Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور به نمایندگی از 720 کانون استادی در دانشگاه های سراسر کشور طی نامه ای به عبدالحسین خسرو پناه، از تلاش های هفت ساله وی در مدیریت مؤسسة حکمت و فلسفه ایران قدردانی نمود.

متن نامه به شرح زیر است:

« حضور استاد محترم حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر عبدالحسین خسروپناه

سلام علیکم

تمدن میراثی است که از تلاش مداوم انسانها برای تدبیر حیات اجتماعی از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود، از سویی زمینهسازی برای نیل به تمدن نوین اسلامی از غایات انقلاب اسلامی بوده است؛ گواه این که تمدن اسلامی محصول مراتب تکاملی انقلاب اسلامی در امّتسازی، دولتسازی و جامعهسازی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون که در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی قرارداریم اهل حکمت به پیروی از معمار کبیر انقلاب؛ حکیم متأله حضرت امام خمینی قدس سرّه الشریف در تلاش هستند تا از حکمت الهی برای رشد این تمدن استفاده شایسته نمایند.

جناب عالی این توفیق را داشتهاید که طی سالهای حیات علمی خویش، در مراکز علمی مختلف، به ویژه دانشگاهها، مدافع و مروّج ایدة علوم انسانیِ حِکمی و کاربست حکمت برای اعتلای تمدن اسلامی باشید، نقش شما در بسط و ترویج این گفتمان بر دوست و دشمن پنهان نیست کما‏این‏که خدمات شما در «حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره» نیز با فراهم نمودن فضای «آزاداندیشانه» شایسته تقدیر فراوان است؛ گو این که امروزه کرسی های نظریه پردازی تابع هیچ خط قرمزی جز روش شناسی و زبان علمی نیست، اما آنچه بیش از همه بایسته قدردانی است، پژوهشها و نوآوریهایِ حکمی و فلسفی شما در «فلسفه علوم انسانی اسلامی» و به ویژه «الگوی حکمی و اجتهادی» است که بنیانی دیگر برای حرکت در مسیر تولید علوم انسانیِ حکمی، مقوّم و شکوفایی هرچه بیشتر اندیشة تمدن نوین اسلامی فراهم نموده است.

تلاش فراوان و مجاهدت خالصانه شما در مسئولیتهای مختلف از «مرکز مطالعات و تحقیقات حوزه علمیه قم»، «پژوهشکده حکمت و دینپژوهیِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»، «هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» و نیز «مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» نشان داد که جناب عالی علاوه بر نگاه دانشی، مدیری پرتوان برای پیگیری مأموریتهای سازمانی و ارتقای جایگاه مراکزی هستید که در آن خدمت میکنید.

پس از دورة خدمات ارجمند استاد عالی مقام جناب آقای دکتر غلامرضا اعوانی، هفت سال تلاش تکمیلی جناب عالی برای ارتقای جایگاه و پژوهشهای مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با حرکت-بخشی و ایجاد شتاب در پژوهشهای مورد نیاز در حکمت شاهد این امر است. انجام طرحهای پژوهشی کلان از یک سو و تلاش برای معرفی و بررسی اندیشه ها و آراء حکمی و فلسفی مختلف در آیین های علمی گوناگون و پُرشمار حول موضوعات مرتبط در دورة شما، نشان از توان مدیریتی و نگاه آزاداندیشانة به کار گرفته شده دارد؛ ضمن این‏که این که شرایطی مناسب برای رییس محترم جدید فراهم نموده تا با شتابی بیشتر به مأموریتهای محول از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و متحقق ساختن مطالبات متعالی اهالی محترم حکمت و فلسفه بپردازد. البته از سوابق حکمی، اسلامی و متعهدانة جناب آقای دکتر ذکیانی نیز انتظاری جز این نیست که راه آیندة موسسة حکمت و فلسفه ایران همچنان از موضع حکمت، رهآموز تمدن نوین اسلامی باشد.

همچنین حضور شما در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان معاون علوم انسانی و هنر نیز نویدبخش آیندهای شایسته تر برای جامعه علوم انسانی و به صورت خاص آن دانشگاه محترم و تحول خواه است. امید آنکه در پناه توجهات حضرت حق جلّ اسمه و عنایات حضرت صاحب الامر عجل الله فرجه؛ ذیل برکات وجودی نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبر حکیم انقلاب اسلامی خدمات پربرکت شما تداوم یابد.

به این وسیله، این جانب به نمایندگی از 720 کانون استادی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، مراتب سپاسشان را از زحمات جناب عالی تقدیم می نماید.

مجتبی زارعی

رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها

مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور»

انتهای پیام/

300 / 167 بسیج اساتید دانشگاه ها عبدالحسین خسروپناه مؤسسة حکمت و فلسفه ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بسیج اساتید دانشگاه ها عبدالحسین خسروپناه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۲۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم

ابراهیم صالحی عمران، رئیس انجمن آموزش عالی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه هر زمان صحبت از ارتباط صنعت و دانشگاه می‌شود، فقط نیاز‌های صنعت و پژوهشی و طرح‌های پژوهشی گفته می‌طرح خواهد شد؛ اظهار کرد: ارتباط ۲ سویه بین دانشگاه و صنعت ملاک است و این ارتباط نباید صرفا در بعد پژوهشی دیده شود، بلکه لازم است تا تمام کارکرد‌های دانشگاه و نسل‌های دانشگاهی در قالب تصویر جامع‌تر نمایان شوند. 

وی افزود: طبیعی است که دانشگاه را سازمانی که در خلاء عمل کند و جدای از جامعه و نیاز‌های صنعتی باشد، نمی‌بینیم. یعنی، صرف اینکه در درون خود به سر ببرد و نگاهی به تحولات گذشته، حال و آینده نداشته باشد تصور غلطی است؛ چرا که دانشگاه همیشه در خدمت جامعه و نیاز‌های جامعه است. 

صالحی عمران تصریح کرد: یکی از کارکرد‌های دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش‌های مختلف جامعه از جمله صنعت است، آمایش آموزش عالی باید مبتنی بر پاسخگوی نیاز‌های جامعه و منطقه‌ای باشد و تقسیم کار ملی در راستای رسیدن به توسعه متوازن را ببیند، این امر مستلزم اصطلاحات بسیار زیاد در مدل گسترش و توسعه رشته‌ها و سرفصل‌های آموزشی است. 

سرمایه گذاری کشور‌های پیشرفته روی رشته‌های فنی و علوم پایه

رئیس انجمن آموزش عالی ایران ادامه داد: بخش عمده‌ای از دانشجویان کشور در تعدادی از رشته‌ها تحصیل می‌کنند که آن‌ها پاسخگوی تمام نیازها، حرفه‌ها و مشاغل آموزش عالی نیست، در سال‌های اخیر کشور‌های پیشرفته و کشور‌هایی که تجربه ارتباط صنعت و دانشگاه را داشته اند، سرمایه گذاری خاصی در رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه داشته اند. 

وی گفت: کشور ما باید نظام توزیع متوازن استعداد‌ها را در راستای آموزش عالی ببیند تا استعداد‌های ایران را در بین رشته‌های مورد نیاز خاص پخش کند و روی آن سرمایه گذاری جدی انجام دهد و اسیر نیاز‌های کاذب تقاضای اجتماعی نشود. 

صالحی عمران اضافه کرد: آموزش عالی نمی‌تواند خنثی باشد و مدل گسترش خاصی برای طراحی و راه اندازی رشته‌ها در دانشگاه‌ها نداشته باشد؛ بنابراین آمایش آموزش عالی با توجه به تقسیم کار ملی می‌تواند بخش عظیم ارتباط با جامعه و صنعت حل کند، پس تربیت نیروی انسانی مرتبط با نیاز‌های صنعت امری مهم است. 

لزوم اصلاح مدل برنامه ریزی درسی آموزش عالی

وی تاکید کرد: اصلاح مدل برنامه ریزی درسی آموزش عالی برنامه مهم دیگر است که باید تحقق شود، نیاز صنعت یعنی نیاز به شایستگی ها. دانشگاه‌ها فقط کارمندان دولتی و کادر اداری دولتی تربیت نمی‌کنند و این موضوع در گذشته تاریخ آموزش عالی ایرن بوده است، یعنی دوره تامین کادر دولت از سوی دانشگاه‌ها گذشته است. دانشگاه‌های آموزش عالی باید نیروی انسانی تمام بنگاه‌های بزرگ، متوسط و کوچک را تربیت کند. 

رئیس انجمن آموزش عالی با بیان اینکه شایستگی یعنی دانش، مهارت و نگرش مبتنی بر نیاز‌های صنعت و حرفه‌ای و شغلی؛ تاکید کرد: دوران مدل برنامه ریزی درسی مبتنی بر شایستگی با مدل برنامه ریزی درسی که تعداد محدودی از استادان در اتاق در بسته دور هم جمع می‌شوند و سرفصل تعیین می‌کنند، گذشته است. هم اکنون باید ببینیم که چقدر توانسته ایم از کارفرمایان کمک بگیریم؟ یکی از ویژگی‌های ارتباط با صنعت این است که کارفرمایان، صاحبان صنایع و بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ در کنار برنامه ریزان درسی آموزش عالی بنشینند و سرفصل‌ها و نیاز‌های شایستگی‌ها و صلاحیت‌های مورد نیاز را تشخیص دهند و یک برنامه درسی و بخشی مربوط به مهارتی تدوین کنند. 

صالحی عمران اضافه کرد: چه برنامه‌ای برای توانمندسازی اعضای هیئت علمی داریم؟ آیا وزارت علوم برنامه منسجم و دقیقی برای ایجاد شایستگی‌ها در توانمندسازی اساتید دارد؟ استادان چقدر صنعت را می‌شناسند؟ چقدر در صنعت حضور دارند؟ صنایع و معادن بسیاری از کشور‌ها با وزارتین ارتباطات تنگاتنگی دارند، شاید صنعت، معدن، بازرگانی، صاحبان صنایع و خدماتی بسیاری از کشور‌ها در کنار سیستم‌های نظام‌های آموزشی حضور دارند تا بتوانند منطقی و با توجه به نیاز برنامه ریزی کنند، برنامه توانمندسازی استادان مهم است. 

هیئت امنای دانشگاه‌ها نباید اسیر وظایف اداری باشند 

وی ادامه داد: باید نگرش جدی در سیاستگذاری کلان آموزش عالی وزارت خانه‌ها و برنامه ریزی‌های استراتژیک دانشگاه‌ها و دستورالعمل‌های هیئت امنا صورت بگیرد، نباید هیئت امنای دانشگاه‌ها اسیر وظایف اداری و مالی دانشگاه‌ها باشند بلکه لازم است ارتباط وسیع صنعت و دانشگاه را از نزدیک ببینند و برای آن برنامه‌های استراتژیک تدوین کنند. 

رئیس انجمن آموزش عالی تاکید کرد: باید یک سری اصلاحات در نظام اقتصادی و تولید دیده شود، یعنی ارتباط ۲ جانبه بین صنعت و نظام‌های آموزشی زمانی برقرار می‌شود که تحول در تولید صورت می‌گیرد. رشد اقتصادی کشور و افزایش تولید ناخالص ملی کشور مهم است و باید شرایط رشد اقتصادی و توجه به تولید ناخالص ملی از حالت رکود خارج شود. زمانی آموزش عالی و جذب نیروی انسانی می‌تواند سریع‌تر و بهتر صورت بگیرد که بخش‌های صنعت و تولید فعال و پویا باشند و به وضع موجود بسنده نکنند و تحولات را در نظر بگیرند. 

صالحی عمران افزود: ورود به ویژگی‌ها و منطق تولید متغیر و مبتنی بر نیاز‌های متغیر خیلی مهم است، سیستم تولید کشور بیشتر بر تولید انبوه مبتنی است. وقتی نظام تولید مبتنی بر نظام متغییر باشد در مقابل نظام‌های آموزشی هم وادار به تغییر و تحول خواهند شد. 

رئیس انجمن آموزش عالی ایران ادامه داد: بخش صنعت نیابد خود را بی نیاز از آموزش عالی و فضای علمی حاکم بر نظام آموزشی بداند، در اینصورت نظام سنتی در دراز مدت محکوم به شکست می‌شود؛ بنابراین تحول دو جانبه و ارتباطات سنگین بین صنعت و نظام‌های آموزشی به خصوص آموزش عالی باید وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • پذیرش۵۳ درصدی استاد محوری دانشجویان دکترای دانشگاه ها
  • تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است
  • راه‌یابی دو عضو کانون پرورش فکری به مسابقات لکوکاپ جهانی مسقط
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!
  • جذب ۵۰ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد / برخورد با استادی که شکایت دانشجویی داشت
  • نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون بسیج سیستان و بلوچستان برگزار شد
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد