Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: موضوع معتاد متجاهر موضوع جرم است. حدود ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران، بعد از حدود ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد که باید اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم تا آن‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کنیم. اولویت اصلی ما تا پایان سال جمع‌آوری معتادان متجاهر از تهران است

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان اسکندر مومنی در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح جمع‌آوری خرده‌فروشان و معتادان متجاهر در سه منطقه شوش مولوی و هرندی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مبارزه با مواد مخدر را به جهاد تشبیه کرده‌اند، گفت: در حوزه مواد مخدر چند موضوع اساسی وجود دارد اول موضوع مقابله در مرز‌ها و داخل شهر دوم موضوع درمان که در قالب ماده ۱۵ اجرا می‌شود و سوم موضوع پیشگیری و همچنین موضوع صیانت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه یک موضوع خاص و مستقل در مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و آن موضوع مقابله با معتادان متجاهر و خیابانی است، ادامه داد: موضوع جمع‌آوری معتادان متجاهر اولویت کوتاه‌مدت است و باید در زمان کوتاه معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و نگهداری شوتد چراکه حضور معتادان متجاهر در شهر احساس ناامنی ایجاد کرده و چهره شهر را مخدوش می‌کند. تا این‌ها هستند زمینه‌های بروز جرم وجود دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ۵۵ درصد علت طلاق ۷۰ درصد آمار زندانیان به دلیل موضوعات مرتبط با مواد مخدر و اعتیاد است. همچنین منشا بسیاری از بیماری‌های واگیردار مواد مخدر است و بسیاری از جرایم مانند قتل سرقت و ... به دلیل اعتیاد انجام می‌شود.

مومنی با بیان اینکه اولین معضل اجتماعی ما مواد مخدر و اعتیاد است، گفت: در حوزه معتادان متجاهر باید در کوتاه مدت عمل کرده و آن‌ها را جمع‌آوری و نگهداری کنیم. موضوع درمان این‌ها راهبرد بلندمدت ما است.

وی با اشاره به ماده ۱۵ و ماده ۱۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس ماده ۱۵ فرد معتاد ملزم خود را به مراکز ترک اعتیاد معرفی کرده و اقدام به ترک اعتیاد کند و گواهی تحت درمان داشته باشد در غیر این صورت مجرم است و در زیر مجموعه ماده ۱۶ قرار می‌گیرد. رویکرد اصلی ماده ۱۶ نیز ساماندهی نگهداری و درمان معتادان متجاهر است و تفاوت ماهوی با ماده ۱۵ دارد و البته ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال این دو ماده را که گاهی اوقات با هم مخلوط نمی‌شوند اصلاح کنیم.

مومنی خاطرنشان کرد: موضوع معتاد متجاهر موضوع جرم است. حدود ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران، بعد از حدود ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد که باید اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم تا آن‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کنیم.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی ما تا پایان سال جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر تهران است، خاطرنشان کرد: دغدغه مردم این است که این طرح مانند دیگر طرح‌ها به نتیجه نرسد از همین‌رو کار جمعی برای تداوم این طرح و به پایان رساندن آن لازم است و باید تمهیدات لازم را در این خصوص ببینیم. بخشی از کار مربوط به دستگاه‌های مقابله‌ای، بخشی از کار به سامان بخشی و انضباط محیطی بازمی‌گردد که سازمان‌های مانند شهرداری کمیته امداد بهزیستی و وزارت بهداشت باید همکاری لازم را نیز با ما داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی ما جمع‌آوری و نگهداری و عدم بازگشت معتادان متجاهر است، تصریح کرد: بعد از اجرای این طرح برای حفظ دستاورد‌های آن باید تلاش مضاعف انجام شود.

مومنی در خصوص ساماندهی زباله‌جمع‌کن‌ها گفت: گاهی اوقات در اذهان عمومی ممکن است زباله‌جمع‌کن‌ها نیز معتاد متجاهر تلقی شوند و از همین روز ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اقدامات فرهنگی ورزشی و ساماندهی این افراد بودجه‌ای را در نظر گرفته است.

وی در ادامه گفت:هر چقدر رفت و آمد در محله بیشتر باشد فضا برای مجرمان محدود می‌شود از همین رو باید برنامه‌های فرهنگی مذهبی ورزشی و در این محل بیشتر از پیش انجام و برگزار شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مومنی معتاد متجاهر دستگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۸۱۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟

به گزارش همشهری آنلاین، PFOA نوعی از ترکیبات PFAS (مواد پر و پلی فلوروآلکیل) است که «مواد شیمیایی برای همیشه» نیز نامیده می‌شوند، زیرا تجزیه نمی‌شوند و مدت‌ها در طبیعت ماندگار هستند.

PFOA زمانی معمولاً در تولید پوشش‌های نچسب استفاده می‌شد که معروف‌ترین آن تفلون بود که بوسیله شرکت دوپونت اختراع و توسط شرکت اسپین‌آف یا زایشی آن به نام چمورس تولید شد.

پس از ابراز نگرانی‌ها و فشار آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) آمریکا در مورد خطرات بهداشتی مرتبط با PFOA در اوایل دهه ۲۰۰۰، شرکت دوپونت شروع به حذف تدریجی PFOA از محصولات خود کرد.

این امر پس از یک دادخواهی دسته جمعی در سال ۲۰۰۱ صورت گرفت که نشان داد دوپونت به خوبی از خطرات سلامتی مرتبط با ترکیب شیمیایی خود آگاه بوده و به مردم اطلاع نداده است، از جمله جوامعی که سلامت آنها تحت تأثیر رواناب کارخانه تولیدی شرکت قرار گرفته است.

تولید PFOA منجر به انتشار طولانی مدت آن در محیط زیست و آلودگی گسترده محیطی، از جمله آب آشامیدنی می‌شود. ما بر اساس مطالعات متعدد بر روی حیوانات و انسان‌ها می‌دانیم که PFOA با بسیاری از مضرات بهداشتی از جمله سرطان کلیه، سرطان بیضه، افزایش کلسترول، فشار خون بالا مرتبط با بارداری و بیماری تیروئید مرتبط است.

اما در حالی که PFOA ها حذف شدند، با انواع دیگری از PFAS جایگزین شدند که مشخص شد که مضرات بهداشتی مشابهی دارند و در محیط زیست پایدار هستند.

PFAS به طور کلی، با آسیب‌های بهداشتی مانند افزایش سطح کلسترول، خطر بالاتر سرطان کلیه و بیضه، کاهش پاسخ واکسن در کودکان و تغییرات در آنزیم‌های کبدی مرتبط است.

برخی ماهیتابه‌ها ممکن است دارای برچسب فاقد PFOA باشند، اما ممکن است حاوی PFAS‌های دیگری باشند.

چه باید کرد؟

اگر یک تابه نچسب معمول دارید که قبل از سال ۲۰۱۵ تولید شده‌اند، بهترین کار آن است که آنها را دور بیندازید، چرا که احتمال زیادی دارد که حاوی ‌PFOA باشند. اما حتی اگر تابه‌ای را پس از سال ۲۰۱۵ خریده باشید، هنوز ممکن است حاوی PFAS باشند.

ایمن‌ترین راه این ست که تابه‌ای بخرید که اصلاً با عنوان نچسب وارد بازار نشده باشد. انتخاب انواع دیگر ظروف آشپزی بدون PFAS – که ممکن است شامل تابه‌های نچسب فولاد زنگ‌نزن یا سرامیکی باشند، می‌تواند قرارگیری در معرض PFAS را کاهش دهد.

از طرف دیگر کارشناسان می‌گوید هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که خطر قابل‌توجهی برای سلامتی به علت از استفاده از تابه‌های نچسب را مستند کرده باشد.

PFAS در همه جا وجود دارد و قرار گرفتن در معرض آنها در زندگی روزمره از چیزهایی بسیار فراتر از ظروف آشپزی ناشی می‌شود.

تقریباً همه افراد در حال حاضر مقادیر قابل‌توجهی PFAS در خون و بافت‌های خود دارند که بیشتر آن از آب آشامیدنی آلوده، آلودگی در برخی غذاها و مواد بسته‌بندی مواد غذایی، گرد و غبار و مجموعه‌ای از محصولات مصرفی دیگر ناشی می‌شود.

اگر می‌خواهید ماهیتابه نچسب خود را نگهدارید، حداقل، باید مراقب نحوه استفاده از آن باشید. یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که یک تابه نچسب خراشیده می‌تواند ریزپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها را در غذا به جای بگذارد منجر به انتشار مواد شیمیایی بالقوه مضر در غذای شما شود. درست مانند PFAS، مردم روزانه در معرض میکروپلاستیک ها هستند و دانشمندان هنوز به طور قطعی از خطرات بهداشتی آنها مطمئن نیستند. با این حال، اگر می‌خواهید از خطرات احتمالی مرتبط با میکروپلاستیک‌ها اجتناب کنید، ظرف نچسب خود را به محض اینکه خراشید یا سطح نچسب آن از بین رفت، دور بیندازید.

همچنین از دادن حرارت زیاد به ظرف اجتناب کنید، پوشش تابه نچسب در دماهای بالا، پوشش روی یک تابه نچسب می‌تواند تجزیه شود و مواد شیمیایی را در هوا آزاد کند. به همین دلیل است که نباید ظرف خالی را گرم کنید، زیرا می‌تواند به سرعت و به میزان بیشتری داغ شود.

در نهایت، «مواد شیمیایی برای همیشه» یا PAFS که در بسیاری از تابه‌های نچسب معمول یافت می‌شوند، در محیط نیز رایج هستند - و احتمالاً روزانه در معرض آنها قرار می‌گیرید. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات PFAS بر سلامت و اینکه آیا تابه‌های نچسب معمو ل منبع بسیار قوی آنها هستند، مورد نیاز است. با این حال، اگر نگران هستید و ترجیح می‌دهید ایمنی را رعایت کنید، می‌توانید گزینه‌های جایگزین تابه‌های نچسب را امتحان کنید.

کد خبر 847294 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها مجله نکته بهداشتی روز ظرف و ظروف

دیگر خبرها

  • معتادان متجاهر بهبودیافته پاکبان می‌شوند
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟
  • جمع آوری ۱۰۰ معتاد متجاهر در چناران
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر