چگونگی رفتار حضرت زهرا (س) با پیامبر اکرم (ص)
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۶۳۵۵
صراط: حضرت زهرا (س) در نگاه پیامبر اسلام جایگاه بلندى داشتند، درواقع همه اولیاى خدا، داراى پاکیزهترین صفات انسانى بودهاند و یکى از آن صفات، عاطفه و مهرورزى است نسبت به همنوع خود است، از این روی پیامبر اکرم (ص) نیز با داشتن چنین خصلتی، عاطفه و مهرورزى را در تمام دوران حیات خود بروز میدادند و عمیقترین احساسات پدرانه خویش را نثار فاطمه (س) میکردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه بیان کرد: براساس همین فضائل و مکارم اخلاقی حضرت زهرا (س) است که در روایات امام صادق (ع) میفرمایند: اگر حضرت فاطمه (س) و امیرالمونین (ع) نبودند هیچ همکفی برای این دو معصوم (ع) وجود نداشت. همچنین در برخی از روایات نیز آمده؛ " درست است که حضرت زهرا (س) در قالب یک بشر روی زمین بودند، اما پیامبر اکرم (ص) خطاب به خطیب بغدادی میگویند: «حضرت زهرای مرضیه (س) یک فرشته است و از اهالی آسمانی هاست؛ هرگاه که من هوای بهشت میکنم، خود را به خانه فاطمه (س) میرسانم و او را میبوسم و میبویم. در روایتی دیگر امام باقر (ع) بیان میکنند: فاطمه (س)، فاطمه نامیده شد برای اینکه این بانو از هر آلودگی پاک است و این فاطمه سوای هر بدیها و زشتیهاست.
این خطیب و کارشناس مسائل دینی افزود: در نوع برخورد و رفتار حضرت زهرا (س) و پیامبر اکرم (ص) باید در نظر داشته باشیم که حضرت فاطمه (س) سیده نسا عالمین و اهل جنة هستند. بخشی از این نوع رفتارها به شخصیتهای حقیقی و باطنی حضرت زهرا (س) باز میگردد، اما در بخش دیگر باید توجه کرد که پیامبر اکرم (ص)، فاطمه (س) را هدیهای از جانب خدا میدانستند که اختصاص به ایشان دارد، به همین دلیل نیز ایشان در حفظ حرمت و حفظ هدیه خداوند با حضرت زهرا (س) به نیکویی رفتار میکردند. وی ادامه داد: همچنین پیامبر خدا (ص)، حضرت فاطمه (س) را امانتی از جانب خدا میدانستند، لذا در روایتی به حضرت امیرالمونین (ع) بیان کردند: «فاطمه (س) امانتی است دست من که به تو میسپارم.» درواقع حضرت زهرا (س) هم معصومه بودند و هم پناهی برای پیامبر اکرم (ص) محسوب میشدند، به همین سبب است که ایشان را با کنیه "اُم ابیها" خطاب میکردند، البته حضرت زهرا (س) «اُم الائمه» نیز هستند و واژه «اُم» به معنی ریشه و اصالت است.
حجت الاسلام و المسلمین وافی یادآور شد: خانه حضرت زهرا (س)، محل نزول وحی و خانه همه ائمه بود و پیامبر اکرم (ص) به خانه حضرت زهرا (س) پناه میبرند. وقتی خداوند به حضرت محمد (ص) دختر داد همه او را ابتر خطاب کردند، اما پس از آن آیات نورانی سوره کوثر نازل شد.
حجت الاسلام و المسلمین وافی ادامه داد: یکی از مصداقهای رفتاری پیامبر اکرم (ص) با حضرت زهرا (س)، بلند شدن پیامبر اکرم (ص) در مقابل ورود ایشان بود به این نحو که هرگاه حضرت زهرا (س) وارد میشدند. پیامبر اکرم (ص) از جای خود بلند میشدند و به استقبال دختر خود میرفتند و او را جای خودشان مینشاندند. پدران ما هم باید به ویژگی و استعدادهای دختران خود توجه کنند و باید در نظر داشته باشند که دختر برای یک خانه و خانواده هدیهای الهی است.
منبع: صراط نیوز
کلیدواژه: مناسبت های مذهبی احادیث ائمه اطهار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۶۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
دانشمندان در جستجوی حیات فرازمینی، تفکر سنتی را کنار گذاشته و نظریههای جدیدی ارائه میکنند.
به گزارش لایو ساینس، دو ستاره شناس، به نام هریسون پی اسمیت و لانا سینابایان، میگویند که بیگانگانی که در سیارات فراخورشیدی زندگی میکنند، میتوانند بر روی شهاب سنگها سوار شوند تا سیارات از جمله زمین را مستعمره کنند.
این به مفهومی به نام "پانسپرمیا" مربوط میشود، نظریهای که نشان میدهد اشکال حیات میتوانند با "سواری" بر روی شهاب سنگها از سیارهای به سیاره دیگر حرکت کنند. این نظریه همچنین نشان میدهد که ما ممکن است از ورود آنها آگاه نباشیم.
این دو دانشمند طرحی را منتشر کردند که در آن جزئیات چگونگی شناسایی چنین پدیدههایی را توضیح میداد. اگر پان اسپرمی امکان پذیر باشد، به این معنی است که دانشمندان از نظر تئوری میتوانند جستجوی خود را برای حیات فرازمینی محدود کنند، حتی اگر به طور خاص ندانند به دنبال چه هستند.
طبق گفته اسمیتد و سینابایان، اگر بیگانگان میتوانستند بر اساس پراکندگی جهانی سفر کنند، احتمالاً سعی میکردند تغییرات مشابهی را در هر سیارهای که به آن سفر میکنند ایجاد کنند.
اگر زندگی در یک سیاره فراخورشیدی کمتر قابل زندگی باشد، حیات بیگانه با قابلیت بذر انبوه در جای دیگری تلاش خواهد کرد. بر اساس این مطالعه جدید که در انتظار بررسی همتایان است، این اتفاق میتواند با سوار شدن بر روی شهاب سنگها یا دیگر اجرام آسمانی انجام شود.
همه چیز در مورد یافتن شرایط "خفیف" برای زنده ماندن است. اگر شرایط مناسب باشد، زندگی ممکن است شکوفا شود.
گونههای حیات فرازمینی که قادر به بذرپاشی انبوه هستند، تلاش میکنند تا تغییرات یکسانی را در هر سیارهای که با آن روبرو میشوند ایجاد کنند و سعی میکنند آن را شبیه به سیاره اصلی خود کنند.
هدف اسمیت و سینابین شناسایی نشانههای زیستی بالقوه است که دانشمندان میتوانند از آنها برای تشخیص حیات در سیارات دیگر از دور استفاده کنند.
گونههای فرازمینی که قادر به بذرپاشی انبوه هستند، سعی میکنند در هر سیارهای که با آن روبرو میشوند، تغییرات مشابهی ایجاد کنند.
همانطور که حیات روی زمین شرایط و جو سیاره ما را تغییر داد، از جمله افزودن اکسیژن بیشتر، اشکال حیات بیگانه نیز خواص سیارات فراخورشیدی را تغییر خواهند داد.
دانشمندان میتوانند این را از طریق آزمایشهای آماری روی گروهی از سیارات که ویژگیهای مشابهی دارند اندازه گیری کنند.
اگر سیارههای منفرد شباهتهایی با سیارات دیگر این گروه نشان دهند، این میتواند نشان دهد که حیات بیگانه به آنجا سفر و استعمار را آغاز کرده است یا حداقل چیزی عجیب در فضا در حال وقوع است.
با این حال، این تیم تأکید کرد که این مطالعه محدودیتهایی دارد، که مهمترین آنها این است که نظریه سیارات فراخورشیدی جرمی یک فرضیه آزمایشنشده است و تکنیکهای آنها تنها در صورتی عمل میکنند که دادههای کافی در مورد تعداد زیادی از سیارات فراخورشیدی وجود داشته باشد.
منبع: The Sun
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم