Web Analytics Made Easy - Statcounter

وی این مقام را به دلیل نقش آفربنی در نمایش «هزارشلاق» به کارگردانی جواد عاجلی بدست آورد.
روح الله سعادتمند، جمعه در این زمینه به ایرنا گفت: نمایش هزار شلاق به عنوان تنها نماینده استان فارس در سومین جشنواره منطقه ای ارغون بهبهان حضور داشت.
وی افزود: نمایش هزار شلاق با استفاده از آیین سنتی «چک چکو» به روی صحنه رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آیین چک چکو به یاد قیام امام حسین(ع) در استهبان برگزار می شود به این صورت که دسته عزاداران با لباس های سیاه و شال های سبز در یک دایره حلقه می زنند و در این حلقه به فاصله یک قدم، حرکت می کنند و در دست هایشان چوب های کوچکی می گیرند.
سیاه پوشان چوب ها را به بالای سر می برند و بر هم می سایند که صدای چک چک چوب ها با صدای مرثیه خوان درهم می پیچد. آیین نمایشی چک چکو هر ساله در استهبان فارس در ظهر عاشورا بر پا می شود.
این آیین شکلی نمادین از اتفاقاتی است که پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین رخ داد.
مردم استهبان معتقدند پس از شهادت امام حسین، لشکریان یزید به دستور شمر اسب هایشان رابر جنازه شهدای کربلا می تازند و این صدای چک چک یاد آور سم کوبی اسبان اشقیا بر بدن های مطهر اولیا است.
سومین جشنواره آیینی سنتی ارغون در 4 بخش با حضور هنرمندانی از استان های خوزستان،کهگیلویه و بویراحمد،هرمزگان، فارس و بوشهر 23 تا 26 دی 97 در بهبهان خوزستان برگزار شد.
استهبان در 160 کیلومتری شرق شیراز است.
1876/ 2027
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها استان فارس امام حسین چک عاشورا کهگیلویه و بویراحمد جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۲۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر، صحرا فتحی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، پس از ۵ سال دوری از صحنه، نمایش «هواخوری»، جدیدترین نمایشنامه خود را به صحنه خواهد آورد.

«هواخوری»، خرداد ۱۴۰۳ در یکی از سالن‌های نمایشی تهران روی صحنه خواهد رفت. این اثر نمایشی هم‌اکنون پس از دریافت مجوز، روزهای تمرین را پشت سرمی‌گذارد.

صحرا فتحی، نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و تهیه‌کنندگی نمایش‌های «مار بازی»، «پونز»، «شبکاری»، «تئاتر بد»، «آوازه خوان طاس»، «ولپن»، «دکلره»، «سرگرم خودت بودی»، «آتن، مسکو»، «خانه زاد» و... همچنین فیلم‌های کوتاه «زنی که شاعر بود»، «به دریا خوش آمدی» و «بلعیده شده» و نگارش چند فیلمنامه بلند را در کارنامه هنری خود دارد.

این بازیگر و کارگردان با نمایش‌های «دکلره» و «شبکاری» هم در شهرهای مختلف کانادا نیز به اجرا پرداخته است.

صحرا فتحی جایزه بهترین فیلم خارجی در نهمین دوره جشنواره فیلم زنان کالیفرنیا آمریکا با فیلم «زنی که شاعر بود» را دریافت کرده است. همچنین در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن حضور داشته و از ۱۰ جشنواره مطرح بین‌المللی جایزه بهترین بازیگر و کارگردانی را دریافت کرده است.

اطلاعات تکمیلی نمایش «هواخوری» به‌زودی منتشر خواهد شد.

کد خبر 6087516 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره «قهرمان ایران»
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • هنرمند سیستان و بلوچستانی جایزه جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست را از آن خود کرد
  • رفع تصرف ۷۰ هکتار از زمین‌های ملی در استهبان
  • رادیو صدای لحظه‌هاست