Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری حجت الاسلام ارزانی، مشاور وزیر ارشاد و رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی-هنری مساجد کشور در خصوص برنامه های جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صبح امروز در سالن جلسات وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت سوره فجر، حجت الاسلام ارزانی گفت: فجر نماد ارزشمندی در قرآن و حاکمیت نور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فجر خط بطلان کشیدن بر ظلمات و تاریکی است. فجر یعنی آغاز ایمان، اخلاص و نورانیت. امام خمینی(ره)، فجر انقلاب بود و بزرگمردی بود که ظلمت ها را درنوردید و سپیدی را برای مسلمانان و تمام آحاد بشر به ارمغان آورد. رهبر معظم انقلاب درباره امام خمینی گفتند خداوند امام خمینی را به عنوان گوهری یکدانه در میان ملت ما قرار داد. اگر فجر و سپیدی در جامعه حاکم شود، فرجامش عشق، امید و بهشت است. همانطور که سوره فجر هم با فجر آغاز می شود ولی پایانش با بهشت است.

ارزانی ادامه داد: خداوند خانه هایی را در زمین منتسب به خود کرده و تمام مساجد از آنِ خداوند هستند. یکی از علل پیروزی انقلاب اسلامی هم اقبال مردم به مساجد بود. انقلاب اسلامی ایران مساجد را بازتعریف کرد و نهادهایی را برای نهادینه کردن تعاریف والا پایه گذاری کرد. یکی از این نهادها، کانون فرهنگی و هنری مساجد است. در آستانه ۲۶ سالگی تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، ما در طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۴۰ هزار برنامه در قالب جشن، مراسم خاص و بصیرت افزایی خواهیم داشت که بنده در ادامه سخنانم به ۱۰ مورد از مهمترین آنها اشاره می کنم.

مشاور وزیر ارشاد گفت: در راستای شعار شفاف سازی، به لطف خداوند ما سامانه جامع آمار و اطلاعات بچه های مسجد را از ابتدای ۹۷ افتتاح کردیم. تاکنون ۲۲ هزار و ۹۶۰ کانون نام خود را در این سامانه ثبت کرده اند. البته این رقم تا پایان سال به حدود ۲۵ هزار کانون می رسد. همچنین افتتاح ۶۴۰ کانون جدید را در بهمن ماه خواهیم داشت. با اینکه برای ما کیفیت از کمیت مهمتر است، ولی ما به رقم هم توجه داریم و تلاش می کنیم که تعداد این کانون ها تا پایان سال به عدد هزار برسد.

وی گفت: برنامه دوم ما اطلاع رسانی است. منبر مسجد، رسانه است. در همین راستا ما طرح هر مسجد یک خبرنگار را خواهیم داشت. به این معنا که ما خبرنگارانی را برای مساجد تربیت می کنیم و از طریق آنها اطلاعات را دریافت می کنیم. طبق برنامه ای که داریم در ۴۰ نقطه کشور قرار است ۴۰ خبرنگار آموزش ببینند.

حجت الاسلام ارزانی اظهارداشت: برنامه بعدی ما، شعار «هنر در خدمت قرآن» است. ما برای اولین بار سیزدهمین جشنواره «مُدْهَامَّتَان» را با رویکرد هنر در خدمت قرآن رونمایی خواهیم کرد. علاوه بر این، مقطع سنی حضور در این جشنواره متفاوت شده و کودکان و نوجوانان هم در این جشنواره می توانند شرکت کنند. تاکنون حدو ۳۲۶۰۰ نفر در سامانه بچه های مسجد نام خودشان را برای این جشنواره ثبت کرده اند. این در حالی است که سال گذشته این رقم ۱۷ هزار نفر بوده است.

مشاور وزیر ارشاد گفت: برنامه چهارم ما «گامی به ژرفای قرآن» است. بر اساس روایت اهل بیت، انس با قرآن بسیار ارزشمند است. بر همین اساس ما به طور ویژه درباره قرآن عمل کرده ایم. به طوری که تاکنون حدود ۷۵ هزار نفر در مسابقه بزرگ تفسیر کوتاه شرکت کرده اند.

وی اظهار داشت: نغمه های آسمانی توسط آسمانی ها از دیگر برنامه های ما در دهه فجر امسال است. بر اساس این برنامه ما سرود چهل سالگی بچه های مسجد را تعریف کرده ایم. قرار است در ایام دهه فجر امسال برای اولین بار ۴۰ هزار نفر در ۴۰۰ نقطه کشور نغمه و سرودهای انقلابی بخوانند. البته این ۴۰ هزار نفر در یکجا نیستند و پراکندگی منطقه ای دارند. سن افرادی هم که در خواندن این سرود مشارکت می کنند ۷ تا ۴۰ سال است. سرودهایی که ما در نظر گرفته ایم ۲ سرود خمینی ای امام و ایران ما است.

حجت الاسلام ارزانی گفت: نقش پذیری برای نقش آفرینی از دیگر برنامه های ما است. بر اساس این برنامه، قرار است که ۴۰ تئاتر و نمایش در ۴۰ مسجد شاخص کشور اجرا شود. این اجراها با مشارکت حوزه هنری صورت خواهد گرفت. همچنین ما در تلاشیم تا حدود ۴۰ نمایشنامه هم در این حوزه تهیه کنیم.

مشاور وزیر ارشاد افزود: شکل گیری تمدن نوین اسلامی با کتابخوانی از دیگر برنامه های ماست که بر اساس آن برنامه هایی با محورت کتابخوانی اجرا می شود. به عقیده ما تمدن هایی ماندگار هستند که با کتاب مأنوس هستند. بر همین اساس ما برنامه شنبه های باکتاب را طراحی کرده ایم که بر اساس آن هر شنبه امام جماعت برخی از مساجد یک کتاب را به نمازگزاران و مسجدی ها معرفی می کند.

وی گفت: ارسال ۴۰ کامیون کتاب به اقصی نقاط مختلف کشور از دیگر برنامه های مرتبط با این حوزه است. تحکیم بنیان خانواده با محوریت مسجد موضوع دیگری است که قرار است در رابطه با آن برنامه هایی اجرا شود. طبق برنامه ای که در نظر گرفتیم، از میان ۳۱ شهر، ۵ شهرستان را انتخاب کردیم که در آن ۵ شهرستان ۱۰ مسجد فعال می شوند و حدود ۸۰ نفر سفیر نوجوان رابط میان ما و خانواده هایشان می شوند. بر اساس این برنامه قرار است که به این سفیران نوجوان آموزش ها و مشاوره هایی داده شود تا آنها نسبت به آسیب های جامعه مطلع شوند و در خانواده های خود علمدار آگاهی شوند و خود و خانواده هایشان را محافظت کنند.

حجت الاسلام ارزانی ادامه داد: از دیگر برنامه هایی که در نظر داریم، برنامه «بانوان، پیشگامان تربیت» است. بر اساس این طرح ما توجه ویژه ای به خانم ها خواهیم داشت. تاکنون بیش از ۲ هزار نفر از مدیران و مسئولان کانون های فرهنگی هنری مساجد، خانم ها هستند. طبق برنامه ای که در نظر داریم که بر تعداد این خانم ها افزوده شود. تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار خانم در سامانه بچه های مسجد ثبت نام کرده اند.

مشاور وزیر ارشاد گفت: مورد آخری که می خواهم در اینجا اشاره کنم با عنوان «یکدیگر را بهتر بشناسیم» است. بر اساس این عنوان، ما ارتباطمان را با کشورهای بین الملل و مذاهب و ادیان مختلف قوی خواهیم کرد. هفته پیش ما اجلاس مسجد، پایگاه اخوت جهان اسلام را با حضور ۴۰ اندیشمند در استان هرمزگان داشتیم. ضمن اینکه چندی پیش مدیران و مسئولان برتر کانون مساجد با هزینه ای اندک و به قول معروف مدل بچه مسجدی ها به کشور لبنان رفتند تا تجارب خود را به آنجا عرضه کنند و از تجارب آنها هم استفاده کنند. در همین راستا ما در آستانه سال نوی میلادی پیام تبریک به رهبران مسیحی در ایران فرستادیم و به یک خانواده ارامنه هم سرزدیم تا تعامل بیشتری با ادیان و مذاهب مختلف برقرار کنیم.

این جلسه با پرسش و پاسخ میان خبرنگاران و حجت الاسلام ارزانی به پایان رسید.

همچنین برای اولین بار سرود «ایران ما» که توسط بچه های مسجد خوانده شده، رونمایی و پخش شد.

کد خبر 4526011 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: مساجد نشست خبری کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۱۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری تفاهم‌نامه همکاری با هدف توسعه پایگاه جامع آمار و اطلاعات آموزش‌عالی و داشبورد‌های مربوطه و ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور بین مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی منعقد شد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، این تفاهم‌نامه به امضای علی باقر طاهری نیا معاون وزیر علوم و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و مسعود فیاضی قائم مقام دبیر و رئیس مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

از جمله مهم‌ترین زمینه‌های همکاری این تفاهم‌نامه می‌توان موارد زیر را برشمرد:

- ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور

شامل: پایش و رصد وضعیت دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی مبتنی بر شاخص‌های مورد اشاره در اسناد بالادستی و اساسنامه­‌های مصوب به طور نظام­مند و در ابعاد مختلف (سطح کنشگران اعم از دانشجویان، اعضای هیئت علمی، دانش‌آموختگان، یاوران علمی و کارکنان و سطح داده‌های نهادی) بر اساس شاخص­‌های بیان شده در سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی

- استخراج روند‌های داخلی و بین‌المللی تغییرات در تولید علم و وضعیت دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی

- ایجاد و توسعه پایگاه جامع آمار و اطلاعات آموزش عالی در محور‌های مختلف

- تأمین زیرساخت لازم برای پایش و رصد مستمر و استقرار اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

- ایجاد و توسعه داشبورد‌های مدیریتی – تحلیلی برای بهره‌برداری مرکز، مدیران دانشگاهی و سایر ذینفعان نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری آموزش‌عالی

- ارائه گزارش‌های مبتنی بر داده­‌ها و روند‌های رصدی به منظور استفاده در تصمیم­‌سازی­‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به مرکز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان تشریح شد
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی