاق برخی فعالان جریان اصلاحات خوش نیامد. روزنامه شرق با اشاره به سخنان او نوشت: همگان موسوی‌خوئینی‌ها را به‌عنوان نیرویی سیاسی می‌شناسند؛ بنابراین انتظار آن است این شخصیت برجسته تاریخ انقلاب، قدری مصالح سیاسی حاکم بر این ‌روزهای ایران را در نظر داشته باشد؛ زیرا علاوه بر آن که تخریب هاشمی در شرایط فعلی منجر به از‌بین‌رفتن وحدت سیاسی می‌شود، چهره فردی را مخدوش می‌کند که مردم از او به‌عنوان یک اصلاح‌گر یاد می‌کنند و دقیقا معلوم نیست آقای موسوی‌خوئینی‌ها با این مباحث چه نتیجه مثبتی را دنبال می‌کند.

**مناقشه بر سر خودروهای وارداتی
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «مناقشه بر سر خودروهای وارداتی» نوشت: روز گذشته، رئیس کل بانک مرکزی با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای وارداتی که دارای قبض انبار هستند، بدون انتقال ارز مخالفت و اعلام کرد: دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای وارد شده به گمرکات از تاریخ 16مرداد 97 به بعد را نخواهد داد؛ موضعی که بلافاصله واکنش وزیر صمت را برانگیخت و رضا رحمانی با اعلام اینکه خودروهای مانده در گمرک اجازه ترخیص دارند، گفت: ثبت سفارش‌های قبلی خودرو «کان لم یکن» شده است. گفته می‌شود این موضع بانک مرکزی در راستای سیاست‌های سخت‌گیرانه این بانک در کنترل بازار ارز اتخاذ شده است.

پس از سپری‌شدن چندین ماه از دپوی خودروهای خارجی در گمرکات کشور و ضرر و زیان خریداران، هیات وزیران در بند یک آیین‌نامه‌ای که در جلسه مورخ 9دی 97 هیات وزیران در مورد ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری مصوب و در تاریخ 16دی 97 توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد، برای ترخیص 13هزار دستگاه خودروی دپو شده در گمرکات، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروهای وارداتی را صادر کرد.

** رانتیرها در کمین‏اند!
روزنامه ابتکار در گزارشی تحت عنوان «رانتیرها در کمین‏اند!» آورد: روز گذشته مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 مجلس در نشست خبری خود اعلام کرد که این کمیسیون به دولت مجوز داده است که در بازارچه‌های مرزی بنزین را با نرخ ترجیحی بفروشد. این موضوع بهانه‌ای شد تا با قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان و هویزه، در دوره دهم مجلس، عضو کمیسیون انرژی و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان، در این باره گفت‌وگویی داشته باشیم.

قاسم ساعدی در گفت‌وگو با «ابتکار» با تعیین قید شرط که در صورت به خودکفایی رسیدن بنزین و امکان تامین نیاز داخل، فروش و صادرات بنزین از طریق مرزها می‌تواند راهکار مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها و حتی تحت کنترل درآوردن قاچاق سوخت کشور باشد، مواردی را بیان کرد. هر چند که این عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد که این کار می‌تواند مخاطراتی هم داشته باشد و در صورت عدم نظارت صحیح، پای بابک‌زنجانی‌ها را به جامعه باز و حتی زمینه قاچاق سوخت را در پوششی قانونی توجیه می‌کند.

** آسیب‌های اجتماعی اولویت بندی شد
روزنامه ایران در گفت ‌و‌گویی با تقی رستم وندی قائم مقام وزیر کشور عنوان «آسیب‌های اجتماعی اولویت بندی شد» را برجسته کرد و نوشت: جمع بندی‌های ما نشان می‌دهد که در حال حاضر پنج اولویت مهم از بین بیش از 20 آسیب اجتماعی بزرگی که در کشور وجود دارد، به ترتیب اعتیاد، حاشیه نشینی، فساد اخلاقی، طلاق و مناطقی که این چهار عامل در آنها وضعیت حاد و بحرانی دارد، است. ما اگر به این پنج عامل رسیدگی کنیم، آسیب‌های اجتماعی در کشور به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد. البته در کشور ما خشونت و سرقت هم آمار بالایی دارد، اما آنها در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

ما چیزی با عنوان جرایم جنسی داریم که جرم تلقی می‌شود و در بسیاری از کشورها نیز عناوین مشترکی دارد، مثل تجاوز به عنف، یا مزاحمت برای بانوان! در کشور ما با توجه به وضعیت مذهبی و فرهنگی، این موارد در دایره ارزشی گسترده تری قرار می‌گیرد. مثل عفاف و حجاب که در حوزه عفت عمومی و امنیت اخلاقی تلقی می‌شود. اینکه مفاسد اخلاقی جزو این پنج اولویت قرار گرفته به معنای این نیست که ما در این حوزه وضعیت بدی داریم، به خاطر اصول و مبانی مذهبی و فرهنگی کشورمان، این موضوع اولویت‌دار شده است. چون مفاسد اخلاقی، نهاد خانواده را مستقیم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. فروپاشی خانواده هم منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

** آغاز خصوصی سازی آموزش!
روزنامه قانون با انتشار عنوان «آغاز خصو صی سازی آموزش!» آورد: پیشنهاد دولت برای پوشش 10 درصدی دانش آموزان در طرح خرید خدمات آموزشی در بودجه سال آینده، نگرانی و ابهام تازه ای را میان فرهنگیان همراه داشته است. این طرح که بنا دارد درآمدهایی برای وزارتخانه داشته و گوشه ای مشکلات مالی آن را بر طرف کند، اکنون و در حالی که هنوز به تصویب نهایی مجلسیان نرسیده ، واکنش های فرهنگیان را در پی داشته و متذکر شده اند این طرح می تواند اثرات سوء در نظام آموزشی کشور داشته باشد. سابقه طرح خرید خدمات آموزشی به سال 1393 بر می‌گردد که آموزش و پرورش به ناچار برای عبور از بحران کمبود معلم ناشی از سوءبرنامه ریزی نیروی انسانی در چند سال قبل‌تر، مجبور به ارائه پیشنهادی مبنی بر استفاده از خرید خدمات آموزشی شد.

سپردن بخشی از خدمات آموزشی به بخش خصوصی در حالی از سوی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده که در قانون، دولت مکلف به فراهم کردن زمینه‌های آموزشی دانش آموزان به طور رایگان تا پایان مقطع متوسطه است و خرید خدمات آموزشی به طور جدی در تناقض با قوانین موضوعه آموزش و پرورش است. دیروز نیز تعدادی از انجمن‌ها و سمن‌های فعال آموزش‌وپرورش در بیانیه‌ای، با اضافه شدن بندی به لایحه بودجه سال 1398 در خصوص اداره «سالانه 10 درصد دانش آموزان تحت پوشش طرح خرید خدمات» مخالفت کردند تا حواشی طرح تازه آموزش و پرورش جدی‌تر از همیشه شود.

** ایرانی‌ها روزانه 8000 کیلومتر سیگار می‌کشند
روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «ایرانی‌ها روزانه 8000 کیلومتر سیگار می‌کشند» آورد: «مصرف توتون در ایران طی یک دهه گذشته7 برابر شده است» این خبر را دیروز معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری با رسانه ها اعلام کرد. «عبدالرحمان رستمیان» گفت: در برهه زمانی 10 سال مصرف سیگار از 2 هزار تن به 15 هزار تن رسیده است. که فاجعه است و ضرورت دارد راه‌های عدم دسترسی مردم به دخانیات را اجرایی کنیم.

شاید بد نباشد برای درک بهتر اعداد و ارقام میزان استعمال سیگار درکشور، یک حساب سرانگشتی انجام دهیم. اگر میزان مصرف سالانه کشور را 60 میلیارد نخ فرض کنیم. ماهانه 5 میلیارد و روزانه افزون بر 166میلیون نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود. اگر ارتفاع هر سیگار را 5 سانتیمتر در نظر بگیریم، ایرانیان روزانه بیشتر از 8000 کیلومتر سیگار دود می‌کنند. یعنی فاصله‌ هوایی ایران تا آرژانتین. هر چه از مضرات سیگار بشنویم و بر آن تاکید داشته باشیم، دانستن از مخاطرات جانبی این محصول دخانی بیشتر متحول‌مان خواهد کرد. هزینه روزانه مصرف دخانیات نیز قابل تامل است. براساس گفته مسئولان مربوطه خرج روزانه سیگار و قلیان در کشور بیش از 30 میلیارد تومان است و با این مبلغ می‌توان روزانه 1000 وام ازدواج و صدها وام مسکن پرداخت کرد یا وسایل گرمایشی یا سرمایشی هزاران مدرسه را تامین کرد.

** مثلث خطر در مسیر کسب‌وکار
روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان «مثلث خطر در مسیر کسب‌وکار» نوشت: فعالان اقتصادی بار دیگر مطالبات و دغدغه‌های خود را با صدایی بلندتر در حضور نمایندگان دولت در پارلمان بخش‌خصوصی پایتخت اعلام کردند. به اعتقاد آنها، سیاست‌های دولت طی ماه‌های اخیر شرایط را برای فعالیت اقتصادی سخت‌تر کرده و این موضوع در حوزه تجارت بیش از گذشته نمود پیدا کرده و پیش‌بینی‌ها از بهار 98، فصل سختی برای صادرات است. نتیجه سیاست‌های محدودکننده و سختگیرانه باعث شده تا فعالان باسابقه حوزه صادرات دست از کار کشیده و فعالیت خود را متوقف کنند.

فعالان اقتصادی از عدم مسوولیت‌پذیری نهادها و سازمان‌های دولتی نیز گلایه داشته و معتقدند که وقتی به نهادها و سازمان‌های دولتی سر می‌زنیم هر یک از طرفین می‌گویند که مشکل از طرف دیگری است و کسی مسوولیت قبول نمی‌کند. اگر همین روال ادامه پیدا کند، بسیاری از اهداف اقتصادی کشور اجرایی نخواهد شد. در عین حال، اعلام نتایج پویش تجمیع موانع کسب‌وکار با نظرخواهی از 800فعال اقتصادی یکی از محورهای نشست روزگذشته هیات نمایندگان اتاق تهران بود.

**رونمایی از عجیب‌ترین تخلفات بانکی
روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست خود را به عنوان «رونمایی از عجیب‌ترین تخلفات بانکی» اختصاص داد و آورد: دادگاه سه متهم بانک سرمایه که معروف‌ترین آن‌ها پرویز کاظمی اولین وزیر رفاه در دولت احمدی‌نژاد است، کلکسیونی از تخلفات را در این بانک خصوصی عیان ساخت. در نتیجه این تخلفات، بنا به کیفرخواست صادره، حدود 14 هزار میلیارد تومان از اموال و سپرده فرهنگیان به یغما رفته است. متهمان که مدیران ارشد سابق بانک سرمایه هستند، در اقدامی عجیب حتی تا آن‌جا پیش رفته‌اند که به شرکت‌های صوری که کارتن خواب‌ها مدیر آن‌ها بوده‌اند، وام‌های کلانی پرداخت کرده‌اند!

جالب است که در اکثر پرداخت‌ها به شرکت‌های هدایتی کارشناس اعتباری شعبه بانک، عدم گردش مالی شرکت، ریسک بالای پرداخت و اینکه شرکت متقاضی فاقد هرگونه حساب معتبر و اهلیت است را به هیئت مدیره بانک سرمایه متذکر شده است؛ اما علیرغم این هشدار‌ها تسهیلات کلان پرداخت می‌شده است! پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت نهم و متهم ردیف دوم در ازای خدماتی که در راستای پرداخت تسهیلات 600 میلیارد تومانی داشته، به سمت عضویت در هیات مدیره شرکت استیل آذین ایرانیان منصوب شده است!

** سوءاستفاده میلیاردی از کارتن‌خواب‌ها
روزنامه شرق در گزارشی با درج عنوان «سوءاستفاده میلیاردی از کارتن‌خواب‌ها» نوشت: بانک سرمایه، یکی از بانک‌های خصوصی کشور، این روزها در صدر اخبار جرائم اقتصادی قرار دارد. مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره سابق این بانک، متهم به خیانت در امانت هستند. بانک سرمایه با اعتبار سه ‌هزار میلیارد تومان و با مجوز بانک مرکزی شروع به کار کرد و 14 هزار میلیارد تومان از اموال فرهنگیان در جریان فعالیت این بانک با هیئت‌مدیره سابق به یغما رفته است. 47 درصد از سهام این بانک مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان و 38 درصد از سهام مربوط به گروه ریخته‌گران بوده که حالا مال‌باخته این بانک شده‌اند. اکنون پرونده تخلف مالی در بانک سرمایه در جریان بررسی است و جلسه محاکمه سه متهم پرونده دیروز در شعبه سوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

در میان صحبت‌های مطرح‌شده در این جلسه از تخلفات زیادی رمزگشایی شد؛ مدیرانی به‌عنوان مدیر بانک سرمایه منصوب شدند که از سوی بانک مرکزی ردصلاحیت شده بودند. پرویز کاظمی؛ رئیس هیئت‌مدیره بانک سرمایه، کسی که وزیر رفاه دولت هشتم بود و محمود احمدی‌نژاد در جلسه رأی‌اعتماد وی گفته بود «خدا، کاظمی را به من معرفی کرده‌ است»، در ازای پرداخت تسهیلات کلان 600 میلیاردی به حسین هدایتی به سمت هیئت‌مدیره شرکت استیل‌آذین منصوب می‌شود، در تمامی تسهیلات اعطایی کلان، وثایق قابل اعتماد اخذ نشده است و شرکت‌های متقاضی تسهیلات مورد اعتبارسنجی قرار نگرفته‌اند.

با اخذ چک و سفته به‌جای وثیقه در پرداخت تسهیلات، به شرکت‌هایی تسهیلات داده می‌شد که مدیرعاملان آن کارتن‌خواب بودند و کارت ملی آنها برای تأسیس شرکت صوری گرفته شده بود، حسین هدایتی، سامان مدلل و محمد امامی از طریق غیرقانونی و همکاری با بعضی از اعضای هیئت‌مدیره چندین تسهیلات کلان گرفته‌اند و نماینده دادستان از دادگاه خواسته است پرونده‌ای جداگانه برای آنها باز شود. مصطفی جهانبانی 600 میلیارد (ریال یا تومان در دادگاه ذکر نشد) برای واردات کالاهای اساسی تسهیلات دریافت می‌کند و به گفته نماینده دادستان یک چوب کبریت هم وارد نمی‌کند.

** ایران و اروپا تا 2020 در یک قایق نشسته‌اند
روزنامه اعتماد در گفت ‌وگو با یوست هیلترمان مدیر برنامه گروه خاورمیانه و شمال آفریقای گروه بین‌المللی بحران عنوان «ایران و اروپا تا 2020 در یک قایق نشسته‌اند» را منتشر کرد و آورد: من واقعا شاهد تلاش‌هایی برای فاصله گرفتن نسبی از امریکا در اروپا هستم. البته تنها دلیل آن هم وجود دونالد ترامپ است بنابراین همه منتظر انتخابات دو سال آتی در امریکا هستند تا ببینند که چه اتفاقی رخ خواهد داد. دقیقا مانند برخی در ایران چرا که ممکن است همه چیز دوباره تغییر کند و البته ممکن است تغییر هم نکند. ما هیچ چیز را به قطعیت نمی‌دانیم اما تا آن موقع باید صبر کرد و سپس تصمیم گرفت. در این فاصله اروپایی‌ها تلاش می‌کنند در حوزه‌هایی که امریکا دیگر فعال نیست، فعال‌تر حاضر شوند اما اروپا به هیچ وجه نمی‌خواهد رابطه فراآتلانتیکی با امریکا را قطع کند.

بنابراین ما باید تا دو سال آینده صبر کنیم. شاید هم در این میان صبر برخی به پایان برسد و منتظر نمانند که این هم یک احتمال است. اما شاید هم بهتر باشد که این دو سال را صبوری کنیم و بعد واکنش نشان دهیم. اگر دو سال تا انتخابات 2020 امریکا صبر کنیم حداقل می‌دانیم که در چهار سال پس از این تاریخ چه اتفاق‌هایی رخ خواهد داد و می‌توانیم تصمیم خود را بر اساس نتیجه آن انتخابات بگیریم. شاید در آن زمان اروپایی‌ها حمایت‌های عملی بیشتری از ایران انجام دهند. شاید هم اگر یک دموکرات رییس‌جمهور امریکا شود، آمادگی کافی برای بازگشت به رابطه بهتر با ایران را داشته باشد.

پژوهشم**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بررسي مطبوعات 26 دي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۳۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: این سفر در مقطع فعلی پیام مهمی داشت

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی بامداد پنجشنبه پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفتگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: بخش اول سفر ما به پاکستان بود که مردم آن علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه شور و شوق و نشاط مردم پاکستان نسبت به مردم ایران بالاست، افزود: علیرغم برخی محدودیت‌های امنیتی برای حضور در اجتماعات، اما در آن بخش از اجتماعات نخبگان علمی و فرهنگی که حضور یافتیم، با استقبال و شور و نشاط بالای مردم پاکستان مواجه شدیم که این مقدار ابراز علاقه به امام راحل، رهبری معظم انقلاب، انقلاب شکوهمند اسلامی و مواضع جمهوری اسلامی طبیعی بود.

رئیسی دیدارهای صورت گرفته با مسئولان عالی پاکستان را هم عمدتا ناظر به کارها، همکاری‌ها و مسائلی دانست که در گذشته با پاکستانی‌ها دنبال می‌شد و به هر دلیلی دچار وقفه شده بود و اظهار داشت: از جمله درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند. همچنین در حوزه‌ همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور رسیدن حجم مبادلات به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول هدف‌گذاری شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دیدارهایی که با فعالان اقتصادی پاکستانی داشتیم آنها مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت ۱۰ میلیارد دلاری برسیم، تصریح کرد: در حوزه کار فرهنگی نیز به دلیل قرابت‌های فرهنگی و ارتباطات همسایگی قلبی و قبلی تصمیمات خوبی اتخاذ شد و در مجموع آنچه ضرورت داشت میان دو کشور در جلوه اسناد همکاری متجلی شود، انجام شد. همچنین در مذاکرات صورت گرفته با مسئولان عالی دو ایالت پنجاب و سند نیز که همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند، توافق شد موانع گسترش همکاری‌ها رفع و کار با قوت دنبال شود.

رئیسی با اشاره به بخش دوم سفرش به سریلانکا، خاطرنشان کرد: اولین موضوع سفر به سریلانکا که ارتباطات خوبی با ما دارد، افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با تکنولوژی کاملا به‌روز و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود. بهره‌برداری از این سد خبر خوبی برای مردم سریلانکا بود و قرار شد نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا کار با قوت دنبال شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی ـ مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آنها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم، گفت: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آنها اتخاذ شد.

رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ارتباط با کشورهای آسیایی به ویژه پاکستان و سریلانکا در حوزه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد، افزود: این سفر در مقطع فعلی می‌تواند گام مثبتی در جهت توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل باشد.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط منطقه، تحولات اخیر و نیز مسئله غزه نَفس برگزاری این سفر چه دستاوردهایی داشت؟ گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل بود. منطقه و جهان این پیام را از این سفر دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

دیگر خبرها

  • کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور
  • پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی
  • رئیسی: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
  • رئیسی: این سفر پیام مهمی داشت
  • رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت
  • پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
  • رئیسی: این سفر در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
  • درخشش ورزشکار چهارمحالی در مسابقات قایقرانی کشور
  • درخشش ورزشکار چهارمحال و بختیاری در مسابقات قایقرانی کشور