Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: میدان مرکزی شهر همدان را که به‌طرف خیابان شهدای این شهر طی می‌کنیم در ورودی خیابان و اواسط کوچه‌ای که در دست چپ مسیر قرارگرفته و خیابان شهدا را به محوطه سر گذر وصل می‌کند؛ به امامزاده‌ای برمی‌خوریم که آستان مقدسش محل رفت‌وآمد شمار زیادی از مردم همدان است.

این آستان مقدس که با دو درب ورودی برای زائران خانم و آقا مشتقان زیارت را به داخل صحن و سرای آن دعوت می‌کند این روزها با دیوارهای بلندی که متعلق به یک بنای تاریخی در اطراف میدان امام(ره) همدان است محصورشده و ازنظرها پنهان مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین بن علی‌ النقی(ع) تنها امامزاده شهر همدان است که نسب وی بدون واسطه به یکی از امامان معصوم یعنی حضرت امام هادی(ع) می‌رسد در نگاهی به سابقه این امامزاده عنوان‌شده که حسین بن علی‌ النقی(ع)، عموی بزرگوار حضرت ولی‌عصر(عج) معروف به شاهزاده حسین(ع) از امامزاده‌های شاخص کشور است و تنها امامزاده شهر همدان است که نسب وی بدون واسطه به یکی از امامان معصوم یعنی حضرت امام هادی(ع) می‌رسد.

ساختمان بنای امامزاده نیز که یکی از زیارتگاه‌های اصلی شهر همدان به شمار می‌آید از بناهای دوره صفویه است که در دوره قاجار نیز برخی تغییرات در آن صورت گرفته است.

معمّرین قدمت نخستین بنای این زیارتگاه را پیش از دوره ایلخانیان دانسته‌اند و تاریخ‌نگاران نیز بر این معتقد هستند و آن را در دوره هلاکوخان (۶۵۴-۶۶۳ ه ق) می‌دانند.

آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) همدان از معماری بسیار زیبایی برخوردار بوده و از چندین بخش شامل ایوان ورودی، شبستان پیشین، اتاق مقبره و سردابی که در عمق ۳ متری از کف زمین قرار دارد، تشکیل‌شده است.

این آستان مقدس در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ مترمربع وسعت دارد و با معماری شکیل، امکانات ویژه‌ای در آن تعبیه‌شده است.

آنچه در این گزارش مدنظر است اینکه متأسفانه به دلیل شرایط حاکم بر کشور در نظام ستم‌شاهی بخشی از املاک موقوفه امامزاده حسین(ع) به تصرف غیر درآمده به‌طوری‌که بخشی از حیاط این امامزاده در اختیار بانک ملی قرارگرفته و همین امر بارگاه امامزاده را محاصره کرده است.

به گفته مسئولان وسعت بانک ملی در محدوده بقعه متبرکه حضرت حسین بن علی النقی (ع) بیش از یک هزار و ۲۰۰ مترمربع است که وسعت آستان مقدس امامزاده حسین(ع) با احتساب اضافه شدن بانک ملی به آستان، بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع خواهد شد.

آزادسازی حریم شاهزاده حسین(ع) همدان سال‌هاست که پیگیری می‌شود

این موضوع و آزادسازی حریم شاهزاده حسین(ع) همدان سال‌هاست که پیگیری می‌شود و خوشبختانه پس از سال‌ها پیگیری در بخش‌هایی به نتیجه رسیده است که جای بسی خرسندی دارد.

در همین خصوص مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه امامزاده‌ حسین(ع) فرزند بلافصل امام معصوم(ع) و عموی امام زمان(عج) است، اظهار داشت: آستان مقدس امامزاده حسین(ع) همدان از گذشته‌های دور تاکنون موردتوجه مردم بوده است.

حجت‌الاسلام محمد کاروند بابیان اینکه این امامزاده موقوفه‌هایی داشته که برخی از آن‌ها در طول تاریخ از بین رفته و برخی واگذارشده است، افزود: بخشی از محیط اطراف این امامزاده به سقاخانه یا باغ امامزاده اختصاص داشته که اکنون وجود ندارد.

یک هزار و ۲۰۰ متر ملک امامزاده در تصرف بانک ملی است

وی بابیان اینکه این امامزاده موقوفات زیادی داشته که برخی از بین رفته و برخی موجود بوده که در دفاتر ثبتی به نام ملک امامزاده شناخته‌شده است، گفت: بیش از یک هزار و ۲۰۰ متر ملک امامزاده در تصرف بانک ملی است.

حجت‌الاسلام کاروند با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای بازپس‌گیری اموال این امامزاده عنوان کرد: در پیگیری نهایی جلسه‌ای با حضور هیئت‌امنا، مسئولین استانی و دو نماینده مردم همدان در مجلس برگزار و درنتیجه آن جلسه دومی با حضور وزیر اقتصاد تشکیل و منجر به یک صورت‌جلسه شد.

استانداری همدان زمین یا مکانی را در اختیار بانک ملی بگذارد تا مجموعه را تخلیه کنند و آن را در اختیار اوقاف قرار دهند وی بابیان اینکه در آن صورت‌جلسه تقریباً نهایی شد که استانداری همدان زمین یا مکانی را در اختیار بانک ملی بگذارد تا مجموعه را تخلیه کنند وآن را در اختیار اوقاف قرار دهند، عنوان کرد: مقرر شد پیگیری‌ها انجام شود تا صورت‌جلسه مورد تائید معاونت حقوقی ریاست جمهوری قرار بگیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان بابیان اینکه معاونت حقوقی ریاست جمهوری از طریق معاونت حقوقی وزارت اقتصاد مدارکی را از ما خواستند و ما همه مدارک را ارسال کردیم، عنوان کرد: تحقق این امر پیگیری لازم را می‌طلبد و اداره اوقاف و هم نمایندگان مجلس باید پیگیر موضوع باشند کما اینکه پیگیری هر هفته صورت می‌گیرد و ازاینجا به بعد باید نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی باید ورود بیشتری به موضوع داشته باشند و اگر ازاین‌پس توفیق بیشتری صورت گیرد به دست نمایندگان است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به‌جایی رسیدیم که قابل‌قبول است کما اینکه تاکنون زحمات زیادی کشیده شده است، گفت: بانک ملی صورت‌جلسه را امضا کرده و جلسه‌ای نیز هفته قبل برگزار و قول مساعد به اجرای صورت‌جلسه دادند و سعی بر آن است که جلسه‌ای نیز با حوزه ریاست جمهوری داشته باشیم.

بانک ملی درخواست دارد که مستأجر اوقاف شود اما ما این را نمی‌خواهیم

حجت‌الاسلام کاروند بابیان اینکه بانک ملی درخواست دارد که مستأجر اوقاف شود اما ما این را نمی‌خواهیم؛ گفت: اگر پیگیری‌ها صورت بگیرد نتیجه موردقبول هرچه زودتر محقق می‌شود.

وی اضافه کرد: آخرین پیگیری‌ها بدین شکل بوده که بانک ملی ساختمان را بعد از تائید معاون حقوقی ریاست جمهوری تحویل امام‌زاده بدهد و یک تعهد هم ما دادیم که ساختمان بانک ملی چون ازلحاظ قدمت ارزش دارد تغییری در آن ایجاد نکنیم.

در صورت تحویل ساختمان بانک ملی به اوقاف همدان این مکان به یک مکان  فرهنگی تبدیل خواهد شد وی بابیان اینکه در صورت تحویل ساختمان بانک ملی به اوقاف همدان این مکان به یک مکان  فرهنگی تبدیل خواهد شد، گفت: در این راستا با کمک استاندار وقت، نمایندگان، امام‌جمعه و سایر مسئولین اقدامات خوبی انجام‌شده و در جلسه‌ای هم که با حضور وزیر برگزار شد صورت‌جلسه به امضا رسید.

وی بابیان اینکه ما خوش‌بین هستیم اما درخواست حمایت مردمی داریم کما اینکه استمرار پیگیری از طرف رسانه‌ها فضا را برای پیگیری بیشتر ایجاد می‌کند، گفت: این بقعه متبرکه محصورشده اما چیزی از اعتبار و ارادت مردم به عموی امام زمان(عج) کم نشده است و بزرگ‌ترین سند حضور خاندان اهل‌بیت(ع) در همدان امامزاده حسین(ع) است.

وی همچنین با یادآوری اینکه از سال ۱۳۳۶ در مکانی که سقاخانه و توت‌زار امامزاده بوده بانک ساخته‌شده است، افزود: سال ۱۳۱۲ افرادی ملک را تصرف کرده و سال ۱۳۳۶ آن را به بانک ملی فروخته‌اند.

حجت‌الاسلام کاروند بابیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی با نظر امام(ره) که فرمود موقوفات باید برگردد، قانونی تشکیل شد که در سال ۷۷ رأی بر ابطال سند مالکیت عرصه و اعیان بانک ملی داد، عنوان  کرد: املاک امام‌زاده باید پس داده شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز بابیان اینکه طی هماهنگی‌های صورت گرفته و دعوت از وزیر اقتصاد و امور دارایی، مدیرعامل بانک ملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و مدیرکل اوقاف همدان جلسه‌ای در خصوص اختلاف ملک بانک ملی مرکزی همدان که اوقافی و مستأجر شاهزاده حسین است، در محل وزارت اقتصاد و امور دارایی تشکیل شد، افزود: در این جلسه حفظ ساختمان بانک ملی و استفاده از آن به‌عنوان مرکز فرهنگی شاهزاده حسین موردتوافق قرار گرفت

حمیدرضا حاجی بابایی تأکید کرد: با توجه به مصوبات این جلسه مقرر شد زمین مناسب برای احداث و جایگزینی بانک ملی از سوی استانداری همدان تأمین شود.

با این تفاسیر انتظار می رود پیگیری ها تا حصول نتیجه نهایی دنبال شود چراکه این موضوع خواسته ای مردمی است و انتظار می رود پس از ۶۰ سال از تصرف این املاک؛ داشته های امامزاده به وی برگردانده شود.

کد خبر 4526853

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل اوقاف همدان مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۰۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به قانون‌گذاری و جریمه‌های سنگین برای تفکیک نکردن زباله‌در کشورهای توسعه یافته گفت: فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدا، بزرگترین چالش شهر مشهد است که نیازمند اقدامات بیشتری است.

محمدهادی مهدی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه وضعیت سطل زباله‌ها به صورت کلی در سطح شهر مشهد مناسب است‌، اظهار کرد: ما در مقایسه با شهرهای کشورهای اطراف مثل پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، عراق و حتی ترکیه به لحاظ سیستم جمع‌آوری زباله، تفکیک از مبدا و همچنین تمیزی معابر در شرایط بهتری قرار داریم.

وی ادامه داد: این شرایط در مقایسه با کشورهای توسعه یافته مثل آلمان، به لحاظ تفکیک زباله از مبدا و به واسطه فرهنگسازی‌هایی که در این خصوص صورت گرفته است، بیانگر آن است که هنوز در مقایسه با این کشورها عقب هستیم.

عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، در تشریح وضعیت تفکیک از مبدا زباله‌ها در کشور آلمان، خاطر نشان کرد: تفکیک از مبدا زباله در کشور آلمان به چند شاخه مختلف زباله‌های تر، شیشه‌، کاغذ و پلاستیک تقسیم بندی می‌شود. همچنین قوانین سخت و جریمه‌های سنگینی برای کسانی که زباله‌های خود را تفکیک نکنند تعیین شده است‌ که در این خصوص یکی از مکان‌های دارای دوربین، بالای سطل‌های زباله است که برای کنترل بیشتر تفکیک از مبدا زباله‌ها صورت می‌گیرد. علاوه بر این موارد لباس، فرش و پارچه‌ها نیز به صورت جداگانه از سایر زباله‌ها تفکیک می‌شوند.

مهدی‌نیا در خصوص سیستم جمع‌آوری زباله در کشور آلمان گفت: درب هر منزل چهار سطل زباله با چهار رنگ قرمز، سبز، زرد و آبی وجود دارد که در کشور ما سیستم به این صورت نیست. این چهار سطل با گیاهان بوته‌ای پوشانده می‌شود و فقط از یک طرف می‌توان به سطل دسترسی داشت تا علاوه بر حفظ منظر شهری، دسترسی برای ماشین‌آلات زباله نیز وجود داشته باشد. خودروهای حمل زباله نیز برای هر زباله به صورت مجزا در نظر گرفته شده و زمانبندی جمع‌آوری آن‌ها نیز متفاوت است. ما از لحاظ فرهنگ تفکیک و زیرساخت‌های تفکیک زباله‌، در مقایسه با کشوری مثل آلمان شرایط مناسبی را نداریم.

وی در ادامه با اشاره به زباله‌گردهایی که در سطح شهرها فعالیت می‌کنند، یادآور شد: این زباله گردها از سیستم رسمی شهرداری‌ها خارج بوده و چهره نامناسبی به شهر می‌دهند. زباله طلای کثیف بوده و با توجه به اینکه سرمایه ارزشمندی است و بخشی از تفکیک زباله‌ها به این شکل و توسط این افراد اتفاق می‌افتد، اگر فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدا در این خصوص اتفاق بیفتد، تا اندازه زیادی به حل این معضل نیز می‌تواند کمک کند.

عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با یادآوری قانون‌گذاری و جریمه‌های سنگین برای عدم رعایت تفکیک زباله‌ها در کشورهای توسعه یافته افزود: درصورتی که ماموران هنگام جمع‌آوری زباله، متوجه شوند که تفکیک زباله توسط شهروندان اتفاق نیفتاده گزارش داده، فرد خاطی را شناسایی و در غیر این صورت کل واحد ساختمانی را جریمه می‌کنند. یکی از دلایلی که شهروندان به شدت نسبت به تفکیک زباله‌ها حساس هستند قوانین و جریمه‌های سنگینی است که در این خصوص لحاظ شده است.

وی ضمن بیان فرهنگسازی تفکیک زباله از مبدا به عنوان بزرگترین چالش شهر مشهد، عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در این زمینه برای خانواده‌ها موضوع حائز اهمیتی بوده که نیازمند اقدامات بیشتری است. باید آگاهی مردم نسبت به پیامدهایی که عدم تفکیک زباله می‌تواند موجب شود، افزایش پیدا کند و این موضوع فرهنگسازی شود.

اقدامات شهرداری مشهد و سازمان مدیریت پسماند تا چه میزان موثر بوده است؟

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: اقدامات شهرداری مشهد در خصوص تفکیک زباله و ارتقا فرهنگسازی این موضوع بسیار موثر بوده است، اما متاسفانه تفاوت معناداری بین مناطق برخوردار و مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد وجود دارد. شهرداری مشهد و سازمان مدیریت پسماند از جمله نهادهای پیشرو در این زمینه هستند اما نمی‌توان بیان کرد که فرهنگ‌سازی تفکیک زباله صرفا با سازمان مدیریت پسماند و شهرداری است؛ بلکه مجموعه‌ای از عوامل و نهادها مثل فرهنگسراها، مدارس، رسانه‌ها و... در خصوص افزایش فرهنگ تفکیک زباله از مبدا می‌توانند موثر باشند.

باید شهروندان به قانون‌پذیری ترغیب شوند، نه قانون‌گریزی

وی در خصوص وضعیت سطل زباله‌های معابر سطح شهر مشهد، تصریح کرد: در این رابطه شهرداری مشهد از چندسال گذشته نهضتی تحت عنوان بهسازی و زیباسازی معابر را آغاز کرده است. براساس افقی که برای این طرح هدفگذاری شده بود، تقریبا در همه معابر اصلی شهر مشهد علاوه بر دسترسی پذیری برای افراد کم‌توان جسمی و معلولین و حفظ فضای سبز، متعلقات مبلمان شهری مورد نیاز از جمله سطل‌های زباله به تعداد مورد نیاز در همه طول مسیر پیاده‌روها پیش‌بینی شده بود که تقریبا در بسیاری از معابر سطح شهر مشهد این اتفاق افتاده است. اما به طور کلی در این خصوص باید اضافه کرد که علاوه بر موضوع فرهنگ‌سازی، حتما باید تعداد سطل‌های زباله و پراکندگی این سطل‌ها به شکلی باشد که شهروندان به قانون پذیری ترغیب شوند.

عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در رابطه با شکل و فرم سطل زباله‌هایی که در معابر سطح شهر مشهد وجود دارد، گفت: به صورت کلی به لحاظ شکل و فرم طراحی‌های خوبی برای سطل زباله‌ها صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که می‌توان سطل‌های زباله معابر را جزئی از المان‌های شهری در نظر گرفت و تا اندازه‌ای می‌توان بیان کرد سطل‌های زباله معابر شهری مشهد مطابق با استانداردها بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بهره‌مندی از فناوری‌های روز در این خصوص کم است، تشریح کرد: کشورهایی مثل ژاپن به سادگی از فناوری‌های روز برای جمع‌آوری زباله استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در برخی معابر شهر توکیو، سطل‌های زباله به صورت هوشمند و دارای سنسورهایی برای اعلام پر شدن سطل زباله به سازمان‌های مربوط هستند که ما چنین مواردی را در کشورمان نداریم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • لزوم همکاری فرمانداران برای رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان
  • شاهکار کین؛ شاهزاده هری در آستانه شکستن رکورد بمب‌افکن در بایرن مونیخ
  • تولید قوی در گرو استفاده از ظرفیت مردم 
  • آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان
  • سید حسین حسینی و دانیال اسماعیلی فر بخشیده می‌شوند؟
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • جزئیات برنامه وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • جزئیات برنامه وزارت راه برای حمایت از مستاجران
  • لزوم ارائه برنامه از سمت شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال